Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple var först med...

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Goflorp:

Det handlar inte om att vara först.

Jo, i den här tråden gör det det!!

Apple kommer att vinna detta mål - i Tyskland tror jag redan det är stopp för Samsung. Detta mönsterskyddande är inte konstigare än t.ex. "patent" på underhållningsprogram i TV. Om Apple vinner så hade dom rätt - förlorar dom så hade Samsung rätt. Några andra generella parametrar finns inte i rättsstater. Man kan då ha åsikter om man ska kunna patentera sådana här saker (utseenden och förfaranden), men det är en helt annan sak och har ingenting med Apple eller Samsung att göra. Då får man gå till sina representanter i sina parlament. Allt annat är flum.

Senast redigerat 2012-08-11 19:16
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2012-08-11 17:59

Vad jag hört var det Steve Jobs, Steve Wozniak som i ett garage utan för SF tänka på att omvandla DOS språk till iconer på skärm. Man vände på pannkakan och givetvis lite till och så blev det serietillverka datorer med grafiskt användargränssnitt och datormus.
Man började med ynka dollar och har i dag ett värde på 321,81 miljarder dollar. Bra jobbat !

Ursprungligen av Trisen:

Vad jag hört var det Steve Jobs, Steve Wozniak som i ett garage utan för SF tänka på att omvandla DOS språk till iconer på skärm. Man vände på pannkakan och givetvis lite till och så blev det serietillverka datorer med grafiskt användargränssnitt och datormus.
Man började med ynka dollar och har i dag ett värde på 321,81 miljarder dollar. Bra jobbat !

Nej, DOS kom långt efter Apple startade sin verksamhet. Och Apple var redan ett framgångsrikt företag när Mac OS med dess ikoner utvecklades. Steve Wozniak hade för övrigt inte mycket med den biten att göra.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-12 11:51
Ursprungligen av Capeman:

Nej, DOS kom långt efter Apple startade sin verksamhet. Och Apple var redan ett framgångsrikt företag när Mac OS med dess ikoner utvecklades. Steve Wozniak hade för övrigt inte mycket med den biten att göra.

Yes, utan de miljontals dollar Apple tjänat på Apple II hade de aldrig haft råd att utveckla Macintosh. På så sätt är det väl delivs tack vare Wozniak som MacOS såg dagens ljus men du har rätt i att han inte hade just något med utvecklinge av macen att göra, han gick väl tillbaka till universitetet för att ta sin examen vid det laget.

För den som vill läsa på påminner jag och en utmärkta siten folklore. Folklore.org: Macintosh Stories

Ursprungligen av Trisen:

Vad jag hört var det Steve Jobs, [Steve Wozniak som i ett garage utan för SF tänka på att omvandla DOS språk till iconer på skärm.

När man läser sånt här så undrar man ju vilka andra totalt felaktiga historieskrivningar som seglar runt där ute...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-08-11 23:11

Satt just igenom en nostalgitripp genom att se lanseringen av iPhonen från 2007 (Se den om ni inte gjort det. Inledningen är sjukt bra! Fatta att det bara är fem år sedan allt förändrades inom mobilbranshen) och enligt Steve så har de en massa patent på sin touchscreen. Var det kanske de som fixade multigestures? Eller fanns även det innan?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2012-08-12 16:24

Apple ll 1977 proc 1 Mhz med memory 4kb OC Apple DOS ->

Senast redigerat 2012-08-12 16:53
Ursprungligen av Trisen:

Apple ll 1977 proc 1 Mhz med memory 4kb OC Apple DOS -> [ATTACH="CONFIG"]34267[/ATTACH]

Ska vi tolka det som att du menar att Apple DOS var MS-DOS med ikoner? I så fall har du fortfarande lika fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-12 22:59

DOS måste inte betyda just MS-DOS. Det fanns flera os som hette DOS nånting innan MS-DOS. (Har Trisen nämnt just MS-DOS?)

Operativsystemet till Apple II hette Apple DOS.
Apple DOS - Wikipedia, the free encyclopedia

En lista på olika DOS
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_DOS_operating_systems

Eftersom DOS betyder Disk Operating System så används det som en term.

MS-DOS, DR-DOS, TOS, och femti andra namn som rimmar...

Från början var det ju tänkt som "gatekeeperprogrammet" inne i datorn som styrde alla andra program och deras åtkomst till systemets resurser. Idag är det väl 1000 ggr mer komplicerat än så.
Nivån är förmodligen mkt högre på vad man begär av systemet med och vilken abstraktionsnivå man hamnar.

Men Apple hade ju sitt "system" på macarna, system 7 gillade jag, 8 var lite klumpigt, 9:an fin mot slutet.
Som jag ser det finns ju i princip INGET som är taget från DOS då DOS är ren kommandorad, "System" är helt GUI-orienterat.

OS:et på AppleII pillade jag aldrig med, men likheterna med MS-DOS torde vara att det var kommandoradsorienterat, sedan tror jag det fanns en viss likhet i vad man kunde göra, men inte mer.

Tanken att macens system skulle vara DOS (alltså MS-DOS) med "ikoner på" är befängt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-13 02:11
Ursprungligen av Goflorp:

Tanken att macens system skulle vara DOS (alltså MS-DOS) med "ikoner på" är befängt.

Apple DOS skrevs i assembler (av bl.a. Steve Wozniak) till 6502 (processorn i Apple II). Det kom några år före MS-DOS och hade inget med det att göra.

Operativsystemet i Macintosh har nog inte mycket gemensamt alls kodmässigt med Apple DOS (eller något annat DOS utöver att det stödde ett filsystem) eftersom processorarkitekturen var radikalt annorlunda.

Jag bara protesterar lite här mot att flera tänker "alltså MS-DOS" då Trisen säger DOS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-13 13:37

Nu tar inte de upp mjukvara med QuickTime tror jag är en Apple-uppfinning.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-13 14:08

Ärligt så skiter jag i om Apple uppfunnit eller var först med något bara dom gör det bäst

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-13 14:41
Ursprungligen av lappen71:

Ärligt så skiter jag i om Apple uppfunnit eller var först med något bara dom gör det bäst

Fast det är ofta Apples styrka. Att ta till sig teknik X men göra det "rätt". Det är ungefär som när iPhone kom. På pappret hade den färre features än övriga smartphones eller rent av mobiltelefoner på marknaden. Apple löste bara funktionerna den faktiskt hade överläget bäst.

Ursprungligen av lappen71:

Ärligt så skiter jag i om Apple uppfunnit eller var först med något bara dom gör det bäst

Varför skriver du då i den här tråden som handlar om vad Apple var först med ???

En massa inlägg från några om att vara först inte spelar någon roll, men det är just det tråden handlar om. http://www.99mac.se/foretaget-apple/297023-apple-forst-med.html#post2093497 Detta är inte ens en Lounge tråd!!

När man skriver något OT i vissas Lounge trådar blir det världens gnäll! Vilket fjant!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-13 15:49

Apple är om och om igen först med att designa utifrån usability. Man utgår från HUR produkten ska användas. Och att det ska vara så enkelt att vem som helst kan göra det. Och sedan får teknikerna, programmerarna, ingenjörerna rätta sig efter det, utan att komplicera till det.

Många andra företag fungerar tvärt om. De är "teknikföretag". Teknikerna bestämmer och tar fram "hög teknologi". De lägger till en massa features till i sin lista på saker de klarar. Skruvar upp MHz/GB/cores. Därefter får någon marknadsavdelning eller så paketera och saluföra en produkt. Göra ett snyggt skal, skriva manualer och göra reklam. En tekniker med stolthet låter sig inte styras av någon noob till slips som inte kan programmera! Resultatet blir därefter.

"Teknikern" är nöjd då han kan få en MP3-spelare att spela en låt.

Apple är nöjd då lillasyster på egen hand kan använda MP3-spelaren och fylla den med sin egen musik.

"Teknikerna" blir skitsura då Apple dominerar MP3-spelar-marknaden. De fattar ingenting. Apple var ju inte först med teknologin och hade inte flest features. Varför? Är kunderna dumma? Är Apple-köpare en sekt? De missar att Apple ofta är först med det som är långt viktigare än teknologin. Produktdesignen; hur produkten används.

Apple var väl först med inverterad grafik - alltså mörk text på ljus bakgrund - istället för att aktivera pixlar där något ska visas - text t.ex. (var väl oftast grön) så ritade man upp allt och det man INTE ritade var text (m.a.o. så återgav man hur text ser ut i verkliga livet - utom på svarta tavlan förstås)?
Apple var väl också först med riktig typografi på datorer?
This is big stuff. Big.

Senast redigerat 2012-08-13 21:53
Ursprungligen av Zimmerman:

Apple var väl också först med riktig typografi på datorer?

Rätt häftigt när man ser till historien och hur insatt Steve Jobs var i typografi och hans passion till ämnet. Hur viktigt han ansåg det var att det skulle se bra/rätt ut och därav att Apple låg först, här också.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-13 23:28

LaserWriter, första laserskrivaren för "vanligt" folk.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-08-14 08:00

Vanligt och vanligt - 1986 kostade den väl ca 50000 SEK.........

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-14 08:14
Ursprungligen av kenjon:

LaserWriter, första laserskrivaren för "vanligt" folk.

Men uppfann de laserskrivaren? Jag tror det är vad filmen vill säga.

Sen tycker jag till viss del att om Apple som man säger i filmen lagar en jävligt god choklad kaka kan andra ge fan i att kopiera deras recept.

En skruvad missuppfattning bland väldigt många är att Apple själva påstår att dom uppfunnit saker när dom inte gjort det. Så smaklösa är dom inte :-D. Ta t.ex. fram en ställe på en keynote - med Jobs t.ex. - där han tar det ordet i sin mun och dom faktiskt inte uppfunnit det - han tar väl aldrig ordet i munnen över huvud taget?

Allt raljerande över att Apple är dryga för att dom påstår sig ha uppfunnit saker när dom bara snott grejer är en kvasidebatt. Att Apple är kockar som tar från alla håll och gör egna grytor är något dom aldrig förnekat eller ens mörkat - jag tror t.o.m. att dom ofta framhåller det.
Raljerandet är nog snarast riktat mot Apple-freaks som går omkring och påstår att Apple uppfunnit en massa saker - men det har ju inte Apple att göra med. Så - anti-Apple-nördarna måste lära sig hålla isär saker och ting :-D.

Senast redigerat 2012-08-14 10:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-14 10:10

Steve Jobs var väldigt öppen med att "great artists steal" och att Apple gör det. Man ska göra det. Men jag tycker det finns en gräns på när man lånar idéer eller rakt av kopierar dem.

Ursprungligen av Erik.dv:

Steve Jobs var väldigt öppen med att "great artists steal" och att Apple gör det. Man ska göra det. Men jag tycker det finns en gräns på när man lånar idéer eller rakt av kopierar dem.

Imo är det just det som är det absolut svåraste .. Att stjäla en bra ide utan att kopiera den .. Det enklaste är alltid att kopiera rakt av men att influeras av en bra ide och genomföra den på ett eget sätt utan att någon märker vart man influerats från .. det är det svåra ...

Å det är just vad "great artist steal" betyder .. För du måste vara en riktigt riktigt Great Artist .. för att kunna stjäla en bra ide UTAN att kopiera den ..

Apple har ju tydligt influerats av Braun

men utan att kopiera ...

Det är som med musik.
Över huvud taget kan inte utvecklingen gå framåt en millimeter utan allt detta "tjuvande". Det är grundbulten för framåtskridande.

Ursprungligen av gotfredsen:

Imo är det just det som är det absolut svåraste .. Att stjäla en bra ide utan att kopiera den .. Det enklaste är alltid att kopiera rakt av men att influeras av en bra ide och genomföra den på ett eget sätt utan att någon märker vart man influerats från .. det är det svåra ...

Å det är just vad "great artist steal" betyder .. För du måste vara en riktigt riktigt Great Artist .. för att kunna stjäla en bra ide UTAN att kopiera den ..

Apple har ju tydligt influerats av Braun

men utan att kopiera ...

Alltså en sak som på riktigt stör mig är Apples "revolutionerande" saker i sitt operativsystem.
Jag vet någon keynote då man hånade någon Windows-version (minns inte vilken) och påstod att de snott saker från OS X. Det som kändes ANINGEN löjligt är dock att de allra flesta funktioner som förevisades ursprungligen kom från olika distar av Linux....

Ursprungligen av PeeMaN:

Alltså en sak som på riktigt stör mig är Apples "revolutionerande" saker i sitt operativsystem.
Jag vet någon keynote då man hånade någon Windows-version (minns inte vilken) och påstod att de snott saker från OS X. Det som kändes ANINGEN löjligt är dock att de allra flesta funktioner som förevisades ursprungligen kom från olika distar av Linux....

Jag tror det var animeringen vid "snabbt användarbyte" som spökade.
Återigen är det ju skillnad på vad 0,01% användarbas lyckas kompilera ihop själva som ett addon till ngn distrubitions fönsterhanterare och vad som pakteteras ut så att miljontals använder det rakt ur kartongen.

Jag ger mig fan på att om Apple en dag kommer ut med Teleportern så kommer folk ändå gnälla för det har de sett på StarTrek 1966.

Även bara för att två funktioner ser lite lika ut behöver de inte vara det programmeringsmässigt.

Switchade nätagg var nog Apple först med på konsumentsidan - typ 20-30 år före alla andra :-D. En del har inte hunnit ikapp än :-D.

En bra grej - den enda jag kan komma på - som Apple har rippat från Windows är att kopiera filer. Jag minns inte när det kom...var det i Leopard?

Bevaka tråden