Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska man ha en iPad mini till?

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-27 17:52

Hej!

Har varit sugen på att skaffa en iPad länge, men har inte riktigt hittat något användningsområde förutom att surfa i sängen, men tycker att den är lite för dyr för det.

Men om det nu nalkas en iPad mini som då kanske blir billigare så kan det ju vara ett alternativ, men jag har inte riktigt förstått vad man ska förvänta sig av den. Idag har jag en Macbook Pro och en iPhone.

Personligen tycker jag t.ex. iPhonen är för liten att sitta o surfa med hemmavid, förutom att kolla det nödvändigaste, där är ju iPaden jätteskön men vad kommer man t.ex. tycka om minin då? Som har en skärmstorlek som är där emellan, om jag har förstått det rätt.

Era åsikter sökes

Personligen tror jag inte jag skulle vilja ha en iPad mini så länge vanliga iPad finns tillgänglig. Men man vet ju hur duktiga Apple är på att skapa köpsug. Jag ser den helt enkelt dom en mindre och billigare variant av iPad, för de som vill ha en sådan av något av de två skälen.

Annars är nog användningsområdet för en iPad mini ungefär detsamma som för en iPad. Och jag gör 90-95 % av mitt datoranvändande med en iPad.

svårt att säga... Jag saknar en "killerapp" till en Ipad Mini/Air (jag tror mer på Air namnet än Mini). På något sätt så ser jag den mest som en fjärrkontroll till XMBC eller liknande mediasystem.

min användning påminner rätt mycket om Capeman (om jag bortser från torrents, bilder och jobbrelaterat)

  • Medlem
  • 2012-08-27 18:08

En mini med Retinaskärm känns som den optimala bokläsaren - om den är tillräckligt lätt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-27 18:13
Ursprungligen av lime:

En mini med Retinaskärm känns som den optimala bokläsaren - om den är tillräckligt lätt.

Ja, det hade varit klockrent. Men tyvärr inte tekniskt möjligt i dagsläget.

Ursprungligen av Vassius:

Ja, det hade varit klockrent. Men tyvärr inte tekniskt möjligt i dagsläget.

Vilka tekniska hinder skulle det vara?

Självklart kommer den att ha tillräckligt hög upplösning för att kunna kallas "retina".

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-28 06:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilka tekniska hinder skulle det vara?

Självklart kommer den att ha tillräckligt hög upplösning för att kunna kallas "retina".

Nej, batteriet blir begränsningen. Nya iPad blev större än tvåan p.g.a. att retinaskärmen drar så mycket mer batteri. Samma upplösning i mindre paket? Inte utan magi eller kraftigt reducerad batteritid. Inget av dem verkar troligt.

Det finns inget rykte som säger att den skulle få retinaskärm. Alla verkar överens om att det blir samma pixeltäthet som på iPhone 3GS, och det blir inte retina ens på armlängds avstånd.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Självklart kommer den att ha tillräckligt hög upplösning för att kunna kallas "retina".

Inte så självklart i mina ögon. Jag tror de väljer 1024 x 768, dvs samma som i iPad 2, för att hålla kostnaden nere, för att maximera tunnheten för att inte få kass batteritid (då den ska vara tunn).

Sen om ett år eller så får vi en variant med Retina.

Kort och gott så skulle jag säga att man har den till samma saker som man har en vanlig iPad till.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-27 19:56

Och ni ser inget problem att använda den till samma saker, med samma upplevelse, trots mindre skärm?

Det beror väl på vad man vant sig vid och vilka preferenser man har. Någon som köper en iPad för första gången kanske väljer en mini p g a priset. Då nöjer man sig säkert med den skärmen. Jag skulle nog inte göra det, men jag tycker ju också att nuvarande iPad har en perfekt storlek. En annan kanske köper en iPad mini för att man helt enkelt tycker att nuvarande iPad är för stor. Då har man ju redan bestämt sig för att den mindre skärmen är "bättre".

Jag ser en stor vinst i vikten. Det är anledningen till att jag är sugen till att byta. Imo så är halva grejen med iPad att den ska vara riktigt smidig och lätt (Annars kan man köpa en MBA). Sedan tror jag inte att den mindre skärmen är en stor sak för min egen del, men det beror så klart vad man ska göra med den. Jag ser inte film eller liknande på min iPad 3.

Om de kom med en iPad maxi på 24-27 tum skulle jag köpa en omedelbart. Vilken grej det hade varit!

Ursprungligen av pmarriott:

Om de kom med en iPad maxi på 24-27 tum skulle jag köpa en omedelbart. Vilken grej det hade varit!

Ja, men då hade jag velat att det skulle ingå ett armband till den, så att man slapp hålla den framför sig hela tidern…

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ja, men då hade jag velat att det skulle ingå ett armband till den, så att man slapp hålla den framför sig hela tidern…

Om den vore böjbar kunde man rulla ihop den.

Ursprungligen av pmarriott:

Om de kom med en iPad maxi på 24-27 tum skulle jag köpa en omedelbart. Vilken grej det hade varit!

Perfekt att ha i fickan!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-31 06:33
Ursprungligen av pmarriott:

Om de kom med en iPad maxi på 24-27 tum skulle jag köpa en omedelbart. Vilken grej det hade varit!

Lite som den här då:
Sony VAIO Tap 20 hands-on (video) -- Engadget

Den hade gjort sig jävligt bra som en moving map display på både min mountainbike och min vanliga cykel. Kör med iPhone nu och det är bra.

iPaden hade varit klockren på sitt sätt, men känns lite stor trots allt. iPad mini är bra storlek för detta.

Det handlar inte bara om de stora användningsområdena. Det kan räcka för någon att den gör EN sak bra, sen är det helt egalt om den kan surfa/maila/visa film/bilder/fota/visa böcker/spela musik etc.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-28 06:30

Problemet med en iPad mini är väl samma som med en iPad; användningsområdet är starkt begränsat.
Den är lite för krånglig att slösurfa på på grund av avsaknaden av en massa plugins, och då inte bara flash, och sin begränsade bildyta och webbläsare.
Den har betydligt sämre ergonomi vid text-input än en dator.
Den är för tung för att ligga i sängen och läsa på.
De flesta programmen är mer av leksakskaraktär än produktivitetshöjande.
Den är för dyr för att vara en en-funktions-grej (typ GPS) i jämförelse med att köpa en purpose-built GPS-enhet.

Helt enkelt; Apple har varit grymma på att skapa ha-begär, men när man väl sitter där så gör man allt för att det skall kännas bra, men av någon anledning så infinner sig inte nirvana.

Jag har haft både en iPad och en iPad 2 och båda blev liggande i ett hörn till slut eftersom jag hellre plockar fram en otymplig MBP för att göra något då det tar halva tiden att utföra uppgiften på den istället för att sitta och peka runt på en iPad. Sorry. iPad är en pryl med grymt ha-begär, men är en sån grej som man senare ångrar att man köpte och tänker "va fan skulle jag med den här till? Men den är ju sååååå snygg och läcker!"

@Bollman, det beror så klar på hur man använder sin iPad och sin andra dator. Jag använder min iPad mycket till att slösurfa. Din definition av slösurf skiljer sig uppenbart från min. Jag behöver inga plugin för att slösurfa. Det faller ju så klart om man skulle vilja ta sig in på Försäkringskassan eller Skatteverket med sin e-leg.
Jag använder min iPad mycket till produktiva saker. Ofta måste jag göra enkla skisser och illustrationer till manualer etc. Då är det inget som slår att dra in ett foto i SketchBook på iPad, dra några streck i ett lager ovanpå och, voilá - sketch till manualen klar.
Presentationer är en fröjd på iPad. Ska man dessutom visa presentationen där det finns en AppleTV ansluten blir det riktigt, riktig bra.
Jag ligger i sängen och läser varje kväll med min iPad.
Visst, jag vill inte sitta och skriva en hel novell på den, men med iCloud och Pages kan du skriva på din dator och pula till lite på den med Pages på iPad.
Ringa med Skype och FaceTime med iPad är något jag gör ofta. Det är en fröjd.
Jag har för stunden inte Navigon installerat på min för att jag saknar en bra bilhållare.

Så, smaken är som baken. Jag är svårt beroende av min iPad. Om jag kom hem eller till jobbet och upptäckte att jag lämnat min iPad bakom mig skulle jag utan att tveka vända och köra 2x20 min för att hämta den.

Ursprungligen av bollman:

Problemet med en iPad mini är väl samma som med en iPad; användningsområdet är starkt begränsat.
Den är lite för krånglig att slösurfa på på grund av avsaknaden av en massa plugins, och då inte bara flash, och sin begränsade bildyta och webbläsare.
Den har betydligt sämre ergonomi vid text-input än en dator.
Den är för tung för att ligga i sängen och läsa på.
De flesta programmen är mer av leksakskaraktär än produktivitetshöjande.
Den är för dyr för att vara en en-funktions-grej (typ GPS) i jämförelse med att köpa en purpose-built GPS-enhet.

Detta gäller dig, och flera andra, men inte den stora massan tror jag. För många är iPad mer än tillräckligt för slösurfning. Ärligt talat räcker det för mig så länge jag inte gör research eller liknande.

Och fördelarna är också många och ska ställas emot nackdelarna. Den är extremt smidig att ta fram och använda. Gränssnittet med touch är behagligt och naturligt att använda (inga problem för en tvååring ens). Den är tyst och mindre än en dator.

Det finns en kategori användare för vilka en MacBook Air fungerar tio gånger bättre som minimal dator. Men det finns en annan, mycket stor, kategori användare som inte lider av begränsningarna lika mycket och drar nytta av fördelarna desto mer. Jag vet folk som skulle kunna kallas power users som ändå lagt undan datorn och använder nästan uteslutande iPaden.

Allting är en kompromiss, men ma ska inte vara så snabb att såga generellt bara för att ens egna behov inte passar produkten.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-28 08:58

Jag glömde till slut att jag hade en, och den var nästan alltid död ändå eftersom den inte laddats på ett par veckor.
Njae, det är bara för drygt att skriva på den, och hemsidor får ett tillknycklat utseende, och jag stör mig så in i vassen på att jag inte kan ha 2 fönster samtidigt, eller att det är totalt hopplöst långsamt att byta mellan 2 applikationer, t.ex. web och chat som jag använder otroligt mycket, och att klipp och klistra också är så långsamt. Jag ser liksom inte varför jag skulle vilja ha en pryl som sölar ner mitt arbete? Arbetet skall gå så fort som det bara kan gå så jag kan lägga ifrån mig skiten och ägna mig åt nått annat

Visst är det nog bra till vissa saker, men för mig så funkar den alltså inte ens som slösurfplatta. I jobbet funkar den överhuvudtaget inte eftersom jag behöver fjärrstyra maskiner och de verktyg som finns inte ens duger som leksaker.

Ursprungligen av bollman:

Jag glömde till slut att jag hade en, och den var nästan alltid död ändå eftersom den inte laddats på ett par veckor.
Njae, det är bara för drygt att skriva på den, och hemsidor får ett tillknycklat utseende, och jag stör mig så in i vassen på att jag inte kan ha 2 fönster samtidigt, eller att det är totalt hopplöst långsamt att byta mellan 2 applikationer, t.ex. web och chat som jag använder otroligt mycket, och att klipp och klistra också är så långsamt. Jag ser liksom inte varför jag skulle vilja ha en pryl som sölar ner mitt arbete? Arbetet skall gå så fort som det bara kan gå så jag kan lägga ifrån mig skiten och ägna mig åt nått annat

Visst är det nog bra till vissa saker, men för mig så funkar den alltså inte ens som slösurfplatta. I jobbet funkar den överhuvudtaget inte eftersom jag behöver fjärrstyra maskiner och de verktyg som finns inte ens duger som leksaker.

Sälja? Mina döttrar låter inte mig ha min ifred. Nu slåss oftast min 1-åring och 5-åring om den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-28 15:37
Ursprungligen av bollman:

Jag glömde till slut att jag hade en, och den var nästan alltid död ändå eftersom den inte laddats på ett par veckor.
Njae, det är bara för drygt att skriva på den, och hemsidor får ett tillknycklat utseende, och jag stör mig så in i vassen på att jag inte kan ha 2 fönster samtidigt, eller att det är totalt hopplöst långsamt att byta mellan 2 applikationer, t.ex. web och chat som jag använder otroligt mycket, och att klipp och klistra också är så långsamt. Jag ser liksom inte varför jag skulle vilja ha en pryl som sölar ner mitt arbete? Arbetet skall gå så fort som det bara kan gå så jag kan lägga ifrån mig skiten och ägna mig åt nått annat

Visst är det nog bra till vissa saker, men för mig så funkar den alltså inte ens som slösurfplatta. I jobbet funkar den överhuvudtaget inte eftersom jag behöver fjärrstyra maskiner och de verktyg som finns inte ens duger som leksaker.

Alla har ju sina egna behov och sätt att använda produkter. Jag tycker att den är lätt att skriva på och att det är smidigt att hoppa mellan applikationer. Hemsidor får inte något tillknycklat utseende utan ser oftast ut precis som på datorn.

Av det du skrev ovan så handlar det nog mer om SBS än om något annat.

Ursprungligen av bollman:

Ingen. När jag lägger mig i sängen så sover jag, där hör inte datorn hemma. Antecknar på möten gör jag inte om jag inte är sekreterare och då skriver jag mångdubbelt snabbare på en macbook än på en ipad. Skype pysslar jag inte med, i köket har jag just det, en receptbok, fjärrkontrollerna ligger på soffbordet ety få apparater lyssnar på en iPad, på dass läser jag tidningar av papper och i sängen sover jag

I övrigt se mitt tidigare inlägg om "slösurftid".

Oj, här specar du hur det ligger till. Svart och vitt. En iPad passar bevisligen inte för det du gör men den passar för väldigt många andra. I köket använder vi den ofta för att läsa recept, vi läser tidningar på iPad i sängen och vet du vad - det händer att jag spelar på den också när jag sitter på dass. Tänk det du

Helt subjektivt. Håller inte med om i princip något av det du tar upp, bollman. Att surfa på en iPad är en mycket bättre upplevelse än på min Mac. Det är oerhört ovanligt att jag stöter på en sida som inte fungerar. Den är inte för tung att använda vare sig i säng eller på soffa. Däremot är min 11" MBA alldeles för knölig att använda där, i jämförelse.

Min Mac står i princip orörd sen jag köpte en iPad. För mitt användande slår den Macen på fingrarna i nästan allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-28 09:20
Ursprungligen av Capeman:

Helt subjektivt. Håller inte med om i princip något av det du tar upp, bollman. Att surfa på en iPad är en mycket bättre upplevelse än på min Mac. Det är oerhört ovanligt att jag stöter på en sida som inte fungerar. Den är inte för tung att använda vare sig i säng eller på soffa. Däremot är min 11" MBA alldeles för knölig att använda där, i jämförelse.

Min Mac står i princip orörd sen jag köpte en iPad. För mitt användande slår den Macen på fingrarna i nästan allt.

Jag instämmer. Jag drog mig länge för att köpa en iPad. Nu skulle jag inte kunna vara utan den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 10:02

Tycker min iPad2 är lite för stor att alltid ha med sig på tuben mm. En iPad mini är ett givet köp beroende på prestandan då förståss.

Troligtsvis om det blir någon blir det samma spec som en iPad 2 fast i mindre format.

/R

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-28 10:58

Intressant, men å andra sidan är ju jag en sån som faktiskt funderar mer och mer på att förflytta mig _bort_ från smartphone också.
Jag sitter med 27+23+22" skrivbordsyta på jobbet, tycker det är jobbigt att jobba med en MBP15 för att det är så lite skärmyta och att då göra något annat än att möjligen en snabb google-sökning på telefonen är helt otänkbart, det blir bara frustration. Tyvärr har de flesta icke-smartphones väldigt dålig implementation av kalender och SMS samt att få, om ens någon har wifi-hotspot.
iPadden hamnar ju i klassen leksaker, den är rolig att spela lite spel på, tills man får ont i nacken för man håller den för långt ner för att inte få ont i armarna.

Sälja? Nä, jag lämnade tillbaka dem. Jag fick ut dem på jobbet så jag hade inte ens gett några pengar för dem, men jag lämnade tillbaka dem för det fanns kanske någon annan som tyckte den var roligare, eller som hade 2 barn. I slutändan visade det sig att av de 10 iPads vi köpte till avdelningen så är det 1 som jag vet som använder den flitigt (hemma, som musikspelare och slösurfplatta). De andra har den i en skrivbordslåda på jobbet eller har den som leksak till sina barn. Jag vet _ingen_ som använder den i undervisningen som vi köpte in dem för.

Ursprungligen av bollman:

Intressant, men å andra sidan är ju jag en sån som faktiskt funderar mer och mer på att förflytta mig _bort_ från smartphone också.
Jag sitter med 27+23+22" skrivbordsyta på jobbet, tycker det är jobbigt att jobba med en MBP15 för att det är så lite skärmyta och att då göra något annat än att möjligen en snabb google-sökning på telefonen är helt otänkbart, det blir bara frustration. Tyvärr har de flesta icke-smartphones väldigt dålig implementation av kalender och SMS samt att få, om ens någon har wifi-hotspot.
iPadden hamnar ju i klassen leksaker, den är rolig att spela lite spel på, tills man får ont i nacken för man håller den för långt ner för att inte få ont i armarna.

Sälja? Nä, jag lämnade tillbaka dem. Jag fick ut dem på jobbet så jag hade inte ens gett några pengar för dem, men jag lämnade tillbaka dem för det fanns kanske någon annan som tyckte den var roligare, eller som hade 2 barn. I slutändan visade det sig att av de 10 iPads vi köpte till avdelningen så är det 1 som jag vet som använder den flitigt (hemma, som musikspelare och slösurfplatta). De andra har den i en skrivbordslåda på jobbet eller har den som leksak till sina barn. Jag vet _ingen_ som använder den i undervisningen som vi köpte in dem för.

Du talar som om det vore en absolut sanning att iPad är värdelöst. Det är det självklart inte. Kanske för dig och dina arbetskollegor, men jag är ganska säker på att det inte stämmer på en större skala.

Jag tror iPad mini blir en gigantisk hit. Smidigheten, tunnheten, vikten, storleken och ett lägre pris.

Jag tror att många kommer att ändra uppfattning efter att ha hållit i den. Det är inte bara fantasier, det mindre formatet fungerar väldigt väl, recensionerna av Nexus 7 är lyriska över just storleken. Och samtidigt, med en skärm på 7,85 tum i 4:3-förhållande så blir det inte för litet för att fungera lika bra som vanliga iPad. Så man ska inte stirra sig blind på skärmarna från dagens 7-tums-surfplattor, för det blir klart mera skärmyta med iPad mini.

Jag är lite skeptisk till prisnivån på 199 dollar, det låter lite för bra för att vara sant och Apple lär inte sälja med förlust bara för att få ut många ex. Men kanske 249 dollar.

Bevaka tråden