Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska man ha en iPad mini till?

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-28 19:34
Ursprungligen av MatsOlov:

Tror inte man ska ha för höga förhoppningar på ett lågt pris på en mini. Apple sätter nog priset så pass högt att de som tvekar mellan de två väljer den större och dyrare.

En ny iPad2 från Apple kostar 3595:–. Om det kommer en mini tror jag den kommer hamna någonstans runt tusenlappen billigare än den… Om den inte levereras med retina.

Om jag köper en iPad/iPad mini kommer användningsområdet till stor del bli att hantera PDF-dokument och facklitteratur. Förutom det även en del lärorika och intressanta appar. Diverse astronomi-appar, font book m.m. Sådant som passar in på mitt intresseområde.

Klart den har retina. Det är nya standarden för Apple - snart har även alla MB/MBP's också retina (inom två år) och en ny mobil produkt - iPad mini - har givetvis retina - jag skulle bli mycket mycket förvånad om den inte har det...det känns absurt fel i hela det historiska flödet :-D. Det är som om en ny framtagen MacBook-modell som lanseras skulle ha DVD-läsare. Typ.
När även stora skärmar från Apple har retina vet jag inte. 3 år?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-28 20:01
Ursprungligen av Zimmerman:

Klart den har retina. Det är nya standarden för Apple - snart har även alla MB/MBP's också retina (inom två år) och en ny mobil produkt - iPad mini - har givetvis retina - jag skulle bli mycket mycket förvånad om den inte har det...det känns absurt fel i hela det historiska flödet :-D. Det är som om en ny framtagen MacBook-modell som lanseras skulle ha DVD-läsare. Typ.
När även stora skärmar från Apple har retina vet jag inte. 3 år?

Nej, inte retina. #15

Ursprungligen av Zimmerman:

Klart den har retina. Det är nya standarden för Apple - snart har även alla MB/MBP's också retina (inom två år) och en ny mobil produkt - iPad mini - har givetvis retina - jag skulle bli mycket mycket förvånad om den inte har det...det känns absurt fel i hela det historiska flödet :-D. Det är som om en ny framtagen MacBook-modell som lanseras skulle ha DVD-läsare. Typ.
När även stora skärmar från Apple har retina vet jag inte. 3 år?

Läser du aldrig nå applebloggar Zimmerman? Precis alla är överens om att det inte blir nå retina på denna första generation och inga läckor öht om något annat.

Inte för att det behöver vara korrekt, men...

Ursprungligen av ilPadrino:

Läser du aldrig nå applebloggar Zimmerman? Precis alla är överens om att det inte blir nå retina på denna första generation och inga läckor öht om något annat.

Inte för att det behöver vara korrekt, men...

Jag håller med Zimmerman. Skulle vara väldigt udda om Apple inte sätter Retina på minin.

Nej, jag hänger bara här och kollar sällan på andra ställen :-D. Nå - jag kommer fortfarande att bli mycket mycket förvånad om den inte har retina - det skulle kännas helskumt i min bok och hur jag ser Apples strategi och driv.
OM den skulle komma utan retina så är det ju en b-manick - en parentes-mojäng som inte jag köper i alla fall :-D. Jag och väldigt många väntar ju då in gen. 2 som kommer inom kort eftert 1:ans släpp.
Nej, klart den har retina. Är detta Solvalla sätter jag allt på det. Dom som på andra forum - ja, vilka forum som helst - tror att det kommer en ny modell av iPad - oavsett storlek och beteckning - utan retina - är ute och cyklar och har inte förstått vad som händer just nu med upplösningen på dator/IT-utrustning (paradigmskifte). I min bok.

Ursprungligen av ilPadrino:

Läser du aldrig nå applebloggar Zimmerman? Precis alla är överens om att det inte blir nå retina på denna första generation och inga läckor öht om något annat.

Inte för att det behöver vara korrekt, men...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-28 20:52
Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, jag hänger bara här och kollar sällan på andra ställen :-D. Nå - jag kommer fortfarande att bli mycket mycket förvånad om den inte har retina - det skulle kännas helskumt i min bok och hur jag ser Apples strategi och driv.
OM den skulle komma utan retina så är det ju en b-manick - en parentes-mojäng som inte jag köper i alla fall :-D. Jag och väldigt många väntar ju då in gen. 2 som kommer inom kort eftert 1:ans släpp.
Nej, klart den har retina. Är detta Solvalla sätter jag allt på det. Dom som på andra forum - ja, vilka forum som helst - tror att det kommer en ny modell av iPad - oavsett storlek och beteckning - utan retina - är ute och cyklar och har inte förstått vad som händer just nu med upplösningen på dator/IT-utrustning (paradigmskifte). I min bok.

Apple kan inte trolla. I synnerhet inte nu när Steve Jobs är borta.

De tekniska förutsättningarna för en vettig retina iPad mini finns inte idag. Den skulle antingen vara 2 cm tjock eller ha en timmes batteritid. Vilket skulle du välja?

Ursprungligen av Vassius:

Apple kan inte trolla. I synnerhet inte nu när Steve Jobs är borta.

De tekniska förutsättningarna för en vettig retina iPad mini finns inte idag. Den skulle antingen vara 2 cm tjock eller ha en timmes batteritid. Vilket skulle du välja?

Fungerar på en iPhone 4/4S?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-29 07:38
Ursprungligen av barbapappa_86:

Fungerar på en iPhone 4/4S?

Ja, men iPhone-skärmarna är mycket mindre och har därmed mycket färre pixlar. Strömförbrukningen ökar inte linjärt med storleken, utan mycket mer:

När iPad gick över till retina var de tvungna att öka batterikapaciteten med 70%, från 25 Wh till 42,5 Wh.
När iPhone gick till retina behövde de bara öka batterikapaciteten med drygt 16%, från 4,51 Wh till 5,25 Wh.

I båda fallen hade nya modellen fyra gånger fler pixlar än den gamla. Nya iPad har fem gånger fler pixlar än iPhone 4(S), men åtta gånger mer kräm i batteriet.

iPad mini sägs ha mycket smalare kanter runt skärmen på långsidorna, så utrymmet inuti kommer att minska betydligt mer än att bara krympa till 7,85" med samma höjd/bredd-förhållande. Det finns helt enkelt inte plats för ett batteri som klarar en stor retinaskärm. Tänk på att nya iPad blev tjockare än iPad 2 p.g.a. batteriet. Hur ska de då lyckas krympa den såpass mycket helt plötsligt?

Så, såvida inte Apple det senaste halvåret har utvecklat en mycket strömsnålare skärm och mycket kompaktare batterier så finns det liksom ingen chans att en eventuell iPad mini har retinaskärm.

Edit: Missförstå mig rätt, jag skulle jättegärna se en iPad mini med retinaskärm. Om/när det kommer springer jag och köper en direkt. Men det händer inte i år.

Ursprungligen av Vassius:

Ja, men iPhone-skärmarna är mycket mindre och har därmed mycket färre pixlar. Strömförbrukningen ökar inte linjärt med storleken, utan mycket mer:

Bör dock nämnas att MBP Retina bara har 22,5% högre batterikapacitet än sin icke-retinafierade motsvarighet

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-30 08:54
Ursprungligen av Samuel K:

Bör dock nämnas att MBP Retina bara har 22,5% högre batterikapacitet än sin icke-retinafierade motsvarighet

Inte så kontigt egentligen. På en laptop tar CPU och andra komponenter mycket större del av strömförbrukningen än på en ARM-baserad mobil enhet. Så när det bara är skärmen som behöver mer kräm så behöver inte batteriet bli så mycket fetare.

TDP för i7-3615QM som sitter i MBP(R) ligger på 45W, sen tillkommer även GPU på ytterligare 45W.
A5X-chippet i nya iPad har TDP på runt 3W, inkl. GPU!

Sen måste batteriet i en laptop försörja fläktar, tangentbordsbelysning, eventuella hårddiskar, större mängder RAM etc. som inte finns i en iPad.

Låter vettigt. Önskemål och fysisk hänger inte alltid ihop:)

Angående retina:

Det är väl rätt spikat att den lilla inte kommer att ha det, och att meningarna går isär beror kanske på vad man tror att iPad Mini är?

Jag är rätt säker på att det inte är "the next great thing", utan ett strategiskt/defensivt drag från Apples sida för att skydda sig mot konkurrenter som försöker komma in på marknaden underifrån.

Jag tror nog att Apple vill göra så mycket iPad som möjligt av den, men att slutpriset skulle vara lågt var säkert mycket högt upp på listan över designmål.

1024x768 är en etablerad iPad-upplösning som fungerat bra. Och på en mindre enhet kommer det se ännu bättre ut än på iPad 2, även om det inte är retina.

Skulle inte bli förvånad om den lanserades i förbifarten... "ja, just det... one last thing: nu finns även en liten iPad för de som vill ha det..."

Det är nog många föräldrar som upptäckt hur lätt och roligt barn tycker det är med iPad. Men det är inte alla som har råd. En liten, billig, barnvänlig version blir en knockout inom många områden. Säkert många skolor/företag som uppskattar en mindre kostnad up front.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-29 12:10

För egen del är inte iPad Mini något att ha, förmodligen inte för frun heller... vi är helnöjda med våra iPad2:or.
Däremot kan jag tänka mig en varsin till smågrabbarna (2år o 4år) då de hela tiden vill låna våra för att spela eller titta på film.

Till Bollarn: Så som jag använder min padda så är det till i stort sett all surf, läsa mail, skriva kortare (mail/forum), läsa forum, pdf:er, bankärenden (Danske Banks app är grym), kollar film o tv-serier osv osv osv.
Datorn blir till nedladdning och när längre saker skall skrivas... men visst, jag har testat att resa med enbart paddan också och då har jag tagit med mig BT-tangentbord vilket har funkat klart över förväntan.

Nästa grej jag köper till den är faktiskt ett fodral med anteckningsblock (likt Zimmerman så antecknar jag gärna på vanligt papper) men också en Stylus, det finns faktiskt de pdf:er och dylikt där man bara vill ta det och ringa in något och göra någon snabb anteckning. Men framförallt ha ett anteckningsblock på höger sida och paddan på vänster sida i ett en uppvikt skinnmapp skulle vara grymt, då kan jag anteckna och snabbt leta upp information online utan att behöver fundera på att ta med mig en datorn.

EDIT:
Däremot en grej jag SKULLE vilja använda den till men som inte går pga Apples ovilja att låta användaren bestämma (mutter mutter) är att när jag kör som MC-instruktör kunna använda min GoPro på hojen och filma mina deltagare på kurserna, sticka in minneskortet och spela upp filmen från minneskortet och visa deltagarna hur de sitter/kör och sen ta bort filen igen... men icke, då måste man importera film-helvetet till kamerarullen (tar ca 5min) och sen använda den usla "filmvisaren" som kamerarullen tillåter alternativt använda ett en app men då måste filmen importeras dit igen (ytterligare 5min), dessa tidsmoment finns inte möjlighet till under dagen.
Så på den biten suger det verkligen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-29 12:34

En iPad Mini vore faktiskt optimal för mig tror jag. iPaden känns ganska stor / bummlig för de ändamål jag skulle nyttja den till. Dock skulle en iPad Mini utan Retina vara trist för mig. Efter att ha suttit med iPhone 4S snart ett år gör det ont att nyttja "handhållna enheter" utan Retina. För det tror jag en non-Retina iPad Mini kan bli en generell succée om Apple väljer att med den verkligen pressa priset. Jag tror inte det skulle vara en teknisk fråga att få Retina eller inte på iPad Mini, snarare en ekonomisk sådan. Och att Apple vill ha tydliga produkter i sin line-up.

Att Apple skulle välja bort retina i en ev. iPad Mini för att pressa priset tror jag inte på - så funkar oftast inte Apple - dom har aldrig varit inresserade av att tumma på "kvalitet" för att sälja billigt bredvid asiatiska konkurenter etc. Dom verkar kunna ta vad dom vill för sina grejer När första iPhone kom och priset offentliggjordes så skrattade hela världen och sa att man aldrig kan sälja lurar till det priset :-D. iPaden var också dödsdömd då den ju var lika dyr eller t.o.m. dyrare än en "riktig" laptop. Etc.
Det skulle kunna finnas tekniska begränsningar som gör retina omöjligt på en mini - en del analytiker ute på nätet påstår det - men sådant har väl aldrig heller hindrat Apple :-D. Dom löser det där med batteriet och minin har retina. Vänta och se :-).
Minin passar nog mig (med eller utan retina - spelar ingen roll för mig) - den är lättare och eftersom jag mest läser böcker är det bra. Vad jag dock egentligen skulle vilja se är en iPhone i samma storlek som Samsungs nya Note II. En sådan i hölstret och jag behöver nästan aldrig släpa med mig iPaden. En sådan kommer nog inte från Apple - estetiken sätter nog stopp för det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-29 22:58
Ursprungligen av zappee:

Du kan ju fjärrstyra från en iPad också...

Har faktiskt aldrig testat det, mer än på min iPhone men det var ju totalt värdelöst alldeles för litet. Men ska testa med tjejens iPad så får man känna lite på det. Antar att man får köra nått som t.ex. VNC eller finns det något inbyggt?

Ursprungligen av Zimmerman:

Att Apple skulle välja bort retina i en ev. iPad Mini för att pressa priset tror jag inte på - så funkar oftast inte Apple - dom har aldrig varit inresserade av att tumma på "kvalitet" för att sälja billigt bredvid asiatiska konkurenter etc. Dom verkar kunna ta vad dom vill för sina grejer När första iPhone kom och priset offentliggjordes så skrattade hela världen och sa att man aldrig kan sälja lurar till det priset :-D. iPaden var också dödsdömd då den ju var lika dyr eller t.o.m. dyrare än en "riktig" laptop. Etc.
Det skulle kunna finnas tekniska begränsningar som gör retina omöjligt på en mini - en del analytiker ute på nätet påstår det - men sådant har väl aldrig heller hindrat Apple :-D. Dom löser det där med batteriet och minin har retina. Vänta och se :-).
Minin passar nog mig (med eller utan retina - spelar ingen roll för mig) - den är lättare och eftersom jag mest läser böcker är det bra. Vad jag dock egentligen skulle vilja se är en iPhone i samma storlek som Samsungs nya Note II. En sådan i hölstret och jag behöver nästan aldrig släpa med mig iPaden. En sådan kommer nog inte från Apple - estetiken sätter nog stopp för det.

Jag tycker som Zimmerman, att det borde vara en självklarhet för dem att trycka in retina. Men jag tycker historiken dem sista åren har visat att man inte riktigt kör all-in längre...så personligen tror jag inte det blir någon retina...

Med tanke på Zimmermans benägenhet att oftast ha fel kan vi nog nu räkna med att iPad mini definitivt inte kommer att ha retinadisplay.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-08-30 06:44
Ursprungligen av Capeman:

Med tanke på Zimmermans benägenhet att oftast ha fel kan vi nog nu räkna med att iPad mini definitivt inte kommer att ha retinadisplay.

Tyvärr är det nog så. Hade i det här fallet hoppats på att Zimmerman kunde övertyga oss om att iPad Mini INTE kommer att ha retinadisplay

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-29 23:01

Näh, det är nog VNC som gäller.

Jag använder Screens för fjärrstyrning på iPad. Lite dyrt men fungerar mycket bra och är snyggt. Har skapat en tråd om den appen här någonstans...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-30 06:37

Screens ser ju bra ut, men hade varit bra med en Lite version för skulle vilja testa det från tjejens iPad först men känns lite surt att lägga ut pengar 2 gånger

Ursprungligen av Kajan:

Screens ser ju bra ut, men hade varit bra med en Lite version för skulle vilja testa det från tjejens iPad först men känns lite surt att lägga ut pengar 2 gånger

Håller med. Om du inte vill lägga de pengarna kan jag också rekommendera Remoter som jag körde förr. 28,- för snikversionen som antagligen räcker för de flesta. Har kommit en ny app som heter Remotix som ser lite spännande ut. Har inte testat själv ännu, men den finns i Liteversion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-30 09:21
Ursprungligen av Kajan:

Screens ser ju bra ut, men hade varit bra med en Lite version för skulle vilja testa det från tjejens iPad först men känns lite surt att lägga ut pengar 2 gånger

Därför kör man med samma App Store konto på alla enheter...

"Bekräftat" att det inte blir retinaskärm:
Possible 'iPad Mini' Spotted in iOS App Developer Logs - Mac Rumors

Det verkar bli en krympt iPad 2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 08:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Bekräftat" att det inte blir retinaskärm:
Possible 'iPad Mini' Spotted in iOS App Developer Logs - Mac Rumors

Det verkar bli en krympt iPad 2.

Nu kanske jag är lite korkad och inte fattar riktigt, men på vilket sätt "bekräftar" detta att det inte blir retina? Det enda han har sett är versionsnumret på en ipad som inte finns i dagsläget... inget annat.

Med den nya displayen till iPhone så skulle de klara att öka batteritiden med 40% har jag för mig att jag läst, så om de nu väljer att göra en iPad Mini med retina och den nya skärmen så är det faktiskt inte en teknisk omöjlighet.

Men visst, jag tror också att det blir en budgetversion inriktad till ungdomar, skolor, dagis osv utan retina utan fokus på ett trevligare pris.

Ursprungligen av Trineo:

Nu kanske jag är lite korkad och inte fattar riktigt, men på vilket sätt "bekräftar" detta att det inte blir retina? Det enda han har sett är versionsnumret på en ipad som inte finns i dagsläget... inget annat.

Jag redovisar bara vad jag läste i artikeln.

"...this suggests that the iPad Mini is, effectively, an iPad 2: an A5 with 512 MB of RAM and enough GPU power to drive the Gruber Display, but not a Retina Display."

Och du kanske såg mina citationstecken också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 09:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag redovisar bara vad jag läste i artikeln.

"...this suggests that the iPad Mini is, effectively, an iPad 2: an A5 with 512 MB of RAM and enough GPU power to drive the Gruber Display, but not a Retina Display."

Och du kanske såg mina citationstecken också.

Det var inte så mycket till dig jag menade det.
För artikeln i sig verkar inte gå på fakta utan mer som att de förutsätter att det är specen, för numret 2,5 i sig säger ju ingenting om vad som finns hårdvarumässigt.

Ursprungligen av Trineo:

...numret 2,5 i sig säger ju ingenting om vad som finns hårdvarumässigt.

Nja, "2" säger ju att den tillhör samma familj som iPad 2. Den ursprungliga iPad 2 är 2,1/2,2/2,3. Den iPad 2 som säljs nu är 2,4.

Det bekräftar ju inget definitivt. Men det antyder att den har samma hårdvara som iPad 2. Och i så fall är det högst osannolikt att de stoppar in en retinaskärm.

Bevaka tråden