Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur blir Telias abonnemang med 4G i iPhone?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kanske en dum fråga men om Apple kommer lansera nästa iPhone med 4G även för den svenska marknaden, hur kommer abonnemangen då bli för oss exemelvis hos telia?

Kommer man helt enkelt bara kunna surfa snabbare inom sitt befintliga abonnemang eller kommer man behöva att uppgradera till ett 4G abonnemang?

Någon som är insatt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-09 21:25

Du behöver uppgradera ditt abonnemang.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-09 21:33

50:- extra i månaden kostar det hos Telia för att få 4G. Dock är det tillägget utan bindningstid, så man kan testa en månad och se om det är värt de extra pengarna.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-09 22:14

Gissar att om den kommer med 4G i sverige så kommer operatörerna lansera nya abbonemang.

"Nya iPad", alltså iPad 3, lanserades visserligen med 4G men inte den variant som finns här i Sverige (och resten av Europa, händelsevis). Min gissning är att det blir samma sak med eventuellt 4G-stöd i nästa iPhone.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-09 22:49
Ursprungligen av Joacim Melin:

"Nya iPad", alltså iPad 3, lanserades visserligen med 4G men inte den variant som finns här i Sverige (och resten av Europa, händelsevis). Min gissning är att det blir samma sak med eventuellt 4G-stöd i nästa iPhone.

Nja. När nya iPad kom så saknades lämplig hårdvara för att stödja flera standarder i samma chip. Sedan dess har det kommit nya chip som klarar både amerikanska och europeiska LTE-standarder, samtidigt som de är tillräckligt små och strömsnåla för att vara lämpliga i mobiltelefoner.

Så, det är högst sannolikt att iPhone 5 har stöd för svensk "4G".

Ursprungligen av Vassius:

Nja. När nya iPad kom så saknades lämplig hårdvara för att stödja flera standarder i samma chip. Sedan dess har det kommit nya chip som klarar både amerikanska och europeiska LTE-standarder, samtidigt som de är tillräckligt små och strömsnåla för att vara lämpliga i mobiltelefoner.

Så, det är högst sannolikt att iPhone 5 har stöd för svensk "4G".

Jag hoppas verkligen du har rätt, men jag är lite orolig för att Apple främst tänker på den amerikanska marknaden och gör samma sak igen. Men om 4G för oss blir verklighet i nästa iPhone hoppas jag att de lyckats lösa eventuella problem med strömförbrukningen. iPad 3 har ju inte helt imponerat på den punkten

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-09 23:01
Ursprungligen av Joacim Melin:

Jag hoppas verkligen du har rätt, men jag är lite orolig för att Apple främst tänker på den amerikanska marknaden och gör samma sak igen.

De behöver inte prioritera hemmamarknaden, för nu kan de ju stödja majoriteten av världens LTE-nät utan att luren blir dyrare, större eller mer batterislukande än om de bara stödjer amerikanska nät. Det finns liksom ingen rationell anledning till att använda ett chip med sämre stöd.

I så fall pratar vi ju inte direkt bara svenska marknaden, i så fall pratar vi typ hela Europa o Australien som använder 800,900,1800 o 2600 bandet.
Jag hoppas o tror att Apple har tänkt till på den punkten.

Så vitt som jag kan se så pekar indicierna på att de kommer med stöd för ett större set av LTE frekvensband; dvs inte bara de som stöds i USA

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-16 13:00

Ett större set av LTE frekvensband blev det ju inte och jag tror mig ha klurat ut varför.

Om man tittar på vilka frekvensband iPhone 5 stöder så ser man att det är 850, 900, 1800, 1900 för GSM och 850, 900, 1900, 2100 för 3G. För LTE stöder man frekvensbanden 850, 1800 och 2100. Man kan troligen stödja LTE på dessa frekvensband utan att behöva extra antenner. Om man dessutom skulle stödja 800 och 2600 hade det krävts flera antenner och det kompromissade man antagligen bort. Det är stora marknader som kör på de frekvensband för LTE som man nu stödjer så man nöjde sig nog med det. Tråkigt för oss som har LTE på 800 och 2600.

1
Bevaka tråden