Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tal fungerar ej i steg-för-steg-navigering på 4S (iOS6)

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-09-21 10:46

Jag slängde ut den här frågan i iOS6-tråden, men den försvann snabbt i mängden så jag skapar en egen tråd här eftersom vi inte finner några svar.

Min chef får inte igång talande anvisningar för steg-för-steg-navigering på sin 4S..
Rösten är påslagen till "normal" - men ingen snackar..

Någon som har någon idé om vad som kan vara knas? Och ja, vi har startat om telefonen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-21 10:51

Fungerar inte med lurar heller?
Fungerar alla andra ljud, ringsignaler, telefonsamtal, musikspelande?
Är det navigeringen i Apples Kartor, eller ett annat navigationsprogram?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-09-21 11:11

Lurar har han nog inte testat. Dock fungerar allt annat ljud som det skall.
Ja, det är navigeringen i Apples Kartor.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-21 11:39

Då är det nog bara att Återställa med/utan backup

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-09-21 12:50
Ursprungligen av kenjon:

Då är det nog bara att Återställa med/utan backup

Nu har han gjort det - men problemet kvarstår :-/
Det måste ju vara någon inställning någonstans som har hoppat i/ur..

Är Siri påslaget på telefonen?
När jag la in iOS6 på min ipad så var Siri off by default och jag fick gå in i inställningarna och slå på det manuellt, därför jag kontrollerar

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-09-21 15:08
Ursprungligen av Ford Prefect:

Är Siri påslaget på telefonen?
När jag la in iOS6 på min ipad så var Siri off by default och jag fick gå in i inställningarna och slå på det manuellt, därför jag kontrollerar

Ja, henne höll han på mycket med igår Dock vet jag inte hur det ligger till nu efter återställningen. Skall reka det.

EDIT: Jo, Siri är på. Vi har jämfört i stort sätt alla inställningar nu och hans är identiska med mina. Om det inte är nån undangömd liten inställning någonstans.. men vad skulle det kunna vara liksom?

Vi har googlat på det, men jag lyckas inte hitta någon som fått samma problem.. Iofs lite svårt att veta vad man skall söka på. Gissar att folk benämner det här på lite olika vis..

Senast redigerat 2012-09-21 15:19
  • Medlem
  • växjö
  • 2012-09-21 16:01

Inne i Inställningar -> Kartor finns något som heter "röstanvisningsvolym". Kanske kan vara nåt?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-09-21 16:22
Ursprungligen av gregoff:

Inne i Inställningar -> Kartor finns något som heter "röstanvisningsvolym". Kanske kan vara nåt?

Den står på "normal"

  • Medlem
  • 2012-09-21 18:18

Provat att ändra mellan alternativen tyst, låg, normal och hög? Resultat? Sett till att den svenska rösten är vald?

Ursprungligen av Hallon:

Den står på "normal"

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-09-24 10:37
Ursprungligen av jhm:

Provat att ändra mellan alternativen tyst, låg, normal och hög? Resultat? Sett till att den svenska rösten är vald?

Svaret är ja på alla frågorna. Resultatet: Ingen framgång.

  • Medlem
  • 2012-09-24 19:04

Hade det varit en iPhone 4 och inte en 4S så hade ju svaret varit givet, men nu blir det ganska mystiskt. Fungerar röst i andra program, t ex Siri, Navigon eller motsvarande? Prova att ladda ner någon gratis navigationsapp som Waze, CoPilot och NavFree och se hur det funkar där?! Det kan ju vara isolerat till endast kartprogrammet.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-09-25 10:22
Ursprungligen av jhm:

Hade det varit en iPhone 4 och inte en 4S så hade ju svaret varit givet, men nu blir det ganska mystiskt. Fungerar röst i andra program, t ex Siri, Navigon eller motsvarande? Prova att ladda ner någon gratis navigationsapp som Waze, CoPilot och NavFree och se hur det funkar där?! Det kan ju vara isolerat till endast kartprogrammet.

Ja, Siri fungerar fint. Vad menar du med "Navigation" - finns det en app som heter så? Annars är det ju just navigationen i den medföljande kart-appen som inte fungerar med röst. Vi väljer en rutt och "starta". Men ingen röst talar till detta.

Visst kan vi testa att ladda ner någon gratis-app, men vet inte hur det skulle hjälp oss att få igång talet i den medföljande kart-appen?

Ursprungligen av Hallon:

Ja, Siri fungerar fint. Vad menar du med "Navigation" - finns det en app som heter så? Annars är det ju just navigationen i den medföljande kart-appen som inte fungerar med röst. Vi väljer en rutt och "starta". Men ingen röst talar till detta.

Visst kan vi testa att ladda ner någon gratis-app, men vet inte hur det skulle hjälp oss att få igång talet i den medföljande kart-appen?

Navigon: App Store

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-09-25 10:48
Ursprungligen av pmarriott:

Navigon: App Store

Aah! Dock var 659:- lite väl bra för att testa :). Ser dock snyggt ut!

Ursprungligen av Hallon:

Aah! Dock var 659:- lite väl bra för att testa :). Ser dock snyggt ut!

Den finns i billigare varianter också. Den här var för hela Europa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-24 20:00

En basic grej, vad händer om ni lägger upp en rutt sedan när ni kör runt så trycker ni ständigt på knappen för att öka volymen? Ni kan ju av naturliga anledningar inte testa just när ljudet ska spelas upp eftersom ni inte hör det, men istället trycker på "volym upp" hela tiden.

Testa, vad händer?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-09-25 10:25
Ursprungligen av zinned:

En basic grej, vad händer om ni lägger upp en rutt sedan när ni kör runt så trycker ni ständigt på knappen för att öka volymen? Ni kan ju av naturliga anledningar inte testa just när ljudet ska spelas upp eftersom ni inte hör det, men istället trycker på "volym upp" hela tiden.

Testa, vad händer?

Ja, kanske man kan testa. Men "hon" börjar ju prata direkt efter att man tryckt på starta - iaf gör min telefon det. Det gör den inte på min chefs telefon även fast vi börjar höja direkt efter vi tryckt "starta".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-25 11:13
Ursprungligen av Hallon:

Ja, kanske man kan testa. Men "hon" börjar ju prata direkt efter att man tryckt på starta - iaf gör min telefon det. Det gör den inte på min chefs telefon även fast vi börjar höja direkt efter vi tryckt "starta".

Det är därför jag skulle vilja se vad som händer om ni testar det på den telefonen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-09-25 10:58

Jag tror det blir så att han skickar telefonen nånstans. Det är en jobb-lur och då är det lätt att skjuta ifrån sig problemet. "Laga snabbt eller ge mig en ny!"

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-09-25 11:31

Nu har jag ingen 4S men på ipad2 under Inställningar kartor har jag Röstanvisningsvolym, Ingen röst, Låg volym, Normal volym Hög volym.

Om det inte funkar så kan ni testa Återställ alla inställningar (Inställningar>Allmänt>Återställ) detta raderar ingenting från telefonen, men han får ställa in det trådlösa nätet på nytt..

Ursprungligen av what:

Nu har jag ingen 4S men på ipad2 under Inställningar kartor har jag Röstanvisningsvolym, Ingen röst, Låg volym, Normal volym Hög volym.

Om det inte funkar så kan ni testa Återställ alla inställningar (Inställningar>Allmänt>Återställ) detta raderar ingenting från telefonen, men han får ställa in det trådlösa nätet på nytt..

Om du läser inlägg #5 så ser du att man redan har provat att återställa telefonen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-09-25 12:31
Ursprungligen av pmarriott:

Om du läser inlägg #5 så ser du att man redan har provat att återställa telefonen.

Vi återställde dock med backup. Vår "IT-mann" föreslog att han skulle testat att återställa utan backup. Men för att få in alla kontakter osv igen så måste han ju sedan synka med iTunes igen - och då antar jag att det blir typ samma sak som att återställa med backup (när det gäller inställningar osv).

Tilläggas bör att telefonerna är typ helt nya. Osmart nog så köptes dom in ett par veckor innan iPhone 5 kom - så vi fick nya 4S då..

Ursprungligen av Hallon:

Vi återställde dock med backup. Vår "IT-mann" föreslog att han skulle testat att återställa utan backup. Men för att få in alla kontakter osv igen så måste han ju sedan synka med iTunes igen - och då antar jag att det blir typ samma sak som att återställa med backup (när det gäller inställningar osv).

Tilläggas bör att telefonerna är typ helt nya. Osmart nog så köptes dom in ett par veckor innan iPhone 5 kom - så vi fick nya 4S då..

Nej, det är en helt annan sak att återställa utan backup och sen synka in kontakter etc. Kör på det, det kan göra susen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-09-25 15:38
Ursprungligen av pmarriott:

Nej, det är en helt annan sak att återställa utan backup och sen synka in kontakter etc. Kör på det, det kan göra susen.

Tummen upp. Han skall testa detta.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-09-25 19:16

Enklast är att återställa direkt på telefonen då blir det mindre att fixa än att blanda in iTunes! Gör som jag beskrev innan!

Ursprungligen av what:

Enklast är att återställa direkt på telefonen då blir det mindre att fixa än att blanda in iTunes! Gör som jag beskrev innan!

Det blir samma återställning. Sen får man synka över sitt material från iTunes.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-10-01 13:32

Återställning utan backup löste problemet!

1
Bevaka tråden