Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia säger 4G på sin hemsida - på iPhone står det 3G

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag tecknade ett abonnemang på Telias hemsida, i samband med att jag beställde min iPhone , så står det följande:

Citat:

1000 minuter att ringa för, 1000 fria sms eller mms inom Sverige och fri surf i 4G upp till hela 3 GB. Skaffa en mobiltelefon till ditt abonnemang så kan den ingå i din månadskostnad (max 100 kr/mån).

Men på displayen i iPhone så står det 3G, vart i Stockholm jag än befinner mig. Har jag fortfarande "4G", fast det bara står 3G?

Nej, iPhone 5 är inte kompatibel med 4g-nätet i Sverige.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Nej, iPhone 5 är inte kompatibel med 4g-nätet i Sverige.

Jag trodde att det var LTE som det var diskussion om i Sverige, för 4G och LTE är väl inte samma sak?

Ursprungligen av Patrick Danielsson:

Jag trodde att det var LTE som det var diskussion om i Sverige, för 4G och LTE är väl inte samma sak?

Definitionsfråga. Den 4G som iPhone klarar av är LTE, men den klarar inte den LTE som Telia har.

Ursprungligen av Patrick Danielsson:

Jag trodde att det var LTE som det var diskussion om i Sverige, för 4G och LTE är väl inte samma sak?

Nej.

4G kan betyda allt som är snabbare än 3G (7,2 Mbit/s), vilket kan vara HSPA+, LTE eller LTE Advanced.

På iPhone står det 4G om du använder en snabbare variant av 3G (HSPA), och det står LTE om du använder LTE vilket inte går i Sverige.

Ursprungligen av Patrick Danielsson:

Jag trodde att det var LTE som det var diskussion om i Sverige, för 4G och LTE är väl inte samma sak?

Jo, rent marknadsföringsmässigt i alla fall. "Riktig" 4G heter egentligen LTE-Advanced, men det har varken telefonen eller nätet i Sverige.

Abonnemanget stödjer 4G-surf i telias nät, det anger därmed inte att iPhone 5 gör det. De har fått lite kritik för att de skrivit ut det på det sättet, men folk som därmed missuppfattat att det gäller att telefonen stödjer det. Däremot har ju Telia licens att efter nyår få bygga ut 4G/LTE i 1800 Mhz bandet som iPhone 5 använder sig av, så det blir spännande att se vad Telia väljer att göra eller kan göra men den licensen.

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Abonnemanget stödjer 4G-surf i telias nät, det anger därmed inte att iPhone 5 gör det. De har fått lite kritik för att de skrivit ut det på det sättet, men folk som därmed missuppfattat att det gäller att telefonen stödjer det. Däremot har ju Telia licens att efter nyår få bygga ut 4G/LTE i 1800 Mhz bandet som iPhone 5 använder sig av, så det blir spännande att se vad Telia väljer att göra eller kan göra men den licensen.

Då tycker jag nästan det är värre att de skyltar med 4G och iPhone 5 med LTE och sedan stryper (nästan) alla abonnemang så att man ändå inte får användning av den fulla styrkan av LTE sen om/när det kommer..

Som t.ex mitt "Flex Mellan", där skriver de först "..och kan surfa fritt i 4G upp till hela 3 GB"
för att sedan i specifikationen skriva: "Upp till 10 Mbit/s surf i mobilnätet"

Det enda som är obegränsat är: "Obegränsad surf upp till 22 Mbit/s i Homerun Wireless Zones"
och även det är ju ganska komiskt, för enligt mig så är något som innefattar "upp till" inte att klassas som "obegränsat" när den teoretiska hastigheten kan vara större.

Och då LTE har följande hastigheter (enligt wikipedia) så är det ju en ganska rejäl "strypning":

  • Topphastighet för nerladdning på 326.4 Mbit/s för 4x4 antenner, 172,8 Mbit/s för 2x2 antenner (20 MHz spektrum)

  • Topphastighet för uppladdning på 86.4 Mbit/s (20 MHz spektrum)

nog för att jag förstår att man aldrig kommer upp i dessa hastigheter även ostrypt, men ändå..

Vad är problemet? Telia har abbonemang med olika begränsningar i hastigheten och de skriver ut det. Det är väl bara läsa innantill?

Vill ni ha högre hastigheter så får ni välja ett abbonemang med högre tak.

1
Bevaka tråden