Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hastighet mobil data

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2012-10-10 13:01

Hej! Hur stor skillnad gör hastigheten på mobil data? Telia har enligt uppgift > 22 Mbs.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-10 13:03

Skillnad jämfört med vad?

  • Medlem
  • 2012-10-10 13:14

Observera att operatörerna anger "upp till". Vilket i Telias fall kan innebära allt mellan 0,00001 - 22Mb/s.
Viktigare än hastigheten är att undersöka vilken operatör som har bäst täckning där du befinner dig/bor.

Ursprungligen av larsp777:

Hej! Hur stor skillnad gör hastigheten på mobil data? Telia har enligt uppgift > 22 Mbs.

På mitt abb(Flex Stor) säger Telia >32 mbit/s.
Kommer vanligtvis upp till 15 mbit/s med min iPhone 5. Helt godkänt tycker jag.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2012-10-10 13:42

Tittade på Aftonbladets genomgång av abonnemangen och där visas hastigheterna för mobil data vilket varierar ganska mycket. T.ex. så står det på Comviq >80 Mbs vilket är ganska stor skillnad. Jag bor i Skåne.

Ursprungligen av larsp777:

Tittade på Aftonbladets genomgång av abonnemangen och där visas hastigheterna för mobil data vilket varierar ganska mycket. T.ex. så står det på Comviq >80 Mbs vilket är ganska stor skillnad. Jag bor i Skåne.

Bäst hum om vilken hastighet du kan få är av att titta på operatörernas täckningskartor.

Givetvis varierar hastigheten när det kommer till mobil data. Det finns många variabler som spelar in, så som avstånd och miljö etc.

Ursprungligen av larsp777:

Tittade på Aftonbladets genomgång av abonnemangen och där visas hastigheterna för mobil data vilket varierar ganska mycket. T.ex. så står det på Comviq >80 Mbs vilket är ganska stor skillnad. Jag bor i Skåne.

> 80mbps är 4G/LTE.
> 32mbps är DC-HSDPA+
> 14.4mbps är HSDPA (3.5G)
> 7.2mbps är också HSPA likaså 6mbps

Du får nog fundera lite grann på vad det är du vill med din fråga. Om du vill veta vilken hastighet du får i dina prylar så:

iPhone 3GS - upp till 7.2mbps (HSPA)
iPhone 4 - upp till 7.2mbps(HSPA)
iPhone 4S - upp till 7.2mbps(HSPA)
iPhone 5 - upp till 32mbps (HSDPA+ / DC-HSDPA)
iPad gen 3 - upp till 32mbps (HSDPA+ / DC-HSDPA)

Ursprungligen av grenhall:

> 80mbps är 4G/LTE.
> 32mbps är DC-HSDPA+
> 14.4mbps är HSDPA (3.5G)
> 7.2mbps är också HSPA likaså 6mbps

Du får nog fundera lite grann på vad det är du vill med din fråga. Om du vill veta vilken hastighet du får i dina prylar så:

iPhone 3GS - upp till 7.2mbps (HSPA)
iPhone 4 - upp till 7.2mbps(HSPA)
iPhone 4S - upp till 7.2mbps(HSPA)
iPhone 5 - upp till 32mbps (HSDPA+ / DC-HSDPA)
iPad gen 3 - upp till 32mbps (HSDPA+ / DC-HSDPA)

Ska inte iPhone 4S klara upp till 14.4 Mbps?

Ursprungligen av pmarriott:

Ska inte iPhone 4S klara upp till 14.4 Mbps?

Nope. Eller jo teoretiskt.

Apple - iPhone 5 - Compare specifications between iPhone models.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-10 18:33
Ursprungligen av grenhall:

Jag har mätt upp 10 Mbit med 4s och får ofta runt 8.

Ursprungligen av Json_81:

Jag har mätt upp 10 Mbit med 4s och får ofta runt 8.

Ja, inget konstigt med det. 14,4 kommer du dock aldrig upp i.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-11 12:16
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ja, inget konstigt med det. 14,4 kommer du dock aldrig upp i.

Absolut, men nu påstods det att den bara klarade 7.2 vilket är helt felaktigt.
Sen kommer man faktiskt upp i 14.4 men eftersom en del av hastigheten används till overhead kommer man inte få det i nedladdningshastighet.

Ursprungligen av Json_81:

Absolut, men nu påstods det att den bara klarade 7.2 vilket är helt felaktigt.

Stämmer, det var vad grenhall skrev.

Ursprungligen av Json_81:

Sen kommer man faktiskt upp i 14.4 men eftersom en del av hastigheten används till overhead kommer man inte få det i nedladdningshastighet.

Nu hänger jag inte med riktigt. Man kommer i 14,4, men ändå inte? Utveckla gärna.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Stämmer, det var vad grenhall skrev.

Nu hänger jag inte med riktigt. Man kommer i 14,4, men ändå inte? Utveckla gärna.

Tolkar det som att tekniken kan hantera upp till 14,4 Mbps men att användaren inte har tillgång till hela bandbredden. En del används till sådant som inte omedelbart kommer användaren till gagn.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-17 09:41
Ursprungligen av barbapappa_86:

Nu hänger jag inte med riktigt. Man kommer i 14,4, men ändå inte? Utveckla gärna.

Som pmarriott och Zepto redan svarat, en del bandbredd går åt till handskakningar, felkontroller och korrupta paket som måste skickas igen.
Precis som att du aldrig får ut angiven hastighet på wifi.

Ursprungligen av grenhall:

...Du får nog fundera lite grann på vad det är du vill med din fråga...

Ja, jag är förvånad att så många ger sig in och svarar, när frågan är så luddig. Men det visar väl vilket bra forum vi har. Att folk är så villiga att hjälpa till, fast man inte riktigt vet vad frågan är.

Hur hög hastighet man får beror ju på så många saker, t.ex...
...vilken operatör man har.
...vilken typ av abonnemang man har.
...vilken typ av mobil enhet som ska ta emot datat.
...vilken täckning man har för tillfället.

På Bredbandskollen kan man kolla in hastigheten mätt i verkligheten på olika platser och med olika operatörer.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-10-10 16:16

Positiv överraskning vid första testen med iPhone 5 på Bulltofta i Malmö. Telenors nät.

Ursprungligen av chubben:

Positiv överraskning vid första testen med iPhone 5 på Bulltofta i Malmö. Telenors nät.

Telenor har bra fart i sitt nät.

Här är min mätning från kontoret på Stortorget i Malmö.

  • Medlem
  • 2012-10-11 17:39

Förutom den data som skickas fram och tillbaka krävs även en del annan data som används för att bekräfta (ACK) att data kommit fram.

1
Bevaka tråden