Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att se operatörslås via IMEI-numret?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-11-28 17:03

Hej

Kan man genom IMEI numret ta reda på till vilken operatör telefonen är låst till?

Jag är rätt övertygad om att det inte går.

Ursprungligen av Fourty:

Hej

Kan man genom IMEI numret ta reda på till vilken operatör telefonen är låst till?

Din operatör borde kunna ta reda på det.

Edit: Annars finns det tydligen programvara som tar reda på det åt dig enligt Google (kostar).

Det kanske är möjligt, men varför skulle det finns en global databas som håller reda på vilka telefoner som är låsta till vilka operatörer?

Vet inte riktigt hur det fungerar men jag har för mig att det är tillverkaren som låser telefonerna. Så det är möjligt att operatörer mf ansluter sig till deras datakälla för att få info om lurarna är låsta eller ej.

Hur som helst så är det bästa alternativet imo att kontakta operatörerna och kolla. Tar inte allt för lång tid.

Fast generellt sett så finns det så många operatörer, även om man kanske kan anta att det är någon av våra svenska som den är låst till:)

Edit: Jag har inte en blekaste om det går eller inte. Jag bara spekulerar utifrån antalet tillverkare av telefoner och antalet operatörer.

Edit2: Dessutom så tänkte jag också på telefoner i allmänhet och inte på Iphone eftersom frågan var "telefonen". Men om det gäller Iphones så är det mer troligt att det kan gå att ta reda på via vilken operatör som helst.

Senast redigerat 2012-11-28 18:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast generellt sett så finns det så många operatörer, även om man kanske kan anta att det är någon av våra svenska som den är låst till:)

Ja, är den inte köpt i Sverige så blir det hela en aning jobbigare

Om du tar ut sim-kortet så står det under operatör vem den senast varit ansluten till fungerar det inte att ansluta till något annat när är den låst till den operatören. As simple as that.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-11-29 07:00

Självklart gäller det en iPhone ;), jag har inte tillgång till telefonen. Har en nojig kompis som ska köpa på Blocket, så han har tjatat till sig IMEI numret från personen som säljer, då han hittat (som barbapappa_86 nämner) ett online tjänst som kan kolla hur mycket garanti det är kvar och till vilken operatör telefonen är låst till (antagligen skickad till). Men jag vet inte om det något lurt och att dom kanske använder IMEI numret sedan till något, jag tänker mest på personen som säljer luren, det vore ju inte sjyst mot honom om det hände något.

Skit samma skulle bara kolla, orkar inte gräva djupare i detta, han får köpa en iPhone som är närmare sig. Tack för svar

Ursprungligen av Fourty:

Självklart gäller det en iPhone ;), jag har inte tillgång till telefonen. Har en nojig kompis som ska köpa på Blocket, så han har tjatat till sig IMEI numret från personen som säljer, då han hittat (som barbapappa_86 nämner) ett online tjänst som kan kolla hur mycket garanti det är kvar och till vilken operatör telefonen är låst till (antagligen skickad till). Men jag vet inte om det något lurt och att dom kanske använder IMEI numret sedan till något, jag tänker mest på personen som säljer luren, det vore ju inte sjyst mot honom om det hände något.

Skit samma skulle bara kolla, orkar inte gräva djupare i detta, han får köpa en iPhone som är närmare sig. Tack för svar

Om den är använd i mer än 2 månader så är den mest troligt inte stulen. Men köpa iPhones över blocket är något jag personligen starkt avråder ifrån. Kvitto gör skitsamma den kan vara stulen ändå.

IMEI skulle jag inte lämna ut hur som helst då det + ett diarienummer räcker för att stöldspärra en telefon.

Och att hävda att det är garanti kvar hjälper föga. Mig veterligen är garantin personlig (dvs till första köparen) och därefter kan företaget välja att neka dig garantiärenden för att du inte är den som garantin är ställd till (står inte ditt namn på kvittot). Eller man kanske har ändrat detta? var något år sen jag läste på om sånt där... Känns som sagt ändå riskabelt att köpa iPhone via blocket....Om han är nojig, då har hans varningsklockor redan börjat ringa och då känns det kanske som om han ska avstå köpet?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2012-11-29 18:09

Här kan du söka på IMEI och serienummer för info: SNDeepInfo - All information on the phone's IMEI or serial number

1
Bevaka tråden