Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har beställt nya iMac (November/december 2012)

Tråden skapades och har fått 388 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-12 18:37
Ursprungligen av stile:

Jag törs nästa lova att den kommer tidigare än så, vet du var ifrån den skickas?

Nej, det vet jag inte. Kan jag kontrollera det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-12 19:14
Ursprungligen av zinned:

Nej, det vet jag inte. Kan jag kontrollera det?

Du får leverans/spårningsnummer av Apple när den är skickad, det kan dock dröja någon dag även om du fått mail/sms innan du får det, men logga in på ditt Applekonto på AS och kolla där, jag hittade spårningsnummer där före jag fick det per mail när jag beställde min MBPR i somras. När du har ditt nummer kan du se följa din iMac på väg till Malmö
Om den skickas från Asien är det ju någon dag längre leverans men eftersom den nu skickats så borde den ändå komma flera dagar innan den 24. Min MBPR kom 5-6 dagar före leveransdatum om jag minns rätt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-12 20:28
Ursprungligen av stile:

Du får leverans/spårningsnummer av Apple när den är skickad, det kan dock dröja någon dag även om du fått mail/sms innan du får det, men logga in på ditt Applekonto på AS och kolla där, jag hittade spårningsnummer där före jag fick det per mail när jag beställde min MBPR i somras. När du har ditt nummer kan du se följa din iMac på väg till Malmö
Om den skickas från Asien är det ju någon dag längre leverans men eftersom den nu skickats så borde den ändå komma flera dagar innan den 24. Min MBPR kom 5-6 dagar före leveransdatum om jag minns rätt.

Ok, något spårningsnummer har jag inte men följande kan jag se när jag klickar på "Spåra leverans" i mailet jag fick från Apple:

@zinned när det så småningom dyker upp ett "Budfirmans spårningsnummer" på den där sidan kan du peta in det på tnt.se. Det brukar nog ta en stund innan det numret visas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-13 09:33

För övrigt, om det är någon som valt att inte uppgradera sitt minne på 27":aren och bor i Göteborg kan jag skänka dem minnena som satt i, 2ggr 4Gb om jag inte missminner mig.

Idag fick även jag leveransbesked om min nya 27". Jag beställde den den 4 dec, så det har tagit sin lilla tid. Valde iofs 10 månaders avbetalning, så det tog några dagar extra innan den gick igenom.
Den skickades idag, med leverans via TNT om exakt en vecka.
Törs man hoppas få den redan på fredag kanske? Skulle vara idealiskt, då jag jobbar borta nästa vecka.
Men med all kritik man läst om TNT i den här tråden så är väl den chansen minimal, misstänker jag. :/

Senast redigerat 2013-01-14 18:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-14 18:56
Ursprungligen av SixxStar:

Idag fick även jag leveransbesked om min nya 27". Jag beställde den den 4 dec, så det har tagit sin lilla tid. Valde iofs 10 månaders avbetalning, så det tog några dagar extra innan den gick igenom.
Den skickades idag, med leverans via TNT om exakt en vecka.
Törs man hoppas få den redan på fredag kanske? Skulle vara idealiskt, då jag jobbar borta nästa vecka.
Men med all kritik man läst om TNT i den här tråden så är väl den chansen minimal, misstänker jag. :/

Har du fått spårningsnr? Då kan du ju kolla var datorn är, inom Europa går leveranserna rätt snabbt även med TNT.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-14 19:02
Ursprungligen av SixxStar:

Idag fick även jag leveransbesked om min nya 27". Jag beställde den den 4 dec, så det har tagit sin lilla tid. Valde iofs 10 månaders avbetalning, så det tog några dagar extra innan den gick igenom.
Den skickades idag, med leverans via TNT om exakt en vecka.
Törs man hoppas få den redan på fredag kanske? Skulle vara idealiskt, då jag jobbar borta nästa vecka.
Men med all kritik man läst om TNT i den här tråden så är väl den chansen minimal, misstänker jag. :/

Fick du statusen "Skickad" idag? Har du fått ett spårningsnummer?

d66gnu: Jag tar gladeligen emot din ram-minnen. Skickade ett mail till dig...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-14 19:10
Ursprungligen av SixxStar:

d66gnu: Jag tar gladeligen emot din ram-minnen. Skickade ett mail till dig...

Jag har fått förfrågan från en annan forum-medlem här som skall skicka mig ett kuvert. Om hon ångrar sig av någon anledning så står du näst på kö men du var inte först till kvarn :/

Jadå, jag har kollat spårningen, den lämnade Shanghai idag... Håller koll på när den anländer till Europa.
Ok d99gnu, hör av dig om det inte dyker upp ett kuvert från henne. Så kan jag skicka ett istället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-14 20:33
Ursprungligen av SixxStar:

Jadå, jag har kollat spårningen, den lämnade Shanghai idag... Håller koll på när den anländer till Europa.
Ok d99gnu, hör av dig om det inte dyker upp ett kuvert från henne. Så kan jag skicka ett istället.

Som sagt, när fick du statusen "Skickad" och när fick du ditt spårningsnummer?

Jag fick statusen "Skickad" för två dagar sedan och idag fick jag "På väg till kund - leverans enligt schema", mem något spårningsnummer har jag inte fått.

Jag fick sms'et idag och då gick jag in o kollade min order på applestore och då stod spårningsnumret där. Innan det så kollade jag nog senast i helgen, och då stod det inget mer än "färdig att skickas: Januari". Så antingen ändrades statusen igår eller idag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-14 21:28

Det verkar variera kraftigt mellan beställningar i vilket läge de olika statusarna dyker upp...

Jag beställde på nyårsafton, och idag fick jag meddelande om att de skickats. Senaste leveransdag satt till 21:a, så två veckor från beställning till att de skickades, och en vecka extra för leverans (beställde en standard 27" och en maxad 27"). Helt ok om ni frågar mig

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-15 00:46

Märkligt är det.

Jag beställde 15 dec och har senaste leveransdag den 24:e jan. Det enda som inte är max på den BTO:n är disk (beställde 1TB FusionDrive) och minnet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-15 11:43

Kan lägga till att om man köper minnet från OWC för man är lat så får man 3 veckor efter leverans en faktura på inte bara moms utan även lite blandade extra hanteringsavgifter(?) av UPS Sverige - självklart är fakturan utställd till min arbetsplats (leveransadress, inte samma sak som fakturaadress/kund) så finansavdelningen undrade lite vad detta var så nu är nästa steg att beställa ny faktura och sedan betala UPS Sverige (inte bara UPS som skulle ha sin del av kakan).

Det hade nog varit smidigare med att köpa det på webhallen så här i efterhand

Leverans! Jag är van att huka framför en laptop, både hemma och på jobbet. IMac-skärmen är enorm! Får nästan svindel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-16 19:50

Grattis!

För eget del ändras inget på beställningsinfon, fortfarande inget spårningsnummer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-16 20:24
Ursprungligen av zinned:

Grattis!

För eget del ändras inget på beställningsinfon, fortfarande inget spårningsnummer

Borde som sagt ha kommit straxt efter att den skickades. Det finns alltså inget om du loggar in och kollar under Beställningsstatus?
Jag vet inte hur spårningsnummret läggs in, antar att det automatiskt synkas med budfirman och då kanske det är något som gått snett där.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-16 22:01
Ursprungligen av stile:

Borde som sagt ha kommit straxt efter att den skickades. Det finns alltså inget om du loggar in och kollar under Beställningsstatus?
Jag vet inte hur spårningsnummret läggs in, antar att det automatiskt synkas med budfirman och då kanske det är något som gått snett där.

Jo, jag ser samma sak som man ser på bilden i inlägg #147.

Jag ringde och kollade med Apple idag och den trevliga tösen, vid namn Elsa, som jag talade med påstod att spårningsnummer dyker upp först efter att försändelsen har nått Europa. Om det hon säger stämmer så bör den ju då fortfarande vara kvar i Asien.

Enligt Elsa så hanteras försändelsen därifrån av Flextronics och jag lyckades hitta försändelsen hos dem (https://atlas.flextronics.com/apps/tracktrace/trk_tracking.asp) via den "tracking reference" som fanns just nu (alltså inget nummer från TNT/UPS etc), dock stod när inget matnyttigt alls. Jag kan heller inte kolla där nu då den site kräver Internet Explorer för att fungera som den ska.

Ingen aning var den är...

Ursprungligen av zinned:

Jag ringde och kollade med Apple idag och den trevliga tösen, vid namn Elsa, som jag talade med påstod att spårningsnummer dyker upp först efter att försändelsen har nått Europa. Om det hon säger stämmer så bör den ju då fortfarande vara kvar i Asien.

Jag gissar att det beror på leverantör. Själv hade jag TNT som budfirma, och där fanns ett trackingnummer bara några timmar efter att jag fått mailet att produkterna skickats. När jag sökte på numret så visade det att min iMac låg på en flygplats i Shanghai, så uppenbarligen kan iaf TNT ge ett trackingnummer även om försändelsen är utanför Europa. Som en parentes så har min nått nederländerna idag, det vore ju magiskt bra om dom hann komma innan helgen (beräknad leverans på måndag). Håller tummarna

Kermit: min är nog på samma flight som din, jag ahr också lev-datum på måndag, men hoppas så klart att den kan dyka upp imorgon. Ringde TNT idag och frågade, dom sa att det inte är omöjligt i alla fall. *håller båda tummarna*

Ursprungligen av SixxStar:

Kermit: min är nog på samma flight som din, jag ahr också lev-datum på måndag, men hoppas så klart att den kan dyka upp imorgon. Ringde TNT idag och frågade, dom sa att det inte är omöjligt i alla fall. *håller båda tummarna*

Min har tagit sig till Örebro i morse, så bor man i stockholmsregionen så hade den nog kommit fram idag.. Själv bor jag däremot i Norrbotten, så jag tror att jag får vänta till efter helgen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-17 16:18

Era skickas alltså med TNT?

Jag har äntligen fått mitt spårningsnummer och min skickas med UPS. Det verkar vara i Holland nu.

Kan nååågon snabbt berätta för mig vilka minnen jag ska ha om jag ska slänga i 2x8 gb och behålla mina 2x4 som redan sitter i min burk som dimper ner här vilken dag som helst?
Helst någon av följande affärer, och som har rätt minnen i lager: Dustin, Komplett eller Webhallen.
Tänkte beställa nu ikväll, så snabbt svar uppskattas.
Vill absolut inte beställa fel, och jag tycker det är en djungel med minnen... :/

Edit: Funkar dom här:
http://www.dustinhome.se/product/5010641263/kingston-8gb-ddr3-1600mhz-1x8gb-so-dimm-apple-mac/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

och vad är skillnaden mot dessa:
http://www.dustinhome.se/product/5010642742/kingston-8gb-so-dimm-1600mhz-ddr3-cl11-kvr16s11-8/

Senast redigerat 2013-01-17 18:49
Ursprungligen av SixxStar:

Kan nååågon snabbt berätta för mig vilka minnen jag ska ha om jag ska slänga i ...

Vilka minnen som passar står tidigare i denna tråd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-18 10:59

Leveransdatum till mig från UPS är satt till måndag.

Senaste statusen : Herne-Boernig, Germany - 18.01.2013 - 01:58 - Avgångsskanning

Jag vet att minnen står på tidigare sidor Citronsyra, men det jag efterlyste var en förklaring och enkla länkar till företag som har dom i lager som jag kan beställa ifrån. Och som jag skrev, är rädd att beställa fel och tycker det är en vild djungel med minnen. :/

Idag fick jag förresten min nya 27". Leveransdatum var satt till 21, men den anlände idag. Tur man kan ha ibland iaf.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-19 20:35

Ring och fråga om lagersaldo, de vet nog mer om det än vi....

Bevaka tråden