Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det värt att köpa en iPhone 5?

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-08 22:01

Hejsan, längesedan jag hängde och kollade runt här!

Tänker ställa en fråga, enkel men ändå så svår. Frågan ställs frekvent kan jag anta men jag vill ändå ta min tid och skriva en tråd.

Jag kan börja med att jag köpte mig en iPod Touch utav den andra generationen för ett antal år sedan. Det var min första Apple-produkt. Jag tyckte att den var så härlig och rolig, speciellt med alla applikationer och spel som förgyllde min vardag. Jag köpte iPoden för att jag inte hade råd till en iPhone. Så småningom efter en tids sparande så hade jag råd med att kunna köpa mig en iPhone. Så det var det jag gjort, jag köpte jag mig en alldeles egen iPhone, det var en iPhone 3GS.

Åren gick och jag blev allt mer intresserad utav Android och jag började bygga upp ett förakt emot Apple, deras anhängare och deras produkter. Android, det lät så bra, att kunna göra vad som helst med sin telefon utan vara låst till någon eller något, underbart tänkte jag, och det är fortfarande det jag tänker. Så jag köpte mig en ZTE Blade, en budgetlur. Den fungerade relativt bra, jag blev förälskad i Android så småningom och ville ha något större, något bättre, det ultimata. Det fick vänta lite, dagarna gick och till slut bestämde jag mig, en Samsung Galaxy S2 ska det vara, det ultimata hade uppenbarat sig. Kort därefter att telefonen hade släppts i Sverige så gick jag in på NetOnNet och köpte telefonen för pengar som jag hade jobbat för under sommaren. Kärleken var kvar, men jag blev ändå förälskad återigen och det var vackert, jag la in olika roms i min telefon, jag rootade och hade det helt underbart. Tillslut nöjde jag mig och enda sedan dess har jag kört kvar på Android 2.3.4, det fungerar perfekt och jag älskar min telefon. Men. Men... Jag är redo för att ge Apple en chans. Eller. Jag vill ge iPhone en andra chans, även ifall det inte riktigt är så, jag älskade trotts allt min iPhone 3GS.

Jag kollade faktiskt på när Engadget rapporterade från Apple's live event. Skrattade lite för mig själv, iPhone 5 haha, exakt likadan som tidigare versioner fast med större skärm!
Men häromdagen så fick jag för mig att kolla lite närmre på iPhone 5, och det var då, när jag såg den svarta versionen, som mitt hjärta började bulta, det kändes lite som när jag såg SGS2 första gången, eller som när jag öppnade min iPhone 3GS, den härliga känslan när man tar bort plasten runt omkring det vackra lilla paketet.

Så nu till min fråga.

Efter snart 2 år med Android och Samsung så undrar jag, är det värt att införskaffa sig en iPhone 5? Ni som har en iPhone 5, vad tycker ni om den? Jag vet att specsen är densamma på båda telefonerna nästan, men jag har lärt mig se bortom fanboysandet och dess väggar och är redo för något nytt. Är den tiden kommen?

Tack på förhand mina gamla vänner!

Kan du tänka dig att ställa dig i ledet igen så för all del en iPhone 5.

Men vill du fortfarande ha din "frihet" så fortsätt med en Android-lur.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-08 23:19
Ursprungligen av iFly:

Åren gick och jag blev allt mer intresserad utav Android och jag började bygga upp ett förakt emot Apple, deras anhängare och deras produkter.

Efter snart 2 år med Android och Samsung så undrar jag, är det värt att införskaffa sig en iPhone 5? Ni som har en iPhone 5, vad tycker ni om den? Jag vet att specsen är densamma på båda telefonerna nästan, men jag har lärt mig se bortom fanboysandet och dess väggar och är redo för något nytt. Är den tiden kommen?

Tack på förhand mina gamla vänner!

Kan du förklara mer detaljerat det jag markerat med fet stil hur det kan komma sig att man känner hat mot en produkt och dess användare?
Vill inte starta ett krig utan jag är ärligt intresserad att försöka förstå för jag hatar inte Android eller dess användare.

Att gå från en plattform till en annan oberoende om det är från Android till iOS eller iOS till Android är det en stor omställning.
Vissa klarar av det men andra inte och om jag tolkar ditt inlägg rätt så ser jag att du är en sökare.
En person som aldrig blir riktigt nöjd utan hela tiden vill upptäcka,leta efter något som hela tiden är bättre.
Om jag går till mig själv så är jag inte så då det gäller mobil sidan utan jag vill bara att det ska fungera.
Jag har inget behov av att trixa med inställningar widgets,olika roms,anpassa telefonen efter personlig preferens.
Utan det som finns är jag nöjd med och att det ska fungera utan för mycket krångel.
Så frågan är om du verkligen kommer bli nöjd med iOS för du kan inte anpassa systemet så mycket som med Android.

Om du bestämmer dig för att byta så kom ihåg att det är inte utan problem och att du kommer få köpa ny appar.
Och dom appar som du köpt till Android inte ens finns till iOS och är det appar du inte kan vara utan är det nog bäst att ta reda på det först.

Lycka till

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-08 23:30
Ursprungligen av lappen71:

Kan du förklara mer detaljerat det jag markerat med fet stil hur det kan komma sig att man känner hat mot en produkt och dess användare?
Vill inte starta ett krig utan jag är ärligt intresserad att försöka förstå för jag hatar inte Android eller dess användare.

Att gå från en plattform till en annan oberoende om det är från Android till iOS eller iOS till Android är det en stor omställning.
Vissa klarar av det men andra inte och om jag tolkar ditt inlägg rätt så ser jag att du är en sökare.
En person som aldrig blir riktigt nöjd utan hela tiden vill upptäcka,leta efter något som hela tiden är bättre.
Om jag går till mig själv så är jag inte så då det gäller mobil sidan utan jag vill bara att det ska fungera.
Jag har inget behov av att trixa med inställningar widgets,olika roms,anpassa telefonen efter personlig preferens.
Utan det som finns är jag nöjd med och att det ska fungera utan för mycket krångel.
Så frågan är om du verkligen kommer bli nöjd med iOS för du kan inte anpassa systemet så mycket som med Android.

Om du bestämmer dig för att byta så kom ihåg att det är inte utan problem och att du kommer få köpa ny appar.
Och dom appar som du köpt till Android inte ens finns till iOS och är det appar du inte kan vara utan är det nog bäst att ta reda på det först.

Lycka till

Det blir så, jag äcklades när jag såg att nästan varenda människa jag såg på spårvagnen ägde en iPhone, jag tyckte att Steve Jobs var en diktator och att folk med iPhone var zombies, som sagt så har jag lagt de tankarna bakom mig och blickar framåt, då det bara är barnsligt att bråka över vad för produkter som är bäst eller inte.

Inte köpt några appar på min telefon, men däremot till iPhone har jag köpt en drös som skall laddas ner

Nog blir det en iPhone, tack för de få svaren och hoppas vi hörs i framtiden!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-08 23:34
Ursprungligen av iFly:

Det blir så, jag äcklades när jag såg att nästan varenda människa jag såg på spårvagnen ägde en iPhone, jag tyckte att Steve Jobs var en diktator och att folk med iPhone var zombies, som sagt så har jag lagt de tankarna bakom mig och blickar framåt, då det bara är barnsligt att bråka över vad för produkter som är bäst eller inte.

Inte köpt några appar på min telefon, men däremot till iPhone har jag köpt en drös som skall laddas ner

Nog blir det en iPhone, tack för de få svaren och hoppas vi hörs i framtiden!

Det var ingen förklaring utan nu beskrev du bara vad du kände.

Du har haft Android i 2 år utan att köpa en enda app!!!

Steve Jobs en diktator? Hade han inte varit som han var hade troligtvis inte iPhone kommit till.

Jag vet inte vad jag ska tro egentligen syftet med denna tråd för du har redan bestämt dig på 1 1/2h utan att egentligen fått ett svar på hur du ska göra.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-10 19:49
Ursprungligen av iFly:

Det blir så, jag äcklades när jag såg att nästan varenda människa jag såg på spårvagnen ägde en iPhone, jag tyckte att Steve Jobs var en diktator och att folk med iPhone var zombies, som sagt så har jag lagt de tankarna bakom mig och blickar framåt, då det bara är barnsligt att bråka över vad för produkter som är bäst eller inte.

Inte köpt några appar på min telefon, men däremot till iPhone har jag köpt en drös som skall laddas ner

Nog blir det en iPhone, tack för de få svaren och hoppas vi hörs i framtiden!

Det där låter inte helt friskt...

Man bestämmer väl själv?
Förakt/krig, det vär väl det mest barnsliga man kan höra i sammanhanget.

Jag tror att TS trollar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-12 23:02
Ursprungligen av Hatesong:

Jag tror att TS trollar.

Makes two of us

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-09 10:51

Det är i ett sådant här läge som det är bra att se hur många inlägg personen i fråga har.
Men förra gången jag kämpade för dess existens blev jag avstängd.

  • Medlem
  • 2012-12-09 22:42
Ursprungligen av lappen71:

Det är i ett sådant här läge som det är bra att se hur många inlägg personen i fråga har.
Men förra gången jag kämpade för dess existens blev jag avstängd.

Jag klickade på avataren och fick upp uppgifter om inlägg, se bifogad dump.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-09 22:45
Ursprungligen av alix:

Jag klickade på avataren och fick upp uppgifter om inlägg, se bifogad dump.

Jo jag vet och jag var in och tittade också men jag förstår inte denna stelbenta policy att ta bort det från profilen när man postar.

  • Medlem
  • 2012-12-09 22:53
Ursprungligen av lappen71:

Jo jag vet och jag var in och tittade också men jag förstår inte denna stelbenta policy att ta bort det från profilen när man postar.

Jaha, jag fick intrycket om att uppgiften inte fanns alls.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-09 23:00
Ursprungligen av alix:

Jaha, jag fick intrycket om att uppgiften inte fanns alls.

Det skrev jag aldrig men jag uttryckte mig otydligt. Skulle stått "lättillgängligt"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-09 11:11

Jag tror inte att det är så stor skillnad när man byter plattform (har iofs aldrig gjort det själv). Man använder oftast 5-10 appar frekvent, och så länge de finns på den andra plattformen kommer det gå bra. Om man inte är något extremfall har man förmodligen investerat max 500-1000 kr på appar. Och som trådskaparen nämner finns ju de köpta apparna kvar om man återvänder en dag.

Jag personligen ser inte någon vits med "friheten" i Android. Jag gillar inte att pilla med manuella inställningar i onödan. T.ex. en widget som stänger av bluetooth och wifi, är för mig helt irrelevant. En annan viktig faktor för mig är att jag inte finner android eller androidlurarna estetiskt tilltalande. Vill inte låta snobbig, men jag kan inte se mig själv använda en telefon som jag inte tycker är snygg när jag ska använda den dag ut och dag in.

Byter jag plattform blir det till Windows phone, men tycker inte heller det tillför något som jag saknar hos iOS.

Nu när jag tänker efter är det snarare Apple TV som kommer hålla mig kvar på plattformen än appar och superduperfunktioner. Att jag kan streama SVT Play från Iphone till tvn har verkligen smugit sig fram till att bli en alltför självklar vana i mitt liv.

Nej skulle jag säga. Jag hade väntat tills de släpper en med stöd för LTE i Sverige.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-09 16:33
Ursprungligen av Massabrassan:

Nej skulle jag säga. Jag hade väntat tills de släpper en med stöd för LTE i Sverige.

Hur man nu kan få det till att vara det enda kriteriet för att gå över från Android.

Ursprungligen av lappen71:

Hur man nu kan få det till att vara det enda kriteriet för att gå över från Android.

Det är inte det enda kriteriet. Men TS undrar ju om det är värt att köpa en Iphone 5. Jag tycker inte det, utan jag tycker att han/hon ska vänta tills nästa version med globalt LTE-stöd kommer.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-09 17:06
Ursprungligen av Massabrassan:

Det är inte det enda kriteriet. Men TS undrar ju om det är värt att köpa en Iphone 5. Jag tycker inte det, utan jag tycker att han/hon ska vänta tills nästa version med globalt LTE-stöd kommer.

Om du läser vad han skrev så kanske du förstår vad det är som är just hans kriterier för att byta och du ska inte väga in vad DU anser.

Ursprungligen av lappen71:

Om du läser vad han skrev så kanske du förstår vad det är som är just hans kriterier för att byta och du ska inte väga in vad DU anser.

Om han redan visste själv så hade han väl inte frågat här? TS ber om råd och då rekommenderar jag honom att vänta eftersom LTE är helt överlägset 3G.

Uppenbarligen provocerar det dig. Varför vet jag inte...

Ursprungligen av Massabrassan:

Om han redan visste själv så hade han väl inte frågat här? TS ber om råd och då rekommenderar jag honom att vänta eftersom LTE är helt överlägset 3G.

Uppenbarligen provocerar det dig. Varför vet jag inte...

Jag känner mig inte det minsta hindrad av iPhone 5's inkompatibilitet med svenska LTE-nät. Visst, det skulle vara fint om det fanns men ärligt talat så är det inte någon dealbreaker för mig. Med tanke på tillgängligheten så känns det som att LTE är ganska mycket i sin barndom fortfarande. Om ett eller 2 år är det nog en annan femma.
Hursomhelst, jag köpte iPhone 5 för att den finns. När nästa iPhone kommer ska jag köpa den med, osv.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-10 21:14
Ursprungligen av Massabrassan:

Om han redan visste själv så hade han väl inte frågat här? TS ber om råd och då rekommenderar jag honom att vänta eftersom LTE är helt överlägset 3G.

Uppenbarligen provocerar det dig. Varför vet jag inte...

Det provocerar inte mig alls om du tror det

Men DU ska sluta att skriva lögner för LTE är INTE väl utbyggt men inte konstigt att du tror det när din världsbild sträcker sig mellan Uppsala och Stockholm.
Ska du jämföra med en operatör för 3G gör då det med en bra operatör och inte Tele2 som är ett skämt.

Ursprungligen av lappen71:

Det provocerar inte mig alls om du tror det

Men DU ska sluta att skriva lögner för LTE är INTE väl utbyggt men inte konstigt att du tror det när din världsbild sträcker sig mellan Uppsala och Stockholm.
Ska du jämföra med en operatör för 3G gör då det med en bra operatör och inte Tele2 som är ett skämt.

Vad som är väl utbyggt är väl en definitionsfråga. Men somliga här verkar resonera som så att det är ingen idé att ha LTE för det finns ändå ingen täckning. Det resonemanget menar jag är snett. Täckningen är så bra att man har stor glädje av en LTE-mobil redan idag. Det visar mitt Uppsala-Stockholm exempel rätt väl.

Tre och Telenor har bättre 3G-nät, ja. Men 70% av alla mobilanvändare har Telia/Tele2 och LTE är inte sällan överlägset deras 3G-nät.

Sedan undrar jag vad nackdelen är? En LTE-mobil är ju bakåtkompatibel. Man behöver inte använda det om man inte vill. Om det inte finns täckning så är det bara att stänga av och köra 3G. När täckningen väl kommer så är man redo.

Köper man en så dyr mobil som en Iphone så vill man förmodligen ha den ett par år. LTE byggs ut i rasande fart. Tele2 och Telenor har mycket hårda täckningskrav som de måste ha uppfyllt innan 2014 är slut. Annars väntar dryga böter från PTS. Jag vågar därför påstå att det inom kort kommer att vara rätt efterblivet att bara ha 3G.

Ursprungligen av Massabrassan:

Köper man en så dyr mobil som en Iphone så vill man förmodligen ha den ett par år.

Ett par år?? Vad ska man ha den som efter ett år? Dörrstopp?

Kan bara svara för min del men jag byter ut telefonen varje år. Skulle aldrig kunna tänka mig ha en iPhone i flera år. Herregud... det är ju... ju... fruktansvärt!

Ursprungligen av grenhall:

Ett par år?? Vad ska man ha den som efter ett år? Dörrstopp?

Kan bara svara för min del men jag byter ut telefonen varje år. Skulle aldrig kunna tänka mig ha en iPhone i flera år. Herregud... det är ju... ju... fruktansvärt!

Exakt. Tänk dig att du sitter på bussen/tåget/cafét och någon plockar fram en iPhone av senare generation än din egen. Vad gör man? Ber om en spade och gräver ner sig i ett hål?

Ursprungligen av pmarriott:

Exakt. Tänk dig att du sitter på bussen/tåget/cafét och någon plockar fram en iPhone av senare generation än din egen. Vad gör man? Ber om en spade och gräver ner sig i ett hål?

Jag kan inte ens föreställa mig något så ofattbart.

Ursprungligen av grenhall:

Jag kan inte ens föreställa mig något så ofattbart.

Nu är ju scenariot helt hypotetiskt eftersom jag åtminstone ifråga om iPhone aldrig bär något annat än det senaste med mig. Jag måste dessvärre erkänna att jag inte har köpt den senaste versionen av iPad, men jag har 3:an och tycker helt enkelt att det inte är någon vits att byta upp mig till 4:an. Kommer dock att köpa nästa version.

Ursprungligen av grenhall:

Ett par år?? Vad ska man ha den som efter ett år? Dörrstopp?

Kan bara svara för min del men jag byter ut telefonen varje år. Skulle aldrig kunna tänka mig ha en iPhone i flera år. Herregud... det är ju... ju... fruktansvärt!

De flesta som köper en Iphone gör det på 2 års avbetalning. Sedan köper man förmodligen inte en ny precis dagen efter bindningstiden gått ut. Så att räkna med ett perspektiv på 2-3 år är väl inget orimligt?

Ursprungligen av lappen71:

Min definition av väl utbyggt att det går att använda så sluta svamla.
Lägg ner

LTE är fullt användbart redan nu. Inte bara i Stockholm och Uppsala utan i och omkring nästan alla tätorter söder om Stockholm. Som sagt: Net4Mobility (Telenor och Tele2) har inskrivet i sina licenskrav att de måste ordna LTE till 100% av alla hushåll som inte kan få bredband på minst 1 Mbit/s på annat sätt innan 2014 är slut. Annars väntar dryga böter från staten. De fick ungefär 100 miljoner rabatt på sin licens jämfört med Telia just för att den innehåller denna skyldighet.

Ursprungligen av zappe:

Din uthållighet är exceptionell, det får man ge dig.
50 inlägg på 99.se och alla handlar om iPhone 5s avsaknad av LTE och hur bra din Lumia är.

We get your point!

Jag tycker det är intressant att Apple kunde ta ett så otroligt korkat beslut. Iphone 5 lär inte bli avlöst förrän efter sommaren och då kommer ännu fler mobiler att ha LTE. Det finns säkert en del inbitna Applefantaster som köper den oavsett, men jag är övertygad om att de tappar massa kunder på det här sättet.

Tekniken finns ju inbyggd i mobilen. Det är en spotta i havet att anpassa den för rätt frekvensband jämfört resurserna som krävs för att utveckla den. Samsung har gjort en egen modell av SGSIII LTE enbart för Telenor/Tele2 i Sverige. Det bevisar ju att anpassningen inte är särskilt kostsam.

Sist men inte minst så var TS fråga om det är värt för honom att byta till Iphone 5. Jag tycker inte det eftersom den inte har LTE. Ni har uppenbarligen en annan åsikt och det är helt ok.

Ursprungligen av Massabrassan:

nästan alla tätorter söder om Stockholm.

Tillräckligt sagt

Ursprungligen av Massabrassan:

De flesta som köper en Iphone gör det på 2 års avbetalning. Sedan köper man förmodligen inte en ny precis dagen efter bindningstiden gått ut. Så att räkna med ett perspektiv på 2-3 år är väl inget orimligt?

Källa på det? De flesta jag känner som är iPhone-användare tar en ny iPhone på abonnemanget vartannat år. Efter ett år säljer de den och tar ut en ny kontant. Eller så gör man som jag och skiter i att ta på abonnemanget och köper en ny kontant efterhand som de kommer ut. Den gamla säljer man.

Bevaka tråden