Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det enklast att ladda ner eller att använda streamingtjänster?

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Möjligt att du har rätt i ovanstående men det är den diskussionen som är kärnan, eller hur?

Det bolagen önskar är att minska mängden illegalt nerladdat material. Idag så bedriver de en häxjakt på denna massan och lägger ner obskyra mängder av pengar på detta. Istället borde de inse faktum att de kommer aldrig att komma åt denna massan på detta sättet, de kommer att fortsätta ladda ner materialet de önskar tills det finns ett vettigt alternativ. Bolagen har inte insett detta än, märkligt nog. Jag är fullständigt övertygad om att de hade tjänat mer pengar på att först inse att deras varor är för högt prissatta, möjligtvis beroende på att bolagen fortfarande lever i en värld där alla kan tänka sig att betala dessa summor för en film/tv-serie. Sedan behöver de då implementera ett eller flera vettiga alternativ för att få med sig stora delar av denna massan.

Alltså, anternativen är :

1) Fortsätta smälla massa pengar på rättsliga processer och sin häxjakt på fildelare som är ändlös, den kommer aldrig att ta slut.
2) Svälja stoltheten och komma in i matchen, implementera alternativ som är bra ur både prissynpunkt och lättillgänglighet.

Diskussionen handlar om vad som är ENKLAST. Jag tycker också att filmbolagen gör fel, men det är en annan diskussion.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-02 01:50
Ursprungligen av zinned:

Jag är fullständigt övertygad om att de hade tjänat mer pengar på att först inse att deras varor är för högt prissatta, möjligtvis beroende på att bolagen fortfarande lever i en värld där alla kan tänka sig att betala dessa summor för en film/tv-serie..

Är priset verkligen generellt för högt för fysiska filmer/serier på DVD/BD eller hyra/nedladdningar/VOD-prenumeration? Priserna skiljer ju en hel del från leverantör till leverantör och de flesta gör ju av med mer pengar på snacks och dryck när de ser filmen än vad filmen eller serien kostar. Sen det här med "häxjakt mot pirater" som nedladdare ofta hysteriskt hänvisar till, hur många har egentligen dömts och bötfällts för att ha laddat ned film till sig själv?

Senast redigerat 2013-01-02 02:00
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-02 02:12
Ursprungligen av PeeMaN:

Diskussionen handlar om vad som är ENKLAST. Jag tycker också att filmbolagen gör fel, men det är en annan diskussion.

Nja, diskussionen handlar om att Install0us/Hackulo har lagt ner...sedan har vi spårat ur till godkänd OT-diskussion

Ursprungligen av Gordy:

Är priset verkligen generellt för högt för fysiska filmer/serier på DVD/BD eller hyra/nedladdningar/VOD-prenumeration? Priserna skiljer ju en hel del från leverantör till leverantör och de flesta gör ju av med mer pengar på snacks och dryck när de ser filmen än vad filmen eller serien kostar.

Det är ju helt subjektivt.

Priset på fysiska skivor tycker jag personligen är på tok för högt. VOD-tjänsterna som finns är också för dyra men det är endast för att de inte har det innehåll jag önskar, då blir det ju dyrt för mig. T ex, betala 79 kr/mån bara för Game of Thrones hos HBO är för mig dyrt.

Biografpriser ska vi sedan inte ens tala om.

Ursprungligen av Gordy:

Sen det här med "häxjakt mot pirater" som nedladdare ofta hysteriskt hänvisar till, hur många har egentligen dömts och bötfällts för att ha laddat ned film till sig själv?

Jag har inte statistik på det men det tycker jag inte spelar någon roll, de enorma pengar som bolagen lägger ner på detta är tillräckligt för att visa hur fel de är på det. Att få åtalas är ju bra, det tycker jag visar på att operatörerna sköter sig.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-02 02:31
Ursprungligen av zinned:

Det är ju helt subjektivt.

Priset på fysiska skivor tycker jag personligen är på tok för högt.

De priserna har ju faktiskt sjunkit rejält sedan DVD skivan kom då betalade rätt många 320-390 kronor för Region 1 DVD-filmer och kom ihåg att pengarna var mer värda då. Nuförtiden finns det dessutom alltid massvis av rea DVD och Blu-Ray både i butik och på nätet.

Ursprungligen av zinned:

VOD-tjänsterna som finns är också för dyra men det är endast för att de inte har det innehåll jag önskar, då blir det ju dyrt för mig. T ex, betala 79 kr/mån bara för Game of Thrones hos HBO är för mig dyrt.

Finns nog rätt många som skulle betala 100 kronor per nytt avsnitt för GoT. Sen har ju HBO en del annat godis.

Ursprungligen av zinned:

Biografpriser ska vi sedan inte ens tala om.

Filmerna är ofta inte SÅÅ dyra sett till upplevelsen men godis och läsk kostar generellt för mycket specillt när man har många barn med sig.

Ursprungligen av zinned:

Jag har inte statistik på det men det tycker jag inte spelar någon roll, de enorma pengar som bolagen lägger ner på detta är tillräckligt för att visa hur fel de är på det. Att få åtalas är ju bra, det tycker jag visar på att operatörerna sköter sig.

Klart det spelar roll om ni vill att ert upprepande av "häxjakt på pirater" ska tas på allvar. De pengar som bolagen eller rättare sagt mestadels upphovsrättsorganisationerna lägger ned på att bekämpa piratkopiering är peanuts jämfört med vad pirater tjänar på piratkopieringen och vad som läggs ned på att producera det som piratas. Tänk även på att upphovsrättsorganisationerna inte bara representerar bolagen utan även de som gör och är med i filmerna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-02 03:03
Ursprungligen av Gordy:

De priserna har ju faktiskt sjunkit rejält sedan DVD skivan kom då betalade rätt många 320-390 kronor för Region 1 DVD-filmer och kom ihåg att pengarna var mer värda då. Nuförtiden finns det dessutom alltid massvis av rea DVD och Blu-Ray både i butik och på nätet.

1) Du talar om amerikanska skivor, vilket krävde att man fick borttaget regionslåset på sin DVD-spelare. Det var inget alla sysslade med
2) 320-390 spänn? Glöm det. Jag köpte en hel del skivor från USA och Canada, mellan 250-300 kr är mer korrekt.
3) Pengarna var inte så mycket mer värda. 300 kr kring 2000 (när DVD-spelaren kom) är ekvivalent med ca 360 kr idag.
4) Rea-skivor? Absolut. Dock talar jag om nya titlar och priset de tar för dem.

Ursprungligen av Gordy:

Finns nog rätt många som skulle betala 100 kronor per nytt avsnitt för GoT. Sen har ju HBO en del annat godis.

Det är rätt tröttsamt med din dåliga läsförståelse. Jag skriver en sak och du svarar på något helt annat. Jag sa att det är dyrt för mig, vi har redan konstaterat att om det är dyrt/lagom/billigt är subjektivt.

Ursprungligen av Gordy:

Filmerna är ofta inte SÅÅ dyra sett till upplevelsen men godis och läsk kostar generellt för mycket specillt när man har många barn med sig.

Jag tycker det är äckligt dyrt att få betala 100-150 kr för en filmvisning. Då har jag inte ens tagit med i beräkningen att personalen inte klarar av att hålla efter svinen i salongen som skriker o gapar, kastar chips/popcorn etc.

Ursprungligen av Gordy:

Klart det spelar roll om ni vill att ert upprepande av "häxjakt på pirater" ska tas på allvar. De pengar som bolagen eller rättare sagt mestadels upphovsrättsorganisationerna lägger ned på att bekämpa piratkopiering är peanuts jämfört med vad pirater tjänar på piratkopieringen och vad som läggs ned på att producera det som piratas. Tänk även på att upphovsrättsorganisationerna inte bara representerar bolagen utan även de som gör och är med i filmerna.

Ni? Du behöver inte tala till mig som jag är någon spokesperson för den stora massan av illegala fildelare. För övrigt, kan du nu för en gång skull visa att du klarar av att lägga fram några källor för dina påståenden? Du brukar ju själv gnälla på det, även fast man har presenterat sådana.

Nå, upp till bevis nu. Visa att det inte bara är din åsikt utan fakta.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-02 03:29
Ursprungligen av zinned:

1) Du talar om amerikanska skivor, vilket krävde att man fick borttaget regionslåset på sin DVD-spelare. Det var inget alla sysslade med.
I
2) 320-390 spänn? Glöm det. Jag köpte en hel del skivor från USA och Canada, mellan 250-300 kr är mer korrekt.
3) Pengarna var inte så mycket mer värda. 300 kr kring 2000 (när DVD-spelaren kom) är ekvivalent med ca 360 kr idag.
4) Rea-skivor? Absolut. Dock talar jag om nya titlar och priset de tar för dem.

1. Inte alla men väldigt många. Bara i Srockholm fanns det över 10 butiker som sysslade med DVD-modifieringar i princip dygnet runt under lång tid.
2. Många butiker tog över 300 kronor för nya DVD-filmer vissa tog upp till 390. Sen gav vissa säkert ofta rabatt till vissa kunder/medlemmar. Förvånansvärt få kunder klagade då på höga priser.
3. 20% är är rätt mycket mer.
4. Vissa butiker som Webhallen och Elgiganten och många svenska nätbutiker har ofta låga kamapnjpriser på nya filmer sen kan man ju köpa fran nätbutiker utomlands.

Ursprungligen av zinned:

Det är rätt tröttsamt med din dåliga läsförståelse. Jag skriver en sak och du svarar på något helt annat. Jag sa att det är dyrt för mig, vi har redan konstaterat att om det är dyrt/lagom/billigt är subjektivt.

Min läsförståelse är det inget större fel på men du verkar tycka väldigt mycket är dyrt som många andra tycker är mer än skäligt för det man får för pemgarna. Just detta med DYRT! Känns ofta som en skyddsmekanism för att rättfärdiga illegal nedladdning.

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker det är äckligt dyrt att få betala 100-150 kr för en filmvisning. Då har jag inte ens tagit med i beräkningen att personalen inte klarar av att hålla efter svinen i salongen som skriker o gapar, kastar chips/popcorn etc.

Är det inte undrligt att ni som föredrar att ladda ned alltid verkar gå på "dåliga" biografer med jättejobbiga besökare? Att folk lever med i filmen är en del av upplevelsen som tro det eller ej oftast förstärker den.

Ursprungligen av zinned:

Ni? Du behöver inte tala till mig som jag är någon spokesperson för den stora massan av illegala fildelare. För övrigt, kan du nu för en gång skull visa att du klarar av att lägga fram några källor för dina påståenden? Du brukar ju själv gnälla på det, även fast man har presenterat sådana..

Ja ni.Du har ju här gjort dig till en represenant för de som aldrig blir nöjda och kontinuerligt avfärdar det mesta som görs i laglig väg och därför gärna och hellre laddar ned.

Ursprungligen av zinned:

Visa att det inte bara är din åsikt utan fakta.

Det jag skrev stämmer och är relativt lätt att kolla upp om du är seriöst intesserad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-02 11:20
Ursprungligen av Gordy:

1. Inte alla men väldigt många. Bara i Srockholm fanns det över 10 butiker som sysslade med DVD-modifieringar i princip dygnet runt under lång tid.

Jag syftade på användarna, inte återförsäljarna. Det var inte många av Svensson som sysslade med att ta bort regionlåset och importera R1'or.

Ursprungligen av Gordy:

2. Många butiker tog över 300 kronor för nya DVD-filmer vissa tog upp till 390. Sen gav vissa säkert ofta rabatt till vissa kunder/medlemmar. Förvånansvärt få kunder klagade då på höga priser.

De summorna har jag aldrig stött på och de visar definitivt inte på något generellt pris utan ett sällsynt överpris.

Ursprungligen av Gordy:

3. 20% är är rätt mycket mer.

Tycker du? Det håller jag inte med om. Tar man samma inflationsexempel sedan mitten av 1900-talet så ser det ut som följer :

1950-1960: 300 -> 470, ca 57%
1960-1970: 300 -> 445, ca 49%
1970-1980: 300 -> 725, ca 141%
1980-1990: 300 -> 623, ca 108%
1990-2000: 300 -> 376, ca 25%

Så nej, jag tycker inte 20% är mycket.

Ursprungligen av Gordy:

4. Vissa butiker som Webhallen och Elgiganten och många svenska nätbutiker har ofta låga kamapnjpriser på nya filmer sen kan man ju köpa fran nätbutiker utomlands.

Det kan hända men kollar man de senaste titlarna på kända nätbutiker så ligger de kring 170-250 kr st, det tycker jag är riktigt dyrt.

Ursprungligen av Gordy:

Min läsförståelse är det inget större fel på men du verkar tycka väldigt mycket är dyrt som många andra tycker är mer än skäligt för det man får för pemgarna. Just detta med DYRT! Känns ofta som en skyddsmekanism för att rättfärdiga illegal nedladdning.

Jo, fel är där. Om det sedan beror på att du inte kan förstå det som skrivs eller att du skiter i att svara på det som skrivs, det vet jag inte.

Du kan tycka vad du vill, jag säger vad jag tycker. Jag tycker det är dyrt med 100-150 kr för en biovisning, jag tycker det är dyrt med 200 kr för en BD-film, jag tycker det är dyrt med 79 kr/mån för HBO när jag bara har en av deras serier att kolla på, jag tycker det är dyrt med 100+ kr för en CD-skiva.

Jag har aldrig sagt något annat än vad jag tycker.

Ursprungligen av Gordy:

Är det inte undrligt att ni som föredrar att ladda ned alltid verkar gå på "dåliga" biografer med jättejobbiga besökare? Att folk lever med i filmen är en del av upplevelsen som tro det eller ej oftast förstärker den.

Vilket hittepå. Det är ju ett välkänt problem på biografer idag med stökiga besökare från och till, det har det stått spaltmeter om i tidningarna dessutom. Att kasta popcorn/chips, skrika på sina polare och snacka i mobiltelefon, det hör definitivt inte till upplevelsen.

Var brukar du gå på bio? Beirut?

Ursprungligen av Gordy:

Ja ni.Du har ju här gjort dig till en represenant för de som aldrig blir nöjda och kontinuerligt avfärdar det mesta som görs i laglig väg och därför gärna och hellre laddar ned.

Lite skolning i att diskutera hade inte skadat dig, du För att man för en viss riktning i en diskussion så gör det inte en till fanbärare för alla som tycker likadant. Sedan kan du hitta på vad du vill, i vanlig ordning, men så är det.

Dessutom har jag aldrig någonstans i diskussionen påstått att jag laddar ner illegalt. Återigen en sak som du hittar på. Hade du istället lärt dig läsa innantill och verkligen förstå det som skrivs så hade vi kunnat ha en seriös diskussion.

Ursprungligen av Gordy:

Det jag skrev stämmer och är relativt lätt att kolla upp om du är seriöst intesserad.

Du påstår det, ja. Ändå klarar du inte av att leverera fakta som stödjer dina påståenden utan tycker att vi läsare ska göra det. Glöm det.

Dina påståenden är nys tills du klarar av att visa dina källor.

Det mest märkliga var att ingen klagade över priset på bio och DVD innan piratkopieringen tog fart. Det är i viss mån även piratkopieringen som trissat upp priset på film. Jag skulle dock tro att bio-priset egentligen är ganska oförändrat med hänsyn till inflation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-02 14:33
Ursprungligen av PeeMaN:

Det mest märkliga var att ingen klagade över priset på bio och DVD innan piratkopieringen tog fart. Det är i viss mån även piratkopieringen som trissat upp priset på film. Jag skulle dock tro att bio-priset egentligen är ganska oförändrat med hänsyn till inflation.

Biopriset har väl gått upp ungefär lika som det mesta annat... en fördubbling på 15år ungefär.
Problemet är väl att folk spenderkassa inte följt samma utveckling så procentuellt av mängden tillgängliga medel så har nog bio blivit dyrare.

Men jag skiter i priset, kan även tänka mig att gå på Rigoletto och sitta i de där premiumstolarna, men skrikande tonåringar och mobilsnackande idioter håller mig borta.

Ursprungligen av Trineo:

...men skrikande tonåringar och mobilsnackande idioter håller mig borta.

Gå inte på komedier....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-02 14:48
Ursprungligen av PeeMaN:

Gå inte på komedier....

Eller action... eller något som är bra helt enkelt... utan någon fransk rulle, men det intresserar inte mig.

Ursprungligen av Trineo:

Eller action... eller något som är bra helt enkelt... utan någon fransk rulle, men det intresserar inte mig.

Jag går ofta på bio. Kanske är värre i Stockholm med sånt där, men jag har märkt att sålänge man håller sig borta från komedier så beter sig folk rätt sansat. Smart drag är även att gå sena söndagar då skitungarna skall vara hemma och sova för att det är skola dagen efter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-02 19:06
Ursprungligen av PeeMaN:

Det mest märkliga var att ingen klagade över priset på bio och DVD innan piratkopieringen tog fart.

Det vet du ju inte egentligen, antar jag. Jag skulle snarare tro att åsikterna lyftes fram när piratkopieringen tog fart, då var det helt plötsligt intressant att lyssna.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är i viss mån även piratkopieringen som trissat upp priset på film.

Är det? Det har jag svårt att tro, det är nog ytterst marginellt om något. Det är klart, tar man med bolagens och de involverades juridiska nota för jakten på fildelare så kan det kanske påverka lite mer.

Däremot skulle jag säga att det rör sig om produktioner som är så dyra pga överbetalda skådespelare, fler som vill ha delar av kakan och lite till.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag skulle dock tro att bio-priset egentligen är ganska oförändrat med hänsyn till inflation.

Det håller jag med om.

Ursprungligen av zinned:

Det vet du ju inte egentligen, antar jag. Jag skulle snarare tro att åsikterna lyftes fram när piratkopieringen tog fart, då var det helt plötsligt intressant att lyssna.

Det är precis det jag vet om. Jag får utgå ifrån mig själv och mina erfarenheter. Och när man jobbat i såväl butik som dristibutionskedja för VHS och även DVD, innan piratkopieringen satt igång, så tycker iallafall jag att mitt ord väger tungt när jag sa att ytterst få klagade över priserna.

Att det skulle vara dyrt att köpa film är en efterhandskonstruktion som piratkopierare anammat för att på något sätt berättiga sitt (vårt, jag piratkopierar också) piratkopierande. Dyrt är även en relativ fråga.

Ursprungligen av zinned:

Är det? Det har jag svårt att tro, det är nog ytterst marginellt om något. Det är klart, tar man med bolagens och de involverades juridiska nota för jakten på fildelare så kan det kanske påverka lite mer.

I det här fallet har jag inga siffror utan bara logik att stödja mig på. Och med tanken på omfattningen av piratkopiering så är det inte konstigt att bolagen svinar på sina priser. Återigen, jag säger inte att det är rätt sätt att bemöta problemet med piratkopiering, men det är helt klart en av de faktorer som gör att priset blir högre.

Ursprungligen av zinned:

Däremot skulle jag säga att det rör sig om produktioner som är så dyra pga överbetalda skådespelare, fler som vill ha delar av kakan och lite till.

Det där tror jag förvisso är marginellt. Filmstjärnor har alltid varit välbetalda, förr som nu. Och hur skall man lösa det?
Det är USA och Hollywood som producerar de flesta kommersiella filmer. Ett lönetak finns inte på kartan.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-02 19:33
Ursprungligen av zinned:

Jag syftade på användarna, inte återförsäljarna. Det var inte många av Svensson som sysslade med att ta bort regionlåset och importera R1'or.

Fanns en hel del Svenssons som handlade både region ! filmer och Regionsfria spelare på DVD -Direct , DVD-Service, DVD Sweden, Laserklubben och allt vad de hette. Inte en chans att så många affärer gick runt bara på filmnördarna.

Ursprungligen av zinned:

Tycker du? Det håller jag inte med om. Tar man samma inflationsexempel sedan mitten av 1900-talet så ser det ut som följer :

1950-1960: 300 -> 470, ca 57%
1960-1970: 300 -> 445, ca 49%
1970-1980: 300 -> 725, ca 141%
1980-1990: 300 -> 623, ca 108%
1990-2000: 300 -> 376, ca 25%

Så nej, jag tycker inte 20% är mycket.

OK du köpte filmer förr för över 200 kronor styck som man kan säga motsvarar ungefär 250 kronor idag och nu tycker du 150 kronor är alldeles för mycket 150 som idag motsvarar ungefär 100 kronor för runt tio år sen.

Ursprungligen av zinned:

Det kan hända men kollar man de senaste titlarna på kända nätbutiker så ligger de kring 170-250 kr st, det tycker jag är riktigt dyrt.

Är inte Webhallen CDON och Elgiganten kända? De har som sagt ofta bra priser.Sen finns det ju massvis av nätbutiker till både i Sverige och utomlands som håller hyfsat låga priser på nyare filmer. Som sagt pris används ofta som svepskäl, typ om filmerna var billigare så skulle piraterna inte använda TPB & IH etc, så mycket..

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker det är dyrt med 100-150 kr för en biovisning, jag tycker det är dyrt med 200 kr för en BD-film, jag tycker det är dyrt med 79 kr/mån för HBO när jag bara har en av deras serier att kolla på, jag tycker det är dyrt med 100+ kr för en CD-skiva.

Som sagt du tycker mycket är dyrt och laddar därför ned "gratis" istället. Men det konstiga är att du innan du laddade ned så köpte du filmer för mer än vad du nu tycker är "riktigt dyrt".

Ursprungligen av zinned:

Vilket hittepå. Det är ju ett välkänt problem på biografer idag med stökiga besökare från och till, det har det stått spaltmeter om i tidningarna dessutom. Att kasta popcorn/chips, skrika på sina polare och snacka i mobiltelefon, det hör definitivt inte till upplevelsen.

Det är ju du som hittar på, bara för att det står i tidningarna behöver det inte vara sant. Jag har sett hundratals filmer på välbesökta biovisningar i över 30 år i Stockholm plus många andra ställen och har mycket sällan störts.

Ursprungligen av zinned:

Var brukar du gå på bio? Beirut?

Nej men menar du att det är extra stökigt på deras biografer?

Ursprungligen av zinned:

För att man för en viss riktning i en diskussion så gör det inte en till fanbärare för alla som tycker likadant. Sedan kan du hitta på vad du vill, i vanlig ordning, men så är det.

Uppenbarligen för de flesta så har du valt sida.

Ursprungligen av zinned:

Dina påståenden är nys tills du klarar av att visa dina källor.

Men det gäller inte dig då när du bredde på om utbredda häxjakter mot pirater? Svart att hitta exakta siffror men om man definerar peanuts söm några få procent av omsättningen så är det ungefär så lite som bolagen och upphovsrättsorganisationerna lägger ned på att hejda piratnedladdningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-03 09:57
Ursprungligen av Gordy:

Fanns en hel del Svenssons som handlade både region ! filmer och Regionsfria spelare på DVD -Direct , DVD-Service, DVD Sweden, Laserklubben och allt vad de hette. Inte en chans att så många affärer gick runt bara på filmnördarna.

Nja, skulle våga påstå att "Svensson" inte ens kände till dessa butiker... det är ju inte så att de hade flera hundratusen stadiga kunder.

Ursprungligen av Gordy:

Det är ju du som hittar på, bara för att det står i tidningarna behöver det inte vara sant. Jag har sett hundratals filmer på välbesökta biovisningar i över 30 år i Stockholm plus många andra ställen och har mycket sällan störts.

Att du missat stöket är ju positivt för dig, men majoriteten av de ggr jag gått på bio senaste 10åren så har det alltid varit någon som stört filmupplevelsen.
Tror det har att göra var man går och hur nära premiären man går.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-03 14:18
Ursprungligen av Trineo:

Nja, skulle våga påstå att "Svensson" inte ens kände till dessa butiker... det är ju inte så att de hade flera hundratusen stadiga kunder.

Säg inte det. Flera av dessa butiker i Stockholm låg centralt och hade väldigt ofta mycket kunder i butiken dessutom hade de postorder, en del med rätt tjocka kataloger. Det fanns en enorm nyfikenhet på film på DVD då även bland "Svenssons".

Ursprungligen av Trineo:

Att du missat stöket är ju positivt för dig, men majoriteten av de ggr jag gått på bio senaste 10åren så har det alltid varit någon som stört filmupplevelsen.
Tror det har att göra var man går och hur nära premiären man går.

Eller på hur inställd man är på att njuta av filmen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-03 14:24
Ursprungligen av Gordy:

Tror det har att göra var man går och hur nära premiären man går.

Hur kan du veta det? Har du varit på alla biografer under alla sorters förutsättningar?

Har varit på bio där det varit i det närmaste knäpptyst,har varit på andra där det buats och förts ett jävla liv.
Det är en av anledningarna till att jag inte gå längre utan ser hellre film hemma på min egen hemmabio.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-03 14:27
Ursprungligen av Gordy:

Säg inte det. Flera av dessa butiker i Stockholm låg centralt och hade väldigt ofta mycket kunder i butiken dessutom hade de postorder, en del med rätt tjocka kataloger. Det fanns en enorm nyfikenhet på film på DVD då även bland "Svenssons".

Tänkte komma med lite jämförelser men nej, nöjer mig med att säga att det var nischbutiker plus att "Svensson" gärna vill ha svensk text på sina filmer... vet inte hur många som frågat om de kan låna filmer av mig men som bittert kommit tillbaka sen och grymtat om att det inte fanns svensk text att välja. Detta trots att de valt att köpa en regionsfri spelare.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-03 14:33
Ursprungligen av Trineo:

Tänkte komma med lite jämförelser men nej, nöjer mig med att säga att det var nischbutiker plus att "Svensson" gärna vill ha svensk text på sina filmer... vet inte hur många som frågat om de kan låna filmer av mig men som bittert kommit tillbaka sen och grymtat om att det inte fanns svensk text att välja. Detta trots att de valt att köpa en regionsfri spelare.

Om du definierar de ovan som Svenssons så ger du mig ju rätt. Även Svenssons köpte och köper regionsfria spelare och filmer då & nu men då var det var en jättebusiness i Sverige innan folk började importera själva i stor skala..
Även Svenssons förstår engelska hjälpligt men förståss lite knepigare med otextade koreanska och portugisiska filmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-03 15:53
Ursprungligen av Gordy:

Om du definierar de ovan som Svenssons så ger du mig ju rätt. Även Svenssons köpte och köper regionsfria spelare och filmer då & nu men då var det var en jättebusiness i Sverige innan folk började importera själva i stor skala..
Även Svenssons förstår engelska hjälpligt men förståss lite knepigare med otextade koreanska och portugisiska filmer.

I stort sett alla stormarknader sålde regionsfria spelare...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-03 20:22
Ursprungligen av Trineo:

I stort sett alla stormarknader sålde regionsfria spelare...

Ja men inte de första åren som DVD kom, det skedde lite senare. Först sålde DVD-butikerna regionsfria i några år till både filmnördar och Svenssons.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-02 00:43
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag kan garantera dig att om du tar ett tvärsnitt av den svenska befolkningen så kommer den att finna att det är ENKLARE att ladda hem film på laglig väg.
Det är lätt att förutsätta att alla är så tekniska och duktiga som "vi" är, men så är inte fallet. Det tycker man att lappen borde förstå, när han tidigare idag beklagade sig över hur jobbigt det är att vara support åt alla i sin bekantskapskrets.

Att trycka på en länk på PB och låta datorn starta ett torrentprogram kräver visst oerhörda datorkunskaper enligt dig.
Det klarar min syster av men sämre med kunskaperna att ändra rättigheter på filer som hon fört över från sin gamla dator.
Men det är visst svart och vitt när det gäller denna debatt

Ursprungligen av lappen71:

Att trycka på en länk på PB och låta datorn starta ett torrentprogram kräver visst oerhörda datorkunskaper enligt dig.
Det klarar min syster av men sämre med kunskaperna att ändra rättigheter på filer som hon fört över från sin gamla dator.
Men det är visst svart och vitt när det gäller denna debatt

Vad ska jag ha för program?
hur snabbspolar man?
varför får jag ingen text? Va? Måste jag ladda hem det separat?
Du, det står att den har stannat här. Något om tracker error och 0seeder.
du, när jag ska spela filen säger itunes att det inte går, att det är fel filformat. Varför kan jag inte spela den i itunes som är så bra? Då kan jag ju inte se den på ipad eller iphonen heller?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-02 09:21
Ursprungligen av PeeMaN:

Vad ska jag ha för program?
hur snabbspolar man?
varför får jag ingen text? Va? Måste jag ladda hem det separat?
Du, det står att den har stannat här. Något om tracker error och 0seeder.
du, när jag ska spela filen säger itunes att det inte går, att det är fel filformat. Varför kan jag inte spela den i itunes som är så bra? Då kan jag ju inte se den på ipad eller iphonen heller?

Allt går att dra till ytterligheter men att det finns öppna och privata torrentsidor talar sitt tydliga språk.
Det är enklare och tillgången är större att ladda ner.

Ursprungligen av lappen71:

Allt går att dra till ytterligheter men att det finns öppna och privata torrentsidor talar sitt tydliga språk.
Det är enklare och tillgången är större att ladda ner.

Du är inget vidare på att leverera genomtänkta och bra argument. Bara för att tillgången är stor betyder inte det att det är det enklaste alternativet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-02 15:37
Ursprungligen av PeeMaN:

Du är inget vidare på att leverera genomtänkta och bra argument.

Jag har skrivit det flera gånger men får visst göra det igen.

Jag är dyslektiker och har svårt att formulera meningar men jag gör så gott jag kan.
Alla kan inte vara så fulländade som du (du tror alla fall när du egentligen är något annat)

Mitt syfte är inte att argumentera så du ska ändra din åsikt.
För det finns två personer på detta forum som aldrig har ändrat sig åsikt och du är en av dom (Gordy är den andra)
Jag berättar min åsikt och passar den inte andra så är det deras problem och inte mitt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Bara för att tillgången är stor betyder inte det att det är det enklaste alternativet.

Skulle inte det stämma skulle inte torrent sidorna finnas överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-02 15:43
Ursprungligen av lappen71:

Jag har skrivit det flera gånger men får visst göra det igen.

Jag är dyslektiker och har svårt att formulera meningar men jag gör så gott jag kan.
Alla kan inte vara så fulländade som du (du tror alla fall när du egentligen är något annat)

Mitt syfte är inte att argumentera så du ska ändra din åsikt.
För det finns två personer på detta forum som aldrig har ändrat sig åsikt och du är en av dom (Gordy är den andra)
Jag berättar min åsikt och passar den inte andra så är det deras problem och inte mitt.

Skulle inte det stämma skulle inte torrent sidorna finnas överhuvudtaget.

Jag skulle påstå att du har lite fel i resonemanget, eftersom det handlar om digitalt material så är det enkelt att göra allt tillgängligt, för de som kan det.
Men att påstå att det skulle vara enklare att hantera piratkopierat material än ett lagligt streamat kan jag bara inte hålla med om.
Du behöver kunskap om codecs, du behöver kunskap om .torrents, du behöver veta hur du får över det från datorn till TV´n och för väldigt många så behöver du även kunskap om hur du får till undertexter.

På en streamad tjänst där du har tillgång till det med en smart-tv så använder du fjärren. Viaplay har även en separat box som du bara kopplar in och kör med... telia likaså... apple´s hyrfilmsbibliotek är också busenkelt med en AppleTV.
Det blir inte enklare än så.

Men visst, för mig t.ex. som vet hur det funkar så är det enklare att söka rätt på den film jag är ute efter på t.ex. piratebay än på Viaplay / Netflix och köra igång den... men det är för att jag kan det. Mitt största problem med streamingtjänsterna är de usla gränssnittet, utbudet och på vissa av tjänsterna priserna.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-02 15:58
Ursprungligen av Trineo:

Jag skulle påstå att du har lite fel i resonemanget, eftersom det handlar om digitalt material så är det enkelt att göra allt tillgängligt, för de som kan det.
Men att påstå att det skulle vara enklare att hantera piratkopierat material än ett lagligt streamat kan jag bara inte hålla med om.
Du behöver kunskap om codecs, du behöver kunskap om .torrents, du behöver veta hur du får över det från datorn till TV´n och för väldigt många så behöver du även kunskap om hur du får till undertexter.

På en streamad tjänst där du har tillgång till det med en smart-tv så använder du fjärren. Viaplay har även en separat box som du bara kopplar in och kör med... telia likaså... apple´s hyrfilmsbibliotek är också busenkelt med en AppleTV.
Det blir inte enklare än så.

Men visst, för mig t.ex. som vet hur det funkar så är det enklare att söka rätt på den film jag är ute efter på t.ex. piratebay än på Viaplay / Netflix och köra igång den... men det är för att jag kan det. Mitt största problem med streamingtjänsterna är de usla gränssnittet, utbudet och på vissa av tjänsterna priserna.

Jag citerar mig själv.

Citat:

Ingen som påstått det heller men människan är lat i sin natur så man använder det enklaste alternativet.
Använder Netflix nu men den dagen det finns en heltäckande abonnemangsform så "slipper" man ladda ner.

Har haft denna diskussion med ett antal personer och dom har frågat hur jag har löst det.
Och intrycket jag får är att folk vill vara lagliga,dom vill betala för sig men det finns många men ingen lätt och heltäckande lösning så dom laddar ner.
Lösningen dom har är att koppla datorn till tv´n och med dagens datorer och tv-apparater är det enkelt,alternativt har dom en mediaspelare typ Boxee Box.
Problemet är som sagt att det inte finns en tjänst som är heltäckande och ska man abonnera på alla blir det en dyr historia.
Så då är det enklaste och billigaste alternativet att ladda ner för en dator har dom flesta redan från början.

Flera har skrivit om codecs men sen när har man behövt bry sig om det när man har Mac?
Och med VLC till Windows är det heller inget man behöver bekymra sig om.

Ursprungligen av lappen71:

Jag citerar mig själv.

Har haft denna diskussion med ett antal personer och dom har frågat hur jag har löst det.
Och intrycket jag får är att folk vill vara lagliga,dom vill betala för sig men det finns många men ingen lätt och heltäckande lösning så dom laddar ner.
Lösningen dom har är att koppla datorn till tv´n och med dagens datorer och tv-apparater är det enkelt,alternativt har dom en mediaspelare typ Boxee Box.
Problemet är som sagt att det inte finns en tjänst som är heltäckande och ska man abonnera på alla blir det en dyr historia.
Så då är det enklaste och billigaste alternativet att ladda ner för en dator har dom flesta redan från början.

Flera har skrivit om codecs men sen när har man behövt bry sig om det när man har Mac?
Och med VLC till Windows är det heller inget man behöver bekymra sig om.

Nu är vi där igen. Där DU inte ville vara. De som du diskutterat med är knappast ett tvärsnitt av den svenska befolkningen. Det finns inget alltäckande alternativ ens på torrent-siterna. Det saknas filmer på The PirateBay också. Men det är en annan fråga, det är TILLGÄNLIGHET och det faller inte inom kategorin "lätthanterligt". Som Trineo säger:
"Men att påstå att det skulle vara enklare att hantera piratkopierat material än ett lagligt streamat kan jag bara inte hålla med om."

Bra att du citerar dig själv. Jag gör det igen:
"Ingen som påstått det heller men människan är lat i sin natur så man använder det enklaste alternativet."

Bevaka tråden