Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gråimporterade iPads från Webhallen?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Tidigare gråimporterade Webhallen iPads och det gör fortfarande det för åtminstone Apple TV. Någon som vet om Webhallen fortfarande säljer gråimporterade iPads, eller är de importerade via Apple? Undrar självklart om man får med svensk original-laddare (i kartongen) och om det är svenska på kartongen.

Har sökt Webhallen utan svar och är sugen på att plocka upp en iPad mini asap.

Varför inte ringa dem?

Jag tror inte de gråimporterar såna produkter längre. Det finns ingen anledning till det, men som föregående talare säger - ring Webhallen och fråga och berätta gärna resultatet här.

Nej, men samtidigt gråimporterar det Apple TV 3, trots att det inte borde finnas anledning till det.

Sitter upptagen under dagen idag, därav mailfråga och sedan frågan här. Tyvärr har det bara telefontid mellan 11-16 så kommer inte hinna ringa idag.

De iPad Webhallen säljer är så svenska dom blir insåg att det egentligen inte spelar någon roll, har redan så många svenska laddare, så jag hämtade ut den. Svensk laddare och svensk kartong..

  • Medlem
  • 2013-01-15 22:42

När jag köpte min iPad 1 via Webhallen före den släpptes officiellt i Sverige så följde det redan på den tiden med en "svensk" laddare.

Ursprungligen av Dalle:

När jag köpte min iPad 1 via Webhallen före den släpptes officiellt i Sverige så följde det redan på den tiden med en "svensk" laddare.

Var samma med Netonet och Siba ( nu samma ägare). Tror Elgiganten äger - större delen i alla fall av Webbhallen. Å andra sidan äger ICA Kjell&Co så var skall det sluta. Lite of topic - men i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-16 15:21
Ursprungligen av adress@mac:

Var samma med Netonet och Siba ( nu samma ägare). Tror Elgiganten äger - större delen i alla fall av Webbhallen. Å andra sidan äger ICA Kjell&Co så var skall det sluta. Lite of topic - men i alla fall.

Fast så enkelt är det ju inte.

Dixon äger Elgiganten... Dixon äger även Pixmania som i sin tur har webhallen... så det är ganska magstarkt att påstå att elgiganten äger webhallen.

Ursprungligen av Trineo:

Fast så enkelt är det ju inte.

Dixon äger Elgiganten... Dixon äger även Pixmania som i sin tur har webhallen... så det är ganska magstarkt att påstå att elgiganten äger webhallen.

Då vet du inte vad "magstarkt" är. Jag skriver "tror att Elgig....... Du skriver Dixon äger Elgiganten och Pixmania i sin tur Webhallen.
Vari ligger det magstarka - och vad är egentligen skillnaden - oavsett hur många led det ägs i....
Det är väl just det som är det komplexa i dessa företagsstrukturer - eller ?

Men inte Apples originalladdare väl? Är nämligen inte intresserad av någon tredje part, av den anledningen att jag inte sett någon (certifierad) som är lika liten. Men om man tidigare fick både Apples laddare i båda svensk och ex uk standard var det ju win win, en laddare att använda hemma och en vid resor.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-16 14:57

Har svårt att se någon som helst ekonomisk fördel att sälja en importerad iPad + svensk laddare. Min uppfattning av Apple produkter är att marginalerna är små och att Apple har stränga krav på hur deras produkter säljs.
En importerad iPad måste vara (laddare+frakt) billigare än vad den är här för att det ska löna sig. Säg att kostnaden för detta är 200kr, på en iPad för 4000kr så behöver den vara minst 5% billigare för att det skall löna sig. (I exemplet har jag bortsett från ev tull!)

Däremot kan det vara lönsamt på andra sätt att kunna leverera en vara innan den nått marknaden via dess reguljära kanaler.

Att det kan löna sig att sälja amerikanska AppleTV verkar ju lite märkligt, visserligen kostar en apparatsladd ca 2% av priset, men samtidigt läggs det på X % i tull?
Min vilda gissning är att en grossist kommit över ett parti från ett konkursbo till vrakpris. Eller som foliehattsfolket skulle gissa: RIAA och MPAA har sponsrat ekonomiskt och tekniskt med ett par extra funktioner...

Ursprungligen av reboot81:

Har svårt att se någon som helst ekonomisk fördel att sälja en importerad iPad + svensk laddare. Min uppfattning av Apple produkter är att marginalerna är små och att Apple har stränga krav på hur deras produkter säljs.
En importerad iPad måste vara (laddare+frakt) billigare än vad den är här för att det ska löna sig. Säg att kostnaden för detta är 200kr, på en iPad för 4000kr så behöver den vara minst 5% billigare för att det skall löna sig. (I exemplet har jag bortsett från ev tull!)

Däremot kan det vara lönsamt på andra sätt att kunna leverera en vara innan den nått marknaden via dess reguljära kanaler.

Att det kan löna sig att sälja amerikanska AppleTV verkar ju lite märkligt, visserligen kostar en apparatsladd ca 2% av priset, men samtidigt läggs det på X % i tull?
Min vilda gissning är att en grossist kommit över ett parti från ett konkursbo till vrakpris.

Kan ju finnas skattetekniska själ/fördelar. Även när det gäller moms och tull kan jag tänka mig. Lite beroende på var ägandet - HK och lager ligger.
Bara en tanke.

Ursprungligen av reboot81:

Har svårt att se någon som helst ekonomisk fördel att sälja en importerad iPad + svensk laddare. Min uppfattning av Apple produkter är att marginalerna är små och att Apple har stränga krav på hur deras produkter säljs.
En importerad iPad måste vara (laddare+frakt) billigare än vad den är här för att det ska löna sig. Säg att kostnaden för detta är 200kr, på en iPad för 4000kr så behöver den vara minst 5% billigare för att det skall löna sig. (I exemplet har jag bortsett från ev tull!)

Däremot kan det vara lönsamt på andra sätt att kunna leverera en vara innan den nått marknaden via dess reguljära kanaler.

Att det kan löna sig att sälja amerikanska AppleTV verkar ju lite märkligt, visserligen kostar en apparatsladd ca 2% av priset, men samtidigt läggs det på X % i tull?
Min vilda gissning är att en grossist kommit över ett parti från ett konkursbo till vrakpris. Eller som foliehattsfolket skulle gissa: RIAA och MPAA har sponsrat ekonomiskt och tekniskt med ett par extra funktioner...

Menar du tull eller moms? Det är ingen tull på datorer (men jag vet inte hur AppleTV klassas)
Tull och moms på vanligt förekommande varor - Tullverket [NS4 version]

Det där med klassning är inte helt enkelt. Tullverket vill ju först inte klassa Ipad som en dator eftersom den saknade tangentbord och inte "programmerades på normalt sätt" (inget exakt citat)

1
Bevaka tråden