Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zappee:

Går det att få tillbaka att menyn var fäst i överkant hela tiden när man scrollar?

Kan inte lova något, men har noterat önskemålet.

Ursprungligen av Erik.dv:

@Cubies: Sist jag kolalde brukade ny post komma oöppnad. Förvisso gäller det kanske inte här iom hela FRA osv…

Då har vi två modeller som förklarar varför olästa är öppnade:

  • Man öppnar ett kuvert för att läsa det.

  • Någon annan har godkänt innehållet åt dig.

Men bara en som förklarar varför lästa är öppnade:

  • Du öppnade det när du läste det.

Ser ut som om vi har en vinnare!

Ursprungligen av biberu:

Då har vi två modeller som förklarar varför olästa är öppnade:

  • Man öppnar ett kuvert för att läsa det.

  • Någon annan har godkänt innehållet åt dig.

Men bara en som förklarar varför lästa är öppnade:

  • Du öppnade det när du läste det.

Ser ut som om vi har en vinnare!

Alltså är kuvertet oöppnat innan det är läst och öppnat efter det är läst. Alldeles självklart. Ska man ha ett kuvert som ikon skall det finnas någon logik bakom, nu är det bakvända världen.

Byt ut betydelsen eller byt ut ikonen till något helt annat!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-06 15:56
Ursprungligen av biberu:

Då har vi två modeller som förklarar varför olästa är öppnade:

  • Man öppnar ett kuvert för att läsa det.

  • Någon annan har godkänt innehållet åt dig.

Ingen av ovanstående är en förklaring. Kuvertet är inte läst förrän det är öppnat, alltså kan inte en ikon med ett öppnat kuvert vara en oläst tråd.

Ursprungligen av biberu:

Men bara en som förklarar varför lästa är öppnade:

  • Du öppnade det när du läste det.

Precis, det är öppnat när man har läst det. Alltså är det inte oläst och således är det fel att markera en oläst tråd med ett öppnat kuvert.

Som att säga:
- Dörren är stängd.
- Nej, jag ser ju att den är öppen.
- Ja, men den är stängd eftersom jag precis öppnade den.

Helt snett.

Korrekta lösningen på detta är ett av två alternativ - antingen så ändrar man ikonen för oläst tråd till ett stängt kuvert eller så byter man ut ikonen till något helt annat.

Ursprungligen av carpelux:

Alltså är kuvertet oöppnat innan det är läst och öppnat efter det är läst. Alldeles självklart. Ska man ha ett kuvert som ikon skall det finnas någon logik bakom, nu är det bakvända världen.

Byt ut betydelsen eller byt ut ikonen till något helt annat!

Ursprungligen av zinned:

Ingen av ovanstående är en förklaring. Kuvertet är inte läst förrän det är öppnat, alltså kan inte en ikon med ett öppnat kuvert vara en oläst tråd.

Precis, det är öppnat när man har läst det. Alltså är det inte oläst och således är det fel att markera en oläst tråd med ett öppnat kuvert.

Som att säga:
- Dörren är stängd.
- Nej, jag ser ju att den är öppen.
- Ja, men den är stängd eftersom jag precis öppnade den.

Helt snett.

Nu var mitt tidigare svar inte helt allvarligt, därav den ironiska smileyn. Länkar till tidigare svar på frågan istället:

http://www.99mac.se/forum/p/2138430
http://www.99mac.se/forum/p/2137110
http://www.99mac.se/forum/p/2138817
http://www.99mac.se/forum/p/2140281
http://www.99mac.se/forum/p/2140682
http://www.99mac.se/forum/p/2140694

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-06 16:50
Ursprungligen av biberu:

Missade den

Min text var dock seriös för så är det ju

Byt till en dörr då
Så kan den få vara öppen tills man läst tråden, som att den står på glänt och väntar på att man ska kika in. Efter man kikat in kan den få stängas, för då har man ju sett vad som finns bakom den.

Ursprungligen av suddgummi:

Byt till en dörr då
Så kan den få vara öppen tills man läst tråden, som att den står på glänt och väntar på att man ska kika in. Efter man kikat in kan den få stängas, för då har man ju sett vad som finns bakom den.

Eller också kan man ha det som det var innan. Inga kuvert alls. Och med innan menar jag inte den begränsade betatestningsperiod under yngre järnåldern då tydligen 99mac använde sig av kuvert... Om nu inte alla symboler (stjärnor, prickar och krumelurer) kan användas så är det ok med mig. Man kan ju ändå inte ha i huvudet vad de betyder... http://www.99mac.se/forum/p/2140302

Ett annat önskemål: Kan man inte få tillbaka texten "Trådarna nedan har inte fått nya poster efter ditt senaste besök men innehåller olästa inlägg" (eller vad det nu stod) så att man får bättre koll på vad som har hänt sen sist man var inne på sidan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-03-07 02:43

Ett är läst, det andra är inte läst. Gissa vilket.

Ursprungligen av reboot81:

https://dl.dropbox.com/u/16526120/99mac/brev.jpg
Ett är läst, det andra är inte läst. Gissa vilket.

Som vi har svarat förut så förstår vi problematiken kring detta, och det är inte däri roten till problemet ligger. Innan det är löst kan det dock hjälpa att betrakta symbolerna från ett annat perspektiv. Se gärna tidigare inlägg i ämnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-07 04:16
Ursprungligen av reboot81:

https://dl.dropbox.com/u/16526120/99mac/brev.jpg
Ett är läst, det andra är inte läst. Gissa vilket.

Det öppnade kuvertet har ju inte ens något brev i sig att läsas så det kan omöjligen vara "oläst". Eller vänta... Ikonen på den här siten... Hmmm...

Vet inte om jag missat det men vi tog upp frågan om att menyn följer med även när man scrollar på sidan. Är det möjligt?

Ursprungligen av Erik.dv:

[...]Vet inte om jag missat det men vi tog upp frågan om att menyn följer med även när man scrollar på sidan. Är det möjligt?

Man kan ju hålla tummarna enligt #674 ovan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-07 11:08
Ursprungligen av biberu:

Som vi har svarat förut så förstår vi problematiken kring detta, och det är inte däri roten till problemet ligger. Innan det är löst kan det dock hjälpa att betrakta symbolerna från ett annat perspektiv. Se gärna tidigare inlägg i ämnet.

Visst, vi har läst "motiveringen". Men näst intill alla här på 99mac tycker tvärtom, och er motivering är att det är så på andra ställen. Men vi som är här tycker inte det. Så att ni rättar er mer efter hur det är på andra ställen än era egna användare, är fortfarande konstigt och ej förståbart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-03-07 11:47
Ursprungligen av kenjon:

Visst, vi har läst "motiveringen". Men näst intill alla här på 99mac tycker tvärtom, och er motivering är att det är så på andra ställen. Men vi som är här tycker inte det. Så att ni rättar er mer efter hur det är på andra ställen än era egna användare, är fortfarande konstigt och ej förståbart.

Förstår dig och tycker i princip likadant kenjon. Men biberus och ledningens argument är väl mer att dom vill ha en likvärdig lättredigerad programmerings utformning på alla sina siter så även nya framtida macanvändare (switchers) här på 99mac ska känna igen sig vid en första anblick och känna lust att stanna och utveckla siten tillsammans med oss "gamla mac kärnan". Det måste man ju försöka respektera.

Jag känner ett väldigt stort behov av att få in nytt "blood" för att 99mac även i framtiden ska utvecklas som site, säkert ledningen också, och då kan man inte bygga upp murar av exklusivitet och utanförskap redan vid en första anblick. Säger inte att någon gör det medvetet eller ej att det skulle vara helt fel, men hallå försök tänk er in i en från barnsben inkörd pc-användares ögon.

Vi ska ju inte riskera att stänga ute nya krafter genom några speciella 99mac.se brevikoner tycker jag. Tråkigt men vi får nog köpa det som Jesper tidigare påpekat, inte mer att tjata om. Nu har det blivit någon trend att "tjatar-gnäller" vi tillräckligt mycket så lyssnar ledningen till slut, lika tråkigt det skapar ju inte mycket lust till ny kreativitet från något håll .

Senast redigerat 2013-03-07 17:34
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-07 14:01
Ursprungligen av CUBEIS:

Förstår dig och tycker i princip likadant kenjon. Men biberus och ledningens argument är väl mer att dom vill ha en likvärdig lättredigerad programmerings utformning på alla sina siter så även nya framtida macanvändare (switchers) här på 99mac ska känna igen sig vid en första anblick och känna lust att stanna och utveckla siten tillsammans med oss "gamla mac kärnan". Det måste man ju försöka respektera.

Det vi talar om här nu är ikonen för läst kontra oläst tråd. Ikoner ska vara intuitiva och de vi har nu är motsatsen. Vi har precis som biberu själv också säger, talat om detta flera gånger tidigare och det som vi då har kunnat enas om är att ikonerna då får bytas ut. Detta måste ju då göras.

Ursprungligen av CUBEIS:

Jag känner ett väldigt stort behov av att få in nytt "blood" för att 99mac även i framtiden ska utvecklas som site, säkert ledningen också, och då kan man inte bygga upp murar av exklusivitet och utförandeskap redan vid en första anblick. Säger inte att någon gör det medvetet eller ej att det skulle vara helt fel, men hallå försök tänk er in i en från barnsben inkörd pc-användares ögon.

Helt ärligt, en ikon för oläst kontra läst tråd förändrar inte det faktum om en ny användare stannar i forumet eller ej. Att som du här bra på stora växlar som "exklusivitet" och "utförandeskap" (fast jag tror du syftade på "utanförskap") är bara en löjlig stor överdrift. För övrigt så är användandet av ett forum inte annorlunda på en PC mot hur det är på en Mac, var får du det ifrån?

Märkligt synsätt, kan jag tycka.

Ursprungligen av CUBEIS:

Vi ska ju inte riskera att stänga ute nya krafter genom några speciella 99mac.se brevikoner tycker jag. Tråkigt men vi får nog köpa det som Jesper tidigare påpekat, inte mer att tjata om. Nu har det blivit någon trend att "tjatar-gnäller" vi tillräckligt mycket så lyssnar ledningen till slut, lika tråkigt det skapar ju inte mycket lust till ny kreativitet från något håll .

Du har en konstig syn på positiva krafter inom 99mac. Det finns många här som påtalar saker som kanske inte fungerar som de ska, inte fungerar på bästa sätt, saker som saknas etc etc. Det är inte gnäll, det är bra. Det visar på att man bryr sig och vill göra det så bra som det bara går. Du ser istället detta som gnäll, alla ska istället inte bry sig utan bara stå med mössan i hand och inte hjälpa till att påtala saker som kan bli bättre.
Just när det gäller dessa ikoner så är det ju bevisligen något som är viktigt för väldigt många och det förstår jag. Dessutom har biberu själv påtalat att de i så fall bör bytas ut istället för att invertera betydelsen av ikonen. Det är ju bra, då byter vi ju ut dem.

[...] "stänga ute nya krafter genom några speciella 99mac.se brevikoner" [...] - For real? Det är ikoner som inte är intuitiva utan behöver bytas ut, det handlar inte om att vi vill endast tillåta inlägg skrivna på rövarspråket och baklänges.

Vad sägs om att vi släpper de här diskussionerna och ägnar oss åt viktigare frågor istället?

Hur och varför ett kuvert ser ut när det ska markera det ena eller andra har vi redan fått svar på åtskilliga gånger och jag tror inte vi kan ta den här diskussionen mycket längre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-07 15:15
Ursprungligen av Joacim Melin:

Vad sägs om att vi släpper de här diskussionerna och ägnar oss åt viktigare frågor istället?

Hur och varför ett kuvert ser ut när det ska markera det ena eller andra har vi redan fått svar på åtskilliga gånger och jag tror inte vi kan ta den här diskussionen mycket längre.

Helt ok för min del

Biberu har ju redan sagt att de ska bytas ut och det är ju då det bästa.

Har uppdaterat statusikonerna för olästa trådar så att kuverten nu innehåller ett brev. Hoppas att detta skapar en tydligare koppling till att det finns nytt innehåll i diskussionerna. Notera att webbläsaren kan behöva uppdatera sin cache för att ändringen ska gå igenom.

Vad vi tidigare har svarat kring kuverten gäller naturligtvis fortfarande. Vi kommer inte vända på symboliken eftersom att det skapar precis samma problem för en annan grupp användare, och vi måste fortfarande ha ett alternativ som klarar av att representera samma tillstånd som de nuvarande statusikonerna (ha i åtanke att det finns fler tillstånd än läst / oläst) innan vi kan överväga att byta ut dom helt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-03-08 07:29

Kuverten stör mig inte. Öppet kuvert kan man se som att tråden är öppen för läsning. Stängt kuvert, tråden läst, stängd inget mer att läsa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-08 08:25
Ursprungligen av biberu:

Har uppdaterat statusikonerna för olästa trådar så att kuverten nu innehåller ett brev. Hoppas att detta skapar en tydligare koppling till att det finns nytt innehåll i diskussionerna. Notera att webbläsaren kan behöva uppdatera sin cache för att ändringen ska gå igenom.

Vad vi tidigare har svarat kring kuverten gäller naturligtvis fortfarande. Vi kommer inte vända på symboliken eftersom att det skapar precis samma problem för en annan grupp användare, och vi måste fortfarande ha ett alternativ som klarar av att representera samma tillstånd som de nuvarande statusikonerna (ha i åtanke att det finns fler tillstånd än läst / oläst) innan vi kan överväga att byta ut dom helt.

Bättre! Men jag skulle ändå förespråka att "nya inlägg" får en tydligare (ex. färgad) icon så den syns bättre. Nu betyder väl färgad icon typ "många inlägg" eller dyl.

Förslag vore ex:
- Nya inlägg blå
- Många inlägg gul/orange
- Het tråd vinröd

Sedan kommer alla "stängda" kuvert där man får en potentiellt onödig konkurrans mot ovan. Kanske köra samma färgschema där men med 50% eller 75% transparens på färgen.

Senast redigerat 2013-03-08 08:43
Ursprungligen av Erik.dv:

Artiklarna har inte stöd för READER i Safari. Fy!

Artiklarna borde fungera i reader nu.

Artiklar på förstasidan visas igen på sida nummer två när man bläddrar till sida nummer två. Samma problem uppstår även om man bläddrar till sida tre från sida två osv.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-16 10:22

Upptäckt en sak att nu när jag läst en tråd och går tillbaka genom att svepa på touchpaden så är fortfarande tråden markerad som oläst.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-03-16 12:18
Ursprungligen av lappen71:

Upptäckt en sak att nu när jag läst en tråd och går tillbaka genom att svepa på touchpaden så är fortfarande tråden markerad som oläst.

I vilken browser?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-16 14:18
Ursprungligen av reboot81:

I vilken browser?

Senaste Safari.

Edit: Det här var irriterande för det har fungerat så bra tidigare. Har kört Skivkontroll,Säker omstart,t.o.m installerat combo uppdateringen av 10.8.3 utan att det fungerar.

Ursprungligen av reboot81:

I vilken browser?

Safari 6.0.3 precis som @lappen71 skrev, men jag har sett det med tidigare versioner och bara inte tagit mig för att rapportera det. Är inte webbläsarspecifikt då jag testat andra webbläsare också plus att min ringa expertis säger att det lutar mer åt serversidan felet ligger på.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-16 14:36
Ursprungligen av Scarecrow:

Safari 6.0.3 precis som @lappen71 skrev, men jag har sett det med tidigare versioner och bara inte tagit mig för att rapportera det. Är inte webbläsarspecifikt då jag testat andra webbläsare också plus att min ringa expertis säger att det lutar mer åt serversidan felet ligger på.

Håller med på för alla andra sidor jag testat hittills uppdateras när man går tillbaks utom 99mac.

Så var det även innan nya 99mac sjösattes. För länge länge sedan funkade det, men jag har inte upplevt att det fungerat de senaste åren, oavsett plattform och webbläsare.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-16 15:09
Ursprungligen av Capeman:

Så var det även innan nya 99mac sjösattes. För länge länge sedan funkade det, men jag har inte upplevt att det fungerat de senaste åren, oavsett plattform och webbläsare.

Konstigt för det fungerade innan uppdateringen??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 17:04
Ursprungligen av lappen71:

Konstigt för det fungerade innan uppdateringen??

Inte för mig, kört jämt med Safari.

Bevaka tråden