Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-02-02 13:02
Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Här kommer en snabb förklaring eftersom så många frågat (riktig lathund är på G):

Ikon

Innebörd

Blått kuvert

Het tråd med 50+ inlägg

Kan en tråd vara het med färre än 50 inlägg? Hur ser den markeringen ut?

  • Medlem
  • 2013-02-02 13:07

Och jag vill se vem som gillar mina inlägg.

  • Medlem
  • 2013-02-02 13:08

Det borde framgå vem som har ändrat i ett inlägg. Det gör det inte längre.
http://www.99mac.se/forum/p/2136553

Kanske är jag i minoritet här med 15" skärm, för mig är det normalt.. men händelser gör att jag inte kan komma åt knapparna under alls.. jag tror ni får välja, antingen är det händelser eller så är det en meny. Titta gärna på vedertagna metoder för vad som händer när man klickar på sitt användarnamn på andra ställen. Händelserna kunde gott ligga i en widget vid sidan om och då ser man verkligen i realtid när det faktiskt händer något och dynamiken blir mer påtaglig.

Senast redigerat 2013-02-02 16:08
  • Medlem
  • 2013-02-02 13:14
Ursprungligen av Gunnar B:

Nej, en del är redaktörer eller administratörer.

Det känns ändå som onödig information. Den som har en annan status än medlem kanske ska redovisa det, men annars inte.

Ursprungligen av Edin:

Jag tycker också det är ologiskt, problemet är att de flesta andra forummjukvaror (även det 99mac kördes på innan) har det på det här viset. Så frågan är om vi ska bortse från andra stora forum folk redan är vana med eller behålla det som det är och att det blir en inlärningsfas istället för det logiska valet. Vi är rädda att en omkastning skulle leda till mer förvirring.

Man kan ju skippa brev-analogin helt och använda någon annan typ av symboler

  • Medlem
  • 2013-02-02 13:17

Risken med att man inte tillåter folk att ladda upp bilder blir att man hellre låter bli helt. Det är alldeles för kladdigt att hålla på med externa tjänster.
Dessutom är det stor risk att bilder faller bort efter ett tag, vilket kan göra forumets roll som kunskapsbank kan förlora betydelse. Historiken blir mindre värd, men det tycks å andra sidan vara en strategi.

Jag har surfat på siten en halvtimme all in all och har redan avstått från att bifoga förtydligande bilder.

  • Medlem
  • 2013-02-02 13:19

Det tycks också vara en rejäl eftersläpning i när ens egna inlägg syns som de senaste i Aktiva-listan. Ovan nämnda inlägg ser jag fortfarande inte trots att det var postat typ fem minuter efter det förra.
edit: och medan jag skrev det ramlade det in, medan detta inte syns ännu två, korr: fyra, korr: fem, minuter efter att det postats.

Ursprungligen av Mutant:

Man kan ju skippa brev-analogin helt och använda någon annan typ av symboler

Detta är absolut ett alternativ, vi får se om vi kommer på något bättre framöver. Breven och innebörden av öppet / stängt är lite av en de facto standard på forum och vi tycks ha underskattat hur många som inte var vana vid dessa.

Ursprungligen av Baron:

Det tycks också vara en rejäl eftersläpning i när ens egna inlägg syns som de senaste i Aktiva-listan. Ovan nämnda inlägg ser jag fortfarande inte trots att det var postat typ fem minuter efter det förra.
edit: och medan jag skrev det ramlade det in, medan detta inte syns ännu två, korr: fyra, korr: fem, minuter efter att det postats.

Det tar några minuter innan dessa sidor uppdateras. Avsikten är inte att man ska se sina egna ändringar omedelbart, om man aktivt letar efter saker man vet precis har inträffat blir ju fördröjningen märkbar på ett helt annat sätt, men precis hur länge det är mellan uppdateringarna kan ju justeras. Ska snabba upp det i en uppdatering lite senare idag.

Senast redigerat 2013-02-02 13:46
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-02-02 13:33
Ursprungligen av Baron:

Risken med att man inte tillåter folk att ladda upp bilder blir att man hellre låter bli helt. Det är alldeles för kladdigt att hålla på med externa tjänster.
Dessutom är det stor risk att bilder faller bort efter ett tag, vilket kan göra forumets roll som kunskapsbank kan förlora betydelse. Historiken blir mindre värd, men det tycks å andra sidan vara en strategi.

Jag har surfat på siten en halvtimme all in all och har redan avstått från att bifoga förtydligande bilder.

Håller helt med om att man (jag) kommer att mer eller mindre sluta att bifoga förtydligande bilder i och med detta nya krav att använda en extern bildtjänst.
För bökigt för en lat person...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-02 13:33
Ursprungligen av klarabara:

när ingen begriper ikonerna gör ni en manual? är det inte meningen att ikoner ska vara självförklarande? just sayin...

Självklart är det så, men hur man sedan skapar en sådan i praktiken är något annat. Om du har konkreta förslag till exempelvis en ikon som visar att en tråd är läst, att du deltagit i den, att du bevakar den samtidigt som den är låst (allt samtidigt) så låt oss veta. Vi har valt att följa det som folk antagligen är vana vid (vänligen kika på vBulletin exempelvis - ett av världens mest använda forummjukvaror) och det gäller även öppnade / oöppnade brev samt viss dokumentation kring ikonerna. Är det ett faktiskt problem så kommer vi med hög sannolikhet lösa det.

Ursprungligen av klarabara:

Kanske är jag i minoritet här med 15" skärm, för mig är det normalt.. men händelser gör att jag inte kan komma åt knapparna under alls.. jag tror ni får välja, antingen är det händelser eller så är det en meny. Titta gärna på vedertagna metoder för vad som händer när man klickar på sitt användarnamn på andra ställen. Händelserna kunde gott ligga i en widget vid sidan om och då ser man verkligen i realtid när det faktiskt händer något och dynamiken blir mer påtaglig.
[img="http://s4.postimage.org/dsj58k2eh/Screen_shot..."][/url]

Om du har några konkreta förslag på hur detta skulle kunna arrangeras om på den range av enheter siten anpassas för så är du mer än välkommen att skicka in dessa till oss så att vi kan förbättra det. Eftersom att du har tagit upp det ett par gånger nu så vill jag även betona att skärmens storlek inte har något med layouten att göra; det är layoutens upplösning samt förhållandet mellan denna och din skärms fysiska upplösning som spelar roll. '15"' är tyvärr inte mycket att gå på.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-02-02 13:57

Jag har väldiga problem med att byta ut min Avatar, jag har ett par små jpg som jag testat med med. När jag laddat upp dem och kan se dem till vänster om Ladda upp så får jag ingen Spara-knapp.
Inga felmeddelanden av något slag heller.
Vad gäller här?

Storlek runt 30-40kB på filerna och inom 500x500px i storlek.

Ursprungligen av mattiL:

Jag har väldiga problem med att byta ut min Avatar, jag har ett par små jpg som jag testat med med. När jag laddat upp dem och kan se dem till vänster om Ladda upp så får jag ingen Spara-knapp.
Inga felmeddelanden av något slag heller.
Vad gäller här?

Storlek runt 30-40kB på filerna.

De har laddats upp som de ska, däremot har de cachats för hårt i webbläsaren för tillfället, så du kan behöva ladda om ett par gånger innan det syns på andra sidor. Lägger till på listan.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-02-02 14:00
Ursprungligen av biberu:

De har laddats upp som de ska, däremot har de cachats för hårt i webbläsaren för tillfället, så du kan behöva ladda om ett par gånger innan det syns på andra sidor. Lägger till på listan.

Ska man inte se Spara-knappen efter byte av avatar?

Ursprungligen av mattiL:

Ska man inte se Spara-knappen efter byte av avatar?

Den byts direkt när man laddar upp en bild.

Ursprungligen av biberu:

Om du har några konkreta förslag på hur detta skulle kunna arrangeras om på den range av enheter siten anpassas för så är du mer än välkommen att skicka in dessa till oss så att vi kan förbättra det. Eftersom att du har tagit upp det ett par gånger nu så vill jag även betona att skärmens storlek inte har något med layouten att göra; det är layoutens upplösning samt förhållandet mellan denna och din skärms fysiska upplösning som spelar roll. '15"' är tyvärr inte mycket att gå på.

Säger 1440 x 900 mer?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-02-02 14:02

Men ibland kommer det fram en Spara-knapp, till exempel när man väljer bland default-ikonerna.

Ser att min avatar bytts nu..

Ursprungligen av mattiL:

Men ibland kommer det fram en Spara-knapp, till exempel när man väljer bland default-ikonerna.

Ser att min avatar bytts nu..

Det är sant. Får fundera på om dessa borde sparas direkt med.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-02 14:04

Jag använder alltid Nya Inlägg.
I vissa trådar kommer jag till det första inlägget i en tråd, när jag klickar på Kuvert-ikonen. Det enda jag har hittat är: tråden består av flera sidor (minst två), det har skrivits endast ett inlägg sedan den nya plattformen kom i bruk. Är fler inlägg skrivna kommer jag till första olåsta.
Den här tråden hade ett stängt kuvert, men hade ändå olästa inlägg, det har jag dock inte sett förut.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-02 14:06

När jag är inne och läser en tråd, har jag tidigare kunnat sett i url-raden vilken forumdel den har tillhört. Det går inte nu.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-02-02 14:19
Ursprungligen av biberu:

Breven och innebörden av öppet / stängt är lite av en de facto standard på forum och vi tycks ha underskattat hur många som inte var vana vid dessa.

Visst är det standard, men åtminstone jag har aldrig tittat på dom för att avgöra om det finns olästa inlägg, för det ser man snabbt på den fetade texten som alla andra forum också kör med men inte här längre, så nu är jag tvungen att titta på ikonerna.

Ursprungligen av Mija:

Visst är det standard, men åtminstone jag har aldrig tittat på dom för att avgöra om det finns olästa inlägg, för det ser man snabbt på den fetade texten som alla andra forum också kör med men inte här längre, så nu är jag tvungen att titta på ikonerna.

Fixat. När din webbläsare har uppdaterat cachen ska bara olästa trådar ha fet rubrik.

  • Medlem
  • 2013-02-02 14:42
Ursprungligen av biberu:

Det tar några minuter innan dessa sidor uppdateras. Avsikten är inte att man ska se sina egna ändringar omedelbart, om man aktivt letar efter saker man vet precis har inträffat blir ju fördröjningen märkbar på ett helt annat sätt, men precis hur länge det är mellan uppdateringarna kan ju justeras. Ska snabba upp det i en uppdatering lite senare idag.

Det är inte mina egna inlägg jag känner att jag måste se direkt, men om man inte kan lita på att de senaste inläggen syns när man klickar på Nya inlägg, så blir funktionen i det närmaste värdelös, eller i alla fall något helt annat och borde då ha ett annat namn, typ "Nya inlägg till för upp till fem minuter sedan". Under högtrafik kan det komma ganska många inlägg på kort tid. Då vill man nog att "Nya inlägg" ska inkludera alla inlägg som postats.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-02-02 14:45
Ursprungligen av biberu:

Fixat. När din webbläsare har uppdaterat cachen ska bara olästa trådar ha fet rubrik.

Jättebra, tack för det.

Ursprungligen av Baron:

Det är inte mina egna inlägg jag känner att jag måste se direkt, men om man inte kan lita på att de senaste inläggen syns när man klickar på Nya inlägg, så blir funktionen i det närmaste värdelös, eller i alla fall något helt annat och borde då ha ett annat namn, typ "Nya inlägg till för upp till fem minuter sedan". Under högtrafik kan det komma ganska många inlägg på kort tid. Då vill man nog att "Nya inlägg" ska inkludera alla inlägg som postats.

Alla inlägg inkluderas, det kan bara ta ett litet tag innan de syns. Uppdateringarna sker dock snabbare nu.

  • Medlem
  • 2013-02-02 15:37
Ursprungligen av biberu:

Alla inlägg inkluderas, det kan bara ta ett litet tag innan de syns. Uppdateringarna sker dock snabbare nu.

Det kanske är en definitionsfråga, men om ett inlägg ska räknas som inkluderat i min värld så syns det också.

Hahaha jag klickade fram min profil och läser:

Sysselsättning: Ledsen och besviken

Det får stå kvar

Näe, 99mac utan Nya inlägg var inte så kul. :-/ Svårt att få någon överblick. Har varit inne i ett par trådar förutom denna sedan sajten lanserades, men då man först kommer till första inlägget i en fem år gammal tråd när man klickar på ikonen till vänster, sedan till någon gång i 2011, men (nästan) aldrig till första olästa så var det lite tungrott.

Jag gillar utseendet, men funktionaliteten är sämre.

Jag förmodar att de gömda citaten har att göra med att minimera lasten på servern. De läses väl in när man klickar på dom.

Men det ändrar inte det faktum att det är oerhört irriterande ur ett användarperspektiv. På gränsen till oanvändbart som jag ser det. Man vill kunna scrolla och läsa och sen gå vidare med något nyttigare. Det här funkar inte.

Bevaka tråden