Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dahl mobile

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-04-13 23:14
Ursprungligen av filuren:

Din jämförelse med bilar haltar något. iPhone har otvivelaktigt satt standarden för hur en telefon ska se ut.

Before and after iPhone:
http://i.imgur.com/fYjuZng.png

Din bild haltar, jag hade smart-phones innan Apple uppfann smart-phonen, kommer du ihåg Ericsson P800, SEP900/910/990?

Ingen av dem är med på bilden, inte heller Xperia X1 eller ett antal Nokialurar som knappast heller klassas som 'feature phones'.

Ursprungligen av Big Fish:

Har de haft en pressvisning eller hur man få se denna och testa om den inte ens är handeln än?
Bilderna ser ju bra ut i tidningen mobil men att ha lyckats klämma på deras telefon redan i februari känns ju nästan osannolikt.

Har råkat få klämma på ett ex, skit är det i alla fall
har även legat ett par till salu på Blocket så dom finns ju tillgängliga tydligen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-14 08:56
Ursprungligen av mattiL:

Din bild haltar, jag hade smart-phones innan Apple uppfann smart-phonen, kommer du ihåg Ericsson P800, SEP900/910/990?

Ingen av dem är med på bilden, inte heller Xperia X1 eller ett antal Nokialurar som knappast heller klassas som 'feature phones'.

Nokia Communicator. Och Ericsson hade ju en R520 (R380) eller något sådant, för länge sedan. Men att kalla dessa för "smartphones"….

Ursprungligen av filuren:

Din jämförelse med bilar haltar något. iPhone har otvivelaktigt satt standarden för hur en telefon ska se ut.

Before and after iPhone:
http://i.imgur.com/fYjuZng.png

Hej Filuren,
Var mer ett konstaterande att det numera inte är så lätt att "bara stämma företag". Apples advokater kan nog inte göra mer än morra.
(annars skulle ju nästan bara en biltillverkare ha monopol och bara ett märke kunde existera).
De flesta telefoner liknar allt mer små platta tv-skärmar. Trenden går dit. Svarta, med glasskärm, runda hörn. ungefär 7 mm tjocka..
Samsung vann ju i domstol mot Apple före jul med domaren på sin sida. "Runda hörn på en telefon och pekskärm är praxis sedan flera år så tidshorisonten har gjort att ensamrätten inte är lika hållbar."

Samsung har just nu en telefon som är extremt lik Iphone. Inte ens chans att Apple vinner en tvist.
Och Steve Jobs själv har ju i sin bok " jag är ingen uppfinnare jag bara tar möjligheten att förbättrar det som redan finns".

Och Apple får inte designskydd på sin egna miniplatta. Patentverket nobbar dem det. Då får Apple-advokaterna det svårt!

PS: Apple har så mycket som nästan 10% av sina Iphones som går tillbaka till Kina. Är tydligen så mycket fel i Iphone5:an...

Ursprungligen av disktant:

Har råkat få klämma på ett ex, skit är det i alla fall
har även legat ett par till salu på Blocket så dom finns ju tillgängliga tydligen

Låter som rent påhitt från ditt håll. Eller så jobbar du på tidningen Mobil och ville skaffa lite egna pluspoäng med att hinta om detta i förväg. Och om du i förtroende fått känna på en telefon, som inte ens finns i handeln, är du väl i så fall nära bekant med grundarna. Eller rättar sagt; Var bekant, men kanske inte längre...

Men varför handlar tråden om Samsung/Apple/bilar/Xperia/Nokia/stämningar nu?

Trodde det var Dahl mobile den skulle handla om.

Ursprungligen av keptang:

Men varför handlar tråden om Samsung/Apple/bilar/Xperia/Nokia/stämningar nu?

Trodde det var Dahl mobile den skulle handla om.

Var mer en annan vinkel av ämnet, då tråden inleds med att Apples advokater lär stämma Dahl mobile. "I lycklig anda."
Vilket inte alltid är så lätt att göra, för att få avsedd verkan. Därav liknelsen med ex. bilbranschen.
Dagens smartphones är ihopsatta hos nästan samma tillverkare. Består av detaljer från massor av underleverantörer.
(Samsung levererar en hel till till Apple, och där man kan man verkligen säga att Apples advokater gjorde bort sig i höstas.)

Ska själv ska troligen till businesskontakter i Australien i sommar och hade varit trevligt att kunna haft en ny "svensk" smartphone med sig dit. Men Dahl Mobile finns inte ute i handeln än. Helst operatörsfinansierad vore ju bra.
Och testet i Mobil verkar aningens svårtolkat. Bra gedigen hårdvara men sämre mjukvara är kontentan. Var den en prototyp?
(Och jag personligen vill nog avstå att köpa Iphone5:an som verkar ha så mycket buggar att Apple knappt hinner serva dem..)

Det är en undermålig kinaskräpkopia så jag förstår inte vad som vore så bra med att ha en.

Men upplys mig gärna varför den är bättre än en likadan produkt från Kina för typ 1500kr?

Och lägg ner sidospåren, jag har redan sagt till en gång.

Ursprungligen av keptang:

Det är en undermålig kinaskräpkopia så jag förstår inte vad som vore så bra med att ha en.

Men upplys mig gärna varför den är bättre än en likadan produkt från Kina för typ 1500kr?

Och lägg ner sidospåren, jag har redan sagt till en gång.

Har varken känt på den telefonen eller kunnat prova den för att göra en objektiv bedömning. Såg den i tidningen Mobil.
Och hör till dem som hellre köper produkter av svenska bolag. Om det finns det alternativet. Priset har jag ingen åsikt om.
Men du verkar också både ha provat den och kan allt. Eftersom du med lätthet kan förmedla att den är skräp på alla sätt.
Jämförelser är aldrig fel. Därav ett förtydligande i "sidospåret" för dem som kanske tror att Apple har patenter på allt överallt.
Ska inte dra mer juridiska synsätt för att härmed stilla ert sinne. Ha en lyckosam vecka,

Om du kollar på specar så ser du att liknande (och bättre specade) produkter från Kina kostar ca 1500 kr.

Denna kör Android 4.0, med en launcher som är omdöpt till Dahl.

För 5000 kr? Seriöst.

Behöver och vill inte prova den för att kunna avfärda den. Common sense bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-07 17:04

Tro mig, detta är en riktig skräptelefon, i alla fall i gränssnittet som är hemskt och ryckigt.

Ursprungligen av acke:

Tro mig, detta är en riktig skräptelefon, i alla fall i gränssnittet som är hemskt och ryckigt.

hahaha, stackare. Kul att du väckte denna tråd dock!
http://nyttomnokia.com/varning-for-dahl-mobil...

För lite lördagsskratt, enjoy, http://www.smabolagsdagen.net/bolag/dahl-mobi...

Senast redigerat 2013-09-07 17:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-07 17:23

Åh, såg inte att det var en så gammal tråd.

Det var ett stort sjukt skämt - och snart historia blott...

Ursprungligen av keptang:

Men vadå, man ska ju sälja 7 miljoner enheter i år.

Nu när man kollar allabolag.se sommaren 2015 så visar det sig att de överhuvudtaget inte sålt 7 miljoner enheter 2013.
Inte ens ett hundratal enheter. Och är lika illa i rapporten för 2014. Då sålde de knappt ingenting.
Så Apple behöver inte lägga pengar på Advokater - Dahl Mobile går superdåligt som bolag. Idel tokröda siffror.

Skräp helt enkelt. Har grundarna flytt landet? Skulle skämmas rejält efter reportage med totalt vilseledande säljprognoser...

Bevaka tråden