Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt företag slutar köpa in iPhone till förmån för Nokia

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, nu har ledningen på mitt företag jag jobbar på bestämt sig för att sluta köpa in iPhone till alla anställda, och erbjuda alla någon Nokia med Windows Phone, en mycket billig sådan dessutom.

Anledningen enligt min chef är för att iPhone är alldeles för dyr, även iPhone 4, dom kan få en Nokia för minst halva priset, som klarar av det som företaget kräver (mejl, surf, sms, telefoni).

När allt handlar om kostnader så är det svårt att övertala dom till något annat, när jag vet att iPhone är rätt kostsam om man inte utnyttjar den till fullo. År det någon som kan ge mig tips hur jag ska få dom att ändra sig?

Ett helt riktigt beslut, då Iphone är en mycket dålig affär med tanke på garanti tider och tvånget att välja de dyraste serviceverkstäderna när olyckan varit framme.
Ex. Skärmen får en spricka och då kan du inte byta skärmen hos den billigaste, trots att det är samma skärm som apples serviceverkstäderna erbjuder. Gör du det ändå, så förlorar du all garanti.

Så min rekommendation är att företagare skall välja andra lösningar än Iphone

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-03-19 10:22
Ursprungligen av MalcomX:

Ex. Skärmen får en spricka och då kan du inte byta skärmen hos den billigaste, trots att det är samma skärm som apples serviceverkstäderna erbjuder.

Är det påståendet verkligen sant? Jag har en nära bekant som gick till en icke-Apple-verkstad för att byta ut ett trasigt glas på sin iPhone 4. Tillbaka fick bekanten ett glas som närhets-sensorn (proximity-sensorn?) inte fungerade med följd att skärmen är aktiv när man har ett samtal igång och det bryts eller att siffer-knapparna trycks ned.

Ursprungligen av frazze:

Är det påståendet verkligen sant? Jag har en nära bekant som gick till en icke-Apple-verkstad för att byta ut ett trasigt glas på sin iPhone 4. Tillbaka fick bekanten ett glas som närhets-sensorn (proximity-sensorn?) inte fungerade med följd att skärmen är aktiv när man har ett samtal igång och det bryts eller att siffer-knapparna trycks ned.

Det finns de som är så oseriösa men det finns trots allt fler som är seriösa.
Jag har många bekanta som inte fått detta problem och som fått samma skärm som den som du får hos en apple verkstad, men för halva priset som du betalar hos en apple verkstad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-19 10:35
Ursprungligen av Patrick Danielsson:

År det någon som kan ge mig tips hur jag ska få dom att ändra sig?

Berätta för dem att du själv bestämmer vilken utrustning du har hemma och privat. Det vill säga iPhone (om det är det du vill).

Naturligtvis kan de ge dig ett arbetsredskap som kör Windows Phone, men den lämnar du så klart på kontoret när du går hem. Då är arbetstiden slut.

Vill de att du ska ha arbetsredskap tillgängligt hemma och på fritiden så får de faktiskt vara lite tillmötesgående.

Ursprungligen av pesc:

Berätta för dem att du själv bestämmer vilken utrustning du har hemma och privat. Det vill säga iPhone (om det är det du vill).

Naturligtvis kan de ge dig ett arbetsredskap som kör Windows Phone, men den lämnar du så klart på kontoret när du går hem. Då är arbetstiden slut.

Vill de att du ska ha arbetsredskap tillgängligt hemma och på fritiden så får de faktiskt vara lite tillmötesgående.

Kan inte läsa i TS första inlägg, att arbetsgivaren kräver att TS skall svara i mobilen på sin fritid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-19 11:05
Ursprungligen av MalcomX:

Kan inte läsa i TS första inlägg, att arbetsgivaren kräver att TS skall svara i mobilen på sin fritid

Nej, men jag tror att de flesta arbetsgivare tycker att det är en bra möjlighet.

Ursprungligen av MalcomX:

Ex. Skärmen får en spricka och då kan du inte byta skärmen hos den billigaste, trots att det är samma skärm som apples serviceverkstäderna erbjuder.

Det beror på hur man definierar skärm. Menar du LCD:n så är ditt påstående korrekt. Om du menar hela framsidan så är det tyvärr helt felaktigt.

Den som inbillat dig att någon "serviceverkstad" förutom Apple använder Foxconn-originaldelar borde på riktigt inte få uttala sig om saken. Det är INGEN annan än Apple och dess serviceverkstäder som har tillgång till originaldelar. LCD-skärmar finns det tonvis av "original" dvs. samma fabrik som säljer åt Apple säljer åt andra men glasen som är härdade och oleofobiskt behandlade får du inte tag i någonstans. Tro mig. Jag har vid skrivande tillfälle bytt skärmar och handlat med reservdelar för runt 240 iPhones. Min leverantör i Kina använder LCD:er som motsvarar Apples egna men glasen är inte alls av samma kvalité.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-03-19 12:57
Ursprungligen av Patrick Danielsson:

Ja, nu har ledningen på mitt företag jag jobbar på bestämt sig för att sluta köpa in iPhone till alla anställda, och erbjuda alla någon Nokia med Windows Phone, en mycket billig sådan dessutom.

Anledningen enligt min chef är för att iPhone är alldeles för dyr, även iPhone 4, dom kan få en Nokia för minst halva priset, som klarar av det som företaget kräver (mejl, surf, sms, telefoni).

När allt handlar om kostnader så är det svårt att övertala dom till något annat, när jag vet att iPhone är rätt kostsam om man inte utnyttjar den till fullo. År det någon som kan ge mig tips hur jag ska få dom att ändra sig?

?Jag förstår hur det känns. Min tidigare arbetsgivare bestämde för ett par år sedan att endast köpa in Nokia med Symbian OS. Köpte en telefon till av samma sort som jag hade privat (ej Nokia) och flyttade över sim-kortet och alla uppgifter. Enkelt och smärtfritt. Du slipper i alla fall Symbian och android. Hoppas att det löser sig med iPhonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-19 21:56

Jag förstår tankegången hos din ledning, men det känns ärligt lite 1990 från mitt perspektiv. Kortsiktigt och dumsnålt helt enkelt.
Man kan kalla det BYOD om man vill, jag tror det kan fungera med en pott per anställd och år, finns många flexibla modeller.

Sedan har de säkert inte räknat på hela livscykeln, vi har fortfarande många iPhone3GS och 4 i rullning, himla smidigt vid service att bara göra en restore.
WindowsPhone8 är bra men det är inte moget för större företag än, anser jag, det finns för många frågetecken kring hela hanteringen.

Mina kollegor bytte till Nokiatelefoner och har haft jätteproblem med 4G som gör att röstsamtal kopplas till röstbrevlåda om det inte är inaktiverat.

  • Medlem
  • 2013-03-21 10:38
Ursprungligen av MalcomX:

Ett helt riktigt beslut, då Iphone är en mycket dålig affär med tanke på garanti tider och tvånget att välja de dyraste serviceverkstäderna när olyckan varit framme.
Ex. Skärmen får en spricka och då kan du inte byta skärmen hos den billigaste, trots att det är samma skärm som apples serviceverkstäderna erbjuder. Gör du det ändå, så förlorar du all garanti.

Så min rekommendation är att företagare skall välja andra lösningar än Iphone

Det finns andra värden i att ha Iphone, tex att det är lätt för en supportavdelning att skjuta ifrån sig handhavarsupport till användaren, eftersom Iphone kräver så lite support av den typen. Kostnaden för hårdvaran är inte försumbar, men jag vet att en supportavdelning älskar när användarna klarar sig själva.
Diskussionen går att kopiera från den gamla frågan om Win vs Mac OS.

Ursprungligen av Baron:

Det finns andra värden i att ha Iphone, tex att det är lätt för en supportavdelning att skjuta ifrån sig handhavarsupport till användaren, eftersom Iphone kräver så lite support av den typen. Kostnaden för hårdvaran är inte försumbar, men jag vet att en supportavdelning älskar när användarna klarar sig själva.
Diskussionen går att kopiera från den gamla frågan om Win vs Mac OS.

+ att det är extremt enkelt att administrera en flotta av iPhones.

Ursprungligen av MalcomX:

Ett helt riktigt beslut, då Iphone är en mycket dålig affär med tanke på garanti tider och tvånget att välja de dyraste serviceverkstäderna när olyckan varit framme.
Ex. Skärmen får en spricka och då kan du inte byta skärmen hos den billigaste, trots att det är samma skärm som apples serviceverkstäderna erbjuder. Gör du det ändå, så förlorar du all garanti.

Så min rekommendation är att företagare skall välja andra lösningar än Iphone

Nu var det väl inte företaget han tänkte på när det gällde val av telefon.
Frågan var " tips för att få företaget att ändra sig" Då var din bedömning " hur dålig iPhone är" inte till någon större hjälp. Såvida du inte är chef på företaget vill säga.....

Ursprungligen av Patrick Danielsson:

Ja, nu har ledningen på mitt företag jag jobbar på bestämt sig för att sluta köpa in iPhone till alla anställda, och erbjuda alla någon Nokia med Windows Phone, en mycket billig sådan dessutom.

Anledningen enligt min chef är för att iPhone är alldeles för dyr, även iPhone 4, dom kan få en Nokia för minst halva priset, som klarar av det som företaget kräver (mejl, surf, sms, telefoni).

När allt handlar om kostnader så är det svårt att övertala dom till något annat, när jag vet att iPhone är rätt kostsam om man inte utnyttjar den till fullo. År det någon som kan ge mig tips hur jag ska få dom att ändra sig?

Fan jag skrev ett sånt jävla fint och långt inlägg men råkade dra två fingrar åt fel håll istället för tre så, all gone.

I grund och botten är det såhär.

Inlärning för Windows Phone kommer ta lång tid. Folk som haft iPhone och använt iOS kommer ha lååååååång inlärningskurva + IT-avdelningen kommer att behöva sköta nästan all uppsättning av e-post + exchange-konto.

Jag räknade lite snabbt på det och om vi säger 4h / anställd, om ni är 100 anställda för att göra det enkelt så blir det följande:

iPhone 4 exkl. moms 2636:-
Nokia Lumia 620 exkl. moms 1832:-
IT-tekniker med månadslön på 26 000:- (34 320:- inkl. arb. giv. avg.) 214.50:-/h

Lumia 620 = 100 * 1832:- + 400h * 214.50:- = 269 000:-
iPhone 4 = 100 * 2636:- = 263 360:-

Inte en sån jättemegasuperbesparing va?

Glöm inte heller bort att Nokia inte erbjuder något i applikationsväg, det är skralt i MS App Store, och inte heller verktyg för att administrera en flotta med telefoner såsom Apple gör med verktyget Configuration Utility t.ex. Utrullning av företagsspecifika appar är inte heller smärtfritt på Windows Phone men det är det på OSX + iOS.

En viktig sak att komma ihåg dock är att om du inte sitter med i ledningsgruppen så när du får reda på denna information är beslutet redan taget och kommer inte revideras. Oavsett vad du påpekar. Tyvärr.

En annan sak är att ledningen kommer upptäcka att få system är så enkla och användarvänliga som iOS men den kostnaden har dom inte tagit med i sina glädjekalkyler.

Säger bara lycka till!

Återkom och berätta hur det gick.

  • Medlem
  • 2013-03-23 09:14
Ursprungligen av keptang:

BYOD?

"Vad är det som får allt fler att jobba med egna mobiler och bärbara på jobbet, trots att det blir dyrare både för de anställda och företaget?"
http://mobil.computersweden.idg.se/computersw...

1
Bevaka tråden