Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Game of Thrones - Säsong 3

Tråden skapades och har fått 145 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-27 11:44
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Men vadå inget avsnitt igår? Vafalls! Var det någon jäkla helg i USA eller vad?
Grrrr! Det är inte på detta sätta man förlänger en säsong, man skapar fler avsnitt!

Attans, det verkar så. CMORE visar avsnitt 9 den 3/6.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Var det någon jäkla helg i USA eller vad?

Japp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-27 15:23
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Men vadå inget avsnitt igår? Vafalls! Var det någon jäkla helg i USA eller vad?
Grrrr! Det är inte på detta sätta man förlänger en säsong, man skapar fler avsnitt!

När vi ändå är inne på temat avsnitt och tablå så måste jag säga att jag har helt lessnat på GoT pga deras värdelösa upplägg.

De visar 10 avsnitt per säsong som försöker klå varandra i cliffhanger's. Efter detta ska de ha ett säsongsuppehåll på ca två år (smärre överdrift) innan nästa säsong startar. Enligt mig håller det inte.

Det är snabbare tempo i nästan alla serier idag. Om inte så är det fler avsnitt som sänds, vilket gör att tiden för säsongsuppehållet blir kortare. Jag är övertygad om att de flesta av de som följer massa tv-serier kräver ett högre tempo och det levererar inte HBO för GoT.

Jag är beredd att hålla med dig. Tänk om det kunde gjort detta som Netflix. Ut med alla 10 på en gång.
Men det kan inte HBO göra eftersom deras affärsmodell är lika gammal som GoT låtsas uppspela sig i.

Men än så länge håller de mitt intresse uppe. Förra säsongen var jag bra nära att ge upp efter tionde avsnittet. Då var jag sur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-27 15:32

Game of Thrones är en tämligen komplex serie att producera. Jämför man den med drama X förstår jag varför den har färre avsnitt per säsong och då lite längre avbrott mellan säsongerna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-27 17:21
Ursprungligen av Erik.dv:

Game of Thrones är en tämligen komplex serie att producera. Jämför man den med drama X förstår jag varför den har färre avsnitt per säsong och då lite längre avbrott mellan säsongerna.

Hur menar du då? På vilket sätt är den mer komplex?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-27 21:11
Ursprungligen av zinned:

Hur menar du då? På vilket sätt är den mer komplex?

Mycket kostym, många locations, bitvis många specialeffekter.

Allt är förståss relativt men Game of Thrones är ingen "enkel" serie att producera tror jag inte.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-28 19:40
Ursprungligen av zinned:

. Jag är övertygad om att de flesta av de som följer massa tv-serier kräver ett högre tempo och det levererar inte HBO för GoT.

Jag är övertygad om att de flesta som följer en massa TV-serier inte bryr sig ett dyft om just det när serien är så bra som GoT är.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-28 19:46
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag är beredd att hålla med dig. Tänk om det kunde gjort detta som Netflix. Ut med alla 10 på en gång.
Men det kan inte HBO göra eftersom deras affärsmodell är lika gammal som GoT låtsas uppspela sig i.

Spela roll hur gammal är affärsmodell är. HBOs affärsmodell är den som bäst gynnar dom och den affärsmodell som möjliggjort denna fantastiska Game of Thrones filmatisering.

Att släppa 10 avsnitt på en gång ger troligen inte alls samma positiva buzz och dragningskraft totalt sett som att släppa ett avsnitt i veckan. Dessutom så är troligen inte de sista avsnitten av säsongens avsnitt färdiga när det första sänds.

Ursprungligen av Erik.dv:

Mycket kostym, många locations, bitvis många specialeffekter.

Allt är förståss relativt men Game of Thrones är ingen "enkel" serie att producera tror jag inte.

Jag håller med dig. Det är en jätteskillnad mot att göra en nutidsserie där allt utspelar i stadsmiljö mot en fantasyserie som utspelar sig i en värld som aldrig har funnits. Allt måste specialtillverkas. Kläder, tillbehör och så vidare. Troligen är det väl så att drakarna är det som är bland det enklaste i serien att göra. Resten är nog svårare;)

Jag skulle tro att en årgång av GoT är mer invecklad att göra än en typisk långfilm och de tar tid att göra.

Om jag jämför med House of Cards som är en av de serier som Netflix släppte alla avsnitt på en gång så skiljer det garanterat en faktor 10x på komplexiteten med att få ihop GoT mot HoC.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-28 20:38
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag håller med dig. Det är en jätteskillnad mot att göra en nutidsserie där allt utspelar i stadsmiljö mot en fantasyserie som utspelar sig i en värld som aldrig har funnits. Allt måste specialtillverkas. Kläder, tillbehör och så vidare. Troligen är det väl så att drakarna är det som är bland det enklaste i serien att göra. Resten är nog svårare;)

Jag skulle tro att en årgång av GoT är mer invecklad att göra än en typisk långfilm och de tar tid att göra.

Om jag jämför med House of Cards som är en av de serier som Netflix släppte alla avsnitt på en gång så skiljer det garanterat en faktor 10x på komplexiteten med att få ihop GoT mot HoC.

Vi kan spekulera i de bitarna hur mycket som helst, faktum kvarstår - vi vet inte.

Det jag menar är att jag tror genomsnittspubliken av de som följer en del tv-serier inte kommer fullfölja GoT pga det långsamma tempot i förhållande till de flesta andra serier. Det är för få avsnitt på för kort tid och med en oerhört lång tid mellan säsongerna, detta i jämförelse med de flesta andra serier. Rättvist eller ej, jag tror de flesta resonerar så. Svensson lägger ingen tid på att analysera om serien är svår att göra eller ej.

Ursprungligen av zinned:

Vi kan spekulera i de bitarna hur mycket som helst, faktum kvarstår - vi vet inte.

Det jag menar är att jag tror genomsnittspubliken av de som följer en del tv-serier inte kommer fullfölja GoT pga det långsamma tempot i förhållande till de flesta andra serier. Det är för få avsnitt på för kort tid och med en oerhört lång tid mellan säsongerna, detta i jämförelse med de flesta andra serier. Rättvist eller ej, jag tror de flesta resonerar så. Svensson lägger ingen tid på att analysera om serien är svår att göra eller ej.

Sorry Zinned. Jag håller inte med om du menar att det är spekulation om GoT är mer komplex att göra än det stora flertalet andra serier eller inte. Jag anser att det är ett faktum att GoT är mer invecklad och komplex att göra än exempelvis The Following, The Cult, Red Widow, 666 Park Avenue, Zero Hour m.fl.

Däremot så kan vi diskutera om det finns en tillräckligt stor publik för serien att överleva med den tid som det tar att producera den och då är vi inne på spekulationer.

De flesta kan mycket väl resonera att serien är för komplex och långsam men eftersom det nog inte finns någon serie som når en majoritet av tittarna så är det en ganska ointressant fråga utan det är fråga om att fånga tillräckligt många och jag tror att GoT fångar tillräckligt många för att överleva några år till...

Jag tror/hoppas att det finns en marknad för lite mer krävande serier. Vänder man bort blicken från USA och tittar exempelvis på Storbritannien så finns det gott och exempel på sådana serier som kommer med förhållandevis få avsnitt per säsong och ändå går bra såsom Doctor Who och Sherlock som är de som jag intensivt väntar på nästa säsong för

Skärpning, @Gordy & @zinned, det behöver inte bli en neverending story om vem som tycker sig ha rätt eller fel.
Ingen vill läsa det.

Redigerat.

Senast redigerat 2013-05-28 21:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-28 21:58
Ursprungligen av zinned:

Vi kan spekulera i de bitarna hur mycket som helst, faktum kvarstår - vi vet inte.

Det jag menar är att jag tror genomsnittspubliken av de som följer en del tv-serier inte kommer fullfölja GoT pga det långsamma tempot i förhållande till de flesta andra serier. Det är för få avsnitt på för kort tid och med en oerhört lång tid mellan säsongerna, detta i jämförelse med de flesta andra serier. Rättvist eller ej, jag tror de flesta resonerar så. Svensson lägger ingen tid på att analysera om serien är svår att göra eller ej.

Så kan det kanske vara - men GoT var tror jag två år i rad den mest piratkopierade serien så populariteten är inte låg. Och även om folk inte bryr sig om varför en serie produceras som den gör så tror jag detta är en komplicerad serie att göra som sagt. Vi pratar en budget på ungefär hälften av en amerikansk storfilm, bitvis enormt hög production-value men att man per säsong ska producera ca 500 minuter material kontra 120 min en vanlig storfilm håller - på mindre tid och budget.

Ursprungligen av Erik.dv:

Så kan det kanske vara - men GoT var tror jag två år i rad den mest piratkopierade serien så populariteten är inte låg. Och även om folk inte bryr sig om varför en serie produceras som den gör så tror jag detta är en komplicerad serie att göra som sagt. Vi pratar en budget på ungefär hälften av en amerikansk storfilm, bitvis enormt hög production-value men att man per säsong ska producera ca 500 minuter material kontra 120 min en vanlig storfilm håller - på mindre tid och budget.

Hittade följande siffror, vilket åtminstone är någon form av "objektivt fakta" och med det försöker jag lämna den delen av tråden och ser framemot nästa måndag istället... (Samt november då Doctor Who kommer igång igen)

http://www.wired.com/opinion/2013/04/game-of-...

Citat:

But a single episode of Game of Thrones costs $6 million to make. A single episode of Mad Men costs approximately $2.3 million. You simply can’t Kickstart or raise that kind of money on Indiegogo … not Every. Single. Week.

Men nu rullar det igång igen... The Rains of Castamere

Ryktet säger att internet flödar över av spoilers kring senaste avsnittet... Tur att det bara är 45 minuter kvar innan det går på Cmore Series;)

Vilken tur att jag inte sökt något då... för jag har inte sett det ännu och fan vet om jag hinner till kl 20.00 på C-more. Om jag stoppar ungarna i säng nu kanske... det är en idé...

Dold text:

Ett avsnitt kvar... Det här var oväntat, jag trodde att årgången skulle sluta med detta men nu vet jag inte riktig vad det slutar med...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-03 20:49

Oops!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-06-03 21:11

Aningen överraskande, på min ära!

Dold text:
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-04 13:04

Man kände på sig att något liknande skulle hända, lär bli en spännnande avslutning nästa avsnitt med en episk cliffhanger som lär hålla många vakna på nätterna tills nästa säsong startar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-04 16:00
Ursprungligen av Luftvargen:

http://i.imgur.com/p7JN6jH.gif

Det där stämmer ruskigt bra. Vi är två på jobbet som läst böckerna, alla andra var upprörda efter gårdagens avsnitt

Jag och en annan jobbarkompis diskuterade i dag och kom fram till vad vi tror om nästa avsnitt;)
Det lovar gott!

Yes!

Citat:

Season 4 of Game of Thrones was formally commissioned by HBO on 2 April 2013, following a substantial increase in audience figures between the second and third seasons.[1] However, substantial pre-production work on the season had already taken place previously to this point, including the writing of at least six of the scripts (by March 2013)[2], and the booking of some of the filming dates[3]. The season will be produced in the second half of 2013 and air in the first half of 2014. David Benioff and D.B. Weiss are to return as showrunners, having signed a new two-year contract with HBO prior to the commissioning of the third season.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-04 23:31

Alltså allt från sex till tolv månaders dötid mellan säsong tre och fyra. De håller samma låga tempo som tidigare. Jag trodde faktiskt att de nu skulle ta sig i kragen lite och öka takten men det verkar inte så

Ursprungligen av zinned:

Alltså allt från sex till tolv månaders dötid mellan säsong tre och fyra. De håller samma låga tempo som tidigare. Jag trodde faktiskt att de nu skulle ta sig i kragen lite och öka takten men det verkar inte så

Man kan nästan tro att de inte tror på sin egen produkt och inte vågar producera S04 medan S03 går. Utan väntar och ser hur publiken ska ta emot S03 innan de börjar på S04.

För min del får detta vara sista avsnittet. Men jag inser att vi inget har fått veta om Lannisters innan cliff-hangern.
För vad kan drakdrottningen hinna med på ett avsnitt, det är fel och säg att hon har bråttom.

Imponerande att de kapar en hel gren av handlingen!
Grymt imponerad!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-05 00:13
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Man kan nästan tro att de inte tror på sin egen produkt och inte vågar producera S04 medan S03 går. Utan väntar och ser hur publiken ska ta emot S03 innan de börjar på S04.

De har ju redan börjat med förberedelserna på fyran. En hel del pusslande blir det, för många av skådespelarna har andra jobb mellan inspelningarna av GoT-säsongerna. Sen är ett stort problem för producenterna att George R:R. Martin inte skrivit klart hela historien än.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-05 00:16
Ursprungligen av zinned:

Alltså allt från sex till tolv månaders dötid mellan säsong tre och fyra. De håller samma låga tempo som tidigare. Jag trodde faktiskt att de nu skulle ta sig i kragen lite och öka takten men det verkar inte så

De jobbar nog så snabbt de kan sett till budget etc. och de kan ju inte jobba året runt p.g.a andra jobb,för de inblandade, klimat vid inspelningar m.m.
Tror de flesta är nöjda med visningstempot och att ha något att se fram emot.

Bevaka tråden