Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sidan laddas om automatiskt

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför laddas sidan om automatiskt? Kan jag göra något åt det? Lite trist om jag t.ex. lagt upp tre fönster med de senaste inläggen, läser ett av dem, och när jag kommer tillbaka så har alla fönster laddad om sig så att de visar forumets förstasida (jag går in via "Nya inlägg").

@erro67: Nya inlägg uppdaterar listan var 8:e minut, detta är avsiktligt, men den ska inte dirigera om dig till forumets framsida. När den har laddat om bör du alltså vara kvar på /forum/aktiva. Vilken webbläsare inträffar detta i?

Google Chrome 26 på Win7. Jag går alltså in på forumet via "Nya inlägg" (http://www.99mac.se/forum/aktiva). Sen scrollar jag ner och öpnar sida 2 i ett nytt fönster, scrolar ner och öppnar sida 3 i nytt fönster o.s.v. För att ha alla olästa sidor framme så jag slipper hoppa fram och tillbaka. Efter 8 minuter så har alla fönster laddats om, och alla visar första sidan med nya inlägg.

@erro67: Nya inlägg visar normalt alla aktiva trådar, lästa såväl som olästa, i fallande kronologisk ordning. Längst ner på sidan så finns ett alternativ som gör att den enbart listar trådar med olästa inlägg, och brevid detta kan du markera hela forumet som läst om du har besökt alla trådar som intresserar dig och vill döja resten. Detta kanske gör att listan blir kortare?

Alternativt så skulle jag rekommendera att inte öppna alla sidor på en gång när du letar efter olästa trådar, utan att istället öppna de trådar du finner intressanta från framsidan, markera de du inte vill se som lästa, och sedan ladda om sidan när du är klar för att hämta nästa grupp olästa. På så sätt undviker du problemet med att sidan laddar om sig för att visa nya inlägg.

Det är inget stort problem eftersom det inte är så ofta som listan är längre än en sida.

Men skulle ni inte kunna klämma i nån liten linje eller notis om vilket inlägg som är mitt senast lästa? Så funkar det på t.ex. fotosidan.se's forum
Skärmdump: http://snag.gy/99eCN.jpg
Jag läste alltså fotosidans forum senast nån gång mellan 15:47 och 16:24, och jag får automatiskt en indikation på var jag var senast. Här på 99mac måste jag själv försöka minnas när jag senast läste i forumet för att se vilket inlägg som då förmodligen är det senast tilkommna sedan jag senast läste.

1
Bevaka tråden