Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märkligt iBook-fel

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, jag vet, en iBook från 2004 är väl inget å ha. Nej, och jag har haft en Air i fem år som primär dator, men iBooken har fått tjäna som backup (t.ex. när Airens disk pajade) och har så gjort med den äran. Nu har jag dock fått ett problem med den - den är död. Alla tillbehör är original och den har aldrig strulat förr. Såhär gick det till:

Satt och jobbade med den, strömmen i. Plötsligt lät den sådär "piuww" som den låter om man force-quittar med strömknappen, och bara dog ner i svart. Nu svarar den inte på strömknappen, varken med eller utan batteri på plats. Om den pajat är struntsamma men behöver grejer på disken som inte är backupade. Vad kan ha hänt och hur får jag tillbaks grejerna på disken enklast möjligt?

Fråga på om jag glömt inkludera nån info här ovan. Tacksam för snabb hjälp från folk som ev. haft samma problem.

Ursprungligen av n00bkillaz:

...hur får jag tillbaks grejerna på disken enklast möjligt...

Ta ut disken och montera den i ett externt kabinett.

Google - iBook hard drive replacement

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...

Tackar. Jag har det här Filevault påslaget, påverkar det något?

Ursprungligen av n00bkillaz:

...Filevault påslaget, påverkar det något?

Nej, det bör inte spela någon roll om disken sitter i en dator eller i ett externt kabinett.

Men jag har aldrig använt Filevault, så någon annan kan kanske fylla på med lite mer fakta i ämnet.

Men då kör jag den här ibook-disken som en extern disk till en annan Mac, då? Är det tanken med ovanstående? Tack.

Ursprungligen av n00bkillaz:

...till en annan Mac, då?...

Ja, eftersom det är en Mac-formaterad disk, som dessutom har Filevault, så lär du inte kunna läsa disken i något annat än en Mac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-03 13:48
Ursprungligen av n00bkillaz:

Men då kör jag den här ibook-disken som en extern disk till en annan Mac, då? Är det tanken med ovanstående? Tack.

Precis så. Det är bara att ta ut och montera i externt chassi.

A just det, bra. Då får jag köra på det, då. Har haft en dator vars disk pajat förut och detta kändes inte som samma typ av fel, så jag tror disken är funkis. Tack! Folk som ev. har mer input - kör på, bara.

Nån som har en aning om vad som hänt med iBooken förresten? Bara nyfiken.

Fick ut disken igår, monterade i länkade kabinettet. Men den vill inte mounta till en Macbook. Kopplad till en Win PC, med nåt slags nfs+-program för Windows, känner datorn att lagringsenhet är ansluten, men den kan "inte initiera" disken eller liknande. Nån som kan hjälpa?

Ursprungligen av n00bkillaz:

Fick ut disken igår, monterade i länkade kabinettet. Men den vill inte mounta till en Macbook. Kopplad till en Win PC, med nåt slags nfs+-program för Windows, känner datorn att lagringsenhet är ansluten, men den kan "inte initiera" disken eller liknande. Nån som kan hjälpa?

Är du säker på att du har monterat disken rätt i det externa kabinettet?
Vilken version av OS X är det på disken?
Vilken version av OS X är det på MacBooken där du försöker koppla in disken?

Att försöka på en PC är nog lönlöst med tanke på att disken är krypterad med Filevault.

Ah, ok. Ja det kan ju förklara pc-biten. Ja, det måste jag gjort; den går bara att sätta i på ett vis och den startar ju när USB sätts i.

10.4 på lösa disken, oklart med Macbooken, kanske 10.6. Bör man leta efter nån särskild partnerdator, tror du?

1
Bevaka tråden