Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TiVo kommer till Sverige via Com Hem

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-21 22:20
Ursprungligen av keptang:

@Gordy, du har inte besvarat min fråga i inlägg #18.

Varför har dessutom TiVo tappat ~50% av sina kunder på 6 år?
2006 = 4,46 miljoner abonnenter.
2012 = 2,3 miljoner abonnenter.

Här fanns aktuellare siffror

"TiVo has 3.4 million total subscribers -- through cable operators, satellite and telco distributors, as well as separate TiVo-owned customers -- up from 2.5 million in the first quarter 2012."
http://www.mediapost.com/publications/article...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-21 22:57
Ursprungligen av Gordy:

Men Simons åsikt var ju inte baserad på fakta. Återigen han kallade själv texten som du verkar basera din åsikt på "Dravel"!.

Som jag skrev byggs inte min åsikt på hans utan fakta.
Att sen hans åsikt retar upp dig gör saken inte sämre ?

Ursprungligen av Gordy:

Är väl inte ofta någon som bor i bostadsrätt har förvägrats montera upp en parabol,eller ?

Som att du skulle veta något om reglerna i våran bostadsrättsförening.
Famla efter halmstrån du.

Ursprungligen av Gordy:

Nej men du kanske gråter över höjda priser pch sämre service i framtiden. Sen betyder det "No TiVo for you"

Med tanke på den service vi hittills fått från Com Hem så kommer jag inte gråta direkt.
Sen att vi får digital-tv 20 kanaler,fiber med 100/100 från den nya leverentatören till samma pris som Com Hem's analoga tv utbud så skrattar jag åt dom.
Så jag säger "Yes no Tivo for me" ?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-21 23:07
Ursprungligen av lappen71:

Som jag skrev byggs inte min åsikt på hans utan fakta.
Att sen hans åsikt retar upp dig gör saken inte sämre

Varken hans eller din åsikt retar upp mig.
Ditt argument att du litar på Simon för att han testar är skrattretande i detta fallet eftersom han faktiskt inte har testat TiVo och dessutom själv kallat sin text "dravel" Sen att du trots att du påstår dig vara faktasökande endast kan kritisera TiVo med att det är föråldrat för att det introducerades för länge sedan är ju urfånigt eftersom utvecklingen knappast stått stilla fr TiVo. Sågar du datorer med? För att de funnits sedan 70 talet också?

Ursprungligen av lappen71:

Som att du skulle veta något om reglerna i våran bostadsrättsförening.
Famla efter halmstrån du.

Jag ställde en fråg som du uppenbarligen inte kunde besvara. Men du menar att du tror att du skulle bli tillsagd eller t.o.m. vräkt från din bostadsrätt om du på rätt sätt monterade upp en parabol?

Ursprungligen av lappen71:

Sen att vi får digital-tv 20 kanaler,fiber med 100/100 från den nya leverentatören till samma pris som Com Hem's analoga tv utbud så skrattar jag åt dom.

Hoppas du inte sätter skrattet i halsen när du inser att det i slutändan troligen inte blir så billigt med fiber som du verkar tro. Har själv sett glädjekalkyler från fiberbolag som sedan inte har infriats vid närmare koll. Men förhoppningsvis blir du nöjdare.

Senast redigerat 2013-05-21 23:23
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-21 23:16
Ursprungligen av Gordy:

Varken hans eller din åsikt reta upp mig

Jag ställde en fråg som du uppenbarligen inte kunde besvara. Men du menar att du tror att du skulle bli tillsagd eller t.o.m. vräkt från din bostadsrätt om du på rätt sätt monterade upp en parabol?

Hoppas du inte sätter skrattet i halsen när du inser att det i slutändan troligen inte blir så billigt med fiber som du verkar tro. Har själv sett glädjekalkyler från fiberbolag som sedan inte har infriats vid närmare koll.

Nej vi får inte sätta upp paraboler inom våran förening. Man kan tycka vad man vill om det men så är det.

Det är ingen glädjekalkyt utan priset är bundet i ett avtal i 9år så det är vi som skrattar sist.

Senast redigerat 2013-05-22 05:25

Så kan vi då återgå till att diskutera TiVo/Comhem.

Tack.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-21 23:40
Ursprungligen av lappen71:

Edit: ja jag litar mer på en person som jag vet namnet på och har ett ansikte med andra ord en fysisk person.

OK låt mig klargöra: Angående hur TiVo är idag så litar du alltså på en person som inte har testat TiVo och själv skrivit att hans text är "dravel" och fylld med hittepå?
Lycka till med att få det att gå ihop med att du påstår dig basera dina åsikter på fakta.

Själv tror jag de som kommer välja TiVo system kommer bli rejält nöjda för vilka bättre och enklare lösningar finns det om man vill ha både TV,Kabel, Nät/Play och inspelning/lagring i samma enkelt fjärrkontrollerade enhet?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-22 05:33
Ursprungligen av Gordy:

OK låt mig klargöra: Angående hur TiVo är idag så litar du alltså på en person som inte har testat TiVo och själv skrivit att hans text är "dravel" och fylld med hittepå?
Lycka till med att få det att gå ihop med att du påstår dig basera dina åsikter på fakta.

Hur många gånger ska jag säga att jag bygger min åsikt på att Tivo är skit genom att jag själv sökt efter fakta?
Det är tydligt att Simons artikel retat upp dig och det är roligt att se

Ursprungligen av Gordy:

Själv tror jag de som kommer välja TiVo system kommer bli rejält nöjda för vilka bättre och enklare lösningar finns det om man vill ha både TV,Kabel, Nät/Play och inspelning/lagring i samma enkelt fjärrkontrollerade enhet?

Tror gör man i kyrkan.
Inte ens om Com Hem betalade oss för att behålla dom som leverentatör skulle vi behålla dom med tanke på den dåliga kvailten på nätet.
Så att du tror att det är bra betyder föga i sammanhanget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-22 06:33

Det ska ju bli intressant att se prisbilden på TiVo hos Comhem, de har ju inte direkt rosat marknaden tidigare när det gäller den biten utan istället gjort allt för att mjölka ur så mycket som möjligt av sina kunder.

När det gäller själva tjänsten så känns det som att det finns många alternativ som idag är betydligt intressantare, framförallt om man tittar på unga och unga vuxna som inte alls har samma beteende när det gäller tv-tittande som lite äldre där många utgår från tv-tablån.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-22 10:48
Ursprungligen av lappen71:

Hur många gånger ska jag säga att jag bygger min åsikt på att Tivo är skit genom att jag själv sökt efter fakta?
Det är tydligt att Simons artikel retat upp dig och det är roligt att se

Nej den har inte retat upp mig alls, tycker mest den är anmärkningsvärt amatörmässig. Om din åsikt om TiVo är att det är skit så borde du kunna motivera det med något bätre än att bara repeta Simons "dravel" och yappa om att det är föråldrat, speciellt eftersom det är en av de modernaste och mest avancerade lösningarna som finns just nu.

Ursprungligen av lappen71:

Inte ens om Com Hem betalade oss för att behålla dom som leverentatör skulle vi behålla dom med tanke på den dåliga kvailten på nätet.

Att din bostadsrättsförening kör på analogt kabelnät 2013 beror säkert till visss del på er själva.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-22 10:55
Ursprungligen av stile:

Det ska ju bli intressant att se prisbilden på TiVo hos Comhem, de har ju inte direkt rosat marknaden tidigare när det gäller den biten utan istället gjort allt för att mjölka ur så mycket som möjligt av sina kunder.

Med alla kanaler blir det säkert inte så billigt men å andra sidan så brukar ju ComHem subventionera boxarna och de kommer säkert med några attraktiva paketpris.

Ursprungligen av stile:

När det gäller själva tjänsten så känns det som att det finns många alternativ som idag är betydligt intressantare, framförallt om man tittar på unga och unga vuxna som inte alls har samma beteende när det gäller tv-tittande som lite äldre där många utgår från tv-tablån.

Villa tjänster tycker du verkar betydligt intressantare? Finns det ens någon tjänst som har samma möjligheter utbud och funktioner?

@Gordy, @Lappen71: Ta det lugnt med varandra please.

*Ett inlägg rensat*

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-22 11:51
Ursprungligen av Gordy:

Nej den har inte retat upp mig alls, tycker mest den är anmärkningsvärt amatörmässig. Om din åsikt om TiVo är att det är skit så borde du kunna motivera det med något bätre än att bara repeta Simons "dravel" och yappa om att det är föråldrat, speciellt eftersom det är en av de modernaste och mest avancerade lösningarna som finns just nu.

Att din bostadsrättsförening kör på analogt kabelnät 2013 beror säkert till visss del på er själva.

Nej det finns digitalt nät också men då får man betala extra till Com hem.
Så valet är enkelt när nya lösningen är billigare,är bättre,än Com Hem´s lösning.

Senast redigerat 2013-05-22 12:03
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-22 12:09
Ursprungligen av lappen71:

Nej det finns digitalt nät också men då får man betala extra till Com hem.

OK så ditt gnäll på ComHems tjänst berodde på att du inte själv ville betala för bättre kvalite?

Ursprungligen av lappen71:

NSå valet är enkelt när nya lösningen är billigare,är bättre,än Com Hem´s lösning.

Hur vet du att den blir bättre eller ens billigare innan tjänsten ens har levererats? Finns som sagt en del som köpt grisen i säcken när det gäller sådant här.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-22 12:24
Ursprungligen av Gordy:

OK så ditt gnäll på ComHems tjänst berodde på att du inte själv ville betala för bättre kvalite?
Hur vet du att den blir bättre eller ens billigare innan tjänsten ens har levererats? Finns som sagt en del som köpt grisen i säcken när det gäller sådant här.

Nej jag har Com Hem´s digitala lösning som är i det närmaste usel i jämförelse med det vi ska få.

Hur jag kan veta att det blir billigare? Eftersom jag har varit delaktig i upphandlingen av tjänsten och sitter i styrelsen så jag vet den faktiska kostnaden för Com Hem´s usla nät,
Tidigare var vi låste till deras kopparnät men nu är inte så fallet och det är alla glada över.

Nu har jag sagt min sak i detta ämne och faktum kvarstår är att Tivo är en föråldrad tjänst som jag inte kommer gråta blod över.

*Tråd rensad*

Vänligen avstå från att bara säga emot varandra...

Som en liten motpol till sandlådediskussionen ovan så vill jag bara meddela att:

1. Jag är en nöjd Comhem-kund.

+ Snabbt och ganska billigt bredband.
+ Bra kvalitet på tv-nätet.
+ Bra kvalitet på telefonsupporten.
- Men tyvärr dålig kvalitet på HD-boxen (Motorola). Jag har haft två st som båda har gått sönder efter 12-15 månader.
+ Men Comhem (via Elgiganten) har gett mig en ny box båda gångerna, utan tjafs.

2. Jag är intresserad av Tivo-tjänsten. Ska bli intressant att se var priset hamnar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-22 13:30
Ursprungligen av lappen71:

Nu har jag sagt min sak i detta ämne och faktum kvarstår är att Tivo är en föråldrad tjänst

En enkel fråga villen tjänst är då modernare och bättre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-22 13:38

Var kan jag läsa mig till vad TiVo är? Jag förstår inte grejen alls.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-22 13:42
Ursprungligen av Erik.dv:

Var kan jag läsa mig till vad TiVo är? Jag förstår inte grejen alls.

På comhems sidor om tivo t.e.x.
Men kortfattat så är nya tivo en kombination av inspelningsbar kabel box med play och fjärrtjänster

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-23 12:36

Jag tycker det är tråkigt att det numera ofta blir en sådan tråkig ton i många diskussioner här på 99mac. Det gör också att många diskussioner spårar ur i mer eller mindre regelrätt pajkastning pga utebliven förståelse för att det är tillåtet att olika personer har olika åsikter.

Vad man dock enkelt kan se är att dessa diskussioner har en väldigt tydlig gemensam nämnare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-23 16:21
Ursprungligen av Gordy:

Med alla kanaler blir det säkert inte så billigt men å andra sidan så brukar ju ComHem subventionera boxarna och de kommer säkert med några attraktiva paketpris.

Möjligt men de tar t.o.m. ut en månadsavgift för kortet du sätter i tv:n om du vill ha digital-tv.

Ursprungligen av Gordy:

Villa tjänster tycker du verkar betydligt intressantare? Finns det ens någon tjänst som har samma möjligheter utbud och funktioner?

Det ska ses i sitt sammanhang, jag skrev det framförallt utifrån målgruppen unga och unga vuxna där man inte har samma beteende och det inte ens är självklart att man konsumerar film & tv-serier via tv:n. Det sker stora förändringar där och det går fort. Exempel på tjänster som finns är HBO, Netflix, Viaplay, Csport, ATV, iTunes o.s.v, du behöver ingen tv för det. Att behöva spela in är inte heller något som är intressant om man har t.ex. Netfilx, allt finns där och du kollar på vad du vill när du vill.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-23 16:46
Ursprungligen av stile:

Möjligt men de tar t.o.m. ut en månadsavgift för kortet du sätter i tv:n om du vill ha digital-tv.

Många kabeloperatörer gör det vilket är en typ av adminstrationsavgift som de tjänar bra med pengar på-

Ursprungligen av stile:

Det ska ses i sitt sammanhang, jag skrev det framförallt utifrån målgruppen unga och unga vuxna där man inte har samma beteende och det inte ens är självklart att man konsumerar film & tv-serier via tv:n.

Tror de flesta yngre blandkonsumerar, alltså ser en del på TV och en del på datorn. En lustig detalj är att många som avfärdar TV och påstår sig i princip bara använda iPad/bärbara datorn för sin film/tv-konsumtion ändå ofta vill titta på materialet på en TV.

Ursprungligen av stile:

Det sker stora förändringar där och det går fort. Exempel på tjänster som finns är HBO, Netflix, Viaplay, Csport, ATV, iTunes o.s.v, du behöver ingen tv för det. Att behöva spela in är inte heller något som är intressant om man har t.ex. Netfilx, allt finns där och du kollar på vad du vill när du vill.

De flesta av de tjänster du räknar upp har sämre och begränsat utbud jämfört med ComHem/Tivo. Sen tycker jag och rätt många med mig att det är bekvämt att kunna spela in och spara både TV serier och filmer offline. En klar fördel när Netflix eller andra konkurrenter ibland plockar bort serier och filmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-23 17:44
Ursprungligen av Gordy:

Tror de flesta yngre blandkonsumerar, alltså ser en del på TV och en del på datorn. En lustig detalj är att många som avfärdar TV och påstår sig i princip bara använda iPad/bärbara datorn för sin film/tv-konsumtion ändå ofta vill titta på materialet på en TV.

Fast det är ett annat beteende bland unga och unga vuxna, förändringen är stor och även om de köper en tv-skärm så är det inte TiVo de kommer skaffa i första hand, då handlar det om en Smart-tv där YouTube, Netflix, Skype och annat finns tillgängligt.

Ursprungligen av Gordy:

De flesta av de tjänster du räknar upp har sämre och begränsat utbud jämfört med ComHem/Tivo. Sen tycker jag och rätt många med mig att det är bekvämt att kunna spela in och spara både TV serier och filmer offline. En klar fördel när Netflix eller andra konkurrenter ibland plockar bort serier och filmer.

Ja om du väljer alla kanaler så visst får du ett brett utbud, då betalar du straxt över 850:- bara för kanalerna, sen kort/boxavgift vad det nu blir för TiVo. Hur många unga, unga vuxna kommer betala över 900:- för att få ett stort utbud via TiVo. Grejen med t.ex. Netflix är att du inte behöver spela in, allt finns redan där, att kunna kolla offline känns inte direkt som någon prioriterad fråga. Bortplockat innehåll är givetvis trist men tanken med TiVo är ju knappast att det ska bli en egen filmserver där man spelar in allt man vill ha och sparar för alltid.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-23 17:57
Ursprungligen av stile:

Fast det är ett annat beteende bland unga och unga vuxna, förändringen är stor och även om de köper en tv-skärm så är det inte TiVo de kommer skaffa i första hand, då handlar det om en Smart-tv där YouTube, Netflix, Skype och annat finns tillgängligt.

Youtube och Netflix finns i TiVo vad jag sett.

Ursprungligen av stile:

Ja om du väljer alla kanaler så visst får du ett brett utbud, då betalar du straxt över 850:- bara för kanalerna, sen kort/boxavgift vad det nu blir för TiVo. Hur många unga, unga vuxna kommer betala över 900:- för att få ett stort utbud via TiVo. Grejen med t.ex. Netflix är att du inte behöver spela in, allt finns redan där, att kunna kolla offline känns inte direkt som någon prioriterad fråga. Bortplockat innehåll är givetvis trist men tanken med TiVo är ju knappast att det ska bli en egen filmserver där man spelar in allt man vill ha och sparar för alltid.

Det går tydligen att expandera lagringsutrymmet så visst kan man ha Tivo som en filmserver. Vad gäller pris så kommer det säkert några attraktiva erbjudanden men ofta är det ju inte de "unga" som betalar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-24 06:38
Ursprungligen av Gordy:

Youtube och Netflix finns i TiVo vad jag sett.

Men varför ska man ha YouTube, Neflix och andra tjänster genom TiVo? Dessa tjänster finns ju redan i alla Smart-tv eller andra enheter (t.ex. datorer, iPad, Smartphones, ATV o.s.v.).

Ursprungligen av Gordy:

Det går tydligen att expandera lagringsutrymmet så visst kan man ha Tivo som en filmserver. Vad gäller pris så kommer det säkert några attraktiva erbjudanden men ofta är det ju inte de "unga" som betalar.

Sen vad gäller att det inte är de unga som betalar, inte så länge de bor hemma men när de skaffar eget boende så får de ju göra det själva. Jag har skrivit i mina inlägg i denna tråd att unga och unga vuxna har ett annat beteende när det gäller hur de konsumerar media och där tror jag inte TiVo kommer vara intressant. Många kommer inte skaffa traditionella tv-abonnemang, de använder tjänster som Netflix eller liknande. TiVo precis som Comhem vill givetvis få in nya kunder men de kommer inte hitta dessa kunder bland unga och unga vuxna.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-24 10:14
Ursprungligen av stile:

Men varför ska man ha YouTube, Neflix och andra tjänster genom TiVo? Dessa tjänster finns ju redan i alla Smart-tv eller andra enheter (t.ex. datorer, iPad, Smartphones, ATV o.s.v.).

Konstigt resonemang först klagar du på att dessa tjänster inte finns till TiVo, sedan när du får höra att de finns så undrar du varför de finns.
Många Smart TV är ju dessutom ganska sega i gränssnittet eftersom de har klena processorer.

Ursprungligen av stile:

Sen vad gäller att det inte är de unga som betalar, inte så länge de bor hemma men när de skaffar eget boende så får de ju göra det själva. Jag har skrivit i mina inlägg i denna tråd att unga och unga vuxna har ett annat beteende när det gäller hur de konsumerar media och där tror jag inte TiVo kommer vara intressant. Många kommer inte skaffa traditionella tv-abonnemang, de använder tjänster som Netflix eller liknande. TiVo precis som Comhem vill givetvis få in nya kunder men de kommer inte hitta dessa kunder bland unga och unga vuxna.

Är du säker på det? Finns som sagt en hel del på kabel/TiVo som inte finns att få tag lagligt eller smidigt på andra sätt. Sen så är det beteende du pratar om bland unga vuxna inte generellt, många av dessa gillar fortfarande att slå sig ned framför TV:n och TV tittande utklassar fortfarande streaming när det gäller många program även för unga.

Senast redigerat 2013-05-24 12:41

Ang paraboler utanpå hus så verkar grundregeln vara att om huset är fulare utan så är det ok

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-24 12:47
Ursprungligen av Gordy:

Konstigt resonemang först klagar du på att dessa tjänster inte finns till TiVo, sedan när du får höra att de finns så undrar du varför de finns.
Många Smart TV är ju dessutom ganska sega i gränssnittet eftersom de har klena processorer.

Jag har inte klagat på att dessa tjänster inte finns i TiVo, jag har skrivit om att man använder dessa istället för TiVo. Vänligen läs ordentligt vad jag skriver så slipper vi såna här felaktiga påståenden i tråden.

Sen vad gäller Smart-tv så kan jag inte svara på om de är sega eller inte men det tror jag inte heller är något argument för att man ska välja TiVo istället (bland unga och unga vuxna) för t.ex. Netflix.

Ursprungligen av Gordy:

Är du säker på det? Finns som sagt en hel del på kabel/TiVo som inte finns att få tag lagligt eller smidigt på andra sätt. Sen så är det beteende du pratar om bland unga vuxna inte generellt, många av dessa gillar fortfarande att slå sig ned framför TV:n och TV tittande utklassar fortfarande streaming när det gäller många program även för unga.

Man behöver inte TiVo för det, räcker iså fall med vanlig kabel-tv eller att man streamar från iPad, dator el mobil.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-24 13:12
Ursprungligen av stile:

Jag har inte klagat på att dessa tjänster inte finns i TiVo, jag har skrivit om att man använder dessa istället för TiVo. Vänligen läs ordentligt vad jag skriver så slipper vi såna här felaktiga påståenden i tråden.

Nej du skrev exakt så här "Men varför ska man ha YouTube, Neflix och andra tjänster genom TiVo? Dessa tjänster finns ju redan i alla Smart-tv eller andra enheter (t.ex. datorer, iPad, Smartphones, ATV o.s.v.)." Vilket är ett lite konstigt resonemang. Kan ju knappast vara fel att ha så många tjänster som möjligt i en box.
Netflix finns förövrigt inte till alla Smart TV.

Ursprungligen av stile:

Sen vad gäller Smart-tv så kan jag inte svara på om de är sega eller inte men det tror jag inte heller är något argument för att man ska välja TiVo istället (bland unga och unga vuxna) för t.ex. Netflix.

Att välja något snabbare än en riktigt seg Smart TV tjänst tror jag de flesta är med på. Men Smart TV har blivit bättre på sistone med snabbare processorer.

Ursprungligen av stile:

Man behöver inte TiVo för det, räcker iså fall med vanlig kabel-tv eller att man streamar från iPad, dator el mobil.

Men fördelen med TiVo är ju att det är hyfsat heltäckande. De flesta vill inte ha flera boxar kopplade till sin TV om en box kan göra det mesta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-24 13:46

Kan ni inte sluta kasta paj, och komma med sakliga argument?

Bevaka tråden