Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontakter kvar trots radering

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan, jag har ingen iphone så jag ställer frågan för en kompis räkning.

Gäller iPhone 5.

Hon har tagit bort en kontakt men den dyker ändå upp när man befinner sig i meddelanden och ska skriva nytt sms. Hur kan man ta bort kontakten permanent? Inga meddelanden är sparade på telefonen. Kontakten finns inte kvar i adressboken men den dyker som sagt upp i listan när man börjar skriva första bokstaven.

Senast redigerat 2013-05-26 22:13

Skulle tippa på att det är tangentbordet som kommer ihåg. För att återställa, testa:

Settings > General > Reset > Reset keyboard Dictionary.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-27 00:53

Nej det är inte tangentbordet som kommer ihåg Detta är vad jag fann ut:

Det finns en lista med tidigare mottagare som sparas i iPhonen. Det är samma fil för både Mail-appen och Meddelande-appen (med sökvägen System Files/HomeDomain/Library/Mail/Recents)

I Mail-appen kan man sedan iOS 6 radera tidigare mottagaradresser en och en. Börja skriv i adressfältet på ett mail och skrolla nedanför förslagen från kontaktboken så syns förslag från tidigare mottagare. De har en liten blå pil till höger. Tryck där och man kan välja antingen "Skapa ny kontakt", "Lägg till i befintlig" eller "Ta bort från Senaste". I Mail i OSX finns motsvarande funktion under menyn Fönster > Tidigare mottagare.

Men i Meddelande-appen i iOS kan man inte göra några redigeringar alls av tidigare mottagare! Och det går inte heller att nå dessa telefonnummer/mailadresser från listan av senaste mottagare i Mail-appen.

En återställning av telefonen raderar naturligtvis listan. Men om man återställer från säkerhetskopia så får man tillbaka sin lista.

Återstår då att säkerhetskopiera iPhonen via iTunes, radera recents-filen i backupen och sedan återställa den modifierade backupen till iPhonen! Säkerhetskopian finns i ~/user/Library/Application Support/MobileSync/Backup men databaserna kan inte läsas eller redigeras direkt utan man behöver använda en hexeditor/databasläsare.

Jag testade programmet iBackupBot (en veckas trial) som är riktigt smidigt. Förutom att man kan botanisera fritt bland filerna i iphonens backup (det var så jag fann ut ovanstående) så har det ett förenklat läge (User information manager) med flikar för de mest önskvärda filerna. Där kan man redigera direkt i "Recent Email" och bara till exempel radera enskilda rader i recents-filen om man vill behålla resten.

Disklaimer: Jag har inte prövat att lägga tillbaks en redigerad backup på telefonen (vill inte ha problem imorgon) men ser inte någon anledning till att det skulle strula.

IngoX: Synd att det inte fanns ett enklare sätt att fixa det. Det är inte jag som kommer att utföra det. Hon är inte så tekniskt lagd så jag tror detta blir overkill.

Tack iaf

Hittade ev en lösning här:

Återkommer om det inte fungerar, har skrivit om den lite. Se nedan.

Alternativ 1.

1. Open Contacts
2. Type name of deleted contact in Search (it found it even though I deleted it from contacts earlier)
3. Select the deleted contact
4. Edit
5. Delete Contact

Alternativ 2.

1. create a “fake” contact (döp den tex till skit)
2. assigning the old phone number that kept coming up to that fake contact. (save)
3. then deleted the fake contact and that number is no longer associated as “other”

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-27 18:14

Jag är tveksam till att det fungerar, det kommer inte radera oönksade rader i "recents" filen.
Men om det är viktigt för din kompis och du vill hjälpa så är iBackupBot riktigt lätt att använda, finns både till win och mac med en veckas trial. Den hittar automagiskt den backup som iTunes gör, klicka på fliken "Recents", radera de rader du inte vill ha och klicka sedan på "Restore" (se bild i förra inlägget) så läggs bara den redigerade recents-filen över till sladd-ansluten iPhone. Behöver alltså inte återställa hela iPhonen, kräver dock en omstart av telefonen innan ändringen syns.

Om hon inte brukar synka telefonen till en dator erbjuder du dig att göra detta i en ny användare på din dator. Då ligger du kanske bra till för att överta platsen för den kontakt hon så förtvivlat vill glömma! Här gör jag alltså ett generaliserande antagande att de kontakter man absolut vill radera vanligtvis är sådana som strax innan varit de mest kära

Haha, ja du. Det jag hittade funkade inte. Hon återställde telefonen oxå. Samma fel efteråt

Får prova ditt alternativ oxå. Bra med en veckas trial.

Din generalisering kan jag tyvärr inte svara på här på forumet

Ursprungligen av Emanuel L:

Haha, ja du. Det jag hittade funkade inte. Hon återställde telefonen oxå. Samma fel efteråt

Får prova ditt alternativ oxå. Bra med en veckas trial.

Din generalisering kan jag tyvärr inte svara på här på forumet

Även kvar efter en total återställning? Det låter osannolikt.

Ligger kontakten på simkortet kanske?

1
Bevaka tråden