Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer nästa innovation?

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2015-09-21 20:21
Ursprungligen av Megolon:

Haha måste vara ett skämt.

2011 skrattade alla åt Samsung Note
2014 kom iPhone 6 plus
2016 kommer "förhoppningsvis" äntligen den ryktade foldable Note
2020 kommer iPhone foldable

Ursprungligen av PaO:

2011 skrattade alla åt Samsung Note
2014 kom iPhone 6 plus
2016 kommer "förhoppningsvis" äntligen den ryktade foldable Note
2020 kommer iPhone foldable

Skrattar inte mindre åt Note bara för att den lanserats.
Kommer Apple släppa en viklur kommer jag skratta åt dom också.

Samsung kan inte innovera så enkelt är det bara. Dom kan bara kopiera.
http://www.cultofandroid.com/76239/samsung-is...

  • Medlem
  • 2015-09-21 20:29
Ursprungligen av Megolon:

Skrattar inte mindre åt Note bara för att den lanserats.
Kommer Apple släppa en viklur kommer jag skratta åt dom också.

Samsung kan inte innovera så enkelt är det bara. Dom kan bara kopiera.
http://www.cultofandroid.com/76239/samsung-is...

Så Samsung kan inte innovera?
Tillåt mig att små le

Då får du skratta 2016 och 2020 när Apple kopierar Samsung (igen)

http://www.technobuffalo.com/2015/03/24/samsu...

Ursprungligen av PaO:

Så Samsung kan inte innovera?
Tillåt mig att små le

Då får du skratta 2016 och 2020 när Apple kopierar Samsung (igen)

http://www.technobuffalo.com/2015/03/24/samsu...

Samsung har gång på gång visat att dom är experter på att kopiera och det vet du så väl.
Men det är något du aldrig kommer att kunna erkänna för alla vet vilken fot du står på.

  • Medlem
  • 2015-09-21 20:44
Ursprungligen av Megolon:

Samsung har gång på gång visat att dom är experter på att kopiera och det vet du så väl.
Men det är något du aldrig kommer att kunna erkänna för alla vet vilken fot du står på.

Samsung har kopierat helt klart men det har många andra företag med inklusive Apple och jag känner mycket väl till patentstriderna. Trots detta så tycker Apple själva att Samsung är så pass kompetenta att de fortfarande är en av Apples största leverantörer.
Men att säga att Samsung "enbart" kopierar är som att säga att Apple tjänar inga pengar
Oavsett är detta en lysande ide med surfplatta och telefon i ett. Hoppas att den kommer med Note funktioner.

Ursprungligen av PaO:

Samsung har kopierat helt klart men det har många andra företag med inklusive Apple och jag känner mycket väl till patentstriderna. Trots detta så tycker Apple själva att Samsung är så pass kompetenta att de fortfarande är en av Apples största leverantörer.
Men att säga att Samsung "enbart" kopierar är som att säga att Apple tjänar inga pengar
Oavsett är detta en lysande ide med surfplatta och telefon i ett. Hoppas att den kommer med Note funktioner.

Att samsung gör bra komponenter betyder inte att dom är duktiga på sätta ihop dom till något intressant.

Min gissning är att denna s.ka innovation är bara något som hardcore användare tycker är bra men inget dom kommer tjäna några pengar på. Alldeles för nischad produkt och med tanke på att dom knappt tjänar något på sina "storsäljare" kommer denna vara en förlustaffär.

Alla kopierar och snor av varandra. Det som skiljer Samsung från andra är inte bara omfattningen av kopierandet och att dom inte ens besvärar sig om att kamouflera det , utan det unika är att hela deras företagskultur BYGGER på att sno och kopiera - det kommer från högsta ort i företaget och är djupt implementerat i företaget sedan begynnelsen. Man har omfattande strategier och räknar hela tiden in böter och skadestånd i balansräkningen istället för att satsa dessa miljarder dom bötar varje år i labbet. Det har varit en bra strategi då dom idag är gigantiska.
Detta gäller alltså high-tech delen av företaget. Det är en helt annan sorts företag än Apple och Sony t.ex. Det finns dock tecken som tyder på att Samsung har tänkt sig komma på egna grejer istället för att lägga stålarna på böter i framtiden. Om det blir så får vi se, men allt handlar om marknadsandelar och klämmer dom inte ur sig något eget unikt så tror jag dom kör kopieringstricket igen. Vad ska dom annars göra? Skala ner och nöja sig med att kränga TV-apparater, komponenter och annan "gammal" teknik - som dom gjorde förr?
Dom gör i alla fall väldigt bra kopior. Bra kvalitet.

Senast redigerat 2015-09-21 21:01
  • Medlem
  • 2015-09-21 20:58
Ursprungligen av Demiurgen:

Alla kopierar och snor av varandra. Det som skiljer Samsung från andra är inte bara omfattningen av kopierandet och att dom inte ens besvärar sig om att kamouflera det , utan det unika är att hela deras företagskultur BYGGER på att sno och kopiera - det kommer från högsta ort i företaget och är djupt implementerat i företaget sedan begynnelsen. Man har omfattande strategier och räknar hela tiden in böter och skadestånd i balansräkningen istället för att satsa dessa miljarder dom bötar varje år i labbet. Det har varit en bra strategi då dom idag är gigantiska.
Detta gäller alltså high-tech delen av företaget. Det är en helt annan sorts företag än Apple och Sony t.ex. Det finns dock tecken som tyder på att Samsung har tänkt sig komma på egna grejer istället för att lägga stålarna på böter i framtiden. Om det blir så får vi se, men allt handlar om marknadsandelar och klämmer dom inte ur sig något eget unikt så tror jag dom kör kopieringstricket igen. Vad ska dom annars göra? Skala ner och nöja sig med att kränga TV-apparater och annan gammal teknik - som dom gjorde förr?
Dom gör i alla fall väldigt bra kopior. Bra kvalitet.

Samsung inget unikt?
S6 Edge är en telefon i mängden med inget unikt utan enbart kopierade detaljer från Apple?
Visst Samsung har kopierat massor men idag är de mycket innovativa och utan dem hade jag inte haft min Note Edge vilket passar mig som handen i handsken.

Här har du en TV som Samsung kränger
https://youtu.be/Mfgd1KJY6Wk

  • Medlem
  • 2015-09-21 21:03
Ursprungligen av Megolon:

Att samsung gör bra komponenter betyder inte att dom är duktiga på sätta ihop dom till något intressant.

Min gissning är att denna s.ka innovation är bara något som hardcore användare tycker är bra men inget dom kommer tjäna några pengar på. Alldeles för nischad produkt och med tanke på att dom knappt tjänar något på sina "storsäljare" kommer denna vara en förlustaffär.

Samsung har lönsamhetsproblem så är det men jag gillar att de siktar på att ta marknadsandelar från Apple istället för att lägga sig i lågpris segmentet. Om denna blir verklighet eller inte får vi se men jag gillar tanken

Ursprungligen av PaO:

Samsung har lönsamhetsproblem så är det men jag gillar att de siktar på att ta marknadsandelar från Apple istället för att lägga sig i lågpris segmentet. Om denna blir verklighet eller inte får vi se men jag gillar tanken

Inte i lågprissegmentet?
Hmm vad jag kan se är antalet billighets telefoner fler i antalet,
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s237515...

  • Medlem
  • 2015-09-21 21:15
Ursprungligen av Megolon:

Inte i lågprissegmentet?
Hmm vad jag kan se är antalet billighets telefoner fler i antalet,
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s237515...

Du ger dig aldrig
Och om du skall kalla mig med öknamn och vara oförskämd så kan du banne mig vara man nog att göra det offentligt
Även om jag anser att det är den lägsta formen av forum inlägg och aldrig skulle sjunka så lågt

Även där är vi helt olika i våra synsätt

Allt jag gjorde var att lägga in en stackars bild på en telefon jag fann innovativ

Ursprungligen av PaO:

Du ger dig aldrig
Och om du skall kalla mig med öknamn och vara oförskämd så kan du banne mig vara man nog att göra det offentligt
Även om jag anser att det är den lägsta formen av forum inlägg och aldrig skulle sjunka så lågt

Även där är vi helt olika i våra synsätt

Allt jag gjorde var att lägga in en stackars bild på en telefon jag fann innovativ

Sanningen svider
Du tycker att dom innoverar,inte jag.
Over and out

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-21 22:01
Ursprungligen av PaO:

idag är de mycket innovativa

Du menar som när de nu ska kopiera Apples leasing-upplägg också?

Nej, folk borde ta sitt ansvar och aldrig köpa konsumentprodukter av det företaget. Inte en enda. Jag personligen tar mitt ansvar men fler borde göra det.

Lite lustigt att folk här inte verkar ha insett att en stor del av de som designar Samsungs produkter kommer från USA och Tyskland m.fl. västländer varav en hel del är gamla kollegor och chefer till Ive och de andra Apple designarbetarna så inte direkt underligt att en del produkter ser liknande ut.Det företag som historiskt sett kopierats mest är dock inte Apple utan Braun med design-gurun Dieter Rams i spetsen som både Jobs och Ive m.fl. offentligt hyllat och "stulit" många bra ideér och formspråk ifrån.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-23 18:36
Ursprungligen av PaO:

Du ger dig aldrig
Och om du skall kalla mig med öknamn och vara oförskämd så kan du banne mig vara man nog att göra det offentligt
Även om jag anser att det är den lägsta formen av forum inlägg och aldrig skulle sjunka så lågt

Även där är vi helt olika i våra synsätt

Allt jag gjorde var att lägga in en stackars bild på en telefon jag fann innovativ

Svara på frågan istället, menar du att Samsung inte är i lågprissegmentet?

Ursprungligen av Perobous:

Lite lustigt att folk här inte verkar ha insett att en stor del av de som designar Samsungs produkter kommer från USA och Tyskland m.fl. västländer varav en hel del är gamla kollegor och chefer till Ive och de andra Apple designarbetarna så inte direkt underligt att en del produkter ser liknande ut.Det företag som historiskt sett kopierats mest är dock inte Apple utan Braun med design-gurun Dieter Rams i spetsen som både Jobs och Ive m.fl. offentligt hyllat och "stulit" många bra ideér och formspråk ifrån.

Kan vi få en källa på det?

Ganska löjlig diskussion detta här
Jag väljer själv Apples produkter 7 dagar i veckan, men Samsung är så mycket mer än bara mobiler och datorer och det är inte Apple

Det värsta med Samsung, är att de spottar ut nyheter i alla segment och efter garantitiden gått ut så är produkten passé när det gäller support och uppdateringar. Man håller inte sina löften och man vet inte vad ordet support betyder.
Deras svenska support består i princip av bemanningsanställda inom något telemarketingföretag och man får absolut inte prata med någon på deras svenska huvudkontor. Sådana företag håller jag på avstånd.

Apple däremot behandlar alla sina kunder som VIP och det är en ren fröjd att gå in på ett applestore om man har något att fråga om. Har man något problem med tex sin dator eller iPhone så spelar det ingen roll var man köpt den. Det är bara att boka en tid i applestore appen och sedan får man all hjälp man kan drömma om.
Ja det finns samsung butiker också men de kan ingenting och de har inte en stab av tekniker i rummet bakom.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-09-27 19:36
Ursprungligen av Chaosstar:

Mobilmarknad på tomgång redo för nästa innovation
www.svd.se/naringsliv/digitalt/marknaden-ar-som-innan-iphone_8207704.svd
SVD Näringsliv: "Det fortsätter att flöda ut nya mobiler i handeln. Men det är svårt att hitta något egentligt nytt och mest känns det som för sex år sedan. Då kom en trist ström av vardagliga förbättringar. Ända tills Apple lanserade sin Iphone och kastade om spelplanen. "

Tycker faktiskt att skribenten har en poäng. Det känns lite som för sex år sedan.
Ge mig nått nytt!

Tror inte du förstår riktigt hur mycket som hänt med telefonerna på 6 år. Vi snackar samma utveckling som 386 till Dagens desktop datorer fast i handlatsformat på 6 år, inte 20

  • Medlem
  • 2015-09-27 20:18
Ursprungligen av MalcomX:

Ganska löjlig diskussion detta här
Jag väljer själv Apples produkter 7 dagar i veckan, men Samsung är så mycket mer än bara mobiler och datorer och det är inte Apple

Det värsta med Samsung, är att de spottar ut nyheter i alla segment och efter garantitiden gått ut så är produkten passé när det gäller support och uppdateringar. Man håller inte sina löften och man vet inte vad ordet support betyder.
Deras svenska support består i princip av bemanningsanställda inom något telemarketingföretag och man får absolut inte prata med någon på deras svenska huvudkontor. Sådana företag håller jag på avstånd.

Apple däremot behandlar alla sina kunder som VIP och det är en ren fröjd att gå in på ett applestore om man har något att fråga om. Har man något problem med tex sin dator eller iPhone så spelar det ingen roll var man köpt den. Det är bara att boka en tid i applestore appen och sedan får man all hjälp man kan drömma om.
Ja det finns samsung butiker också men de kan ingenting och de har inte en stab av tekniker i rummet bakom.

Apple store är imponerande helt klart och Jobs lade grunden mycket väl. Personligen har jag faktiskt aldrig haft behovet att uppsöka någon butik i efterhand för reklamation eller råd gällande mina mobiltelefoner. Då köpte jag min första i början av 90 talet.

Ursprungligen av dfgh:

Tror inte du förstår riktigt hur mycket som hänt med telefonerna på 6 år. Vi snackar samma utveckling som 386 till Dagens desktop datorer fast i handlatsformat på 6 år, inte 20

Nu var det ju iofs 2,5 år sedan jag postade det där inlägget. Innan iPhone 5S släpptes till och med och då kändes det verkligen som bara mer av samma. Men fingeravtrycksläsare och 3d-touch tillhör riktiga inovationer. Vi får väl se vad framtiden ger.

Ursprungligen av PaO:

2011 skrattade alla åt Samsung Note
2014 kom iPhone 6 plus
2016 kommer "förhoppningsvis" äntligen den ryktade foldable Note
2020 kommer iPhone foldable

Note var långt ifrån den första phablet-mobilen så du vet

2007 HTC Advantage (5.0 inch screen)
2007 Nokia N810WiMAX Edition (4.13" screen)
2009 Verizon Hub (7.0" screen)
2010 LG GW990 (4.8" screen)
2010 Dell Streak (5.0" screen)
2011 Dell Streak 7 (7.0" screen)
2011 Acer Iconia Smart (4.8" screen)
2011 Samsung Galaxy Player 5 (5.0" screen)
2011 Pantech Pocket
2011 Samsung Galaxy Note (5.3" screen)

  • Medlem
  • 2016-01-24 00:38
Ursprungligen av Mackan1984:

Note var långt ifrån den första phablet-mobilen så du vet

2007 HTC Advantage (5.0 inch screen)
2007 Nokia N810WiMAX Edition (4.13" screen)
2009 Verizon Hub (7.0" screen)
2010 LG GW990 (4.8" screen)
2010 Dell Streak (5.0" screen)
2011 Dell Streak 7 (7.0" screen)
2011 Acer Iconia Smart (4.8" screen)
2011 Samsung Galaxy Player 5 (5.0" screen)
2011 Pantech Pocket
2011 Samsung Galaxy Note (5.3" screen)

Jag vet men tack för listan

Ursprungligen av PaO:

Jag vet men tack för listan

Tacka Wikipedia

Ursprungligen av Chaosstar:

Nu var det ju iofs 2,5 år sedan jag postade det där inlägget. Innan iPhone 5S släpptes till och med och då kändes det verkligen som bara mer av samma. Men fingeravtrycksläsare och 3d-touch tillhör riktiga inovationer. Vi får väl se vad framtiden ger.

Kul att din tråd vakna till liv efter all denna tid
Varför förväntar sig så många innovation med mobiler tro?
Nu är ju mobiltelefonerna i "datorfasen" och kommer inte ihåg när någon skrek efter innovation med datorer.
De blir snabbare och mer funktionsrika för varje år och är väl så det kommer tuffa på nu
Hoppas jag inte spräcker någons bubbla med den meningen

  • Medlem
  • 2016-01-24 08:45
Ursprungligen av Mackan1984:

Kul att din tråd vakna till liv efter all denna tid
Varför förväntar sig så många innovation med mobiler tro?
Nu är ju mobiltelefonerna i "datorfasen" och kommer inte ihåg när någon skrek efter innovation med datorer.
De blir snabbare och mer funktionsrika för varje år och är väl så det kommer tuffa på nu
Hoppas jag inte spräcker någons bubbla med den meningen

Jag tror att det är precis därför många önskar något banbrytande och nytt. Android och IOS har aldrig varit närmare. Att byta plattform är lättare. Flaggskepp har alla stora tillverkare och Kineser som flåsar dem i nacken. Därför är det intressant om Samsung får ut Project valley, Google med Tango och modul telefoner samt vad Apple har i kikaren med iPhone 7

Ursprungligen av PaO:

Jag tror att det är precis därför många önskar något banbrytande och nytt. Android och IOS har aldrig varit närmare. Att byta plattform är lättare. Flaggskepp har alla stora tillverkare och Kineser som flåsar dem i nacken. Därför är det intressant om Samsung får ut Project valley, Google med Tango och modul telefoner samt vad Apple har i kikaren med iPhone 7

Jag tror fortfarande inte det kommer bli nån mer "fluga" på väldigt länge.
Det som kan komma att bli är att alla os kommer ha sin "continuum"-funktion och erbjuda ett mobilt os som förvandlas till ett desktop os med en skärm.

Tango, valley osv kommer vara fräcka mobiler men det kommer inte bli nästa "fluga" eller revolution.
Samsungs edge gjorde väldigt lite för att öka samsungs premium-försäljning.

Det spännande blir i om någon kommer lyckas hålla kvar tillräckligt många köpare i premium-segmentet i framtiden.
Apple har ju sitt os till fördel att många är låsta efter år av investeringar i appar men till och med det kan slå över när folk tröttnat och det finns nya intressanta appar istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-24 14:03

På jobbet har vi av professionella orsaker diskuterat att det var ett tag sedan någon innovation av större slag kom som gäller privat användande. Man kan säga iPhone och iPad revolutionerade vårt privatliv och vårt arbetsliv. Likaså ändrade Facebook och Twitter våra vanor. Men detta var ett tag sedan. Under de senaste åren har mer vanlig utveckling präglat vårt liv. Telefonerna och läsplattorna är bättre idag än för två år sedan men inget revolutionerande har hänt. Facebook och Twitter har idag konkurrens av Instagram och andra liknande medier, men de är ändå samma grundidé som FB. iWatch är något mitt emellan innovation och utveckling. Personligen ser jag den som en del i utveckling snarare än innovation.

Det som verkar puttra runt hörnet är smarta hem och hälsoprylar. Men än så länge har de inte revolutionerat vår vardag. Personligen tror jag att de båda kommer att revolutionera saker inom ett par år eller i alla fall runt 2019/20. Lite beroende på när 5G nät breder ut sig. Ytterligare en sak som ryktesvis verkar finns runt hörnet är att Apple säger sig vilja revolutionera TV-tittandet. Men än så länge händer inget. Senaste Apple TV:n är ju typisk utveckling, inte innovation.

Så jag tillhör alltså de som tycker det varit tomt på Innovationer de senaste åren.

Senast redigerat 2016-01-24 16:57
  • Medlem
  • 2016-01-24 19:09
Ursprungligen av xms67:

På jobbet har vi av professionella orsaker diskuterat att det var ett tag sedan någon innovation av större slag kom som gäller privat användande. Man kan säga iPhone och iPad revolutionerade vårt privatliv och vårt arbetsliv. Likaså ändrade Facebook och Twitter våra vanor. Men detta var ett tag sedan. Under de senaste åren har mer vanlig utveckling präglat vårt liv. Telefonerna och läsplattorna är bättre idag än för två år sedan men inget revolutionerande har hänt. Facebook och Twitter har idag konkurrens av Instagram och andra liknande medier, men de är ändå samma grundidé som FB. iWatch är något mitt emellan innovation och utveckling. Personligen ser jag den som en del i utveckling snarare än innovation.

Det som verkar puttra runt hörnet är smarta hem och hälsoprylar. Men än så länge har de inte revolutionerat vår vardag. Personligen tror jag att de båda kommer att revolutionera saker inom ett par år eller i alla fall runt 2019/20. Lite beroende på när 5G nät breder ut sig. Ytterligare en sak som ryktesvis verkar finns runt hörnet är att Apple säger sig vilja revolutionera TV-tittandet. Men än så länge händer inget. Senaste Apple TV:n är ju typisk utveckling, inte innovation.

Så jag tillhör alltså de som tycker det varit tomt på Innovationer de senaste åren.

Håller med dig
Är dock tveksam till om nästa stora innovation kommer från Apple. Iphone revolutionerade med App store. Ipod med iTunes och det pga Jobs envishet för att kunna sälja låt för låt. Senaste åren är Apples fokus att tjäna så mycket pengar som möjligt. Världens rikaste företag borde kunna få fram lysande prylar och inte bara se var största marginalen är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-24 20:34
Ursprungligen av PaO:

Håller med dig
Är dock tveksam till om nästa stora innovation kommer från Apple. Iphone revolutionerade med App store. Ipod med iTunes och det pga Jobs envishet för att kunna sälja låt för låt. Senaste åren är Apples fokus att tjäna så mycket pengar som möjligt. Världens rikaste företag borde kunna få fram lysande prylar och inte bara se var största marginalen är.

Jag är heller inte övertygad om att just Apple står för nästa innovation. Jag är helt neutrala i den frågan.

Ska jag lägga till något till det jag ovan skrev så kan man säga att delningsekonomin är det största innovativt som hänt de senaste 2 åren. Men jag räknade inte in det då jag tänkte mer på hårdvara/prylar. Delningsekonomin haltar också i sin framfart då många länders lagstiftning eller avtalskultur inte passar fullt ut för vissa delar av tjänsterna.

Telefoner har vi, läsplattor har vi.
IoT, det är där det händer.

Ser fram emot bilen som jag kan köra ifrån och som synkas med mina iDevicer/datorn för att hämta/leverera diverse levande och materiella saker. Behöver inte ens köra den till verkstan för service, det gör den själv när jag trycker på service på datorn/iDevicen.
Ser fram emot det, men det dröjer nog till 2018-20 om vi har tur?

Bevaka tråden