Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp kommande Mac Pro

Tråden skapades och har fått 205 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-20 23:54
Ursprungligen av Gordy:

Hur menar du då? Nya MP är ju inte släppt än och GB testet är ju preliminärt men trots det mycket lovande. Denna minimala enprocessorförsedda dator slår alltså på de flesta punkter gamla Mac Pro trots att "gamlingen" har dubbla processor som är högre klockade.

Jag menar vad jag skrev. Den har mycket att leva upp till något som dom där siffrorna inte visar att den gör.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-21 00:03
Ursprungligen av lappen71:

Jag menar vad jag skrev. Den har mycket att leva upp till något som dom där siffrorna inte visar att den gör.

Det gör siffrorna faktiskt, sen visar ju inte ett sådant här test allt. Det ultimata tester är ju när man praktiskt maxar datorns kapacitet och dessutom använder massvis av externa enheter. Så oroa dig inte. Apple håller vad de utlovat gällande nya MP: Observera att de inte har utlovat att det skulle vara världens snabbaste dator.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-21 00:06
Ursprungligen av Gordy:

Det gör siffrorna faktiskt, sen visar ju inte ett sådant här test allt. Det ultimata tester är ju när man praktiskt maxar datorns kapacitet och dessutom använder massvis av externa enheter. Så oroa dig inte. Apple håller vad de utlovat gällande nya MP: Observera att de inte har utlovat att det skulle vara världens snabbaste dator.

Nej siffrorna gör inte den i dagsläget...i din värld kanske.
När MP verkligen släpps då får vi se vad den verkligen går för men nu är det inget speciellt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-21 00:12
Ursprungligen av lappen71:

Nej siffrorna gör inte den i dagsläget...i din värld kanske.

I de flestas värld så visar det förtida testet på riktigt bra prestanda.

Ursprungligen av lappen71:

När MP verkligen släpps då får vi se vad den verkligen går för men nu är det inget speciellt.

Nej det är bra testvärden redan nu och ja det är precis det jag har skrivit att man bör vänta innan man dissar MP på grund av ett förtida test som "vissa dissare" redan gjort. Väldigt många ger dock redan nu tummen upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-21 00:41

Hur man kan tycka en dator med fokus på prestanda står stilla i CPU-prestanda efter en tre års väntan på uppdatering är "bra" förstår jag inte. Det kanske bara är jag som förväntade mig mycket mer där (speciellt med tanke på hur snabba motsvarande PC-burkar blivit).

Men vi vet bättre när maskinen kommer vad den handlar om. Mycket möjligt den är högre klockad, har bättre turbo-lägen och kostar avsevärt mindre än andra arbetstationer.

Framtiden ligger helt klart i en MacPro-klassad maskin - dvs snabb CPU tillsammans med snabb i/o och GPU:er. Det är en välbalanserad maskin med få flaskhalsar utifrån bad Apple presenterat. Problemet är att få mjukvaror idag nyttjar denna arkitektur riktigt bra. Många sitter kvar i sitt CPU-beroende.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-21 00:43

Apple’s new Mac Pro benchmarks surface, impress only Gordy

http://vr-zone.com/articles/apples-new-mac-pr...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-21 00:49

För folk som vill bygga "high density performance" är nog MacPro'n riktig bra med tanke på dess ringa storlek. Dock sitter de flesta med en snabb dator och väldigt få program skalar bra i ett kluster.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-21 00:56

Om man bara fick valet till en MacPro med dubbla CPU:er vore saken biff. Troligen har Apple struntat i den skaran människor dom faktiskt skulle vilja ha det. Man ser säkert "vår 6-core, single CPU-maskin säljer överlägset bäst!" och går då helhjärtat in i den lösningen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-21 00:57
Ursprungligen av lappen71:

Apple’s new Mac Pro benchmarks surface, impress only Gordy

http://vr-zone.com/articles/apples-new-mac-pr...

Nu hittar du på och lite pinsamt att att du var tvungen att hitta en sida som drivs av en PC entusiast som inte verkar gilla Apple för att få lite spin överhuvudtaget, men tyvärr på samma sida så är det ett flertal som håller med mig

"Ionut Inteleptu • 11 hours ago
This product is not even launched, I think it's better to judge it after a few months on the market. Clients will make this a success or not. Like always there is place for improvement, most of the products in this area are not perfect, yet still all of them sell more or less. If you look at Apple's policy they are targeting the big market not geeks like you or me. I like the shape.

aous • 17 hours ago
I think it is impressive; at least that is what you expect from a 12 core (12 thread) CPU running at 2.7 GHz

MicroBuntu aous • 6 hours ago
This. So much this. We're looking at a single 2.7Ghz 12core cpu, beating two higher clocked hex core chips. Less power, less heat, smaller box, better performance; whats not to like?

Of course they could've doubled performance with a bigger box and a 2p configuration but this is still pretty damn impressive."!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-21 01:00

Det finns troll överallt även i kommentatorsfältet på den sidan också så inget konstigt att dom håller med dig (är du)

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-21 01:02
Ursprungligen av Erik.dv:

Hur man kan tycka en dator med fokus på prestanda står stilla i CPU-prestanda efter en tre års väntan på uppdatering är "bra" förstår jag inte. Det kanske bara är jag som förväntade mig mycket mer där (speciellt med tanke på hur snabba motsvarande PC-burkar blivit). .

CPU prestanda är som du vet inte allt men finns det ens någon motsvarande massproducerad PC burk i samma storlek till överkomligt pris?

Ursprungligen av Erik.dv:

Men vi vet bättre när maskinen kommer vad den handlar om. Mycket möjligt den är högre klockad, har bättre turbo-lägen och kostar avsevärt mindre än andra arbetstationer.

Den lär inte testa sämre när den optimerats.

Ursprungligen av Erik.dv:

Framtiden ligger helt klart i en MacPro-klassad maskin - dvs snabb CPU tillsammans med snabb i/o och GPU:er. Det är en välbalanserad maskin med få flaskhalsar utifrån bad Apple presenterat. Problemet är att få mjukvaror idag nyttjar denna arkitektur riktigt bra. Många sitter kvar i sitt CPU-beroende.

Rätt stor chans att denna burk får fart på utvecklingen Apple brukar ju ofta ha bra timing.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-21 01:06
Ursprungligen av lappen71:

Det finns troll överallt även i kommentatorsfältet på den sidan också så inget konstigt att dom håller med dig (är du)

Nu börjar du bli lite väl löjlig gå in på valfri sida där testresultaten diskuteras och du finner snart att de flesta håller med mig inkl. artikelförfattarna. De som dissar är antingen Apple-hatare eller så trodde de att Apple kunde lura fysikens lagar något enormt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-21 01:13
Ursprungligen av Gordy:

Nu börjar du bli lite väl löjlig gå in på valfri sida där testresultaten diskuteras och du finner snart att de flesta håller med mig inkl. artikelförfattarna. De som dissar är antingen Apple-hatare eller så trodde de att Apple kunde lura fysikens lagar något enormt.

Med tanke på att Apple sa att den är 10år före konkurrenterna men presterade bara 10% bättre än föregångaren så är det än så länge en besvikelse.
http://www.primatelabs.com/blog/2013/06/thoug...

Inte sagt att siffrorna kommer att förbättras men nu är det dåligt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-21 01:16
Ursprungligen av lappen71:

Med tanke på att Apple sa att den är 10år före konkurrenterna men presterade bara 10% bättre än föregångaren så är det än så länge en besvikelse.
http://www.primatelabs.com/blog/2013/06/thoug...

Apples uttalande hade inte bara med prestandan att göra och läste du ens vad han skrev? Ungefärligen precis det jag har skrivit.

"This Geekbench result is from a pre-release machine with a radical new design. There could be any number of hardware, firmware, and software issues that affect performance. In particular, overheating problems thanks to the new thermal core could cause the processor to throttle performance, lowering the overall Geekbench score."

"It's too early to say that the new Mac Pro is a disappointment. Even if performance doesn't improve, Apple's managed to get better performance out of a system that's an eighth the size of the current system."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-21 02:26
Ursprungligen av Gordy:

CPU prestanda är som du vet inte allt men finns det ens någon motsvarande massproducerad PC burk i samma storlek till överkomligt pris?

Den lär inte testa sämre när den optimerats.

Rätt stor chans att denna burk får fart på utvecklingen Apple brukar ju ofta ha bra timing.

Dessvärre är utvecklare riktigt dåliga på att nyttja nya eller OSX-tekniker. Man håller sig ofta till minsta gemensamma och enklaste nämnaren. Gå över till Cocoa? Moderna tekniker som AV Foundation, OpenGL och OpenCL har haft en mycket seg utveckling för applikationer som verkligen skulle behöva en modernisering (Photoshop, Apature, Lightroom, After Effects etc). Apple har sitt FCPX men det kom skulle jag säga ett par år sent och är fortfarande på mångt och mycket "mediokert" sammanhanget. På god väg dock, men mer ett undantag än något annat. Att sedan få till bra, moderna, multitrådade appar med bakgkrundsfunktioner... Mjaaaaa... Kolla även på Apple-appar som Filemaker. Allt handlar om en minsta gemensamma nämnaren. "Modernt" är inget jag tänker på där.

Anyhow, vi får se vad det är för maskin när den faktiskt finns.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-21 03:04
Ursprungligen av Erik.dv:

Anyhow, vi får se vad det är för maskin när den faktiskt finns.

Precis, men jag tror Apple kommer sätta mycket kraft bakom lanseringen och utvecklingen av nya MP både hård och mjukvarumässigt och som en av få tillverkare av egen mjukvara operativsystem och hårdvara och dessutom surfarndes på en ordentlig framgångsvåg så sitter dom med trumf på hand när det gäller att locka utvecklare. Troligtvis kommer många tyngre programvaruutvecklare snart få "an offer they can't refuse" från Apple.

Jag skulle inte dra så stora växlar på GeekBench-testet. Jag tycker demonstrationen av Mari som The Foundy visade är en bättre indikation.

Jag har en 2010 Mac Pro 6-core Westmere idag och känner inte att jag är särskild CPU-begränsad. Det beror självklart på att den datorn inte alls är lika välbalanserad som nya MacPro och att den har allvarliga flaskhalsar med traditionella hårddiskar och ett mellangrafikkort.

Jag antar att det finns en anledning till att Aperture inte uppdaterats på länge (de utvecklar en ny version). Jag tror att Apple själva kommer ha bra stöd för sina ProApps när nya MacPro släpps. Sen har både BlackMagic Design och Adobe redan gått ut och sagt att de skall optimera kod för datorn.

Det kommer säkert att finnas värstingdatorer med fler cores som kommer att prestera bättre i vissa isolerade situationer, samt i syntetiska benchmarks som mäter saker som floating point som ett enskilt test. Men i många andra fall kommer vi att se "iMac-syndromet". Ungefär som när nya iMac med 4 kärnor slår en 8-core eller till och med 12-core MacPro tack vara snabb SSD och modern teknik. Fast i det här fallet handlar det om nya MacPro som tack vare PCIe SSD, snabbt minne och potent grafik kommer att plöja sig fram genom riktiga program på ett övertygande sätt.

Jag tycker det är kul att Apple har byggt en riktig dator med lite eftertanke och att mjukvarutillverkare är sugna på att stödja den.

Hade det varit BareFeats som testade nya MacPro mot gamla 12-core varianten i riktiga program, så hade det inte funnits mycket utrymme till tveksamhet.

Jag tror personligen inte att den blir så billig tyvärr, men om Apple kan överraska med priset så blir det en sweet liten arbetshäst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-21 09:36

Mari är ett bra exempel på modern mjukvara. Jämför det och ex Photoshop. Sedan finns ofta "iMac-syndromet" där en snabbare färre core-maskin piskar en med fler i många real-world tester.

Vi får se vad maskinen går för när den kommer. Det lär ex inte vara "The Ultimate After Effects machine".

Ursprungligen av Erik.dv:

Vi får se vad maskinen går för när den kommer. Det lär ex inte vara "The Ultimate After Effects machine".

Japp. Jag tror den kommer vara riktigt vass på AE. Vad saknar du i specen där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-21 16:31
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Japp. Jag tror den kommer vara riktigt vass på AE. Vad saknar du i specen där?

Ett par saker:

- 128 GB RAM som max är "ok" men inte "amazing". Tar du en HP Z820 kan du trycka i 512 GB RAM.
- Dual CPU 12-core vore bättre än single CPU som det troligen är. Igen, tar du en HP Z8XX lär detta vara en option. Jag tror även dual CPU ger bättre RAM i/o prestanda.
- Om det inte finns ett val av nVidia GPU är 3D-motorn i AE obrukbar. Stor miss.
- För många program - däribland AR - är det bra med flera disk-enheter. En dedikerad för system, en för cache och temp-filer, en för media-filer osv.

Så ja, potentiellt finns en hel del att "klaga" på. Beroende på hur maskinen presterar i single-thread kontra 2010 MacPro kanske den nya maskinen rent av inte ger någon märkbar prestanda-boost i AE. DET vore tämligen sorgligt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-21 16:58
Ursprungligen av Erik.dv:

Ett par saker:

- 128 GB RAM som max är "ok" men inte "amazing". Tar du en HP Z820 kan du trycka i 512 GB RAM.

JA men funkar tydligen bara om man väljer en Z820 med dubbla processorer och kostar då runt 300.000 kronor i tillägg så en utbyggd Z820 med riktigt bra grafikkort kraftfulla dubbla processorer och 512GB RAM hamnar någonstans runt 500.000 kronor ink. moms och saknar ändå vissa av de funktioner nya MP har som standard.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-21 17:09
Ursprungligen av Erik.dv:

Så ja, potentiellt finns en hel del att "klaga" på. Beroende på hur maskinen presterar i single-thread kontra 2010 MacPro kanske den nya maskinen rent av inte ger någon märkbar prestanda-boost i AE. DET vore tämligen sorgligt.

"IMPORTANT: A common misconception is that After Effects requires one of a specific set of Nvidia GPUs. That is not true. Only the GPU-accelerated ray-traced 3D renderer requires this. The other GPU features work on any GPU that meets certain basic requirements, including AMD GPUs. See below for details."
http://blogs.adobe.com/aftereffects/2012/05/g...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-21 17:44
Ursprungligen av Gordy:

"IMPORTANT: A common misconception is that After Effects requires one of a specific set of Nvidia GPUs. That is not true. Only the GPU-accelerated ray-traced 3D renderer requires this. The other GPU features work on any GPU that meets certain basic requirements, including AMD GPUs. See below for details."
http://blogs.adobe.com/aftereffects/2012/05/g...

Only the GPU-accelerated ray-traced 3D renderer requires this.

Bra att du läser dina länkar. Detta är exakt det problemet jag hänvisade till. Tack för att du bevisat problematiken!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-21 17:59
Ursprungligen av Erik.dv:

Only the GPU-accelerated ray-traced 3D renderer requires this.

Bra att du läser dina länkar. Detta är exakt det problemet jag hänvisade till.

Nej du hänvisade till att det var risk för att det inte blev någon speedboost i After Effects alls och det stämmer ju inte. Sen lär väl Adobe jobba hårt just nu för att göra AE mer kompatibelt med de grafikkort som bl.a. kommer sitta i nya MP..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-21 19:50
Ursprungligen av Gordy:

Nej du hänvisade till att det var risk för att det inte blev någon speedboost i After Effects alls och det stämmer ju inte. Sen lär väl Adobe jobba hårt just nu för att göra AE mer kompatibelt med de grafikkort som bl.a. kommer sitta i nya MP..

Nej, som sagt, om du läst vad jag skrev:

- Om det inte finns ett val av nVidia GPU är 3D-motorn i AE obrukbar. Stor miss.

Det är bara ett exempel då vi pratade om programmet AE. I övrigt gör idag en snabb GPU lite i After Effects. Det är enormt CPU, RAM och i/o krävande. Det finns en handfull tredjepartfilter som accelereras genom OpenGL eller CUDA (igen så behövs nVidia). Program som DaVinci Resolve fungerar bättre med CUDA-kort än OpenCL även om Blackmagic sagt man ser potential i nya MacPron.

Sedan, om prestanda-testet stämmer så nej, då lär en 2013 MacPro inte vara så våldsamt mycket snabbare än en 2010 MacPro OM Apple dumpar dual-CPU. Möjligen får vi bättre pris-prestanda.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-21 20:10
Ursprungligen av Erik.dv:

Nej, som sagt, om du läst vad jag skrev:

- Om det inte finns ett val av nVidia GPU är 3D-motorn i AE obrukbar. Stor miss.

Du skrev ju iofs också "kanske den nya maskinen rent av inte ger någon märkbar prestanda-boost i AE. DET vore tämligen sorgligt."

Ursprungligen av Erik.dv:

Det är bara ett exempel då vi pratade om programmet AE. I övrigt gör idag en snabb GPU lite i After Effects. Det är enormt CPU, RAM och i/o krävande.

Med snabbare CPU snabbare GPU snabbare i/o och snabbare RAM så lär nya Mac Pro ge en märkbar prestanda boost.

Ursprungligen av Erik.dv:

Sedan, om prestanda-testet stämmer så nej, då lär en 2013 MacPro inte vara så våldsamt mycket snabbare än en 2010 MacPro OM Apple dumpar dual-CPU. Möjligen får vi bättre pris-prestanda.

Ja och på vissa punkter kanske inte våldsamt mycket snabbare men ändå betydligt snabbare och som sagt testresultatet är bra men gör inte riktigt nya MP rättvisa. Kan garantera att när nya MP är leveransklar så kommer det komma betydligt bättre GB-testresultat och i praktisk använding med vissa optimerade program så kommer nMP användare bli mycket nöjda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-21 20:26
Ursprungligen av Gordy:

Du skrev ju iofs också "kanske den nya maskinen rent av inte ger någon märkbar prestanda-boost i AE. DET vore tämligen sorgligt."

Med snabbare CPU snabbare GPU snabbare i/o och snabbare RAM så lär nya Mac Pro ge en märkbar prestanda boost.

Ja och på vissa punkter kanske inte våldsamt mycket snabbare men ändå betydligt snabbare och som sagt testresultatet är bra men gör inte riktigt nya MP rättvisa. Kan garantera att när nya MP är leveransklar så kommer det komma betydligt bättre GB-testresultat och i praktisk använding med vissa optimerade program så kommer nMP användare bli mycket nöjda.

Du har ju igen aning om faktiskt prestanda. Det enda vi kan gå på är relativt andra kommande maskiner (med mer RAM och CPU:er) och det test som dykt upp. Det ser för AE inte lovande ut.

Stop smoking the dream-pipe.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-21 20:40
Ursprungligen av Erik.dv:

Du har ju igen aning om faktiskt prestanda.

Jag har mer än aningar, vore väldigt underligt om efterlängtade Appleprogram (Logic X, nya Aperture m.fl.) som snart kommer rullas ut inte kommer vara bra optimerade för nya MP.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det enda vi kan gå på är relativt andra kommande maskiner (med mer RAM och CPU:er) och det test som dykt upp. Det ser för AE inte lovande ut.

Återigen du lägger för stor vikt vid ett test av en icke produktionsklar dator med betaoperativsystem och dito drivrutiner och dessutom inte ens ett 64 bitars test.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ett par saker:

- 128 GB RAM som max är "ok" men inte "amazing". Tar du en HP Z820 kan du trycka i 512 GB RAM.
- Dual CPU 12-core vore bättre än single CPU som det troligen är. Igen, tar du en HP Z8XX lär detta vara en option. Jag tror även dual CPU ger bättre RAM i/o prestanda.

Om 128GB räknas som en begränsning så är vi långt inne i zonen jag syftar på i mitt tidigare inlägg, nämligen nischade konfigurationer. Inte överdrivet för de som behöver det, men det är inte heller den stora massan, även om det gäller en arbetsdator här.

Ursprungligen av Erik.dv:

-Om det inte finns ett val av nVidia GPU är 3D-motorn i AE obrukbar. Stor miss.

Något NVIDIA-val tror jag inte kommer att finnas. Jag förväntar mig dock helt och hållet att Adobes produkter kommer att ha CUDA-motsvarande acceleration på AMD. De har inte brytt sig tidigare, men nu gör de det.

-----------
Jag får en känsla av att vi tittar på MacPron från två olika håll. Du vill se den kraftfullaste datorn Apple kan göra. Tja, då är det ju som du säger: fler CPU:er, fler minneskanaler, fler PCIe-möjligheter, mer val på grafiksidan... Det är ju inte så konstigt koncept. Ta det värsta i komponentväg och tryck in det, eller erbjud möjligheten...

Eftersom många vill komma åt OS X, så förstår jag att det är surt att Apple inte erbjuder detta. Man vill åt mjukvaran och känner sig begränsad av hårdvaran. Speciellt om man kan bygga PCs själv.

Men jag ser nya MacPro i ljuset av att Apple trots allt gjort en ny design tvärt emot alla nej-sägare. Det är inte någon billig "direkt från hyllan"-lösning, utan man har tänkt till. Man har försökt göra en så bra arbetsdator som möjligt som passar så många som möjligt. Den stora frågan är ju så klart priset. Blir den jättedyr så sjunker den just pga de möjligheter som finns på PC-sidan. Mitt emellan, så där lite rättvist pris... då är nog många glada, men vissa blir besvikna för att de inte kan konfigurera tyngre maskiner (tror det är en liten grupp). Men tänk om... tänk om de gjort just de valen de gjort för att kunna chocka med priset? 1CPU, 2GPU till priset av 1. PCIe SSD till priset av en vanlig prisvärd SSD...

Ni vet precis hur det kommer att se ut på keynoten: priset dimper ner i ett rökmoln. Blir det bra? Om den blir prisvärd eller bättre tror jag det är svårt att vara besviken, för det verkar vara en mycket välbalanserad dator i mina ögon. Jag har mycket förtroende för mjukvaru/hårdvaruintegration. Mavericks kommer att rocka den och utvecklare kommer att hänga på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-22 00:57

Det är inte bara möjligheten till 512GB RAM som är målet - fler än 4 RAM-slottar är starkt att föredra ut både mycket RAM eller billigt med mindre RAM.

Att program på sikt troligen mer "öppet" stöd är en naturlig utveckling. Där är vi inte idag.

Men, Apple kanske sätter maskinen i en bra "pris/prestanda" slott. Det vet vi inte än.

Bevaka tråden