Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera bilder i iPhone utan att de försvinner i iPhoto

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-09-16 11:20

Nu har jag en väldigt grundläggande frågeställning kring bildström. Jag använder bildström för att automatiskt importera bilder från min iPhone 5 till min MBP via iPhoto. När jag kollar upp användning i min telefon framgår att tämligen stor del av utrymmet är fyllt under rubriken Bilder och Kamera, 5,3 Gb. Det betyder väl rimligtvis att det är både bilderna i kamerarullen plus bildströmmen som använder utrymmet? (om jag förstår texten under denna rubrik i länken längst ner rätt: "Hur många Min bildström-bilder kan lagras på mina enheter och datorer?")

Min fundering är följande: Eftersom jag har markerat "Min bildström", "Automatisk import" samt "Automatisk överföring" i iPhoto och bilderna som jag har tagit i kameran redan finns under händelser på datorn, kan jag ta bort bilderna (några alt. samtliga) från antingen kamerarullen eller bildström (alt. både och) i telefonen utan att bilder försvinner från händelser på min dator?

Jag förstår att det säkert är en no brainer men få saker förbryllar mig på samma sätt som hur denna bildström fungerar och inte fungerar och jag vill inte bli av med mina bilder..

Tacksam för svar!

/ Jonas

http://support.apple.com/kb/HT4486?viewlocale...

Jo, det kan du göra. Det är så som jag gör för att få en smidig hantering av mina foton - men du kan alltid prova med en ofarlig bild först:)

Det finns inga dumma frågor - bara näsvisa svar:)

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-09-16 11:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns inga dumma frågor - bara näsvisa svar:)

Precis, och dom brukar kunna hagla på ett forum som detta. Tack för svar!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-09-16 13:28

Precis så. Men bildströmmen fylls automatiskt på upp till tusen bilder, och håller sig på max tusen bilder. Därför lägger jag personligen mer krut på att ta bort bilder ur kamerarullen.

Drömscenariot vore en tom kamerarulle, dvs att man fått in alla bilder i iPhoto och skapat album/händelser som man sedan selektivt synkat till iPhonen.

Men visst är det missvisande att titeln på Händelsen i iPhoto blir "Bildström"? (bilden)

Senast redigerat 2013-09-16 13:38
  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-09-16 13:41
Ursprungligen av reboot81:

Precis så. Men bildströmmen fylls automatiskt på upp till tusen bilder, och håller sig på max tusen bilder. Därför lägger jag personligen mer krut på att ta bort bilder ur kamerarullen.

Drömscenariot vore en tom kamerarulle, dvs att man fått in alla bilder i iPhoto och skapat album/händelser som man sedan selektivt synkat till iPhonen.

Men visst är det missvisande att titeln på Händelsen i iPhoto blir "Bildström"? (bilden)

Det är det sannerligen, det är en av anledningarna till att jag blev så osäker. Men i telefonen verkar bilderna i bildströmmen inte ta någon plats. Där finns 480 bilder kvar, plus två delade bildströmmar med ca 30 bilder totalt. 386 mb säger inställningar att det är, vilket borde betyda att det bara gäller de delade bildströmmarna? 480 bilder tar väl mer plats än så...

Ursprungligen av reboot81:

Precis så. Men bildströmmen fylls automatiskt på upp till tusen bilder, och håller sig på max tusen bilder. Därför lägger jag personligen mer krut på att ta bort bilder ur kamerarullen.

Drömscenariot vore en tom kamerarulle, dvs att man fått in alla bilder i iPhoto och skapat album/händelser som man sedan selektivt synkat till iPhonen.

Men visst är det missvisande att titeln på Händelsen i iPhoto blir "Bildström"? (bilden)

Jag håller med, jag skulle gärna ha en bra automatiskt metod att rensa kamerarullen. Det är ett elände, svårt att göra bra och enkelt.

Och en bra metod för videosnuttarna - men det känns som att IOS7 kanske blir en förbättring där. Jag kan dela ut videosnuttar i mina delade bildströmmar. De syns på IOS7 device men inte IOS6 device. Jag har dock inte trängt in i exakt vad som är förändrat där när det gäller IOS7

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-09-16 14:00
Ursprungligen av kajonas:

Det är det sannerligen, det är en av anledningarna till att jag blev så osäker. Men i telefonen verkar bilderna i bildströmmen inte ta någon plats. Där finns 480 bilder kvar, plus två delade bildströmmar med ca 30 bilder totalt. 386 mb säger inställningar att det är, vilket borde betyda att det bara gäller de delade bildströmmarna? 480 bilder tar väl mer plats än så...

Några av bilderna i bildströmmen finns antagligen kamerarullen. Då lagrar inte enheten dubbletter av bilderna tack och lov.

Ursprungligen av kajonas:

Det är det sannerligen, det är en av anledningarna till att jag blev så osäker. Men i telefonen verkar bilderna i bildströmmen inte ta någon plats. Där finns 480 bilder kvar, plus två delade bildströmmar med ca 30 bilder totalt. 386 mb säger inställningar att det är, vilket borde betyda att det bara gäller de delade bildströmmarna? 480 bilder tar väl mer plats än så...

Din iCloud-lagring gäller utöver bildström. Dvs, har du ett gratis 5 GB-konto så har du bildströmmen + 5 GB.

1
Bevaka tråden