Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airfoil problem till ATV och Airport express

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falun
  • 2013-11-09 17:04

Hej,
Jag har försökt allt jag kan komma på men har ändå stora problem med att få Spotify att fungera hjälpligt med Airfoil.
Jag har en MBP mid 2010 med Maverick installerat. Jag har kört Airfoil i 2 år och det har fungerat bra fram tills för ca 2 månader sen.
Jag har både en ATV och en Airport express och båda visar upp samma symptom. Routern jag kör är en Airport extreme.
Jag startar musik och efter en stund (10 sek - flera minuter) slutar musiken att spela. När jag plockar upp Airfoil igen börjar musiken spela nästan omgående.
Jag har testat att byta kanaler på det trådlösa. Har testat både 2,4 Ghz och 5 Ghz med samma resultat.
Airplay via iTunes fungerar felfritt. När jag kör Spotify på min iPhone fungerar det också felfritt till både ATV och Airport express.
Jag har kört Wifi explorer och jag kan inte heller där se något som skulle kunna hindra att det fungerar.
Både Airfoil och Spotify är ominstallerat för att utesluta något problem med dessa, men med samma dåliga resultat.
Är det någon som kan tipsa mig om hur jag går vidare?

Mvh/ Johan

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-11-09 19:36

Har samma problem, sjukt irriterande. Slutar spela när fokus försvinner från Airfoil, tex när skärmsläckaren startar.

Läser här att felet kan bero på Mavericks' App napp o att de jobbar på det...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-11-09 20:44
Ursprungligen av Mymac4ever:

Läser här att felet kan bero på Mavericks' App napp o att de jobbar på det...

Stort tack, det låter som om det är AppNap som duckar till det. Glädjande att det inte är nätverksstrul eller annat som ställer till det.

  • Medlem
  • Falun
  • 2013-11-10 08:16

Tack för hjälpen! Efter att ha stängt av App napp för Airfoil fungerar det bra igen.

Ursprungligen av Optih:

Tack för hjälpen! Efter att ha stängt av App napp för Airfoil fungerar det bra igen.

Intressant att det går att stänga av, visste jag inte

Ny version av Airfoil

Ursprungligen av Mymac4ever:

Intressant att det går att stänga av, visste jag inte

Här kommer en länk jag fick från Airfoil support i kväll. Har installerat den och fått full funktionalitet på Spotify igen!
http://rogueamoeba.com/airfoil/mac/download-d...

Med vänlig hälsning,

En fråga till er som använder Airfoil...

Om man har flera ljudkort på en dator, kan man då välja i Airfoil vilket ljudkort som den ska skicka ljudet ur?
Och ni som använder Airfoil Remote (appen till ios), kan man via appen då välja att aktivera/avaktivera dom olika ljudkorten samt höja och sänka volymen på varje ljudkort?
Kan man byta namn på dom olika ljudkorten i airfoil?

Min tanke är en billig multirooms lösning och då tänker jag mig såhär (allt via airplay):
Ipad/Iphone med Spotify --> Airserver (mottagare för airplay till pc/mac) --> Airfoil (som använder "Airserver" som ljudupptagare) --> ljudkort1/ljudkort2/ljudkort3/osv --> förstärkare (via kablage till ljudkort) --> inbyggd högtalare högtalare i rummen (via kablage till förstärkare)

Sedan startar man spotify på telefonen, kör ljudet via airplay till "airplay servern".
Via Airfoil Remote (app på iphone/ipad) kan jag sedan aktivera/avaktivera varje ljudenhet på datorn samt höja och sänka respektive rum eller alla på samma gång!!

Kan det funka??

1
Bevaka tråden