Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-19 01:33
Ursprungligen av Capeman:

Den helt klart sämsta argumentationsteknik jag någonsin sett på 99mac genom alla dessa år härrör från @iKalle i ovanstående inlägg. Det är klart det inte går att diskutera med någon som befinner sig på en sådan nivå. Men kul att inläggen nu finns bevarade för framtiden!

Om du nu är så klok så kanske du fattar att här pratar olika generationer om du nu vill fatta det som är så uppenbart för mig i alla fall när det gäller iKalles inlägg, då är det fult att göra narr och trycka ner på det sättet som du gör och poängterar i ditt inlägg här.
Hur gammal är du, ditt inlägg ger knappast nått svar på den frågan

Du Capeman som ska jobba i välbetalda bakre regioner i vården kommer säkert att träffa olika generationer, det första man då får lära sig är att respektera alla generationer och deras åsikter även om man inte alltid håller med. Man hänger inte ut folk och skrattar dom i ansiktet då är man nog fel ute och i fel yrke.

Ursprungligen av iKalle:

Jag har inte gjort ett enda fel i tråden, annat än att anse att omkring 50 procent av bidragstagarna kan anses som fuskare. Tills dess att du och gaphalsarna bevisar motsatsen så är mitt påstående inte sämre än någon annan. Be myndigheterna om riktig fakta så slipper vi spekulera och gissa i fel riktning.

Det finns rosa enhörningar. Bevisa motsatsen.

Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis.

Ursprungligen av cubeis:

Lägg ner den här meningslösa diskussionen om vad som är inuti någons huvud och varför det har blivit så.

Stäng den här skittråden. Vad diskuterar ni egentligen, vad försvarar ni förutom era egna stora egon ?

Det här summerar dig ganska bra. Så fort någons åsikter inte passar dina, eller du inte klarar av att argumentera mot dem, ja då ska tråden låsas.

Ursprungligen av cubeis:

Om du nu är så klok så kanske du fattar att här pratar olika generationer om du nu vill fatta det som är så uppenbart för mig i alla fall när det gäller iKalles inlägg, då är det fult att göra narr och trycka ner på det sättet som du gör och poängterar i ditt inlägg här.
Hur gammal är du, ditt inlägg ger knappast nått svar på den frågan

Jag har aldrig frågat efter iKalles ålder, varför skall jag då svara på en icke-existerande fråga om min ålder? Vad snackar du om?

Ursprungligen av cubeis:

Du Capeman som ska jobba i välbetalda bakre regioner i vården kommer säkert att träffa olika generationer, det första man då får lära sig är att respektera alla generationer och deras åsikter även om man inte alltid håller med. Man hänger inte ut folk och skrattar dom i ansiktet då är man nog fel ute och i fel yrke.

Haha vad har du för skev uppfattning om var jag ska jobba? Vad innebär förresten "välbetalda bakre regioner?" Utveckla!

Nej, man måste verkligen inte respektera alla åsikter. Jag respekterar t ex inte Sverigedemokraternas åsikter, fundamentalistiska religiösa terroristers åsikter eller iKalles åsikt om att 50 % av alla bidragssökande är fuskare. Respekterar du alla ovanståendes åsikter? Du skriver nog ofta i affekt och menar kanske inte riktigt allt du skriver.

Ursprungligen av maskh:

Nej, du måste inte betala genom ett fackförbund för att få tillgång till arbetslöshetsförsäkringen. Du har möjlighet och rätt att vara medlem i en a-kassa utan att ha medlemskap i en tillhörande fackförening.

Ja. I Ledarnas A-kassa, Unionens A-kassa, IF-Metalls A-kassa osv. Forfarande en privat organisation. Nu ser jag inte ett problem egentligen i det, men jag tycker upplägget är märkligt.
Jag undrar varför inte någon hittills har kommit med en helt privat lösning där du går ur den "vanliga" A-kassan helt och hållet. Man skulle då betala x % av sin månatliga inkomst och få ut 90% under y dagar, med lite olika nivåer av skydd beroende av vad man vill betala för. Som en helt vanlig försäkring. De inkomstförsäkringar som finns idag är ju bara komplement till A-kassan.

Ursprungligen av iKalle:

Ingen som lyckas leda i bevisning? Inte du heller.
Varför skulle vi säga emot dig, du har ju dina egna slutsatser och sanningar fast du inte visat en enda.
Märkligt, jag råkade nämna att jag anser att omkring 50 procent av bidragsanvändarna kan anses som fuskare, förmodligen är det fler om man tar med mörkertalet. Vad hände, jo ett jävla liv från några besserwissers som förstörde denna tråd OCKSÅ.
Men det är klart att följer man förljugna Sifoundersökningar som beställts av politiker som får undersökningarna specialsydda för sina ändamål så blir dåliga siffror bra siffror. Nu är det snart val och då vill inga partier skylta med dåliga nyheter men det fixar man genom att begära en Sifoundersökning. Alltid är det någon idiot som går på skönmålningen.

Detta vi pratar om är småpotatis, jämfört med andra gigantiska daltprojekt, men sådana är förbjudet att prata om i diktaturländer som Vitryssland och Sverige och dessutom är det OT så det bryr vi oss inte om.

Om ni vill fortsätta att tjafsa i tråden så är det er ensak och moderatorn, men jag har inget intresse att längre prata med sådana som bara letar fel i texter och eventuella procenttal för att få synas och inte ha någonting annat att komma med än att klaga på andra. Jag kan hitta hur många länkar om fusk i miljardklassen om jag får några dagar på mig, men varför skall jag ägna tid åt det, eftersom några av er kommer med en massa dravel om att det inte stämmer, bara för att förstöra tråden.
iKalle

Det som startade hela diskussionen var ditt påstående om att 50% fuskar. Du anser dig inte behöva backa upp detta påstående. Hittills pekar allt på att du har fel. Men då är det fel på faktan. Du säger "fråga myndigheterna" men säger samtidigt att statistiken är friserad och förskönad. När du börjar jämföra Sverige med Vitryssland så går du från löjlig till grotesk. Har du ens varit i Vitryssland? Har du ens varit utanför Sverige? Du kastar fram "fakta" där det blandas friskt mellan miljoner och miljarder och när felen påpekas, då handlar det om att man "bara letar fel i texter och eventuella procenttal för att få synas". Allt som inte stämmer överens med din åsikt är "dravel". Förstår verkligen inte varför du ägnar tid åt det här.

Med vänlig hälsning,
Trådförstöraren

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-19 09:12
Ursprungligen av cubeis:

Om du nu är så klok så kanske du fattar att här pratar olika generationer om du nu vill fatta det som är så uppenbart för mig i alla fall när det gäller iKalles inlägg, då är det fult att göra narr och trycka ner på det sättet som du gör och poängterar i ditt inlägg här.

Menar du att man bara för att man har uppnått pensionsålder inte längre behöver:
* redovisa källhänvisningar som styrker ens kontroversiella påståenden?
* visa respekt för sina meningsmotståndare?
* följa forumregler och hålla en god ton?
* ta till sig sansade motargument utan att avfärda dem som trams?
* ta till sig logiska resonemang som går emot ens egen uppfattning?

Jag tycker ovanstående punkter ska gälla alla som deltar i ett publikt forum som detta. Oavsett ålder.

Ursprungligen av iKalle:

...i diktaturländer som Vitryssland och Sverige...

Ett sådant uttalande visar ju klart och tydligt vilken nivå du ligger på, och borde få alla att omedelbart sluta försöka argumentera med dig.

Ursprungligen av iKalle:

...jag har inget intresse att längre prata med sådana som bara letar fel i texter och eventuella procenttal för att få synas och inte ha någonting annat att komma med än att klaga på andra...

Och om det inte räckte med diktaturuttalandet, så borde detta uttalande definitivt avskräcka alla från att försöka argumentera sakligt med dig.

Ursprungligen av iKalle:

...Detta vi pratar om är småpotatis, jämfört med andra gigantiska daltprojekt... ...och dessutom är det OT så det bryr vi oss inte om...

Om det är OT i den här tråden, så kan du ju starta en ny tråd, och berätta om dessa hemskheter. Jag är nyfiken på vad det är.

Ursprungligen av cubeis:

Generations skillnader här. <klipp>

Vad menar du med det? Jag tror inte jag har sett något som kan hänföras till generationsskillnader i tråden.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad menar du med det? Jag tror inte jag har sett något som kan hänföras till generationsskillnader i tråden.

Jag kan inte bestämma mig för om jag tror att vissa är insnöade ålderspensionärer som i sin bitterhet över egna tillkortakommanden lider av kronisk avundsjuka och misstro, eller om det rör sig om ovanligt vältaliga 14-åringar.

Ursprungligen av iKalle:

1.
Jag har inte någonstans sagt. Jag vet. Försöker du göra mig till åtlöje med ojusta metoder.
2.
Nästan dagligen läser man i tidningarna om att försäkringskassans personal hotas och skälls ut.
3.
Att 40-eller 50 procent fifflar eller försöker fiffla är jag helt säker på att personalen på försäkringskassan uppfattar det som.

4.
Mina källor är att läsa tidningar och se på TV. Fusket måste stoppas står det i samtliga tidningar så gott som dagligen.
5.
Nej jag varken jobbar eller haft med Försäkringskassan att göra,men jag anser mig nära sanningen med mina påståenden och den som inte tål en diskussion som denna bör leta efter andra fritidssysselsättningar.
Kontentan av denna diskussion är att det fuskas inom alla förvaltningar där det utbetalas pengar. Om det är 30-40-50 procent som gör det har ingen som helst betydelse tills någon bevisar motsatsen. En länk från en bytidning räcker inte.
God natt.
iKalle

1. Du är så duktig på att göra dig själv till åtlöje, så det finns ingen anledning för andra att försöka.
2. Nej, du läser inte om det dagligen i dagstidningarna. Kan du berätta för mig när du senast läste om det? Och gärna gå tillbaka 2 - 3 gånger så att det går att få ett tidsperspektiv på det du har läst.
3. Vad du är helt säker på, och vad som är fakta är två helt skilda saker.
4. Att du använder tidningar och TV som källor visar ju faktiskt vilken lös grund du står på. Etablerade medier har ofta ett lågt intresse av att förmedla den bredare verkligheten. Tror du också att majoriteten av utländska människor är kriminella? Jag menar, om du väljer att ta dina åsikter utifrån medial rapportering så kan du ju inte göra annat än att stämma in även i den kören.
5. Jaha, så trots att du inte har haft med Försäkringskassan att göra så har du alltså en bättre uppfattning än de som faktiskt finns inom organisationen? Där sjönk din trovärdighet som kastas ner i ett djupt hav.

Och ja, det fuskas inom alla förvaltningar där det utbetalas pengar. Myndigheter som Försäkringskassan och försäkringsbolag som Folksam kommer alltid att vara utsatta för människor som försöker få ut mer än vad de har rätt till. Det betyder dock inte att så många som 30 - 50% av människorna som är i kontakt med myndigheten eller försäkringsbolaget avser att fuska. Men fortsätt du att sprida din dynga så kan vi som har betydligt mer insyn i verksamheterna fortsätta veta hur verkligheten ser ut. Du gör bara dig själv till åtlöje.

Ursprungligen av cubeis:

Generations skillnader här. Lägg ner den här meningslösa diskussionen om vad som är inuti någons huvud och varför det har blivit så. Ska vi diskutera det ärligt ? Goddag yxskaft !
Vi tycker alla olika. Lämna det så. Sverige har crap status i mina ögon med sitt bidrags system och historiska generösa sjukpensionerings system.
Stäng den här skittråden. Vad diskuterar ni egentligen, vad försvarar ni förutom era egna stora egon ? Sluta tycka synd om er själva och ert kära trygghets system det är ju pinsamt.
Har inte sökt ett endaste bidrag av något slag i hela mitt liv är jag ensam om det eller ??????
Har inte ärvt en krona heller för den delen.

Du har "crap-status" i mina ögon.
Hur kan man på ett så föraktfullt sätt tala om människors ekonomiska trygghet?

Ursprungligen av pmarriott:

Ja. I Ledarnas A-kassa, Unionens A-kassa, IF-Metalls A-kassa osv. Forfarande en privat organisation. Nu ser jag inte ett problem egentligen i det, men jag tycker upplägget är märkligt.
Jag undrar varför inte någon hittills har kommit med en helt privat lösning där du går ur den "vanliga" A-kassan helt och hållet. Man skulle då betala x % av sin månatliga inkomst och få ut 90% under y dagar, med lite olika nivåer av skydd beroende av vad man vill betala för. Som en helt vanlig försäkring. De inkomstförsäkringar som finns idag är ju bara komplement till A-kassan.

Alfakassan finns också. Den är helt oberoende från fackförbundens namn.

En a-kassa utan statlig finansiering skulle mest troligt bli otroligt dyr, och skulle också bli en möjlighet enbart för de med höga inkomster. Jag tycker att ekonomisk trygghet ska vara möjligt för alla, även de som tjänar relativt lite på sitt arbete.

Ursprungligen av maskh:

Alfakassan finns också. Den är helt oberoende från fackförbundens namn.

En a-kassa utan statlig finansiering skulle mest troligt bli otroligt dyr, och skulle också bli en möjlighet enbart för de med höga inkomster. Jag tycker att ekonomisk trygghet ska vara möjligt för alla, även de som tjänar relativt lite på sitt arbete.

Saxat från Wikipedia:
"2009 utbetalades 19,5 miljarder i arbetslöshetsersättning. Samma år betalade a-kassorna in 7,5 miljarder till staten, dvs ca 38 % betalas av medlemsavgifter, resten betalas av staten."

Så det är ändå en betydande del av kostnaden som täcks av medlemsavgiften. Däremot, med nuvarande tak så skulle kostnaden för A-kassan behöva höjas rejält. Vad är taket idag? 80% av ca 18 000 kr? Vilken heltidsarbetande tjänar så lite idag?

Ursprungligen av pmarriott:

Jag kan inte bestämma mig för om jag tror att vissa är insnöade ålderspensionärer som i sin bitterhet över egna tillkortakommanden lider av kronisk avundsjuka och misstro, eller om det rör sig om ovanligt vältaliga 14-åringar.

Jag lever fortfarande i villfarelsen att det finns korkade individer oavsett ålder och fördelen med att vara korkad ungdom är att man har tid på sig att bättra sig

OT: Fast bäst är det att vara som Data i Star Trek The Next Generation, som Picard uttryckte det i sista avsnittet: "Mr. Data, you are a clever man - in any time period"

Jag kommer osökt att tänka på Monty Pythons härliga lilla truddelutt: "How sweet, to be an idiot. How sweeeeeet...."

Ursprungligen av pmarriott:

Saxat från Wikipedia:
"2009 utbetalades 19,5 miljarder i arbetslöshetsersättning. Samma år betalade a-kassorna in 7,5 miljarder till staten, dvs ca 38 % betalas av medlemsavgifter, resten betalas av staten."

Så det är ändå en betydande del av kostnaden som täcks av medlemsavgiften. Däremot, med nuvarande tak så skulle kostnaden för A-kassan behöva höjas rejält. Vad är taket idag? 80% av ca 18 000 kr? Vilken heltidsarbetande tjänar så lite idag?

Ja, det betalas ut 80% av en månadsinkomst på 18 700kr. Utbetalningar görs med högst 680kr/dag, vilket ger en högsta möjliga ersättning på 15 640kr före skatt. Det är väldigt få heltidsarbetande som tjänar så lite i dag. Taket behöver definitivt höjas.

Ursprungligen av maskh:

Ja, det betalas ut 80% av en månadsinkomst på 18 700kr. Utbetalningar görs med högst 680kr/dag, vilket ger en högsta möjliga ersättning på 15 640kr före skatt. Det är väldigt få heltidsarbetande som tjänar så lite i dag. Taket behöver definitivt höjas.

Absolut. När jag började arbeta 1992 gick jag på Metalls kollektivavtal och hade 11 735:- per månad före skatt på en heltidstjänst. Någon gång ca 6-7 år senare hade jag dubblat det. Numera framstår a-kassan mer som ett dåligt skämt.

Ibland älskar man det här stället mer än annars <3

Känns som ett vanligt rant det här...
Till den som hatar allt som har med välfärd att göra, inte vill betala skatt, bo i sovjet etc:

Jag skulle jag gärna se dig betala tillbaka pengarna för din gratis skolgång, inklusive läroböcker, pedagoger och gratis skolmat. Vaccinationer och mödravård som gjorde att du ens kunde ta plats här.
Jag ser att de pengarna skulle kunna läggas på något mycket mer väsentligt och du kan leva ditt liv utanför allt vad trygghet och service heter för resten av oss.

Jag har _inga_ som helst bekymmer med att betala för din skolgång, sjukvård och eventuella trassel i livet. Vi betalar alla och vi får alla. Från var och en efter förmåga till var och en efter behov.

Jag blir, inte så lite, illa berörd över det förakt som du visar andra människor och den misstro du har mot de som hjälpt även dig till den glada prick du är idag.

Ta nu en pralin som jag och titta på julkalendern.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-20 19:17
Ursprungligen av Vassius:

Menar du att man bara för att man har uppnått pensionsålder inte längre behöver:
* redovisa källhänvisningar som styrker ens kontroversiella påståenden?
* visa respekt för sina meningsmotståndare?
* följa forumregler och hålla en god ton?
* ta till sig sansade motargument utan att avfärda dem som trams?
* ta till sig logiska resonemang som går emot ens egen uppfattning?

Jag tycker ovanstående punkter ska gälla alla som deltar i ett publikt forum som detta. Oavsett ålder.

Nej det har jag aldrig påstått Vassius men ibland får man försöka se mellan fingrarna även om det är svårt för vissa. Håna och trycka ner någon i skorna leder ingenstans. Häxjakt på iKalle för att få gilla poäng är så lamt, i detta fall är det skott mot tomt mål. Man fattar väl tidigt i denna tråd att det är ganska substanslöst innehåll.

Jag kände bara att man får ta diskussionen för vad det är inte en häxjakt på en pensionär som råkat skriva att han bor på Kungsholmen och läser tidningar och ser på tv. Sticker det i ögonen på vänstervridna ungtuppar och hönor här inne, man kan lätt tro det
iKalle berätta för inte så länge sen att han gick igenom en operation som jag kom ihåg så väl, så då kände jag spontant att man kan kanske kunde diskutera lite mer sansat utan att försöka håna någon, men så fel jag hade

Finns inga säkra källor överhuvudtaget när det gäller % andelen "mygel" inom försäkringssytemen, kom inte och säg något annat oavsett vilken sida man befinner sig på. Skulle jag gissa skulle min gissning ligga i det högre spannet men vad vet jag .

Vad vet ni hur stor andel mygel som äger rum i försäkrings systemen alla ni andra som har skrivit i den här tråden ?????????

Nej nu tar jag och öppnar min 25 åriga whisky och packar bilen för en skidresa till Sälen.

Chokladpraliner är så ute pssss vad är skatt för något ….. man planerar väl att betala minsta möjliga skatt
eller har jag fattat fel ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-21 22:58

Ja, du har nog tyvärr fattat fel. Alla som planerar att betala minsta möjliga skatt gör att samhället inte blir vad det är avsett att vara. Det går nog inte att täcka för alla möjliga kryphål, och att folk planerar för att utnyttja dessa maximalt gör samhället, i mina ögon, sämre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-22 11:44
Ursprungligen av kenjon:

Ja, du har nog tyvärr fattat fel. Alla som planerar att betala minsta möjliga skatt gör att samhället inte blir vad det är avsett att vara. Det går nog inte att täcka för alla möjliga kryphål, och att folk planerar för att utnyttja dessa maximalt gör samhället, i mina ögon, sämre.

Du har rätt kenjon så tänkte jag också en gång i tiden och så vill jag tänka men det är svårt. Jag vill också kunna säga att jag är "stolt att betala skatt" men det uttrycket har förlorat all trovärdighet efter att någon godhjärtad eller snarare pralinsugen förtroendevald betalade sina privata choklad praliner med statskassan ( våra stolta inbetalda skattemedel).

Missförstå mig inte Jag är inte bitter. Hatar bittra människor. Bitterhet leder ingenstans och är farligt för hälsan. Hälsan är relativt skattefri om du är mån om den själv och det är jag annars är man allt bra korkad
Jag är bara en realistisk glad prick som betalar min privata sjukvård om man vill ha seriös professionell hjälp i tid, och betalar för extralärare i matte så att derivatan får en förståelse och skulle gladeligen betala ännu mera skatt om vi skulle ha ett bättre fungerande rättsväsende samt en större polisiär trygghet i samhället och runt våra gränser.

Fördelningspolitiken av skatterna behöver ändras helt klart det är vi nog alla överens om men positionerna är låsta på många håll och kanter.

Jag är trött på hela det politiska patrasket jag lägger ner min röst i nästa val vem vågar göra det samma

Skulle vara lite coolt med ett valdeltagande på 20-30 % endast då kanske våra förtroendevalda skulle få sig en väckarklocka, men svenskarna är för fega och naiva för ett sådant ställningstagande dom ska minsann utnyttja sin lagstadgade rösträtt och känna sig stolta för en dag tillåt mig att småle lite.

psssss. så lätt är det inte att slippa undan att betala skatt eller skatteplanera längre om man inte har väldigt stora resurser så du behöver inte vara alltför orolig kenjon om våra kära trygghetssytem .. vi får väl la fortsätta dra vårt strå till stacken och se var det leder

  • Medlem
  • International user
  • 2013-12-23 18:13
Ursprungligen av Vassius:

Vi HAR bevisat motsatsen. Det är bara du som vägrar ta till dig det.

Kom tillbaka när du har lugnat ner dig lite.

Var?

Ursprungligen av lappen71:

Här skriver dom att fusket endast var 0.04% av alla utbetalningar 2009
http://www.da.se/home/da/home.nsf/unid/265787...

Det som diskuterades i tråden var antal personer, inte pengar.

Ursprungligen av maskh:

Ja, det betalas ut 80% av en månadsinkomst på 18 700kr. Utbetalningar görs med högst 680kr/dag, vilket ger en högsta möjliga ersättning på 15 640kr före skatt. Det är väldigt få heltidsarbetande som tjänar så lite i dag. Taket behöver definitivt höjas.

Behöver du höjt tak så kan du betala för det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-23 19:14
Ursprungligen av zappee:

Var?

Det som diskuterades i tråden var antal personer, inte pengar.

Behöver du höjt tak så kan du betala för det.

Ja och? Så jag kan inte posta en länk som visar hur litet fusket är i pengar för det?

Ursprungligen av zappee:

Var?
Det som diskuterades i tråden var antal personer, inte pengar.
Behöver du höjt tak så kan du betala för det.

Ja, det är ju verkligen på det sättet vi har byggt den framgångsrika svenska modellen som de senaste 6 åren har raserats.

Flytta du ut på en egen ö och ha ditt borgarsamhälle för dig själv..

Ursprungligen av maskh:

Ja, det är ju verkligen på det sättet vi har byggt den framgångsrika svenska modellen som de senaste 6 åren har raserats.

Flytta du ut på en egen ö och ha ditt borgarsamhälle för dig själv..

Jag tycker nog att det faktum att man betalar en avgift till a-kassan är skäl nog att förvänta sig en dräglig ersättning vid händelse av arbetslöshet. Man kunde ju tänka sig en avgift i relation till inkomsten utan tak. För övrigt anser jag att om det ska finnas tak på ersättningarna ska det finnas tak på skatten också. Samma principer bör gälla i båda ändar. Däremot tycker jag inte det finns anledning att uppmana folk att flytta (med sitt skatteunderlag) för att man påpekar att det finns en lösning som svenska folket i senaste valet har bestämt att vi ska ha. Nämligen att a-kassan ska vara så usel att kompletterande försäkringar är nödvändiga.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag tycker nog att det faktum att man betalar en avgift till a-kassan är skäl nog att förvänta sig en dräglig ersättning vid händelse av arbetslöshet. Man kunde ju tänka sig en avgift i relation till inkomsten utan tak. För övrigt anser jag att om det ska finnas tak på ersättningarna ska det finnas tak på skatten också. Samma principer bör gälla i båda ändar. Däremot tycker jag inte det finns anledning att uppmana folk att flytta (med sitt skatteunderlag) för att man påpekar att det finns en lösning som svenska folket i senaste valet har bestämt att vi ska ha. Nämligen att a-kassan ska vara så usel att kompletterande försäkringar är nödvändiga.

Jag delar inte riktigt analysen att det finns ett folkligt stöd från senaste valet att a-kassa ska vara så dålig.

Om man tittar på hur mandaten är fördelade sedan förra valet så finns möjligheten för att S, V, MP och SD samlar sig. De fyra har tillsammans en majoritet i Sveriges riksdag. Alla fyra partierna är för att det ska vara ett högre tak i a-kassan. Dessvärre kan de inte själva driva igenom detta eftersom de inte kan enas kring en gemensam budget, vilket skulle krävas eftersom de inte kan agera på samma sätt som i samband med att man stoppade höjningen av gränsen för statlig inkomstskatt.

När det gäller att flytta så tycker jag att de som försvarar det nuvarande systemet gärna kan få fortsätta göra det, men de kan ju faktiskt få ta i besittning en egen ö där de kan fortsätta sitt nyliberala experiment som bara förstör Sverige.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-12-24 00:11

Häxjakt

Ursprungligen av cubeis:

Nej det har jag aldrig påstått Vassius men ibland får man försöka se mellan fingrarna även om det är svårt för vissa. Håna och trycka ner någon i skorna leder ingenstans. Häxjakt på iKalle för att få gilla poäng är så lamt, i detta fall är det skott mot tomt mål. Man fattar väl tidigt i denna tråd att det är ganska substanslöst innehåll.

Jag kände bara att man får ta diskussionen för vad det är inte en häxjakt på en pensionär som råkat skriva att han bor på Kungsholmen och läser tidningar och ser på tv. Sticker det i ögonen på vänstervridna ungtuppar och hönor här inne, man kan lätt tro det
iKalle berätta för inte så länge sen att han gick igenom en operation som jag kom ihåg så väl, så då kände jag spontant att man kan kanske kunde diskutera lite mer sansat utan att försöka håna någon, men så fel jag hade

Finns inga säkra källor överhuvudtaget när det gäller % andelen "mygel" inom försäkringssytemen, kom inte och säg något annat oavsett vilken sida man befinner sig på. Skulle jag gissa skulle min gissning ligga i det högre spannet men vad vet jag .

Vad vet ni hur stor andel mygel som äger rum i försäkrings systemen alla ni andra som har skrivit i den här tråden ?????????

Nej nu tar jag och öppnar min 25 åriga whisky och packar bilen för en skidresa till Sälen.

Chokladpraliner är så ute pssss vad är skatt för något ….. man planerar väl att betala minsta möjliga skatt
eller har jag fattat fel ?

Oj, håller ni fortfarande på att tjafsa med varandra och om mig.
Jag har bara ögnat igenom kommentarerna och Capemans löjliga moderatorfasoner blir ynkligare ju mer man läser dom. Ett bevis på att diktaturlandet Sveriges politiker sagt åt medias lakejer som Capeman och andra att radera alla sanningar som kan skada och irritera politikerna, så inte landets flata mähäiga svenssons riskerar att få andra värderingar än de politikerna tutat i dom.

Du Capeman eftersom inte detta inlägg är mer OT än andra kommentarer i denna tråd så vill jag att du låter den stå kvar. Förmodligen är du så ynklig så du tar bort den med hänvisning till otillåtna regler för att slippa att bli gjord till åtlöje.
Tycker du att den borde få en egen tråd så kan du flytta på den men inte radera den som politikerna vill.

Jesper Ohlsson verkar också vara köpt och hotad av svenska politiker och tydligt kört med skygglappar när han läst tidningarna.
Alla vi andra kommer ihåg när en viss Reinfeldt anklagade Vitrysslands Lukatjenka för att inte tillåta andra demokratiskt valda partier till samma rättigheter som hans egna korrupta parti.
Tre månader senare vid svenska valet gjorde Reinfeldt samma sak när han förbjöd SD till samma rättigheter. SD som också är ett demokratiskt valt part som också bevisades var landets tredje största parti. Det sket Reinfeldt i som tvingade sossarna att gå tillsammans med moderaterna, för att utmanövrerade SD utan att fråga oss livegna förtryckta svenska aboriginer om lov. Snacka om diktaturfasoner.
Det spelar ingen roll vad SD eller andra partier står för, dom har samma rättigheter som de andra och det är folket som väljer vilket parti dom vill skall styra landet och inte sinnessjuka politiker med Vitryska diktaturfasoner. Är det så då kan vi lägga ner valen som bara är ett spel för gallerierna.

Du som gapade om att jag anklagade alla invandrare som kriminella individer. Var har jag skrivit det. Är det din inskränkta hjärna som har så dåligt att komma med så du måste använda sådana metoder för att göra mig till åtlöje.
Eftersom du gick in på detta OT så måste väl jag få svara. Eller hur Capeman.
Vi som inte kör med skygglappar ser (så gott som) varje dag och vet vilka dom är som bränner ner skolor, bilar, garage och med övervåld rånar vanligt folk och försvarslösa 70-80-90-100 åringar. Källorna vi använder är TV3 Efterlyst, tidningarna och TV. Trots att ansiktena är pixlade så ser vi som inte är hjärntvättade vilka dom är. Tönten Hasse Aro ber tittarna om hjälp samtidigt som han suddar ut ansiktena på dom han vill identifiera. Ha,Ha,Ha.
Är någon förvånad när jag påstår att SD kommer att få massor av nya väljare vid nästa val, då måste ju demokratin få råda. Allt annat är diktaturfasoner och det gillar inte nuvarande partier som gör allt för att inlägg som detta tas bort.

Det var någon annan som försökte göra mig till åtlöje genom att anse att jag är en senil gamling som inte varit med om någonting och som bara gillar att irritera som vissa besserwissers.
Nja, jag är 73 år gammal som arbetat med massor av intressanta saker i mitt liv. Flygare och arbetat på oljeplattformar i Sydostasien och rik som ett troll.
Jag är samma kålsupare som politikerna, det vill säga, jag varken umgås med eller bor i närheten av vissa. Vilka dom nu kan vara.

Du Cubeis du verkar trevlig och vet vad du pratar om och kan diskutera utan att känna dig påhoppad. Hoppas vi kan diskutera om något annat trevligt någon gång efter helgerna. Nu åker jag tåg till Uppsala i morgon för att fira jul. Hoppas jag inte blir rånmördad, av viss ohyra.
God Jul.
iKalle

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-24 00:20
Ursprungligen av iKalle:

Du Cubeis du verkar trevlig och vet vad du pratar om och kan diskutera utan att känna dig påhoppad. Hoppas vi kan diskutera om något annat trevligt någon gång efter helgerna. Nu åker jag tåg till Uppsala i morgon för att fira jul. Hoppas jag inte blir rånmördad, av viss ohyra.
God Jul.
iKalle

Till skillnad mot dig då eller?

Ursprungligen av iKalle:

Oj, håller ni fortfarande på att tjafsa med varandra och om mig.
Jag har bara ögnat igenom kommentarerna och Capemans löjliga moderatorfasoner blir ynkligare ju mer man läser dom. Ett bevis på att diktaturlandet Sveriges politiker sagt åt medias lakejer som Capeman och andra att radera alla sanningar som kan skada och irritera politikerna, så inte landets flata mähäiga svenssons riskerar att få andra värderingar än de politikerna tutat i dom.

Du Capeman eftersom inte detta inlägg är mer OT än andra kommentarer i denna tråd så vill jag att du låter den stå kvar. Förmodligen är du så ynklig så du tar bort den med hänvisning till otillåtna regler för att slippa att bli gjord till åtlöje.
Tycker du att den borde få en egen tråd så kan du flytta på den men inte radera den som politikerna vill.

Jesper Ohlsson verkar också vara köpt och hotad av svenska politiker och tydligt kört med skygglappar när han läst tidningarna.
Alla vi andra kommer ihåg när en viss Reinfeldt anklagade Vitrysslands Lukatjenka för att inte tillåta andra demokratiskt valda partier till samma rättigheter som hans egna korrupta parti.
Tre månader senare vid svenska valet gjorde Reinfeldt samma sak när han förbjöd SD till samma rättigheter. SD som också är ett demokratiskt valt part som också bevisades var landets tredje största parti. Det sket Reinfeldt i som tvingade sossarna att gå tillsammans med moderaterna, för att utmanövrerade SD utan att fråga oss livegna förtryckta svenska aboriginer om lov. Snacka om diktaturfasoner.
Det spelar ingen roll vad SD eller andra partier står för, dom har samma rättigheter som de andra och det är folket som väljer vilket parti dom vill skall styra landet och inte sinnessjuka politiker med Vitryska diktaturfasoner. Är det så då kan vi lägga ner valen som bara är ett spel för gallerierna.

Du som gapade om att jag anklagade alla invandrare som kriminella individer. Var har jag skrivit det. Är det din inskränkta hjärna som har så dåligt att komma med så du måste använda sådana metoder för att göra mig till åtlöje.
Eftersom du gick in på detta OT så måste väl jag få svara. Eller hur Capeman.
Vi som inte kör med skygglappar ser (så gott som) varje dag och vet vilka dom är som bränner ner skolor, bilar, garage och med övervåld rånar vanligt folk och försvarslösa 70-80-90-100 åringar. Källorna vi använder är TV3 Efterlyst, tidningarna och TV. Trots att ansiktena är pixlade så ser vi som inte är hjärntvättade vilka dom är. Tönten Hasse Aro ber tittarna om hjälp samtidigt som han suddar ut ansiktena på dom han vill identifiera. Ha,Ha,Ha.
Är någon förvånad när jag påstår att SD kommer att få massor av nya väljare vid nästa val, då måste ju demokratin få råda. Allt annat är diktaturfasoner och det gillar inte nuvarande partier som gör allt för att inlägg som detta tas bort.

Det var någon annan som försökte göra mig till åtlöje genom att anse att jag är en senil gamling som inte varit med om någonting och som bara gillar att irritera som vissa besserwissers.
Nja, jag är 73 år gammal som arbetat med massor av intressanta saker i mitt liv. Flygare och arbetat på oljeplattformar i Sydostasien och rik som ett troll.
Jag är samma kålsupare som politikerna, det vill säga, jag varken umgås med eller bor i närheten av vissa. Vilka dom nu kan vara.

Du Cubeis du verkar trevlig och vet vad du pratar om och kan diskutera utan att känna dig påhoppad. Hoppas vi kan diskutera om något annat trevligt någon gång efter helgerna. Nu åker jag tåg till Uppsala i morgon för att fira jul. Hoppas jag inte blir rånmördad, av viss ohyra.
God Jul.
iKalle

När tänker du lära dig att Capeman inte längre är moderator på 99mac?

Tv3 Efterlyst, tidningarna och TV. Du har SÅ bra källor, iKalle. Är du också en sådan som sitter på Axpixlat och spottar ur dig mängder av dynga och hat, bara för att du har för mycket fritid och inte vet vad du ska göra av alla dina känslor och åsikter?

När det gäller Sverigedemokraterna så har varken statsministern eller någon annan fråntagit dem lika rättigheter som andra partier i Sveriges riksdag. Däremot har man med all rätt tagit avstånd och uteslutit all form av samarbete med dem. Sedan ska du nog ta och lära dig att skilja på opinionsmätningar och faktiska valresultat. Sverigedemokraterna är femte största parti när det kommer till väljarnas sympatier - ingenting annat. Opinionsmätningar är inget bra verktyg för att konstatera vilket parti som är störst.

För övrigt så har du genom ditt stöd till Sverigedemokraterna och din avslutning på ovanstående inlägg visat att du är en fånig gammal rasist. Ta du dina 73 år och dina erfarenheter och fundera över hur inskränkt och fjantig du just har fått dig själv att framstå.

Rasism är tidlös skit.

Ni är väl för roliga allihop:

Det finns så mycket jag vill upplysa herrskapet om (kvinnoskapet om vi nu skall vara politisktkorrekta).
Att vara med och rösta fram de som skall styra Sverige har ingen några problem med. Men sen har ni inte tagit er tid och läst vad de ni rösta fram faktiskt vill driva igenom. Både försäkringskassan och arbetsförmedlingen har vanliga människor anställd. Människor som bland annat jag och kanske någon mer där ute...

Vi följer det ni bestämt helt enkelt. Så fungerar demokrati...

Att någon gravid stackare anmäls till a-kassan är inte sant. Det är propaganda om något. Det nya system vi fått av regeringen sedan september i år kräver nämligen att ett meddelande utgår till a-kassan om något avviker från normen. Att vara gravid och inte kunna jobba avviker väl från normen eller?

A-kassan tar sedan ställning till om du får ha kvar din ersättning fram till förlossningen eller om du hänvisas till att söka graviditetspenning. Å så enkelt är det. Livet är inte orättvist utan det är precis som ni valt att ha det. Eller tja de av er som röstade på alliansen i alla fall.

Det är bara en av många felaktigheter jag skulle vilja kommentera här.

Ni svär över att ni behöver jobba lite för att få ut er ersättning. Ja menar en rapport i månaden... Shit va tufft ni har det... Jag lider lite med er.

Ni vill inte bli kontrollerade och svär över det...

Ni regrerar till en 14-årings språkliga nivå och angriper folk till höger och vänster.

Ni är så missnöjda över att inte kunna köpa en ny platt tv varje år och bo kvar i huset när ni förlorat jobbet.

Ni är inte flexibla och kan inte tänka er att flytta eller utbilda er för att få ett jobb...

Läs nu det som står ovan... Om ni nu ägde ett företag, skulle ni vilja anställa personen som beskrivs ovan? Är ni någorlunda vettiga så svarar ni nej nu. Kanske tänker ni även efter en gång extra innan ni skäller ut statstjänstemannen som faktiskt bara gör det ni sagt att hen skall göra.

Å precis som i er bekantskapskrets så finns det nog en å annan bitter människa som jobbar på dessa myndigheter. Kanske kommer den bitterheten från att de träffade någon som du?

God Jul på er förresten.

Haha läste precis kommentarerna från @iKalle. Tror inte Tomten kommer till dig i år min vän. Slappna av lite i tonen det är trots allt jul oavsett vilken hudfärg man har. Kanske har det du upplever att göra med det jag skrev ovan. Du vet att man behandlar andra som man själv blivit behandlad. Kanske kan du vara den som bryter skitsnacket och väljer "the high road"?

Nej God Jul på dig och hoppas du får en skön helg i Uppsala.

Nu tycks det vara dags att avsluta den här diskussionen. Tillbaks till julfirandet istället.

*Tråd låst. Avstängning utdelad.*

Bevaka tråden