Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ergonomi och funktion ritbrädor

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falköping
  • 2013-12-21 15:21

Gått ifrån apples touchpad då inte fick fram något bra sätt att mus trycka vid större markeringar mm i PS o LR. Köpte nu en wacom intuos pro för tro att det skulle bli bättre. Men då kommer andra bekymmer och frågan om hur man smidigt använder sin ritbräda?
Visst nu kan man musklicka med pennan och klumpigt orientera sig över brädan men skrolla blir nu svårt för tangent bordet vill jag ju ha kvar vid vänsterhanden. Hur gör ni andra?

Förut när jag jobbade professionellt med grafik så testade jag också en massa olika ritbrädor, trackpads osv. , men det var bara en sak som funkade riktigt bra - mus! En riktigt bra lasermus ska det vara. Sen kan man använda wacom som komplement när man illustrerar så klart. Nu har jag bytt jobb och håller inte på så mycket med grafik längre, så nu har jag en magic trackpad, som är väldigt bra, men jag tror att även med denna så skulle det blir struligt vid just stora markeringar typ över hela skärmen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-12-31 18:08

Jag placerar tgm ovanför ritbrädan och scrollar med musen med vä-hand (musen placerad vä om ritbrädan). Har gått över till att
använda vä-hand för musen pga att jag får nackproblem när jag använder h-hand. detta pga att jah har tgb med numeriskt del
och då kommer h-hand för långt ut åt höger.

Vid scrollningen lyfter jag upp penna från ritbrädan så den inte inverkar.
Vid fin-markeringar är penna bättre än mus, finmotoriken i handen är överlägsen rörelse med armen.

  • Medlem
  • Falköping
  • 2014-01-03 12:05

tack för ni tar er tid att dela med er av era erfarenheter! Kommer ge ritbrädan några ytterligare seriösa försök! Gillar trackpaden och ser igentligen enda nackdelen är det där med att trycka och måla samtidigt som ett bekymmer.

1
Bevaka tråden