Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigerings program för foto

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-26 13:05
Ursprungligen av Erik.dv:

Framkallning är mycket sämre i Aperture, organisering bättre. Men det senare må vara en smaksak. Jag tycker Aperture verkar enormt mycket snabbare på samma hårdvara dessutom.

Mitt workflow är organisering i Aperture - framkallning och retouch i Photoshop.

Snabbhet vet jag inte om jag tycker mig uppleva någon skillnad på. Jag kör på en iMac late 2012 med 32 GB RAM.

Sedan är det klart, använder du inte Aperture för framkallning och retouch utan gör det i PS så är det ju en annan femma. Då tycker jag heller inte riktigt att du kan göra en jämförelse mellan Aperture och LR, det är ju där den stora skillnaden ligger

Jag använder Aperture för jag trivs med det då det är mer Mac-igt än Lightroom som jag upplever mer PC-aktigt i användarmiljön. Aperture har bra inbyggd support för Bildström, FB och andra grejer. Ett utmärkt verktyg för organisering och sortering av bilder och även hantering av raw-bilder med bra versionshantering och bra funktioner för ljussättning, skärpa, färghantering och så vidare.

Lightroom är precis som Aperture ett program för hantering av fotobibliotek samt exponeringsjustering och "framkallning" av bilder.

För bildmanipulering, det vill säga avancerad bildredigering, använder jag Pixelmator. Jag når Pixelmator inifrån Aperture och när jag är klar med bilden i Pixelmator så sparas den i Aperture.

Photoshop är ett bildmanipuleringsprogram som Pixelmator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-26 14:18
Ursprungligen av zinned:

Snabbhet vet jag inte om jag tycker mig uppleva någon skillnad på. Jag kör på en iMac late 2012 med 32 GB RAM.

Sedan är det klart, använder du inte Aperture för framkallning och retouch utan gör det i PS så är det ju en annan femma. Då tycker jag heller inte riktigt att du kan göra en jämförelse mellan Aperture och LR, det är ju där den stora skillnaden ligger

Det beror som sagt på vad målet med programmen är och vilka alternativ man har. Eftersom jag sitter med både Aperture, Lightroom och Photoshop kör jag mitt flöde. Och Camera RAW från Adobe är fruktansvärt segarbetat även om resultatet blir bra. Jag förstår inte vad de gjort med produkten för att den ska vara så fruktansvärt seg. Att ex. panorera i bild känns som man sitter på en maskin från 1991.

Senast redigerat 2014-02-26 14:36
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-26 15:16
Ursprungligen av Erik.dv:

Det beror som sagt på vad målet med programmen är och vilka alternativ man har. Eftersom jag sitter med både Aperture, Lightroom och Photoshop kör jag mitt flöde. Och Camera RAW från Adobe är fruktansvärt segarbetat även om resultatet blir bra. Jag förstår inte vad de gjort med produkten för att den ska vara så fruktansvärt seg. Att ex. panorera i bild känns som man sitter på en maskin från 1991.

Jag använder inte ACR i PS men i LR så är det du beskriver inga problem iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-26 15:47
Ursprungligen av zinned:

Jag använder inte ACR i PS men i LR så är det du beskriver inga problem iaf.

Jag kan testa lite när jag kommer hem men mitt minne av Lightroom (4 och 5) var just segt GUI utan dess like jämfört med Aperture.

Håller helt med erro67

Ursprungligen av erro67:

eemmz: vad är det för sorts bildredigering du vill göra? Vill du även kunna "hantera" dina bilder, d.v.s. sortera, filtrera, stjärnmärka, använda nyckelord, samlingar m.m.?

Jag håller helt med Erro67... Emma berättar att hon söker ett bildredigeringsprogram och haft liten inskolningsfas i fotoredigering. Och då flyger en massa olika bud fram från freeware till 19000-kronors Photoshop fram. Hade jag haft ett litet nybörjarintresse för en annan hobby t.ex. ishockey så lägger jag inte flera tusen efter några övningsomgångar på egen svindyr utrustning, utan hyr eller lånar den snarare... För det andra är bildredigering för mig ett jättebrett område... Photoshop i alla ära, men vill man bara klippa, sätta på någon snygg bling-bling-effekt och sedan lägga ut bilden på Internet så är knappas Photoshop alternativ nummer 1. Photoshop för mig är ett student- eller arbetsredskap som man knappast använder ens en fjärdedel av alla finesser på. VILKA finesser du sedan väljer att använda är dessutom helt olika för vad ditt ändamål är.

Pixelmator är ju något som skall "efterlikna" Photoshop, men nix. Återigen Emma - vad är det du vill göra? Ändra färger, kontrast, lägga på en fin ram? Redigera ansikten, landskap, djur, arkitektur?... Ett nybörjarprogram för detta ändamål är inte Photoshop, Lightroom eller Aperture.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-26 21:05
Ursprungligen av eemmz:

Hej!
Jag skulle behöva ha er hjälp med mitt val av program för redigering av bilder. Jag har läst på ganska väl och fått lite rådgivning om vilka program som rekommenderas... Jag har haft ett stort intresse för fotografi, och har på senaste tiden börjat fota allt mer och likaså redigering då jag endast leker lite i Mac's egna redigerings program eller Pickmonkey, som inte har så mycket att erbjuda.... Har jobbar lite i Photoshop tidigare från gymnasiet...

Jag skulle i alla fall behöva ert råd och erfaranhet om bildredigerings program som ni rekommenderar! Har hört attLightroom5 ska vara bra? Har även hört gott om Photoshop CC och Camera raw. Skulle vara jätte tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta!

Mvh
Emma

För att lite mer konkret svara trådskaparen tror jag du får tänka ut lite vad du vill kunna göra.

- Adobe Lightroom och Apple Aperture är bra program för att organisera och framkalla dina bilder. De har enklare redigeringsmöjligheter men primärt jobbar man just med framkallning, färgjusteringar (även selektiva sådana) osv. Lightroom har skulle nog de flesta säga en bättre RAW-konverterare, däremot är det många som föredrar Aperture som program. Lightroom kostar även ca 1200-1300 kr där jag tror Aperture ligger kring 500 kr.

- Adobe Photoshop CC har ingen möjlighet att sortera eller organisera bilder men alla möjligheter att framkalla och retouchera dem. Du har fulla lagermöjligheter samt mängder av filter. Problemet med Photoshop CC är att du inte kan köpa utan endast hyra för ca 100 kr / mån (kanske mer i framtiden).

- Pixelmator är en kan man säga "shareware Photoshop". Det har inga sorteringsfunktioner, utan är tänkt för retouch. Nackdelen är att det helt är i händerna på OSX för RAW-framkallning (så vitt jag vet) vilket inte är den bästa. Kostnaden är å andra sidan låg. Rekommenderar att ladda ner en demo!

I sammanhanget är Lightroom en bra produkt förutom om du vill in och leka mer kreativt med laget och retouch. Personligen känner jag mig för begränsad i Lightroom, tycker Aperture är mycket bättre för sortering / val av bilder och vänder mig då till Photoshop CC för arbete.

En sak som jag fullkomligt älskar i CameraRaw är linskorrigering. Det är naturligtvis inte alla bilder som har behov av det, men när man har det så riktigt suckar man ju av glädje. Skulle bli djupt olycklig utan det!

http://youtu.be/E43ddr_9pRY

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-26 22:49
Ursprungligen av alfacat:

Jag håller helt med Erro67... Emma berättar att hon söker ett bildredigeringsprogram och haft liten inskolningsfas i fotoredigering. Och då flyger en massa olika bud fram från freeware till 19000-kronors Photoshop fram. Hade jag haft ett litet nybörjarintresse för en annan hobby t.ex. ishockey så lägger jag inte flera tusen efter några övningsomgångar på egen svindyr utrustning, utan hyr eller lånar den snarare... För det andra är bildredigering för mig ett jättebrett område... Photoshop i alla ära, men vill man bara klippa, sätta på någon snygg bling-bling-effekt och sedan lägga ut bilden på Internet så är knappas Photoshop alternativ nummer 1. Photoshop för mig är ett student- eller arbetsredskap som man knappast använder ens en fjärdedel av alla finesser på. VILKA finesser du sedan väljer att använda är dessutom helt olika för vad ditt ändamål är.

Pixelmator är ju något som skall "efterlikna" Photoshop, men nix. Återigen Emma - vad är det du vill göra? Ändra färger, kontrast, lägga på en fin ram? Redigera ansikten, landskap, djur, arkitektur?... Ett nybörjarprogram för detta ändamål är inte Photoshop, Lightroom eller Aperture.

Ok, att Photoshop är dyrt och kan vara komplext men det har ju bara nämnts i förbifarten och är knappast det som någon har rekommenderat. Däremot kan Lightroom och Aperture vara mycket bra val, de är definitivt inte dyra iaf. Jag har ingen som helst förståelse för hur du kan säga att dessa två inte är nybörjarprogram, de är absolut inte svåra att använda och speciellt inte när man redan har haft en "inskolningsfas" i fotoredigering. Du verkar inte ha någon som helst egen erfarenhet av dem.

Dock har du rätt i att det är väsentligt att veta vad TS är ute efter att kunna göra, det bör vi få veta för att kunna ge ännu snävare tips.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

En sak som jag fullkomligt älskar i CameraRaw är linskorrigering. Det är naturligtvis inte alla bilder som har behov av det, men när man har det så riktigt suckar man ju av glädje. Skulle bli djupt olycklig utan det!

http://youtu.be/E43ddr_9pRY

Ja, absolut! Samma funktion i Lightroom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-26 22:54

Lightroom eller Aperture är inte så svåra att sätta sig in i om man vill och har lite tidigare kunskaper. Och ja, linskorrigeringen i ACR är mycket trevlig. Som student kan man även få lightroom till billigare peng.

Ursprungligen av zinned:

Ok, att Photoshop är dyrt och kan vara komplext men det har ju bara nämnts i förbifarten och är knappast det som någon har rekommenderat. Däremot kan Lightroom och Aperture vara mycket bra val, de är definitivt inte dyra iaf. Jag har ingen som helst förståelse för hur du kan säga att dessa två inte är nybörjarprogram, de är absolut inte svåra att använda och speciellt inte när man redan har haft en "inskolningsfas" i fotoredigering. Du verkar inte ha någon som helst egen erfarenhet av dem.

Dock har du rätt i att det är väsentligt att veta vad TS är ute efter att kunna göra, det bör vi få veta för att kunna ge ännu snävare tips.

Ja, absolut! Samma funktion i Lightroom.

Här gick man på hård kritik direkt.

Beträffande PS så har detta nämnts och diskuterats i tråden. Lightroom och Aperture har dock blivit det som diskuteras allra mest. Själv använder jag inte Lightroom (mer) men däremot Aperture i kombo med PS. Jobbat med bildredigering och foto och föreläser på universitet kring bildredigering och digitala bilder så uppenbarligen kan jag väldigt 'lite' om detta enligt dig Återigen grundar sig tragiskt nog inte fokus i kritiken på vad trådstartaren önskat använda för typ av finesser och funktioner. En hel del studenter jag träffat och kört en grundkurs i digital fotoredigering (not: det kan väl likställas med inskolningsfas), har utvecklat sina kunskaper oerhört efter detta och jobbar eller utbildar sig vidare. Andra nöjer sig med att klippa och klistra, lägga till någon läcker 'ram' och en färdig effekt på bilden t.ex. att bara snabbkonvertera bilden till gråskalig och de studenterna är nöjda med sina resultat. Andra fotograferar med sina smartphones (iPhones och Android) där inte ens närheten av raw-formatet utnyttjas och vill då använda sig av och redigera 1-4 bilder någon gång lite till och från. Här lockar inga färdiga arbetsflöden för 100 bilder åt samma gng eller sorterings-/klassificeringsmöjligheter av bilder eller raw-möjligheter. För mig är det ett jättespektra på kunskaper, färdigheter och utvecklingsmöjligheter som olika personer (studenter) visar upp. Aperture och Lightroom är för både dig och mig enkla program, men för en hel del raka motsatsen. Ett program som iPhoto eller dylikt kan i de fallen täcka de allra basalaste behoven. Medan andra vill, kan och vågar gå vidare med 'riktiga' bildredigeringsprogram.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-28 12:52
Ursprungligen av alfacat:

Här gick man på hård kritik direkt.

Beträffande PS så har detta nämnts och diskuterats i tråden. Lightroom och Aperture har dock blivit det som diskuteras allra mest. Själv använder jag inte Lightroom (mer) men däremot Aperture i kombo med PS. Jobbat med bildredigering och foto och föreläser på universitet kring bildredigering och digitala bilder så uppenbarligen kan jag väldigt 'lite' om detta enligt dig Återigen grundar sig tragiskt nog inte fokus i kritiken på vad trådstartaren önskat använda för typ av finesser och funktioner. En hel del studenter jag träffat och kört en grundkurs i digital fotoredigering (not: det kan väl likställas med inskolningsfas), har utvecklat sina kunskaper oerhört efter detta och jobbar eller utbildar sig vidare. Andra nöjer sig med att klippa och klistra, lägga till någon läcker 'ram' och en färdig effekt på bilden t.ex. att bara snabbkonvertera bilden till gråskalig och de studenterna är nöjda med sina resultat. Andra fotograferar med sina smartphones (iPhones och Android) där inte ens närheten av raw-formatet utnyttjas och vill då använda sig av och redigera 1-4 bilder någon gång lite till och från. Här lockar inga färdiga arbetsflöden för 100 bilder åt samma gng eller sorterings-/klassificeringsmöjligheter av bilder eller raw-möjligheter. För mig är det ett jättespektra på kunskaper, färdigheter och utvecklingsmöjligheter som olika personer (studenter) visar upp. Aperture och Lightroom är för både dig och mig enkla program, men för en hel del raka motsatsen. Ett program som iPhoto eller dylikt kan i de fallen täcka de allra basalaste behoven. Medan andra vill, kan och vågar gå vidare med 'riktiga' bildredigeringsprogram.

Jag håller med dig i mångt och mycket men då TS själv säger sig ha vad som skulle kunna tolkas som baskunskaper i redigering så kan inte varken Aperture eller Lightroom anses som komplexa verktyg. Skulle det trots allt vara så, då ställer jag mig väldigt tvekande till hur TS egentligen definierar vad som är "baskunskaper".

Vad det gäller dig och att du jobbat med bildredigering och föreläser om det på universitet så är det inte speciellt intressant här, mitt svar baserades enbart på vad jag kunde läsa i ditt tidigare inlägg. Dessutom höll jag ju redan där med dig om att det är väsentligt att veta vad TS vill åstadkomma.

Vi kan nog lägga ner detta i vilket fall som, TS har ju inte brytt sig om att komma med ytterligare info på över en vecka.

Bevaka tråden