Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalenderfråga. iCloud + standard med aktiviteter = iCloudkalender med aktiviteter, hur?.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, jag gör ett nytt försök, har väl suttit för många timmar och blivit insnöad i denna fråga.

Jag har iPad 2, iPad Air och iPhone 4S med senaste iOS 7, de har samma Apple-ID

Har en kalender i iPad 2 med alla aktiviteter som inte är en iCloud kalender.
I Air har jag en kalender iCloud som jag vill ha in aktiviteterna i och sedan ha på samtliga enheter. Hur slår jag ihop dessa?

Bilden visar vilka kalendrar som finns i iPad 2

Senast redigerat 2014-03-22 08:08
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-22 07:35
Ursprungligen av Blåtummen:

Vi är väl många haft en kalender på en enhet men vill du ha den vill den på flera, har verkligen försökt finna info på nätet men blir bara mer frustrerad efter åtskilliga timmar försök.

Detta är totalt obegripligt!!!
Du får formulera om dig för ska man gissa vad du menar kommer du få fel råd.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-22 10:29

Inte en lösning för gamla händelser, men börja med att ställa in en iCloudkalender som förvald kalender. Då blir alla framtida händelser synkade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-22 11:39

Om det är så att alla dina aktiviteter just nu ligger i den lokala "Kalender" på iPad2 så räcker det ju att du gör den till en iCloudkalender som dyker upp i alla enheter och sedan kan du radera den nuvarande "iCloudkalender".

Det gör du genom att stänga av och åter sätta på kalendersynk på iPad2 i Inställningar> iCloud> Kalendrar. När du stänger av får du frågan vad som ska göras med de kalendrar som synkroniseras i iCloud, och då ska du välja "Radera från iPad". Den lokalt sparade kalendern rörs inte. När du sedan åter sätter på kalendersynk på iPad2 så får du meddelandet att "Dina kalendrar kommer att slås ihop med iCloud", välj då "Slå ihop". Det betyder inte att alla aktiviteter läggs i samma kalender, utan du kommer nu kunna se både "Kalender" och "iCloudkalender" under iCloud på alla dina enheter och i iCloud på webben.

För att slå ihop aktiviteter i två olika kalendrar till en enda behöver du använda export/import-funktionen i Kalender-programmet i OSX. Har du inte tillgång till det utan enbart iOS-enheter kan du flytta aktiviteter manuellt genom att på en dator logga in på iCloud.com och i webgränssnittet dra aktiviteten till önskad kalender i vänsterkolumnen.

Ursprungligen av IngoX:

Om det är så att alla dina aktiviteter just nu ligger i den lokala "Kalender" på iPad2 så räcker det ju att du gör den till en iCloudkalender som dyker upp i alla enheter och sedan kan du radera den nuvarande "iCloudkalender".

Det gör du genom att stänga av och åter sätta på kalendersynk på iPad2 i Inställningar> iCloud> Kalendrar. När du stänger av får du frågan vad som ska göras med de kalendrar som synkroniseras i iCloud, och då ska du välja "Radera från iPad". Den lokalt sparade kalendern rörs inte. När du sedan åter sätter på kalendersynk på iPad2 så får du meddelandet att "Dina kalendrar kommer att slås ihop med iCloud", välj då "Slå ihop". Det betyder inte att alla aktiviteter läggs i samma kalender, utan du kommer nu kunna se både "Kalender" och "iCloudkalender" under iCloud på alla dina enheter och i iCloud på webben.

För att slå ihop aktiviteter i två olika kalendrar till en enda behöver du använda export/import-funktionen i Kalender-programmet i OSX. Har du inte tillgång till det utan enbart iOS-enheter kan du flytta aktiviteter manuellt genom att på en dator logga in på iCloud.com och i webgränssnittet dra aktiviteten till önskad kalender i vänsterkolumnen.

Jag har nog suttit i en vecka till och från och kämpat med detta. Är inte så van vid Appletänket och är rädd att skada den tidigare kalendern. Jag tror nog att många ovana användare går bet på den här proceduren för jag har Googlat runt men har inte funnit det.
Intressant om någon känner till var det går att finna: 1. på svenska 2. skrivet av Apple.

1. Tack reboot. När jag gjort som du skrev hade jag nu delad kalender framåt i tiden på alla enheter och de synkade utmärkt.

2. Tack IngoX. Det var med STOR oro jag gick in i iPad2 och mixtrade med den tidigare kalender, men allt gick bra!
Läste tre gånger innan jag tryckte.... det var med "svetten i pannan"

Vad som hänt är att Kalendern har flyttats från PÅ MIN iPAD till ICLOUD, sedan synkades den över till de andra enheterna.
Det duger köra "överlagrat" läge så tillsvidare. Som antog har jag ingen Mac i min ägo och den andra metoden att dra aktiviterar via webbgränssittet kanske är lite omständigt, men jag skall testa detta framöver.

Tack än en gång

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-22 21:35

Bra att det löste sig! Friskt vågat, hälften vunnet Du gör väl säkerhetskopior på dina enheter, antingen trådlöst via iCloud eller iTunes med kabel.

Ursprungligen av Blåtummen:

Intressant om någon känner till var det går att finna: 1. på svenska 2. skrivet av Apple

Apples iCloud-support på svenska: https://www.apple.com/se/support/icloud/

Ursprungligen av Blåtummen:

Det duger köra "överlagrat" läge så tillsvidare. Som antog har jag ingen Mac i min ägo och den andra metoden att dra aktiviterar via webbgränssittet kanske är lite omständigt, men jag skall testa detta framöver.

Om du har ett fåtal aktiviteter som nu ligger i "fel" kalender så kan du även flytta dem mellan olika kalendrar på dina iOS-enheter. Titta i nedanstående länk under "Hantera dina kalenderhändelser - iOS". Men jag tror att det går lite snabbare att dra över dem i webgränssnittet.
iCloud: Använda iCloud-kalendrar med Kalender och iCal

Om du kan använda en OSX-dator så exporterar du en kalender till en ics-fil. När du sedan importerar den igen så får man valet vilken kalender händelserna ska läggas till.
iCloud: Importera data manuellt från Kalender eller iCal till iCloud Kalender
(när det talas om iCal så är det så Kalenderprogrammet hette i OSX 10.7 Lion och tidigare)

1
Bevaka tråden