Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minns du Iphone 3G-lanseringen?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den 11 juli 2008 började #Iphone 3G att säljas i Sverige och med anledning av den kommande sexårsdagen tänkte vi på redaktionen sammanställa en återblick.

Iphone 3G var den första modellen som började säljas officiellt i Sverige. Den kom med stöd för 3G, hade inbyggd gps och kom med Iphone OS 2 förinstallerat. En av nyheterna med operativsystemet var App Store och stöd för tredjepartsappar.

Minns du det som igår? Stod du i kö? Har du bilder? Dela gärna med dig här i tråden, så samlar vi det bästa i vår artikel.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2014-07-11 11:48

Vilken dag detta var. Vi befann oss i sommarstugan som ligger 7,8 distan rakt ut till havs. Just denna dag var det fint väder men det blåste ganska mycket. Nästan som idag faktiskt. Då vi har en liten öppen båt så blev jag givetvis dyngblöt på överfarten. Väl i land fick jag hoppa på motorcykeln och åka en mil till närmaste Telia butik. Där fick jag en nummerlapp med ett betydligt högre nummer än vad LED-displayen visade. Estimerad väntetid 90 minuter. Paniken kom krypande. Herregud kommer de räcka? Jag stod kvar i butiken en liten stund. "Hej, en iPhone på 16 GB tack". Sen kom nästa. "Hej, en iPhone på 16 GB." Mmm de där kommer lätt ta slut. Jag gick iväg och tog en fika så länge. Väl tillbaka i butiken igen så var det ca 20 nummer kvar till min tur. "Hej, en iPhone 16 GB". "Tyvärr, vi har bara 8:or kvar". Jahopp då började man fundera. Ska jag sätta mig på motorcykeln och åka tillbaka och bli dyngblöt en gång till utan iPhone eller ska jag vänta kvar och hoppas att 8:orna räcker? Jag väntade kvar, och tänka sig, när det var min tur så fanns det 8:or kvar. Glad i hågen satte jag mig på motorcykeln och gasade iväg till båten. Jag hoppade ner i båten och studsade ut på vågorna ut till stugan igen. Jag hann väll knappt ta av mig de blöta ytterkläderna innan telefonen var uppackad. Jag höll in startknappen och upp kommer en symbol som bad mig koppla in den till datorn. Vilken tur. Jag hade den med mig. Jag kopplade in sladden och möttes av ett nytt meddelande som sa att internet saknades. PANIK! Va fasen!? Mitt gamla abonnemang och gamla telefon hade ju avaktiverats i samband med att jag tecknade Mini-abonnemanget. Det fanns ingen möjlighet att få tillgång till internet här ute. Japp jag skriver nu detta 6 år senare på min iPad Air på exakt samma ställe där jag försökte få igång min första iPhone. Jag har inte ångrat den smått äventyrliga resan en enda gång sedan dess. Även om min fru tyckte att det var mer en lovligt galet att ge sig iväg i båten i sådan vind bara för att köpa en ny mobiltelefon. Hon insåg inte storheten i den då men nu är hon inne på sin andra iPhone.

Det var en helt galen dag när det äntligen var dags att få köpa den.

Jag stod visserligen inte och köade för den men så fort pressen släppte i butikerna så skulle jag hämta ut en - trodde jag!

Slutsålt i butik efter butik men tillsist hittade jag en sista butik i Malmö som fortfarande hade ett par exempel kvar och lyckan var gjord.

Har nog aldrig varit en så stor appletaliban som jag var i veckorna innan och i över ett år efter att man köpt den.
Man flinade åt polarna med 'vanliga telefoner' eller de få som hade superlaggiga Xperior eller liknande, heh det var en helt annan tid.

Jag var först skeptisk till hela konceptet. Jag ville ha fysiskt tangentbord, så att jag kunde känna knapparna med fingrarna och slå nummer i bilen utan att titta på telefonen. Sen efter några månader tog nyfikenheten överhanden och jag köpte en. Sen dess har jag köpt den nya varje gång vid släpp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-11 12:02
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Den 11 juli 2008 började #Iphone 3G att säljas i Sverige och med anledning av den kommande sexårsdagen tänkte vi på redaktionen sammanställa en återblick.

Iphone 3G var den första modellen som började säljas officiellt i Sverige. Den kom med stöd för 3G, hade inbyggd gps och kom med Iphone OS 2 förinstallerat. En av nyheterna med operativsystemet var App Store och stöd för tredjepartsappar.

Minns du det som igår? Stod du i kö? Har du bilder? Dela gärna med dig här i tråden, så samlar vi det bästa i vår artikel.

Jag köade i den nattöppna butiken i Malmö men någon telefon då blev det inte. Min modell tog slut när man var ett par meter från butiksingången, detta efter ca 4-5 timmars väntan. Dock så fick jag tag i en några timmar senare, på morgonen dagen därpå i annan butik. Sedan dess har jag aldrig velat äga någon telefon från annan tillverkare.

Btw @ida lindkvist , jag har för mig att AppStore inte fanns när 3G:n släpptes utan kom först någon vecka/månad senare.

Ursprungligen av zinned:

Btw @ida lindkvist , jag har för mig att AppStore inte fanns när 3G:n släpptes utan kom först någon vecka/månad senare.

Hm, jag minns inte själv, men Wikipedia och ett gäng andra säger att App Store öppnade den 10 juli 2008, det vill säga dagen före och att det vid starten fanns cirka 500 appar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-11 12:11
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Hm, jag minns inte själv, men Wikipedia och ett gäng andra säger att App Store öppnade den 10 juli 2008, det vill säga dagen före och att det vid starten fanns cirka 500 appar.

Hmm, ok. Jag har också en minnesbild av att det inte var iPhone OS 2.0 som gällde när 3G:n lanserades utan att det var typ 1.8 eller dyl. Just det att AppStore inte fanns tillgängligt direkt med 3G:n.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2014-07-11 12:21

Jag är helt övertygad om att AppStore inte fanns från start här i Sverige. Webbappar var det som gällde. AppStore lanserades senare i och med en systemuppdatering. Det var ett jäkla gnäll på att den var så hårt styrd av Apple när den kom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-11 12:22

Mitt inköp gick faktiskt helt smärtfritt. Gled ner till Teliabutiken i Västra Hamnen i Malmö 1 timme innan öppning. Stod ca 20 personer där. Jag ställde mig och en kvart innan öppning fick jag en nummerlapp med siffran 24 på. Det gick väll en halvtimma efter öppning innan man var framme och hostade upp pengar för en 16 GB svart iPhone.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-11 12:26
Ursprungligen av Spooky:

Jag är helt övertygad om att AppStore inte fanns från start här i Sverige. Webbappar var det som gällde. AppStore lanserades senare i och med en systemuppdatering. Det var ett jäkla gnäll på att den var så hårt styrd av Apple när den kom.

Jag tänkte väl det, då stämmer min minnesbild.

Ursprungligen av Spooky:

Jag är helt övertygad om att AppStore inte fanns från start här i Sverige. Webbappar var det som gällde. AppStore lanserades senare i och med en systemuppdatering. Det var ett jäkla gnäll på att den var så hårt styrd av Apple när den kom.

Jättekonstigt, hittar ju svenska recensioner publicerade dagarna efter lanseringen som nämner App Store.

Tillägg: Pc för Alla testar den till och med före lanseringen och skriver om App Store.

Jo, App Store fanns från början här i Sverige och iPhone 3G levererades absolut med iPhone OS 2.0. Det jag antar att zinned & co blandar ihop det med var den första iPhone, den levde ju ett år utan annat än webappar. Eller börjar ni bara bli gamla.

Jag köade många timmar i regnet utanför den lilla Teliabutik i Växjö som sålde iPhone 3G, men fick till slut tag i en vit 16 GB. Kommer inte ihåg exakt vilken app som var den första jag laddade ner, men jag tror det var något mycket simpelt Breakout-spel.

Jo då, visst fanns App Store med från början i Iphone 3G.

Skrivs även om det i detta test på Mobil.se. Alla förhandsbilder på Iphone 3G, i telias reklam exempelvis visar också App Store-ikonen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-11 12:44

Är det inte så att AppStore lanserades olika datum i respektive land?
10 juli 2008 i USA men senare i resten av världen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-11 12:48
Ursprungligen av Capeman:

Jo, App Store fanns från början här i Sverige och iPhone 3G levererades absolut med iPhone OS 2.0. Det jag antar att zinned & co blandar ihop det med var den första iPhone, den levde ju ett år utan annat än webappar. Eller börjar ni bara bli gamla.

Nej min vän, nog för att jag börjar bli gammal men inte så gammal

Jag hade aldrig 1st gen utan hoppade på när 3G:n kom till sverige. Jag är näst intill övertygad om att varken 2.0 var på plats när den släpptes eller AppStore med den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-11 13:08

Kan det vara så då att lurarna inte levererades med iPhone OS 2.0 utan det fick man uppdatera manuellt? Det skulle ju förklara avsaknad av AppStore.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-11 13:53

Jag kommer inte ihåg när jag köpte min, men min sambo fick min gamla original-iPhone då. Hon är lärare och eleverna gjorde stora ögon; de hade aldrig sett något sådant, eller ens hört talas om iPhone

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2014-07-11 16:11
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jättekonstigt, hittar ju svenska recensioner publicerade dagarna efter lanseringen som nämner App Store.

Tillägg: Pc för Alla testar den till och med före lanseringen och skriver om App Store.

Jag funderade på det där nu medan jag slipade och förberedde utemöblerna för ommålning. Det var nog så att vi som har för oss att AppStore kom senare tänker för mycket på den första iPhonen. Det var kanske snarare så att iPhone 3G och den AppStoren den kom med var så pass begränsad att det tog ett tag innan det började komma användbara appar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-11 16:50

Jag tror mer på inlägg #17

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-11 17:03
Ursprungligen av zinned:

Kan det vara så då att lurarna inte levererades med iPhone OS 2.0 utan det fick man uppdatera manuellt? Det skulle ju förklara avsaknad av AppStore.

Nej, den kom med 2.0 och därmed App Store.

Ursprungligen av zinned:

Jag tror mer på inlägg #17

Tyvärr sviker ditt minne dig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-07-11 17:42

Jag köpte min iPhone 3G ca 2 veckor efter att den släpptes. Efter att ha varit på en längre resa gick jag in i en teliabutik på vägen hem för att kolla om det fanns något exemplar - jag fick både färg och minnesstorlek som jag var ute efter, en vit 16GB iPhone 3G.

Samtidigt minns jag att många som bokat i butik på releasedagen fick vänta ganska länge på sina telefoner. Telia skötte inte detta riktigt rättvist med den första iPhone-modellen men jag var nöjd iaf.

App Store fanns med från start.

  • Medlem
  • 2014-07-11 18:41

Om jag minns 3G-lanseringen? Jag minns den som igår...
Jag hade precis köpt en LG "någonting", en tegelsten gjord av plast med touchscreen. Köpte den några månader innan iPhone 3G kom till Sverige. Och jag minns att jag var på semester på Sveriges baksida, Göteborg. Jag minns köerna utanför Telia-butikerna. Detta var ju på den tiden som Telia var den enda operatören som sålde telefonerna.
Minns att jag övervägde att ställa mig i kö. Men eftersom kön var så lång var det extremt osäkert om jag ens skulle få någon telefon över huvud taget. Jag avvaktade sedan ett tag och köpte min första iPhone precis före julen 2008. Sedan dess hag jag hunnit med alla modeller, 3GS undantaget dock.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-11 22:26
Ursprungligen av Capeman:

Tyvärr sviker ditt minne dig.

Antagligen

Något scenario var iaf så som jag beskrev det, om inte när 3G:n kom till sverige så något annat...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-07-11 23:28

Att jag minns. Då detta är min födelsedag var det ännu mer ovanligt att åka in till Göteborg och sätta sig i kö utanför Telia. Första gången jag köade och jag kunde lika gärna haft "NÖRD" i pannan kändes det som. Tveksam om det ens stod 5 tjejer i kön.

I över 6 timmar och många av dom i regn satt vi där. Peter Sipen hade jobbet att hålla igång publiken och gjorde föga förvånande ett katastrofalt jobb. Efter att ha kallat David Lega för Daniel och frågat om han ska köpa telefonen med "3G-stöd" för att han behöver extra mycket stöd, tappade man gnistan. När det väl började rulla och folk kom ut med telefonerna vaknade man till.

Vit 16GB skulle jag ha och vit 16GB fick jag. Nr. 32 i Gbg med en iPhone 3G och jag var lyrisk.

2 dagar senare söp jag bort telefonen i en svarttaxi. Jag köpte en ny i Värnamo (det var ju bara 1 lur per person på den tiden) och sedan blev även den stulen på en privatfest 5 dagar senare (lämnade den hemma för att inte bli av med den och en kille gick tillbaka och snodde den). Jag lyckades dock få tillbaka den men blev av med den 2 veckor senare på festival. Jag är inte slarvig! Haha

Jag köpte en iPhone 3G 11 juli 2008, hade sedan en 3GS och köade för 4an och även för 5an. Tro mig, jag kommer fan står där som en ärketönt även till hösten.

Senast redigerat 2014-07-12 10:59
Ursprungligen av kladda:

Att jag minns. Då detta är min födelsedag var det ännu mer ovanligt att åka in till Göteborg och sätta sig i kö utanför Telia. Första gången jag köade och jag kunde lika gärna haft "NÖRD" i pannan kändes det som. Tveksam om det ens stod 5 tjejer i kön.

I över 6 timmar och många av dom i regn satt vi där. Peter Sipen hade jobbet att hålla igång publiken och gjorde föga förvånande ett katastrofalt jobb. Efter att ha kallat David Lega för Daniel och frågat om han ska köpa telefonen med "3G-stöd" för att han behöver extra mycket stöd, tappade man gnistan. När det väl började rulla och folk kom ut med telefonerna vaknade man till.

Vit 16GB skulle jag ha och vit 16GB fick jag. Nr. 32 i Gbg med en iPhone 3G och jag var lyrisk.

2 dagar senare söp jag bort telefonen i en svarttaxi. Jag köpte en ny i Värnamo (det var ju bara 1 lur per person på den tiden) och sedan blev även den stulen på en privatfest 5 dagar senare (lämnade den hemma för att inte bli av med den och en kille gick tillbaka och snodde den). Jag lyckades dock få tillbaka den men blev av med den 2 veckor senare på festival. Jag är inte slarvig! Haha

Jag köpte en iPhone 3G 11 juli 2008, hade sedan en 3GS och köade för 4an och även för 5an. Tro mig, jag kommer fan står där som en ärketönt även till hösten.

Du har aldrig funderat på en sån här telefon när du ska ut och festa?

Blir lite billigare helgnöjen på detta viset

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-12 10:32

Jag minns det också som om det var igår. Arbetade på Telia under tiden det begav sig och hade ansvaret för att se till att Teliawebben fungerade tillfredställande med iPhone efter lanseringen. Det var inte snack om att skapa responsiva sidor med Telias dåvarande CMS, men lite metataggar och jpgpuffar istället för flash var det som gällde.

Två dagar innan telefonen släpptes i butik på onsdagen den 9/7 kunde jag kvittera ut en egen iPhone 3G 8GB Svart lånetelefon från någon hemlig grupp inom Telia Göteborg. Telia Göteborg hade fått lov att köpa loss ett mycket litet antal (typ tre) telefoner för test innan lanseringen och det var mängder med boilerplate att läsa genom angående användandet av dessa. Jag fick strängt besked om att inte släppa telefonen ur sikte till dess att jag var klar med vad jag skulle ha den till. Problemet var ju att jag själv så klart ville hämta ut en telefon till eget bruk.

Så jag satt i Telia kön från klockan 17 med en Svart iPhone 3G i fickan som jag inte vågade plocka fram förrän precis innan det var dags att komma in, med tanke på att jag var livrädd för att skapa kaos i lanseringen som så många på jobbet slitit häcken av sig för att få till.

Mitt nummer i kön var (så klart) 42 och det blev som många andra en 16GB vit 3G.

Tyvärr var den vita plasten (som all vit plast har jag lärt mig senare) sämre än den svarta, den sprack upp och blev ful. Speciellt fett från fingrar och ansikte på fram och baksida. När 3GS kom med den "oljofobiska" beläggningen på skärm och ny plastcoating var det som natt och dag.

Angående när AppStore kom så läckte Apple OS 2.0 uppdateringen till original iPhonen på torsdagen och i och med detta kunde man uppdatera till iOS 2, men App Store fungerade inte och den bara laggade. Källa: http://www.macworld.com/article/1134383/iphon...

Apple släppte officiellt OS 2.0 den 12/7 och det tog flera dagar innan AppStore fungerade stabilt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-07-12 10:55
Ursprungligen av Allexz:

Du har aldrig funderat på en sån här telefon när du ska ut och festa?

http://www.netonnet.se/ItemImages/telefon/mobiltelefon/varumarke/nokia/Nokia-100%28164108%29-Large.jpg

Blir lite billigare helgnöjen på detta viset

Resterande delen av 2008 hade jag en annan telefon när jag var ute... Det vet en bra sommar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-12 13:23
Ursprungligen av beh:

Apple släppte officiellt OS 2.0 den 12/7 och det tog flera dagar innan AppStore fungerade stabilt.

Ha! Jag hade rätt ändå

Tack för det @beh.

Bevaka tråden