Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny receiver ihop med AppleTV

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett Logitech Z5500 5.1-system som knappt används som surround-anläggning längre. Nu är jag mer intresserad av att få bättre kvalité på musiken istället. Kravet är att kunna streama från Spotify på iPhone/iPad via Airplay. En AppleTV Gen. 3 finns.

Jag har ett Harman Kardon Soundsticks-system som låter bättre än Logitech-grejerna. Den har 3,5 mm plugg, men den går ju inte att ansluta direkt till ATV. Finns det optisk->analog omvandlare man kan använda? Blir det sämre ljud efter konverteringen i så fall? Eller bör jag satsa på en reciever och högtalare och ansluta den till ATV? Kan tänka mig att lägga 2-3000 kr. Får man nåt nytt med ok ljud för de pengarna, eller ska man leta på begagnat-marknaden?

Senast redigerat 2014-07-17 11:15

Börja med att testa en sådan här:
http://www.clasohlson.com/se/Optisk-fiberkabe...

Eftersom 3,5 mm-kabeln från högtalarna är fast så kan jag inte ersätta den med en sådan. Nu pluggade jag in högtalarna i TV:n hörlursutgång och då går ljudet via HDMI från ATV till TV:n och sen till högtalarna. Det funkar. Nackdelen är att TV:n måste vara igång när man vill lyssna på musik. Jag antar att jag behöver nåt i den här stilen: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kabl...

Ursprungligen av Mattias A:

Eftersom 3,5 mm-kabeln från högtalarna är fast så kan jag inte ersätta den med en sådan. Nu pluggade jag in högtalarna i TV:n hörlursutgång och då går ljudet via HDMI från ATV till TV:n och sen till högtalarna. Det funkar. Nackdelen är att TV:n måste vara igång när man vill lyssna på musik. Jag antar att jag behöver nåt i den här stilen: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kabl...

Behöver du inte en som är tvärt om, dvs analog till digital?

Nä, det var precis en sån jag behövde, var inne på Kjell och köpte en samt en RCA->3,5 mm kabel. Det funkar fint nu, utan att TV:n behöver vara igång

Nöjer mig nog såhär tillsvidare, ljudet i Harman Kardon-grejerna är mycket bättre än i Logitech-systemet. Framöver kanske man skaffar bättre grejer, men frågan är väl hur mycket det är värt eftersom man ändå mest kör mp3 och aac.

Ursprungligen av Mattias A:

Nä, det var precis en sån jag behövde, var inne på Kjell och köpte en samt en RCA->3,5 mm kabel. Det funkar fint nu, utan att TV:n behöver vara igång

Nöjer mig nog såhär tillsvidare, ljudet i Harman Kardon-grejerna är mycket bättre än i Logitech-systemet. Framöver kanske man skaffar bättre grejer, men frågan är väl hur mycket det är värt eftersom man ändå mest kör mp3 och aac.

Det här med ljud är ju en hel vetenskap och visst är bra hårdvara lite av a & o, men glöm inte heller placering mm (göm gärna sub:en i ett hörn etc). MP3 tycker jag duger förutsatt att det är en bra MP3 - svårt att höra skillnaden på en aif eller wav jämfört med en mp3. Kan du höra skillnad, då har du antingen bra öron eller bra ljudanläggning (eller både och).

Jo, visst är det så, mp3 duger gott upp till den nivån där hårdvaran är bra nog att avslöja bristerna i komprimeringen. Kör mest Spotify med högsta kvalité (320 kbit/s) och jag hör i alla fall inga brister i nuläget. För 10-15 år sen var jag mer kräsen och var noga med hur musiken skulle låta. Dock har jag återfått intresset för bra ljud och sitter mer i soffan och faktiskt lyssnar ordentligt på musiken. Därav rycket att byta ut Logitech-grejerna mot nåt bättre

1
Bevaka tråden