Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bendgate?

Tråden skapades och har fått 164 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Knivsta
  • 2014-09-25 10:52
Ursprungligen av MatsOlov:

Varför skulle jag göra det? Förstod du vad jag skrev i mitt inlägg?

Ok då anser du att en iphone 6 plus ej är tänkt att bära med sig i framfickan. Där tycker vi olika för jag anser att den bör klara det.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-09-25 10:59
Ursprungligen av flat7:

Ok då anser du att en iphone 6 plus ej är tänkt att bära med sig i framfickan. Där tycker vi olika för jag anser att den bör klara det.

Först skrev du sitta och nu bära. Hur vill du ha det?

Vad jag menar är att ta ansvar. Har du din telefon i framfickan på dina byxor måste du själv ta ansvar för att din pryl inte utsätts för sådan tryck att den böjs/går sönder. Variablerna för en telefon i en ficka på ett par byxor är så många att det är helt omöjligt att testa alla. Förstår du?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-25 11:03
Ursprungligen av flat7:

Ok då anser du att en iphone 6 plus ej är tänkt att bära med sig i framfickan. Där tycker vi olika för jag anser att den bör klara det.

Den är inte tänkt att utsättas för stora påfrestningar. Oavsett om påfrestningarna kommer från att man avsiktligt böjer den med händerna eller om man sätter sig ner med telefonen i en för trång ficka.

Min första mobiltelefon var en Philips Diga. Den gick bra att ha i jeansfickan när jag stod upprätt, men när jag satte mig ner böjdes den till synes styva och robusta antennen. Jag löste det genom att inte ha den i fickan när jag satte mig ner. Då var det ingen som gnällde.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2014-09-25 11:10
Ursprungligen av MatsOlov:

Först skrev du sitta och nu bära. Hur vill du ha det?

Vad jag menar är att ta ansvar. Har du din telefon i framfickan på dina byxor måste du själv ta ansvar för att din pryl inte utsätts för sådan tryck att den böjs/går sönder. Variablerna för en telefon i en ficka på ett par byxor är så många att det är helt omöjligt att testa alla. Förstår du?

Jag menar att ett normalt handhavande för en mobiltelefon ( även en med 5.5" skärm) innebär att den bärs i framfickan i ett par jeans exempelvis och även bör man kunna sätta sig ner med telefonen kvar i fickan. Om man har så små fickor att man har problem att ens få ner telefonen i fickan ja då säger sunt förnuft att det inte är läge. Frågan är hur pass lätt telefonen böjer sig, det kommer tiden att utvisa. Vad man kunnat läsa är att telefonen böjt sig i relativt lössittande byxor med och det gör mig lite orolig. Förhoppningsvis är problemet överreklamerat. Time will tell.

  • Medlem
  • Hallsberg
  • 2014-09-25 11:48
Ursprungligen av flat7:

Jag menar att ett normalt handhavande för en mobiltelefon ( även en med 5.5" skärm) innebär att den bärs i framfickan i ett par jeans exempelvis och även bör man kunna sätta sig ner med telefonen kvar i fickan. Om man har så små fickor att man har problem att ens få ner telefonen i fickan ja då säger sunt förnuft att det inte är läge. Frågan är hur pass lätt telefonen böjer sig, det kommer tiden att utvisa. Vad man kunnat läsa är att telefonen böjt sig i relativt lössittande byxor med och det gör mig lite orolig. Förhoppningsvis är problemet överreklamerat. Time will tell.

Om man ser till kraften den där tjommen i filmen faktiskt lägger på telefonen för att böja den så kan jag lova att det är en skapligt tight ficka det handlar om. En väns dotter knäckte sin SGS4 på precis samma sätt, och där var det ett par supertighta jeans som var boven. Om man har lite sunt förnuft, för man lär känna av telefonen i låret innan den får så mycket stryk att den böjs, så kommer inte detta vara ett problem. Men det är fortfarande ingen arbetslur som är byggd för mekaniskt slitage av den kalibern så att förvänta sig att den minsann sak kunna motstå både det ena och det andra är nog lite att vara fel ute. Det går ju att knäcka ett kreditkort i en jeansficka utan problem också, och de är 1/4 så stort. Och de som säger att de knäckt sina lurar i ett par löst sittande byxor har nog själva kommit på hur dumt de betett sig och skyller på detta istället för att erkänna att de bökat ned sin för stora lur i sin alldeles för lilla ficka :). Finns massor av rapporter på exakt samma sak på Sony Z1. Tror inte att de heller har böjt sig själva.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-25 11:58
Ursprungligen av flat7:

Jag menar att ett normalt handhavande för en mobiltelefon ( även en med 5.5" skärm) innebär att den bärs i framfickan i ett par jeans exempelvis och även bör man kunna sätta sig ner med telefonen kvar i fickan.

Nej det är inte normalt handhavande.
Är det för dig så får du förvänta dig en böjd telefon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-25 12:00
Ursprungligen av flat7:

Jag menar att ett normalt handhavande för en mobiltelefon ( även en med 5.5" skärm) innebär att den bärs i framfickan i ett par jeans exempelvis och även bör man kunna sätta sig ner med telefonen kvar i fickan.

För det första har man ju inte normala vardagsbyxor om en 5,5" telefon ryms i framfickan. Har man vanliga vardagsbyxor så är det inte konstigt att saker kan ske, det är ju på tok för tajt.

Det skulle faktiskt vara rätt kul att göra ett tidsdiagram över "normalstorleken" på mobiltelefoner och hur det har utvecklats över åren.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-25 12:13
Ursprungligen av flat7:

Jag menar att ett normalt handhavande för en mobiltelefon ( även en med 5.5" skärm) innebär att den bärs i framfickan i ett par jeans exempelvis och även bör man kunna sätta sig ner med telefonen kvar i fickan. Om man har så små fickor att man har problem att ens få ner telefonen i fickan ja då säger sunt förnuft att det inte är läge. Frågan är hur pass lätt telefonen böjer sig, det kommer tiden att utvisa. Vad man kunnat läsa är att telefonen böjt sig i relativt lössittande byxor med och det gör mig lite orolig. Förhoppningsvis är problemet överreklamerat. Time will tell.

"Normalt handhavande" måste anpassas utifrån rådande förutsättningar. Saker utvecklas, handhavandet måste utvecklas därefter. Det som var normalt handhavande med t.ex. en Nokia 3310 fungerar inte med en modern smartphone. Folk accepterar det eftersom de vill ha de egenskaper som kräver anpassning av handhavandet (större, tunnare etc). Jag ser inte varför iPhone 6 Plus skulle vara ett undantag.

Även om telefonen inte böjs av att man har den i fickan skulle jag undvika att ha den där när jag sätter mig ner, av den enkla anledningen att jag tycker det är väldigt obekvämt att ha nåt som trycker mot låret eller ljumsken.

Snart kommer iPocket
den stora lösa fickan du hänger utanpå dina tighta jeans

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2014-09-25 12:22
Ursprungligen av lappen71:

Nej det är inte normalt handhavande.
Är det för dig så får du förvänta dig en böjd telefon.

Jag hoppas ju innerligt att den klarar "mitt" och några till personers sätt att leva med sin 5.5" telefon annars ha apple i min mening tillverkat en alldeles för vek lur. Jag är försiktig med mina prylar och är inget fan av "stuprörsjeans" så det borde funka!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-09-25 12:33
Ursprungligen av disktant:

Snart kommer iPocket
den stora lösa fickan du hänger utanpå dina tighta jeans

Finns redan. Lanserades på 1600-talet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-25 12:34
Ursprungligen av disktant:

Snart kommer iPocket
den stora lösa fickan du hänger utanpå dina tighta jeans

Jag får rysliga flashbacks från 70-talet då nerdarna hade utsvängda beiga gabardinbyxor och en HP-kalkylator med RPN i ett läderhölster i bältet...

Normalt handhavande?
Hur är det med oförutsedda händelser där man ändrar kroppsläget hastigt (böjer sig)? T ex man tappar balansen, halkar, blir knuffad eller bara glömmer att ta ut telefonen ur fickan innan man sätter sig?
Ska man inte räkna med sådant när man projekterar telefonen?
Med vänlig hälsning,
X

  • Medlem
  • 2014-09-25 13:00
Ursprungligen av MatsOlov:

Vad jag menar är att ta ansvar.

OT
Se där ja. Politiska floskler (som inte betyder ett skit) kan även ha praktiska användningsområden.

Nu släpper Apple tillbehöret iBalk
du fäster den enkelt på baksidan av telefonen med den medföljande dubbelhäftande tejpen
inte nog med att telefonen blir starkare, den är nu även lättare att hålla i

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-09-25 14:22
Ursprungligen av Xotabych:

Normalt handhavande?
Hur är det med oförutsedda händelser där man ändrar kroppsläget hastigt (böjer sig)? T ex man tappar balansen, halkar, blir knuffad eller bara glömmer att ta ut telefonen ur fickan innan man sätter sig?
Ska man inte räkna med sådant när man projekterar telefonen?
Med vänlig hälsning,
X

Jodå, men en sådan telefon vill du inte ha. Den blir för tjock, för tung för klumpig osv.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-09-25 15:02
Ursprungligen av vlc:

Om man ser till kraften den där tjommen i filmen faktiskt lägger på telefonen för att böja den så kan jag lova att det är en skapligt tight ficka det handlar om.

Grejen är att han försöker böja den 90 grader under några sekunder för att visa en poäng. Fallen som folk klagar om handlar om att man applicerar ett litet tryck flera timmar åt gången och att den snarare böjs 5 grader. Hans video alltså ingen referens över hur mycket tryck som utsätts på telefonen i fickan.

För övrigt rapporteras det nu i utländska medier att Apple börjat byta ut böjda iPhones kostnadsfritt.

Hade Apple haft lite magnesium i sitt chassi tillsammans med aluminiumet som typ alla andra tillverkare har så hade detta problem inte funnits för många användare som haft oturen.

  • Medlem
  • 2014-09-25 19:06
Ursprungligen av MatsOlov:

I mina ögon är detta ett ickeproblem. Jag säger det med den erfarenhet jag har som 50+are och att ha jobbat med service i denna branch.

Varför kritiseras Apple så mycket, hårdare än andra företag kanske? Varför blir vart enda litet fel så stort i press och media?

Det håller jag med om. Men en sak som Apple utmärker sig med är att de står på barikaden och basunerar ut att de har nu gjort den bästa telefonen av alla. Därför blir de ett lättare byte när allt inte blir perfekt.

Senast redigerat 2014-09-25 19:26
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-09-25 19:14
Ursprungligen av PaO:

Det håller jag med om. Men en sak som Apple utmärker sig med är att de står på barikaden och basunerar ut att de har nu gjort den bästa telefonen av alla. Därför blir de ett lättare byte när allt inte blir perfekt.

Men nu har Apple, vad jag vet, inte skrutit om just hårdvarans hållbarhet i feta amerikaners aldeles för trånga byxor.

Ursprungligen av PaO:

Det håller jag med om. Men en sak som Apple utmärker sig med är att de står på barikaden och basunerar ut att de har nu gjort den bästa telefonen av alla. Därför blir de ett lättare byte när allt inte blir perfekt.

Inte för att jag vet om Apple är unika ur det avseendet. Gör inte det flesta företag det?

9 är kanske 9 för många men långt ifrån den mängd som vi kan förledas att tro utifrån alla kommentarer

@daiwaka: Apple says bent iPhone through normal use is "extremely rare." Only got 9 customers have reported bent 6 Plus since Friday. Story coming

  • Medlem
  • 2014-09-25 20:16
Ursprungligen av BlackSmp:

Inte för att jag vet om Apple är unika ur det avseendet. Gör inte det flesta företag det?

Både ja och nej men inte i samma utsträckning. Apples presentationer är ett välregisserad skolexempel på hur man presenterar produkter, även utan Jobs. De har lärt sig konsten att tillskriva sig status. I vissa avseenden med all rätt då de mer än en gång revolutionerat hela branscher. Men nu 2014 låg de på efterkälken behövde visa något exceptionellt för att komma ikapp och gå om. Samtidigt som de hela tiden anklagat övriga att bygga skräp. Att då komma med en telefon som kan böja sig om man är oförsiktig och skandalen angående uppdatering slår hårdare mot Apple än andra företag då de tar extra betalt för sitt system som bara fungerar och topp premium mobiler. Jag är ingen expert men tror att det är så

  • Medlem
  • 2014-09-25 20:21
Ursprungligen av MatsOlov:

Men nu har Apple, vad jag vet, inte skrutit om just hårdvarans hållbarhet i feta amerikaners aldeles för trånga byxor.

Nej och att den böjer sig i fickan är i stort sett trams. Men en telefon som har presenterat sig som världens bästa smartphone och ledande inom prissättning så får det inte hända. Köpa en telefon för 8000 kr och tänka på att det kan hända är inte bra image. Försäkringsbolagen gnuggar sina händer just nu

  • Medlem
  • 2014-09-25 20:31
Ursprungligen av BlackSmp:

9 är kanske 9 för många men långt ifrån den mängd som vi kan förledas att tro utifrån alla kommentarer

@daiwaka: Apple says bent iPhone through normal use is "extremely rare." Only got 9 customers have reported bent 6 Plus since Friday. Story coming

Håller helt med. Det som jag tycker är det största misstaget är att man har kompromissat och satt tunnhet som främsta mål. Utstickande kamera och batteriet, men även nu eventuellt en vek konstruktion. Vore konstigt om man säljer på enbart tunnhet. Dessutom är man inte tunnaste telefon på marknaden.

Här är svaret på alla frågor gällande bendgate/för stor/för liten

Ursprungligen av PaO:

Håller helt med. Det som jag tycker är det största misstaget är att man har kompromissat och satt tunnhet som främsta mål. Utstickande kamera och batteriet, men även nu eventuellt en vek konstruktion. Vore konstigt om man säljer på enbart tunnhet. Dessutom är man inte tunnaste telefon på marknaden.

Jag tror att du eventuellt drar ganska långtgående slutsatser på väldigt lite material.

Apples kommentar

Our iPhones are designed, engineered and manufactured to be both beautiful and sturdy. iPhone 6 and iPhone 6 Plus feature a precision engineered unibody enclosure constructed from machining a custom grade of 6000 series anodized aluminum, which is tempered for extra strength. They also feature stainless steel and titanium inserts to reinforce high stress locations and use the strongest glass in the smartphone industry. We chose these high-quality materials and construction very carefully for their strength and durability. We also perform rigorous tests throughout the entire development cycle including 3-point bending, pressure point cycling, sit, torsion, and user studies. iPhone 6 and iPhone 6 Plus meet or exceed all of our high quality standards to endure everyday, real life use.

With normal use a bend in iPhone is extremely rare and through our first six days of sale, a total of nine customers have contacted Apple with a bent iPhone 6 Plus. As with any Apple product, if you have questions please contact Apple.

  • Medlem
  • 2014-09-25 22:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att du eventuellt drar ganska långtgående slutsatser på väldigt lite material.

Apples kommentar

Our iPhones are designed, engineered and manufactured to be both beautiful and sturdy. iPhone 6 and iPhone 6 Plus feature a precision engineered unibody enclosure constructed from machining a custom grade of 6000 series anodized aluminum, which is tempered for extra strength. They also feature stainless steel and titanium inserts to reinforce high stress locations and use the strongest glass

Klart att de svarar så. Men problemet kvarstår de har uppenbarligen jagat tunnhet och därför fått göra avkall på saker. Vad hade hänt med försäljningen om de gjort den 1 till 2 mm tjockare med bättre batteritid och ingen utstickande kamera. Kanske även fått en starkare konstruktion. Det finns ett uppdämt behov hos Apple med större skärm och de hade säkerligen sålt lika många. Blev faktiskt förvånad att de släppte något som inte var designmässigt klockrent

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-25 23:00
Ursprungligen av PaO:

Klart att de svarar så. Men problemet kvarstår de har uppenbarligen jagat tunnhet och därför fått göra avkall på saker. Vad hade hänt med försäljningen om de gjort den 1 till 2 mm tjockare med bättre batteritid och ingen utstickande kamera. Kanske även fått en starkare konstruktion. Det finns ett uppdämt behov hos Apple med större skärm och de hade säkerligen sålt lika många. Blev faktiskt förvånad att de släppte något som inte var designmässigt klockrent

Jag tror nog Apple är bättre än dig på att bedöma det.

Bevaka tråden