Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs om Real Networks: "Finns de fortfarande?"

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den Ipod-relaterade rättegången inleddes med ett förinspelat vittnesmål av Steve Jobs om konkurrenten Real Networks.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Den Ipod-relaterade rättegången inleddes med ett förinspelat vittnesmål av Steve Jobs om konkurrenten Real Networks.

Läs hela artikeln här

Var inte real player jäkligt låst på sin tid också? Någon som vill punga ut pengar till en sjunkande skepp eller ett som redan är sänkt känns det som...

Ursprungligen av c-man_blurayking:

Var inte real player jäkligt låst på sin tid också? Någon som vill punga ut pengar till en sjunkande skepp eller ett som redan är sänkt känns det som...

Ja, min spontana reaktion var ganska lik Steve Jobs faktiskt - finns de fortfarande kvar?

Jag förstår inte USA's konkurenslagar riktigt...eller så är det bara det att man kan starta civilmål hur lätt som helst och konkurenslagarna funkar vilket i detta fall innebär att Apple frias från allt ansvar om brott mot dessa lagar.
Det finns ju miljoner exempel - inom alla typer av produkter och industrier - på system där endast specifika format/standarder/profiler/recept kan användas. Detta är ju snarare regel än undantag.
Innebär Reals logik att om jag imorgon uppfinner en codec för ljud, packar några egna låtar med denna codec och kränger låtarna på min hemsida...innebär detta att alla mp3-spelare måste kunna spela dessa filer enligt amerikansk konkurenslag?
I don't think so.

Eller så här: Det enda digitala biografer tar är ett format som heter DCP - det är Hollywood som tagit fram det. Låt säga att jag har ett filmdistributionsföretag som vill distribuera filmer i - låt säga - MKV. Måste då alla biografer i USA - enligt amerikansk konkurenslag - investera i nya video-servrar som också kan lira MKV-filer?
No way.

Och hur är det med TV-bolagen? Kan man skicka in program i vilket format som helst?
No way.

Och om Amazon inte börjar sälja även mitt nya fina format för e-böcker - exPUB - så ska jag stämma dom inför amerikansk domstol för brott mot konkurenslagen.
No way.

Etc etc etc

Senast redigerat 2014-12-03 15:25
  • Medlem
  • International user
  • 2014-12-03 16:12
Ursprungligen av c-man_blurayking:

Var inte real player jäkligt låst på sin tid också? Någon som vill punga ut pengar till en sjunkande skepp eller ett som redan är sänkt känns det som...

Real hackade mycket riktigt. De identifierade sig i usb protokollet som något de inte var för att kunna synka med ipod. USBForum blev ju inte Reals vän direkt i förra rättegången.

Om real hade velat sälja musik till iPod användare var det ju inga problem alls, bara att sälja musiken som mp3 eller aac DRM fritt och det hade gått hur bra som helst.

Apples DRM var kopplad till skivbolagens krav för att överhuvudtaget låta Apple sälja musik via iTunes. Då var det ett experiment som skivbolagen gjorde med Apple, där det enbart var en liten marknad d.v.s Mac användare som skulle få tillgång.

Det blev en succe och skivbolagen gick med på att låta itunes komma till windows också. Resten är historia, Real är en skurk i detta drama.

1
Bevaka tråden