Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Övertryck av pilar i Illustrator

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lagt in en svart linje med pilspets och fjädrar i Illustrator (ovanpå en rastrerad färgbild som är monterad i programmet ). När jag sedan monterar Illustratordokumentet i Indesign och gör en pdf så blir själva linjen övertryck (som den är inställd i Illustrator) medan pilspetsen och fjädrarna sparar ur. Vad gör man åt detta? Bilden ska printas så då kanske misspass inte kan ske, men jag vill gärna veta ändå.

Det är riktigt, du får normalt sett inte misspass i en skrivare. Övertryck sätts via panelen attribut, och du måste ha en ren tryckfärg. Det kan dock finnas andra förklaringar till att övertryck inte blir som man väntar sig, men inte på det sättet för enskilda objekt. Min gissning är att du inte har satt övertryck alls, utan att det är en regel i acrobat att alla linjer under viss vikt ska övertryckas.

Läs hjälpen, den är bra:

http://helpx.adobe.com/se/illustrator/using/o...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är riktigt, du får normalt sett inte misspass i en skrivare. Övertryck sätts via panelen attribut, och du måste ha en ren tryckfärg. Det kan dock finnas andra förklaringar till att övertryck inte blir som man väntar sig, men inte på det sättet för enskilda objekt. Min gissning är att du inte har satt övertryck alls, utan att det är en regel i acrobat att alla linjer under viss vikt ska övertryckas.

Läs hjälpen, den är bra:

http://helpx.adobe.com/se/illustrator/using/o...

Jo, övertryck är påslaget för pensel i Attribut (fyllning går inte att markera på linjer). Färgen är rent svart 100k. Att markera övertryck i Attribut fungerar klockrent på svart text. I det här fallet måste det ha med hur pilens spets och fjädrar genereras. De är ju ett specialfall eftersom de är utbuktningar på en linje och liksom ligger utanför själva linjen.

Jag har ett osäkert minne av att man kan omvandla pilen eller bara spetsen till en fylld bana, men jag minns inte hur jag i så fall gjorde.

Nåväl, bilden ska ju skrivas ut så det lär gå bra ändå.

Objekt > Färdigställ utseende, tror jag du letar efter.
När jag ritar en linje med pil i Illustrator - så kan jag välja övertryck på BÅDE penseln (strecket) och FYLLNING (pilspetsar)
Där har du kanske felet? Du har valt övertryck på LINJE men inte på pilspetsarna som är FYLLNING (till skillnad från linjefärg).

Men nu när jag sparar som PDF så verkar det inte spela någon roll. Jaja, det var en tanke...

Senast redigerat 2015-02-09 10:15
1
Bevaka tråden