Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple skrotade tv-planer för ett år sedan

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt nya uppgifter skrotade Apple planerna på att göra en egen tv för över ett år sedan. Istället fokuserar företaget på en ny Apple TV.

Läs hela artikeln här

Jag tror inte dom ens snuddat vid idiottanken på att kränga TV-apparater (alltså bildskärmar med inbyggd TV-mottagare...och i deras fall då också inbyggd ATV). En sådan knäpp tanke och usel bizniz har dom aldrig ens funderat över. Det är ju lika knasigt som om dom skulle börja kränga bilar!
Apple satsar givetvis istället på IT-biosystem - vad vi rullar fram på och skärmen vi tittar på är skitbizniz som B-laget får hålla på med - sådant är förbrukningsindustri - Apple kommer inte heller att till kund kränga USB-minnen, brännbara Blu-rayskivor eller uppladdningsbara batterier - lika lite som däck, bilar eller TV-apparater.

OM Apple i framtiden kränger en "TV-apparat" så är det när ett litet hål i ATV-pucken projucerar ut bilden på duk/vägg eller ritar ett hologram eller och så vidare etc - när visaren av innehållet är något dom har kontroll över/patenterat/ryms på ett kretskort/etc.

Det enda som skulle kunna ha fått någon på Apple att ens snudda vid tanken på att ge sig in i den usla biznizen TV-apparatindustrin är estetik; dom kunde göra en riktigt snygg apparat...men det finns redan idag och målet är ju en millimetertunn "hinna" och det ger ju inget utrymme för design direkt :-D...förutom en snugg fot då...
Hursomhelst så räcker inte sådant för att Apple ska ge sig in i en ny branch. Dom vet också att vägen leder till TVÅ standarder för IPTV; ATV och SmartTV (Samsung m.m.) - där kommer allt innehåll att hamna. Folk köper EN 50-tummare och att dom skulle köpa en med bara ATV inbyggd - utan SmartTV (Apple skulle givetvis inte implementera konkurenten OM dom tillverkade en TV-apparat) - är inte troligt; alla vill ha BÅDA dessa plattformar och scenariot måste bli: en SmartTV plus en "topbox" (ATV).

IPTV är ett medium - var och hur detta medium visas är flytande (TV's, smartphones, läsplattor, datorer). A laget utvecklar biotopen och kontrollerar innehåll och i vissa fall även producerar innehåll - B-laget (tung industri) tillverkar och kränger bildskärmar och projektorer och vad som nu kommer för bildvisningen.

Att Apple över huvud taget - och tack och lov - fortfarande kränger sina vackra och utmärkta bildskärmar för datorer är endast en estetisk historia. Jag blir inte förvånad om dom lägger ner det så småningom.

Senast redigerat 2015-05-19 12:10
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-19 12:02

Det bär mig lite emot men jag får hålla med @Demiurgen, så är det.

Håller också med utom vad gäller datorskärmar där jag gärna ser lite nya 4 och 5K skärmar med TB och USB-C.

Jag kanske är ute och cyklar, men varför inte licensiera AppleTV mjukvaran i TV apparater, så slipper Apple den mördande tv-konkurrensen, samtidigt som de tjänar på licensen…
Visst skulle AppleTV bli lidande.

Apple hade tydligen en prototyp tv baserat på laser men kvaliteten var inte bra nog?! LG har en sådan TV med mycket hög kvalitet (http://www.lg.com/ae/projectors/lg-HECTO)? Kanske Apples ingenjörer inte är flinka nog… (prislappen är visst högt)

Rent historiskt så gör inte Apple så - licensierar ut alltså - Jobs personligen avskydde blotta tanken.
I detta fall skulle det dessutom inte alls vara säkert att andra TV-tillverkare skulle bry sig om det...några få kanske skulle klämma in "ATV" på licens i sina burkar, men för alla andra skulle ändå Apple vara tvungen att erbjuda en topbox...ty om Apple inte kan erbjuda en lösning för ALLA som har en TV så är hela idén helt meningslös.
Samsung skulle absolut inte klämma in konkurenten ATV i sina apparater...även om licensen kostade en krona...och då faller ju stora delar av planetens tittare bort. Samsung har egen biotop och Sammsung är så stora att det är svårt att fatta.

Sedan topboxar kom för många, många år sedan så har man förskt fnula ut en lösning för att slippa detta, men någon sådan lösning kommer inte. Internet är inte som radio och TV (broadcast) där man införde och inför standarder utan att blinka - det har funnits två sedan TV föddes (PAL/NTSC och nu HDTV med 25/50 eller 30/60 FPS - med HDTV hade man chans att ena hela klotet, men det klarade man dock inte av...för mycket politik och USA (plus Japan) - trots att deras 30/60 FPS är i minoritet på planeten - vägrade att anpassa sig). Broadcast var och är hursomhelst globala multilaterala statliga projekt. TVÅ standarder.
När det gäller internet är det inte så och fragmenteringen där är av både godo och ondo och stater och FN etc är inte inblandade - åtminstone inte mera än på lobbynivå. På internet är det endast marknadskrafterna som gäller - 100% marknadskrafter. Som med PC en gång i tiden (som gav TVÅ standarder också; Mac och Win/IBM) - eller smartphones (iOS och Android...nej Winmobile räknar jag inte med). Med IPTV så ser jag framför mig - lite drömlikt - TVÅ standarder växa fram; SmartTV (Samsung m.m.) och AppleTV - kanske Googles satsning ger en tredje...men jag tror den kollapsar så småningom.
Så - en TV (med SmartTV så klart) och en topbox (=ATV) är vad som gäller. När nya ATV med appar kommer så kommer den lilla burken att sälja som smör. Den kommer att ha en iSight och hyfsat kraftfull CPU och GPU. Man kan FaceTajma etc med den...och spela så klart. Safari och mail och Messages också. Det är en iPad med HDMI 4K ut istället för inbyggd skärm kan man säga.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag kanske är ute och cyklar, men varför inte licensiera AppleTV mjukvaran i TV apparater, så slipper Apple den mördande tv-konkurrensen, samtidigt som de tjänar på licensen…
Visst skulle AppleTV bli lidande.

Apple hade tydligen en prototyp tv baserat på laser men kvaliteten var inte bra nog?! LG har en sådan TV med mycket hög kvalitet (http://www.lg.com/ae/projectors/lg-HECTO)? Kanske Apples ingenjörer inte är flinka nog… (prislappen är visst högt)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-19 22:13

Inbyggd FaceTimekamera skulle vara rätt smutt

1
Bevaka tråden