Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad krävs för att en houseakt (musik) ska bli stor tror ni?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av johan_tanying:

Du menar som en studentradiostation? De brukar "älska ny musik" på riktigt*, och har idogt gjort så sedan närradion utökade sina frekvenser och kom i stereo i slutet på 80-talet. Men ännu har den inte blivit en musikmaktfaktor som college radio varit i decennier "over there"...

*På Studentradion i Gbg, nuvarande K103, var en låt "ny" i ca 2v under min radioaktiva tid i slutet på 80-/början av 90-talet. Så när en singel började spelas i vanlig radio hade den sedan länge försvunnit från "aktuellt"-backen och åkt in i arkivet...

Sedär ja! Exakt något sånt som behövs ju, kanske köra olika genrer vid olika tider och dagar så att man kan rikta in sig på målgrupper! Hur meckigt är det att starta en egen radiostation och bara spela musik? Dyrt?

I mitt första inlägg så tipsade jag om en houseduo som jag tycker har släppt två bra låtar, i mina öron är det svinbra, men kanske inte håller för radio? https://open.spotify.com/track/40u0HkDxjaljnfIDmEwaMD Sorry för Spotifylänk, vet att alla inte använder det men hittade den inte på Youtube eller Soundcloud.

Är du inte student kan du ju luska ut vilka föreningar som sänder radio där du bor. Eller starta en egen förening. Att sända är egentligen inte dyrt men inte billigt heller om man vill ha långsiktig uthållighet. Tekniken kan vara hyfsat billig, men har du ambitioner så drar det lätt iväg... Wikipedia har länkar: http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4rradio Gör gärna lite studiebesök för at se hur det funkar. Kanske att du kan bli inbjuden som tillfällig/stående gäst i något befintligt program?

Sedan gäller ju som vanligt att du måste ha något du vill säga. Att bara lira några schyssta vax någon timme i veckan duger inte riktigt... Då kan ju folk lika gärna slå på en random Spotify-lista. Att vara nördig och smal behöver dock inte vara någon nackdel - tvärtom.

(Hmmm. Nu blev jag av någon lustig anledning sugen att slänga på lite Gloria Gaynor-vinyl efter detta radiopratande... )

Ursprungligen av johan_tanying:

Är du inte student kan du ju luska ut vilka föreningar som sänder radio där du bor. Eller starta en egen förening. Att sända är egentligen inte dyrt men inte billigt heller om man vill ha långsiktig uthållighet. Tekniken kan vara hyfsat billig, men har du ambitioner så drar det lätt iväg... Wikipedia har länkar: http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4rradio Gör gärna lite studiebesök för at se hur det funkar. Kanske att du kan bli inbjuden som tillfällig/stående gäst i något befintligt program?

Sedan gäller ju som vanligt att du måste ha något du vill säga. Att bara lira några schyssta vax någon timme i veckan duger inte riktigt... Då kan ju folk lika gärna slå på en random Spotify-lista. Att vara nördig och smal behöver dock inte vara någon nackdel - tvärtom.

(Hmmm. Nu blev jag av någon lustig anledning sugen att slänga på lite Gloria Gaynor-vinyl efter detta radiopratande... )

Ljuvligt! Tack.

Visst är Gloria ljuvlig!

Bevaka tråden