Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigera i Europa med iPhone

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-22 12:45

Hej Alla,

Nu är det dags att ut och åka i Europa.
Men - att använda min iPhone och Apples karta går ju inte - den drar ju alltför mycket bredband när jag är utomlands. Med mitt Telia-abonnemang tror jag att jag har cirka 100 MB per dag till rimligt pris.
Vad är bästa tipset för att lösa detta?

- Köp mer bredband?
- Använda någon smart offline-navigaotor? (men vilken?)
- Något annat?

Tacksam för tips,
Lars

Köp en navigator-app, Navigon/Sygic eller någon annan.

Sygic är bra och prisvärd tycker jag, https://itunes.apple.com/se/app/sygic-gps-nav....

Jag rekommenderar Navigon, du laddar hem kartor till alla länder du vill använda innan avresa. . Det kostar en slant men är värt det. Din iPhone eller iPad blir en suverän bilnvigator.

here från Nokia är rätt bra den med: https://itunes.apple.com/se/app/here-offline-...

Ursprungligen av CekariYH:

here från Nokia är rätt bra den med: https://itunes.apple.com/se/app/here-offline-...

Just ja, den är väldigt bra, och gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-22 13:21

Lysande!
Goda förslag uppskattas - speciellt de som är gratis

Ursprungligen av Lsthlm:

Lysande!
Goda förslag uppskattas - speciellt de som är gratis

Jag rekommenderar också Navigon. Dyr men fungerar perfekt.

  • Medlem
  • 2015-06-24 22:28
Ursprungligen av hummel:

Jag rekommenderar Navigon, du laddar hem kartor till alla länder du vill använda innan avresa. . Det kostar en slant men är värt det. Din iPhone eller iPad blir en suverän bilnvigator.

Om man bortser från att hon/han säger att man ska svänga höger när det visar vänster och vise-värsa

Senast redigerat 2015-06-24 22:49
Ursprungligen av Oveb:

Om man bortser från att hon/han säger att man ska svänga höger när det visar vänster och vise-värsa

Äh, petitesser eller så har du händerna på fel sida

  • Medlem
  • 2015-06-25 05:40
Ursprungligen av Lsthlm:

Hej Alla,

Nu är det dags att ut och åka i Europa.
Men - att använda min iPhone och Apples karta går ju inte - den drar ju alltför mycket bredband när jag är utomlands. Med mitt Telia-abonnemang tror jag att jag har cirka 100 MB per dag till rimligt pris.
Vad är bästa tipset för att lösa detta?

- Köp mer bredband?
- Använda någon smart offline-navigaotor? (men vilken?)
- Något annat?

Tacksam för tips,
Lars

Precis som övriga så rekommenderar jag Here som gratis och Sygic om du vill köpa. Har båda som offline när jag är utomlands med bilen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-25 09:42

IGO Primo har fått mycket bra kritik på bl a husbilsforum.

Ursprungligen av kenjon:

IGO Primo har fått mycket bra kritik på bl a husbilsforum.

Såg rätt bra ut, betalar gärna för en bra app och kartor så länge jag slipper betala igen när kartorna uppdateras. Hittade ingen info om det, vet du hur det förhåller sig?

Ursprungligen av Oveb:

Om man bortser från att hon/han säger att man ska svänga höger när det visar vänster och vise-värsa

Det problemet har jag aldrig upplevt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-25 12:42
Ursprungligen av CekariYH:

Såg rätt bra ut, betalar gärna för en bra app och kartor så länge jag slipper betala igen när kartorna uppdateras. Hittade ingen info om det, vet du hur det förhåller sig?

Jag har inte sett någon app som har tagit betalt för uppdaterade kartor hittills. Vad jag kan minnas i alla fall.

Ursprungligen av kenjon:

Jag har inte sett någon app som har tagit betalt för uppdaterade kartor hittills. Vad jag kan minnas i alla fall.

Kan ju var jag som minns hur det var när jag hade en Garmin med Norden bilkarta, 3 terräng kartor och en sjökort karta runt gamla Svedala. Kosta en 5-6k om året för att uppdatera alla, men klart var ju i början på år 2000 nånting då GPS knappt inte fanns för mobiler/plattor.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-25 16:43

GPSnavigatorer har haft det så så länge jag kan minnas (om man inte köper en med livstidsuppdatering), men mobilappar har jag inte sett med den lösningen.

Ursprungligen av kenjon:

Jag har inte sett någon app som har tagit betalt för uppdaterade kartor hittills. Vad jag kan minnas i alla fall.

Navigon tar betalt och ger 4 uppdateringar per år av kartor. Klart värt pengarna.

Ursprungligen av hummel:

Navigon tar betalt och ger 4 uppdateringar per år av kartor. Klart värt pengarna.

Jag köpte Navigon för ett bra tag sen (vi snackar år) men jag får fortfarande kartuppdateringar. Menar du att då får betala en avgift årligen för att hålla dem uppdaterade?

Ursprungligen av suddgummi:

Jag köpte Navigon för ett bra tag sen (vi snackar år) men jag får fortfarande kartuppdateringar. Menar du att då får betala en avgift årligen för att hålla dem uppdaterade?

Var ett tag sen jag använde Navigon men köpte FreshMaps-tillägget som ger obegränsat med uppdateringar. (Har jag för mig)

Ursprungligen av pmarriott:

Var ett tag sen jag använde Navigon men köpte FreshMaps-tillägget som ger obegränsat med uppdateringar. (Har jag för mig)

Jag har också FreshMaps-tillägget så det är nog därför då.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag köpte Navigon för ett bra tag sen (vi snackar år) men jag får fortfarande kartuppdateringar. Menar du att då får betala en avgift årligen för att hålla dem uppdaterade?

Jag får fortfarande uppdateringar via freshmaps, dock påstår Navigon "Du betalar endast en gång och kan sedan regelbundet ladda ner de senaste kartorna under 24 månader."

  • Medlem
  • International user
  • 2015-06-28 09:48

Om du ändå tänkte använda data så kör Waze. Överlägsen andra navigationsappar när det gäller trafik m.m.
Drar väldigt lite bandbredd

En sak som jag gillar med Here är att den varnar om du kör för fort även på "kostigar" upptäckte jag igår.

Ursprungligen av zappee:

Om du ändå tänkte använda data så kör Waze. Överlägsen andra navigationsappar när det gäller trafik m.m.
Drar väldigt lite bandbredd

Wase är trevlig, men om du ger dig ut i det okända så är den inte längre en navigator utan plotter för kommande trafikanter, på gott och ont

Jag letade nyligen efter just offlinekartor som var gratis och hittade maps.me som hade både endast kartor och navigation som då tar lite mer utrymme. Jag har än så länge bara testat det hemma i soffan men det verkar helt ok. Gillade också att man kunde välja på lagom detaljerad nivå vilka kartor man ville ladda ner.

Here från Nokia har nu fått andra språk, så dom som vill ha hänvisningar på tex svenska kan nu ladda ner den/dessa.
Bra mycket enklare att förstå än det engelska uttalet på svenska vägar/gator/adresser

  • Medlem
  • International user
  • 2015-07-08 18:43
Ursprungligen av CekariYH:

Wase är trevlig, men om du ger dig ut i det okända så är den inte längre en navigator utan plotter för kommande trafikanter, på gott och ont

Då ska man ge sig ut riktigt offroad

Ursprungligen av zappee:

Då ska man ge sig ut riktigt offroad

Hehe, har ju inte i ärlighetens namn testat den på nått år, men då fanns det knappt nånting runt där jag bor, det som fanns var E4-an

  • Medlem
  • International user
  • 2015-07-09 19:20
Ursprungligen av CekariYH:

Hehe, har ju inte i ärlighetens namn testat den på nått år, men då fanns det knappt nånting runt där jag bor, det som fanns var E4-an

No offense, men då är din åsikt inte speciellt representativ

Ursprungligen av zappee:

No offense, men då är din åsikt inte speciellt representativ

Nä, men före ditt inlägg har jag faktiskt provat Wase igen och på vissa vägsträckor är jag den förste som kört med Wase, tex bitvis av gamla E4:an mellan Nyköping och Trosa med en del avstickare på den sträckan

Bevaka tråden