Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone Tax-Free i Sverige?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag fick förfrågan av en bekant från Japan som brukar komma hit och fiska lax med jämna mellanrum om man kan köpa iPhones Tax-Free någonstans i Sverige? Eller på Kastrup då..
Anledningen till att han vill köpa i Sverige är för att det inte går att få tag på upplåsta telefoner, SIM Free som de kallar det, i Japan.
Jag kan dessvärre inte mycket om sådant själv så tänkte pröva lyckan här.

Verkar vara knivigt. Som jag ser det är enklaste sättet att någon med företag i Sverige köper en som handelsvara, lyfter momsen och sen skickar den till Japan på export momsfritt. Men då tillkommer ju frakt och eventuell tull.

Ursprungligen av pmarriott:

Verkar vara knivigt. Som jag ser det är enklaste sättet att någon med företag i Sverige köper en som handelsvara, lyfter momsen och sen skickar den till Japan på export momsfritt. Men då tillkommer ju frakt och eventuell tull.

Låter väldigt knivigt, ja. Tanken han hade var väl att köpa den här på plats när han kommer för att fiska en månad nästa år.

Mr Obvious ovanför orkar jag inte ens med... Jag googlade självklart, men kände att det var ett virrvarr av info när man kan få det sammanfattat av någon som redan har koll och kan svara ja eller nej på om det ens går.
Varför vara med på forum med massa experter om man ska bli förlöjligad för att fråga något?

Ursprungligen av ChibiChibiUsagi:

Hej!

Jag fick förfrågan av en bekant från Japan som brukar komma hit och fiska lax med jämna mellanrum om man kan köpa iPhones Tax-Free någonstans i Sverige? Eller på Kastrup då..
Anledningen till att han vill köpa i Sverige är för att det inte går att få tag på upplåsta telefoner, SIM Free som de kallar det, i Japan.
Jag kan dessvärre inte mycket om sådant själv så tänkte pröva lyckan här.

Ta reda på om butiken kan skriva ut en Global Refund-check som personen kan ta till Global Refunds återbetalningskontor på flygplatsen. Vet att Netonnet kan göra detta i alla fall. Tror även att varan måste vara oanvänd när den visas upp på Global Refund-kontoret för att skatten ska kunna återbetalas.
http://www.globalblue.com/destinations/sweden/tax-free-shopping-in-sweden/

https://www.netonnet.se/Content/CustomerInformation/FAQ

Citat:

Går det att handla Tax Free?
I våra lagershopar kan du handla Tax Free med Global Refund. För att handla Tax Free så betalar du fullt pris i butiken inklusive moms. Butikspersonalen skriver ut en Global Refund-cheque i samband med försäljningen. Inköpsbeloppet måste överstiga 200 kronor inkl. moms.

Vid utresa från EU ska Global Refund-chequen stämplas och den inköpta varan visas upp. Detta sker vid något av Global Refunds återbetalningskontor, t.ex, Arlanda Flygplats eller vid ett tullkontor. När chequen löses in på återbetalningskontor eller hos en agent sker kontant återbetalning.

Ursprungligen av suddgummi:

Ta reda på om butiken kan skriva ut en Global Refund-check som personen kan ta till Global Refunds återbetalningskontor på flygplatsen. Vet att Netonnet kan göra detta i alla fall. Tror även att varan måste vara oanvänd när den visas upp på Global Refund-kontoret för att skatten ska kunna återbetalas.
http://www.globalblue.com/destinations/sweden/tax-free-shopping-in-sweden/

https://www.netonnet.se/Content/CustomerInformation/FAQ

Åhå, tack så jättemycket!
Tanken är väl att han vill kunna använda telefonen under tiden han är här... Men jag får kolla upp det helt enkelt.

Ursprungligen av ChibiChibiUsagi:

...Mr Obvious ovanför orkar jag inte ens med... Jag googlade självklart, men kände att det var ett virrvarr av info...

Men varför berättade du inte det från början, att du hade letat, men tyckte att det var rörigt, och gärna ville ha svar från någon som kunde sammanfatta det.

Ursprungligen av ChibiChibiUsagi:

...Varför vara med på forum med massa experter om man ska bli förlöjligad för att fråga något?

Utifrån frågeställningens formulering gör experterna vissa antaganden:
- Antingen kan de anta att du är en sådan som har letat, men glömde att berätta det.
- Eller så kan de anta att du är en sådan som inte letar alls, utan är lat och frågar här i stället.

Och det vanligaste är väl tyvärr att de antar det värsta. För tyvärr är nog den andelen frågeställare större.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men varför berättade du inte det från början, att du hade letat, men tyckte att det var rörigt, och gärna ville ha svar från någon som kunde sammanfatta det.

Utifrån frågeställningens formulering gör experterna vissa antaganden:
- Antingen kan de anta att du är en sådan som har letat, men glömde att berätta det.
- Eller så kan de anta att du är en sådan som inte letar alls, utan är lat och frågar här i stället.

Och det vanligaste är väl tyvärr att de antar det värsta. För tyvärr är nog den andelen frågeställare större.

Förståeligt, för mig ses det självklart att försöka själv först, så tänkte inte på att skriva det.
Visste liksom inte riktigt vad jag skulle börja söka på då sånt brukar dyka upp rätt svart på vitt i butiker när man själv är i utlandet.
Men nu har jag fått jättebra med hjälp och har kunnat gå vidare mot klarhet.

1
Bevaka tråden