Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förhindra intrång i iPhone och iPad

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!
Man läser mycket om hur man ska vara försiktig med var man använder sin mobil/platta, och vilket nätverk man kopplar upp sig mot. Finns det något sätt att skydda sig i öppna och slutna nätverk? Hur svårt och vanligt är det egentligen att obehöriga får tag på info i min mobil/platta, t ex en anteckning med ett lösenord, eller hur jag loggar in på min bank m m? Har t ex en kompis som inte använder arbetsplatsens wifi med sin privata mobil, av rädsla för att IT-avd ska titta in, då detta har hänt henne när hon använde Facebook på företagets dator. Tacksam för svar, från alla er smarta här inne

Senast redigerat 2015-11-16 11:02

Min rekommendation är att inte använda sig av publika nätverk. Skulle säga att det är relativt ovanligt att det är någon som hackar sig in på någons mobil/platta.

  • Medlem
  • 2015-11-16 10:53

Det du pratar om är nog inte att de tar sig in i själva enheten, utan de avlyssnar internattrafiken till/från din enhet. På så sätt kan de komma över känsliga uppgifter som mail, användarnamn och lösenord.
Vad man kan göra för att skydda sig mot detta är att kryptera trafiken till/från enheten med en VPN-tjänst. Då kan du använda publika nätverk utan någon större risk.

Ursprungligen av Dalle:

Det du pratar om är nog inte att de tar sig in i själva enheten, utan de avlyssnar internattrafiken till/från din enhet. På så sätt kan de komma över känsliga uppgifter som mail, användarnamn och lösenord.
Vad man kan göra för att skydda sig mot detta är att kryptera trafiken till/från enheten med en VPN-tjänst. Då kan du använda publika nätverk utan någon större risk.

Stort tack för snabbt faktasvar!!

Så om jag använder iPhones/iPads Mail-app, eller om jag öppnar websidan för mailen i Safari, det är sak samma riskmässigt, dvs de kan spåra mitt lösenord?
Om jag t ex på ett hotell med ett lösenordsskyddat wi-fi, öppnar en websida för en bank i Safari och loggar in med Bank-ID, borde inte det vara säkert?

Var hittar jag då detta spännande VPN-skydd.... Säkert krångligt att installera för en novis?

  • Medlem
  • 2015-11-16 11:34

Ja all trafik till och från din enhet kan avlyssnas om du sitter på ett publikt nätverk. (Såvida inte anslutningen är krypterad)
En god regel är att aldrig lita på publika nätverk, eftersom du inte märker om någon avlyssnar trafiken eller ej. Och om man måste använda ett nätverk så ska man använda sig av en VPN-tjänst för att skydda sig. Det finns flera att välja på, och du kan säkert få bra tips här i tråden. Själv använder jag inte VPN och är inte så insatt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-16 11:54
Ursprungligen av Surfergirl:

Stort tack för snabbt faktasvar!!

Så om jag använder iPhones/iPads Mail-app, eller om jag öppnar websidan för mailen i Safari, det är sak samma riskmässigt, dvs de kan spåra mitt lösenord?
Om jag t ex på ett hotell med ett lösenordsskyddat wi-fi, öppnar en websida för en bank i Safari och loggar in med Bank-ID, borde inte det vara säkert?

Var hittar jag då detta spännande VPN-skydd.... Säkert krångligt att installera för en novis?

Lösenskyddat wifi är ingen garanti, du kan aldrig med 100% säkerhet veta att Scandic_Wifi är ett säkert, icke-avlyssnat nätverk.
Är kommunikationen krypterad så bör trafiken inte kunna ses av tredje part. Vill du vara helt säker så använder du VPN. För 3$ i månaden får du VPN från FrootVPN som funkar på alla dina enheter.
Installationen skiljer sig åt mellan olika leverantörer och protokoll. Här är en guide som visar alla stegen för att installera VPN med OpenVPN (säkrast) på iPhone.

1
Bevaka tråden