Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad i säkerhet mellan sms och iMessage?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-22 13:31

De flesta på vårt företag använder iPhone. Själv tycker jag funktionen att använda iMessage och sms-koppling är fantastisk. Att läsa och skicka sms-från valfri Apple-produkt är väldigt smidigt.

Nu funderar jag på att få fler att använda iMessage så att alla på jobbet som jag interagerar med kan nås via valfri plattform. Men, finns det några säkerhetsaspekter på iMessage jämfört med sms? Några andra nackdelar? Själv har jag inte upptäckt några nackdelar.

iMessage är krypterat - så krypterat att inte ens Apple kan veta vad man skriver till varandra.
SMS är en öppen bok för alla som har tillgång till flödet (operatören, myndigheter, hackers).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-22 13:45
Ursprungligen av Demiurgen:

iMessage är krypterat - så krypterat att inte ens Apple kan veta vad man skriver till varandra.
SMS är en öppen bok för alla som har tillgång till flödet (operatören, myndigheter, hackers).

Så iMessage är alltså säkrare än sms? Det leder ju till att vi bör gå över av den anledningen. Finns det några nackdelar?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-11-22 14:16
Ursprungligen av xms67:

Finns det några nackdelar?

Att meddelanden rätt ofta inte kommer fram.

Av den anledningen använder jag Viber i stället. I stort sett alla jag känner har Viber oberoende av operativsystem på nallen. Hyllningskören och försvararna av iMessage raddas säkert strax upp här under men för mig funkar det illa. Jag bor förvisso inte i Sverige så det kan säkert ha med saken att göra.

Ursprungligen av onnyt:

Att meddelanden rätt ofta inte kommer fram.

Av den anledningen använder jag Viber i stället. I stort sett alla jag känner har Viber oberoende av operativsystem på nallen. Hyllningskören och försvararna av iMessage raddas säkert strax upp här under men för mig funkar det illa. Jag bor förvisso inte i Sverige så det kan säkert ha med saken att göra.

Jag har sällan problem med iMessage, och när det blir problem är det oftast när avsändare eller mottagare befinner sig utomlands och har taskig data-uppkoppling.

Har inte haft problem med iMessage på...tja, jag minns inte.
När det gäller säkerhet så är ju kryptering givetvis coolt...det är standard numera hos många tjänster (Skype, FaceTime, iMessage, WhatsApp, etc) - NSA och CIA hatar det så klart. - men...frågan är hur mycket hemligheter vi messar...om ditt företag messar hemligheter är det ju ett givet val.
iMessage är ju "gratis" också, men numera har väl alla "fria SMS" så den fördelen faller nog bort. Kom dock ihåg att ALLA som vill skyffla iMessage's mellan sig måste ha:

1. En manick från Apple.
2. Ett Apple-ID.

Annars blir meddelandet omvandlat till ett vidöppet SMS som i princip är en lapp på en anslagstavla på Konsum för alla som kan/vill komma åt informationen. Nästan.

Skulle ha använt något som inte är beroende av ett visst operativsystem/en specifik hårdvarutillverkare.

Många alternativ har nämnts i tråden redan som Viber etc.

Samtliga är säkrare än SMS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-22 16:21

Tack för alla svar! Tycker inte det har varit problem på länge med iMessage. I början var det lite instabilt. Viber har jag funderat på, men bedömer att det aldrig går att få kollegorna med på det. Att ställa om sin iPhone bör nog gå. Särskilt med argument att det höjer säkerheten..:)

Senast redigerat 2015-11-22 20:34
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-11-22 18:49

Enda gången jag haft problem som jag kan minnas är som pmarriot säger, jag eller någon är utomlands.
iMessage kräver ju internetuppkoppling till skillnad från sms.

1
Bevaka tråden