Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skäl till att byta till nyaste Apple-TV

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ATV 4 har helt förändrat hur vi tittar på tv. Typ.

Numera har vi inga digitalboxar i huset, utan bara 3 st ATV 4 (vardagsrummet samt en i båda ungarnas rum). På det sättet har vi skräddarsytt vårt tv-tittande. Ungarna har tillgång till barnkanaler (Magine) och jag har allt vi vuxna behöver i vardagsrummet. Föredrar faktiskt också Infuse framför Plex gällande Film-biblioteket man byggt upp genom åren.

Fördelen jämfört mot en smart-TV är gränssnittet och att allt är enkelt att förstå sig på, även för ungarna. Gillar också att barnen har tillgång till sina spellistor med Apple Music (för små för en egen iPhone än så länge).

Mervärdet ATV 4 ger kontra 3 är för mig värt hundralapparna extra alla dagar i veckan.

Ursprungligen av Nifo:

Sitter själv här och klurar på "mervärdet" med att idag gå från ATV3 till 4. Den sistnämnda är ju framförallt rappare, både i uppstart och hantering. Sen har vi ju detta med appar; men de jag använder finns till ATV3 med. D-Play var ju enbart för premiumkunder (hur kunde jag tro något annat?).

Det känns som att jag har missat något.... Att spela spel gör jag hellre på någon av mina konsoller, och några direkt jätteanvändbara appar har jag inte hittat heller, men det beror nog på att jag inte förstått vad jag kan ha olika appar till. Tipsa gärna!

Streamar jag från min Macbook Pro, så har jag tidigare använt "Beamer", och jag har ingen aning om det nu med ATV4 finns bättre eller smidigare sätt att streama? Det har funkat kanon hittils. Det skulle iofs vara lite kul att direkt kunna hitta bilder, filmer osv...och direkt från ATV'n kunna visa / spela dessa direkt.

Plex! Det är många som nämner detta program...eller appen. Testade det på en PC för ett gäng år sedan, men tyckte det var lite rörigt och fick det inte att funka helt. Vet inte heller om jag riktigt förstod funktionen då heller. Men den kanske man kan testa?

Det finns inga fler appar att streama TV med, från staterna eller andra länder? =P Att kunna se "Karl Johan" direkt från NRK-appen är förstås guld, men jag känner att mer måste till för att uppgraderingen till ATV4 ska bli bestående.

Så - Vad har jag missat? Vilka möjligheter finns?

För mig så var största anledningen till byte från atv3 till 4 att atv4 funkar med Bt-hörlurar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-10 21:44

Infuse - för oss som inte orkar/fixar att få ordning på Plex.
Peka på valfri utdelning, NAS/dator och filmen spelas upp. Undertexter och annan info laddas ner automagiskt.

Möjligheten att dämpa ljud på kvällen är uppskattat. Samt att fjärren går via BT. Har nog laddat fjärren en gång sedan köp.

ATV4 är en bra maskin som antagligen blir rejält mycket bättre framöver. Idag är SVTplay i stort sett identisk som på ATV3. Siri funkar inte på svenska än - när det kommer blir ATV4 en helt ny upplevelse.

Håller med reboot81 gällande Siri och ATV4. Fungerar än så länge undermåligt på iOS10 (svenska), men kommer förhoppningsvis bli mycket bättre när det lanseras.

Bevaka tråden