Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EU: Google bryter mot konkurrensreglerna

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Google ställer flera krav på den som vill använda Android. Efter en lång utredning anser nu EU-kommissionen att Google bryter mot konkurrensreglerna.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-04-20 22:00

Bra! Bort med bloatware (för den som känner att det är det). Man kan ladda ned det där själv om man vill ha det.

Ursprungligen av alix:

Bra! Bort med bloatware (för den som känner att det är det). Man kan ladda ned det där själv om man vill ha det.

Det finns tonvis av appar i iOS som heller inte är önskade av många. Men jag köper inte riktigt konceptet kring anklagelserna. Det nämns att övriga aktörer inte får samma chans att få sina appar nerladdade i Android, eftersom det redan är "komplett".

Hur är det dåligt? Om Agda har en smartphone för att kunna göra enklaste saker, är det då inte bättre för båda parter om det finns ett paket av appar förinstallerade direkt? Risken är annars överhängande att blir rädd för tekniken eftersom vederbörande inte vet hur man hämtar hem alternativa appar.

...min far är ett absolut lysande exempel. Fullständigt idiot på telefoner, men han gillade sin Experia (tror jag det var), för där fanns redan allt han behövde.

Det är inte riktigt vad man kan kalla för bloatware dock, men är man intresserad eller i behov av fler funktioner av en typ av app, då vet man oftast vad man vill ha och hämtar hem/köper det.

  • Medlem
  • 2016-04-21 09:39

Med förinstallerad i Androidvärlden avses, jag vet inte hur det är i Ios, att i alla fall Googles appar inte kan tas bort, eventuellt avaktiveras. För att ta bort dem måste man roota mobilen och använda specialappar. Många tillverkare har sina egna sådana här bloatware, vilket de kallas i Androidvärlden. Jag har en Samsung där exempelvis en uppdateringsfunktion ständigt låg aktiv i RAM, trots att uppdateringar sedan länge slutat komma. Det är ett oskick, för det slöar ned mobilen och tar en massa plats. Nu är den rootad, så jag tog bort allt onödigt. Jag ska inte säga att den känns modern, CPU:n har bara två kärnor, men den är piggare. Men sådant kräver ändå ett visst mått av kunskaper, som gemene man inte har. De borde slippa bloatware, med alla mått mätt. För den okunnige är det enklare att rådfråga om appar än att be någon ta bort skrivskyddade appar som stör användarupplevelsen. Bloatware ska ju exempelvis uppdateras stup i kvarten.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-04-21 13:08

i iOS är en del appar inbakade i operativsystemet precis som på Android, http://bgr.com/2015/09/15/why-cant-i-delete-t... . Samsung på Android skulle jag aldrig köpa, värre sk*t rent mjukvarumässigt får man leta efter. Inte ens root hjälper mot det hemska TouchWiz.

Ursprungligen av alix:

Med förinstallerad i Androidvärlden avses, jag vet inte hur det är i Ios, att i alla fall Googles appar inte kan tas bort, eventuellt avaktiveras. För att ta bort dem måste man roota mobilen och använda specialappar. Många tillverkare har sina egna sådana här bloatware, vilket de kallas i Androidvärlden. Jag har en Samsung där exempelvis en uppdateringsfunktion ständigt låg aktiv i RAM, trots att uppdateringar sedan länge slutat komma. Det är ett oskick, för det slöar ned mobilen och tar en massa plats. Nu är den rootad, så jag tog bort allt onödigt. Jag ska inte säga att den känns modern, CPU:n har bara två kärnor, men den är piggare. Men sådant kräver ändå ett visst mått av kunskaper, som gemene man inte har. De borde slippa bloatware, med alla mått mätt. För den okunnige är det enklare att rådfråga om appar än att be någon ta bort skrivskyddade appar som stör användarupplevelsen. Bloatware ska ju exempelvis uppdateras stup i kvarten.

  • Medlem
  • 2016-04-21 13:24
Ursprungligen av KiXeR:

i iOS är en del appar inbakade i operativsystemet precis som på Android, http://bgr.com/2015/09/15/why-cant-i-delete-t... . Samsung på Android skulle jag aldrig köpa, värre sk*t rent mjukvarumässigt får man leta efter. Inte ens root hjälper mot det hemska TouchWiz.

Nej, det är en reservmobil jag har, och jag har inte köpt den, jag köpte en Moto G åt dottern och fick den av henne i utbyte (Noobmodern hade köpt den från början). Annars har jag Moto G3, som är fri från det mesta som inte är ren Android. Det lilla som finns utöver gör mest nytta, som tur är. Dock har den just alla Googleappar, men de går att inaktivera, de flesta. Dock inte Google Sök eller Chrome.

Ursprungligen av anon17422773:

Det finns tonvis av appar i iOS som heller inte är önskade av många.

Vad har det med saken att göra? Apple har rätt att göra vad de vill med iOS i sina egna mobiler. Det här gäller Googles krav på andra mobiltillverkare när de vill använda Android i sina mobiler, eftersom Android har en sådan dominerande ställning (80%) på mobilmarknaden.

För de som lever i villfarelsen att "iOS minsann var dominerande innan och då var det inga krav på Apple" kan det vara bra att påminna om att de aldrig haft mer än drygt 20% av maknaden. Innan Android blev störst var det Symbian: Smartphone OS global market share 2009-2015

  • Avstängd
  • 2016-04-21 19:56
Ursprungligen av anon17422773:

Det finns tonvis av appar i iOS som heller inte är önskade av många. Men jag köper inte riktigt konceptet kring anklagelserna. Det nämns att övriga aktörer inte får samma chans att få sina appar nerladdade i Android, eftersom det redan är "komplett".

Hur är det dåligt? Om Agda har en smartphone för att kunna göra enklaste saker, är det då inte bättre för båda parter om det finns ett paket av appar förinstallerade direkt? Risken är annars överhängande att blir rädd för tekniken eftersom vederbörande inte vet hur man hämtar hem alternativa appar.

...min far är ett absolut lysande exempel. Fullständigt idiot på telefoner, men han gillade sin Experia (tror jag det var), för där fanns redan allt han behövde.

Det är inte riktigt vad man kan kalla för bloatware dock, men är man intresserad eller i behov av fler funktioner av en typ av app, då vet man oftast vad man vill ha och hämtar hem/köper det.

Nej det finns inte tonvis utan ett antal appar som inte går att ta bort men som förhoppningsvis i framtiden går att ta bort/gömma.
http://www.99mac.se/artikel/8556-rykte-snart-...

Det är bara förvirrande när det finns dubbla appar som gör alla samma sak förinstallerade på Android beroende på vilken hårdvaru tillverkare den kommer ifrån.
Se filmen 3:15 in i filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=5IJWckL5L84

Något som HTC har löst med sin senaste lur där det bara finns en av varje och om man vill använda någon annan är det valfritt att ladda ner.
Agda var ett väldigt dåligt exempel för hur många Agdor är det som verkligen köper en smartphone och inte är villig att lära sig hur den fungerar. Det absolut största majoriteten är så pass duktiga att dom själva kan göra valet vilka program dom vill använda.
Då får helt enkelt din Agda fråga dig hur man gör

1
Bevaka tråden