Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples nya regler, ingen app får vara beroende av en annan app.

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av rowlfen2:

Hur gör man i våra nordiska grannländer? Finns någon slags bank-id där?

Danmark har åtminstone använt sig av Nem ID i många år, vilket motsvarar vårt Bank ID.

Ursprungligen av rowlfen2:

Hur gör man i våra nordiska grannländer? Finns någon slags bank-id där?

BankID/NemID t.ex.

Ursprungligen av Torkel:

Problemet med en dylik lösning är ju att den just kräver enheter med TouchID..., vilket långt ifrån alla gör idag och under en lång tid framåt!!

Det är inte bara Touch-ID sensorn som avgör detta utan framförallt att enheten ska innehålla de sk. "secure enclave" och "secure element", som är viktiga delar i iOS säkerhetsmodell.

Mer läsning här: https://www.apple.com/business/docs/iOS_Secur...

Ursprungligen av pushloop:

Däremot skulle Bank ID-systemet kunna integreras i andra appar genom att släppa verktyg och sk. API:er för utvecklare, vilket skulle kunna vara en lösning på problemet.

Då går det att lösa

Ursprungligen av barbapappa_86:

Då går det att lösa

Javisst, allt går att lösa. Men det kommer ju sannolikt kräva lite arbete från BankID:s sida.

Man ska ha i åtanke att denna typ av regeländringar dels sker då och då, och dels inte görs för att jävlas med varken utvecklare eller användare, utan för att tvärtom driva utvecklingen framåt. Och om man som utvecklare följt utvecklingen och trenden inom iOS som plattform så borde den här typen av regel inte komma som någon större överraskning.

Man skulle förresten också kunna dra en parallell till Apples ståndpunkt mot att stödja Flash i iOS och nu också i OS X/macOS, vilket bl.a. har lett till sånt som ökad säkerhet, bättre batteritid och en förbättrad upplevelse på Internet överlag för oss användare.

Ursprungligen av pushloop:

Javisst, allt går att lösa. Men det kommer ju sannolikt kräva lite arbete från BankID:s sida.

Man ska ha i åtanke att denna typ av regeländringar dels sker då och då, och dels inte görs för att jävlas med varken utvecklare eller användare, utan för att tvärtom driva utvecklingen framåt. Och om man som utvecklare följt utvecklingen och trenden inom iOS som plattform så borde den här typen av regel inte komma som någon större överraskning.

Man skulle förresten också kunna dra en parallell till Apples ståndpunkt mot att stödja Flash i iOS och nu också i OS X/macOS, vilket bl.a. har lett till sånt som ökad säkerhet, bättre batteritid och en förbättrad upplevelse på Internet överlag för oss användare.

Yepp, instämmer. Surt, men tror att Apple har hyfsat bra grund till det.

Hur kommer det sig att detta blir hypat till att vara ett så stort problem? Är det inte bara för apparna att även ha ett alternativt inloggningssätt? Sen en annan fråga, måste då det alternativa inloggningssättet ge full funktionalitet av appen? Tänker att annars kan ju en lösning för t.ex. Swish vara att man kan logga in på ett alternativt sätt för att bara se transaktionerna, men fortfarande behöva använda BankID för att göra nya transaktioner...

  • Medlem
  • International user
  • 2016-06-21 14:15
Ursprungligen av keptang:

Vilket skämt. Skärp er Apple.

De skärper ju sig... här är resultatet.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-06-21 14:16
Ursprungligen av keptang:

BankID/NemID t.ex.

Nej, tack ock lov. Inte i Finland i allafall, trots att nordea håller på och börjar ställa till det. Jag behöver ingen app för att göra mina bank transkationer.

P.S.
Förövrigt tycker jag Nordeas gamla system i Finland är förträffligt. Ingen fara även om koderna Nordea ger ut åt mig skulle hamna i fel händer, så länge de inte når mig som person. Men får de tag i mig som person, får de ju ändå allt oberoende system.

Senast redigerat 2016-06-21 14:35
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Hur kommer det sig att detta blir hypat till att vara ett så stort problem? Är det inte bara för apparna att även ha ett alternativt inloggningssätt? Sen en annan fråga, måste då det alternativa inloggningssättet ge full funktionalitet av appen? Tänker att annars kan ju en lösning för t.ex. Swish vara att man kan logga in på ett alternativt sätt för att bara se transaktionerna, men fortfarande behöva använda BankID för att göra nya transaktioner...

Det borde kunna lösas på det sättet. Vissa bank-appar har väl så att man har en förenklad inloggning t.ex. som inte visar lika mkt/man kan bara se ett saldo typ.

Ursprungligen av juanito:

Nej, tack ock lov. Inte i Finland i allafall, trots att nordea håller på och börjar ställa till det. Jag behöver ingen app för att göra mina bank transkationer.

Vad använder man i Finland för att logga in på banken/skatteverket/försäkringskassan/landstings/kommuntjänster osv?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-21 14:48

Ett alternativt inloggningssätt är ju att bära med sej en digipass.... not!

Dom som tror att Apple själva kommer med en lösning för oss i lilla Sverige har inte riktigt förstått vad Bank-ID är. Föreställ er att Apple börjar utfärda giltiga ID-kort för svenska medborgare. Vad blir nästa grej? Apple tar över folkbokföringen och passhanteringen?

Min gissning:

Scenario 1: Apple backar för lilla Sverige som har en obskyr och internationellt ovanlig lösning för digital ID-handling...en lösning där många aktörer valt att starta en firma som kör hela rejset åt allihopa. Tydligen är det viktigt för Apple att appar inte ska behöva anropa andra appar för att "fungera"...så jag ser inte detta scenario som troligt.

Scenario 2: Företagen/myndigheterna implementerar Bank-ID-fuktionen i varje enskild app. Den separata Bank-ID-appen som man "ser" försvinner...eller så finns den kvar aningen förändrad för att bara användas när man skaffar ett ID....vilket också kan göras inifrån varje enskild app så klart.

Det är viktigt att vi minns användnings-upplevelsen här, flera olika sätt att logga in känns inte som att det löser något egentligen. Det vore ju nice om BankID låg på en högre nivå, inte som en enskild app. Kanske som ett API, ingen aning.

Apropå tidigare inlägg om homogenitet så är vi nog tacksamma över att slippa ha en massa olika sätt att logga in till viktiga saker, det är tillräckligt att komma ihåg inloggningar till två mail-konton, facebook, insta...etc. Att jämföra det med USA där typ en delstat är motsvarande två länder i Europa och tycka att vi är homogena känns lite långsökt. I alla fall om man skrockar om det som något dåligt, det vore synnerligen korkat att ha fler sätt i ett land på knappa 9 miljoner invånare, ännu färre användare. Anser iaf jag.

Att det kan skapa fler arbetstillfällen är visserligen sant men hälften av dem är bara för att rätta till det faktum att det kom att bli två system.

Det är som att alla kommuner vill ha sin _egen_ webb idag. De har typ samma behov, samma besöks-beteenden och de fylls med ungefär samma innehåll. Förstå kostnaderna. Förstå när två kommuner sen slås ihop. Den kostnaden. Mer jobb/arbeten/sysselsättning, ja. Men vad är värdet? Var det värt det?

  • Medlem
  • International user
  • 2016-06-21 15:56
Ursprungligen av keptang:

Vad använder man i Finland för att logga in på banken/skatteverket/försäkringskassan/landstings/kommuntjänster osv?

Som det låter på den infon jag fått är det närmaste liknande ni har/haft i sverige är lappar där ni skrapar fram koderna. Men här har jag inte sett något skrapande, samtliga koder är fullt synliga.

Olika banker har olika system för hur dessa sedan hanteras.

I Nordeas fall är allt i olika koder inga användarnamn, e-post addresser eller lösenord används överhuvudtaget, så det är rätt omöjligt att gissa sig till rätt inloggning, även med tillgång till dessa koder.

I prinsip kunde jag ta en bild av dem och skicka åt dig. Mitt bankkonto är ändå tryggt, även om du skulle känna mig.

Men detta håller på och förändras, tyvärr, det fina med detta system är att jag relativt säkert kan göra mina banktransaktioner varifrån jag än råkar befinna mig. Utan t.ex. min egen iphone eller dator. En bankid app tar bort den flexibiliteten.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-06-21 15:59
Ursprungligen av Demiurgen:

Min gissning:

Scenario 1: Apple backar för lilla Sverige som har en obskyr och internationellt ovanlig lösning för digital ID-handling...en lösning där många aktörer valt att starta en firma som kör hela rejset åt allihopa. Tydligen är det viktigt för Apple att appar inte ska behöva anropa andra appar för att "fungera"...så jag ser inte detta scenario som troligt.

Scenario 2: Företagen/myndigheterna implementerar Bank-ID-fuktionen i varje enskild app. Den separata Bank-ID-appen som man "ser" försvinner...eller så finns den kvar aningen förändrad för att bara användas när man skaffar ett ID....vilket också kan göras inifrån varje enskild app så klart.

Alternativ 3: "BankID" börjar stöda Apples lösningar, och därmed kanske hela appen blir onödig på en Apple pryl.

Kan det vara så att Apple kryper till korset...?

http://www.breakit.se/artikel/4113/efter-medi...

  • Medlem
  • International user
  • 2016-06-21 16:33
Ursprungligen av carlsson:

Kan det vara så att Apple kryper till korset...?

http://www.breakit.se/artikel/4113/efter-medi...

I alla fall kortsiktigt, de kan ju inte bara ta ner så viktiga funktioner sådärbara utan att backa lite. Skulle gissa de får tid på sig att ta fram något nytt. Men visst de kanske backar helt.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Inte per automatik, men det kan.

Att ni orkar. ('Ni' är alltså alla er som är rädda för att företaget X ska kopiera er filer eller göra annat bus). Två faktorer avgör min, kanske cyniska, inställning till detta:

1. Ett företag, t ex Facebook eller Apple, som skulle ta alla sina användares filer och göra dem publika skulle inte ens överleva ett dygn till. Tänk er stormen detta skulle orsaka!? Det ligger helt enkelt i företagets intresse att värna om sina kunder.

2. Vad har du för filer som är så otroligt heta att Apple, Dropbox eller annat företag, skulle lägga energi på att kopiera dem? Jobbar du på NASA, Tesla eller CIA? Inte, då behöver du sannolikt inte bry dig.

3. Om Apple vill ta över din information så skulle de lösa det på annat sätt. Du använder ju deras tjänster och hårdvara idag, eller hur? Vad gör dig så säker på att de inte redan har kopierat allt som du har...?

Om Apple eller Microsoft vill ha dina filer, så har de redan en kopia.

Ursprungligen av carlsson:

Att ni orkar. ('Ni' är alltså alla er som är rädda för att företaget X ska kopiera er filer eller göra annat bus). Två faktorer avgör min, kanske cyniska, inställning till detta:

1. Ett företag, t ex Facebook eller Apple, som skulle ta alla sina användares filer och göra dem publika skulle inte ens överleva ett dygn till. Tänk er stormen detta skulle orsaka!? Det ligger helt enkelt i företagets intresse att värna om sina kunder.

2. Vad har du för filer som är så otroligt heta att Apple, Dropbox eller annat företag, skulle lägga energi på att kopiera dem? Jobbar du på NASA, Tesla eller CIA? Inte, då behöver du sannolikt inte bry dig.

3. Om Apple vill ta över din information så skulle de lösa det på annat sätt. Du använder ju deras tjänster och hårdvara idag, eller hur? Vad gör dig så säker på att de inte redan har kopierat allt som du har...?

Om Apple eller Microsoft vill ha dina filer, så har de redan en kopia.

Lugn i båten. Jag syftar mer på hur Google använder sin data, inte att göra dem publika, inte att de ska kopiera mina filer eller något annat fuffens - snarare att de nyttjar det till reklam eller annan pest. Jag ställer mig positiv till funktionen - om det görs på rätt sätt, det är allt jag säger.

  • Medlem
  • 2016-06-21 18:27
Ursprungligen av Demiurgen:

Min gissning:

Scenario 1: Apple backar för lilla Sverige som har en obskyr och internationellt ovanlig lösning för digital ID-handling...en lösning där många aktörer valt att starta en firma som kör hela rejset åt allihopa. Tydligen är det viktigt för Apple att appar inte ska behöva anropa andra appar för att "fungera"...så jag ser inte detta scenario som troligt.

Scenario 2: Företagen/myndigheterna implementerar Bank-ID-fuktionen i varje enskild app. Den separata Bank-ID-appen som man "ser" försvinner...eller så finns den kvar aningen förändrad för att bara användas när man skaffar ett ID....vilket också kan göras inifrån varje enskild app så klart.

Eller byter man till Android

Apple har ingen lösning som kan ersätta Bank-ID. Apple (eller MS, Google, etc, etc) utfärdar inte ID-handlingar.

Eller menar du att vi ska få logga in på Apoteket, Skattemyndigheten och banken med vårt Apple-konto (som kallas för "ID")?

Ursprungligen av juanito:

Alternativ 3: "BankID" börjar stöda Apples lösningar, och därmed kanske hela appen blir onödig på en Apple pryl.

Ursprungligen av PaO:

Eller byter man till Android

Skulle inte tro det

  • Avstängd
  • 2016-06-21 19:16

När jag läser många av kommentarerna här så ser jag likheter med kommentarerna på FB när det postas någon "negativt"

Alltså vissa reagerar precis som att domedagen är nära och att livet är slut.
Slår vad om att inom några dagar är allting löst eftersom det var ett "misstag" från Apple och livet återgår till det normala.

Ursprungligen av BlackSmp:

Skulle inte tro det

Vad är alternativet om Apple inte backar?

Ursprungligen av oldpeer:

Vad är alternativet om Apple inte backar?

Att man inte byter. Det är väl ett ganska enkelt val.

Ursprungligen av oldpeer:

Vad är alternativet om Apple inte backar?

Och så var det inget problem längre...

http://www.expressen.se/dinapengar/apple-gor-undantag-for-svenska-appar/

Ursprungligen av BlackSmp:

Bra där Apple.

Artikel om vändningen finns ute nu:

http://www.99mac.se/artikel/8936-apple-backar...

  • Medlem
  • 2016-06-21 22:34
Ursprungligen av Demiurgen:

... Scenario 1: Apple backar för lilla Sverige som har en obskyr och internationellt ovanlig lösning för digital ID-handling...en lösning där många aktörer valt att starta en firma som kör hela rejset åt allihopa. Tydligen är det viktigt för Apple att appar inte ska behöva anropa andra appar för att "fungera"...så jag ser inte detta scenario som troligt. ...

Fast just så blev det!

Bevaka tråden