Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfmängd tar slut på min iPhone

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är lite osäker på alla inställningar om det ska vara på eller inte.
Ska man behöva gå in för varje app och kolla?
Hur ska man ställa in på en iPhone för att vara säker på att det dras automatiskt på Wifi/minimalt nödvändigaste på mobildata?

Gå till systeminställningar, mobilnät. Där kan du se hur mycket mobildata som används av varje app.

Sedan så får du trimma in utifrån detta

Att ge generella råd är nog svårt eftersom varje mobil är unik i sin kombination av appar och användarnönster

Så, ja, du måste kontrollera varje app

Du ser vad varje app dragit när du går in där @BlackSmp tipsar om så det går snabbt att se vad som drar mycket data.

Tänk även på att slå av WiFi-assistans om du inte vill att 3G/4G ska ta över vid svag WiFi-signal. Finns längst ner under Mobildata.

Ursprungligen av BlackSmp:

Gå till systeminställningar, mobilnät. Där kan du se hur mycket mobildata som används av varje app.

Sedan så får du trimma in utifrån detta

Att ge generella råd är nog svårt eftersom varje mobil är unik i sin kombination av appar och användarnönster

Så, ja, du måste kontrollera varje app

Jag går in där men ser ingen info om vad varje app använder. Det står "Använd mobildata för" och under är det en lista för alla appar. Vissa är aktiverad (gröna) och vissa inte. Dom är inte klickbara att jag kan gå in och se.

Ursprungligen av rowlfen2:

Tänk även på att slå av WiFi-assistans om du inte vill att 3G/4G ska ta över vid svag WiFi-signal. Finns längst ner under Mobildata.

Tack för tipset men jag har inte den på!

Ursprungligen av calinou:

Jag går in där men ser ingen info om vad varje app använder. Det står "Använd mobildata för" och under är det en lista för alla appar. Vissa är aktiverad (gröna) och vissa inte. Dom är inte klickbara att jag kan gå in och se.

Under Appens namn ser du hur mycket data varje app använder.

Ursprungligen av rowlfen2:

Under Appens namn ser du hur mycket data varje app använder.

Jag ser tyvärr inte sådan info. Jag kan enbart se en sammanställning via sista knappen i listan "systemtjänster". Det kanske är en fel inställning? Det skulle vara intressant att se en bild på hur det borde visas.

Vilken version av iOS kör du?
Så vitt som jag minns så är det ingen inställning. Det ser likadant ut för så väl min fru som för mig - vilket brukar vara ett tecken på att det inte beror på någon inställning

Senast redigerat 2016-08-07 12:23
Ursprungligen av calinou:

Hur ska man ställa in på en iPhone för att vara säker på att det dras automatiskt på Wifi/minimalt nödvändigaste på mobildata?

Den ska alltid använda Wi-Fi hellre än mobilnät, när det finns tillgängligt.

Under Cellular/Mobilnät kan du stänga av mobildata helt och hållet, men då får du ingen data alls när du inte har wifi.

Sen kan du hindra vissa appar från att använda mobildata. T.ex. om du har en app som laddar ner hela tiden och du inte vill använda när du är ute.

I vissa appar, som Podcasts till exempel, kan du ställa in att inte ladda ner nya avsnitt över mobilnätet.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vilken version av iOS kör du?
Så vitt som jag minns så är det ingen inställning. Det ser likadant ut för så väl min fru som för mig - vilket brukar vara ett tecken på att det inte beror på någon inställning

Jag har version 9.3.3. Har startat om den och nollställde i natt.
Så här ser det ut på min

Ursprungligen av calinou:

Jag har version 9.3.3. Har startat om den och nollställde i natt.
Så här ser det ut på min

Vad vill du säga med den bilden? Du har två appar som inte får använda mobildata, Watch och Wombi Clock.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-08-07 14:10
Ursprungligen av calinou:

Jag har version 9.3.3. Har startat om den och nollställde i natt.
Så här ser det ut på min

Och det betyder att all Internet-trafik går via din wifi - således är allt i sin ordning. Jag kan fylla på med en före- och efter-bild när jag tittade på en app-video (i App Store) med wifi respektive utan wifi.

Senast redigerat 2016-08-07 14:30

Har du använt någon av de visade apparna via mobilnätet eller enbart via wi-fi?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-08-07 14:30
Ursprungligen av hummel:

Har du använt någon av de visade apparna via mobilnätet eller enbart via wi-fi?

Det var det som jag visade med före- och efter-bilden. Rubriken på tabellen är ju "Använd mobildata för" och innan jag tittade på app-videon med 4G (alltså utan wifi) så stod det inget alls på App Store. Det betyder ju att det inte har använts någon mobildata.

Sedan slog jag av wifi på min mobil och gick åter in i App Store och tittade på en reklamvideo för en app. Därefter tillbaka till Inställningar och mobilnät och scrolla ned till förbrukningstabellen. Titta där: 10,4MB använt när jag tittade på videon.

Är det här förklaringen tillräcklig, eller är det något i den som du inte förstår?

Ursprungligen av frazze:

Och det betyder att all Internet-trafik går via din wifi - således är allt i sin ordning. Jag kan fylla på med en före- och efter-bild när jag tittade på en app-video (i App Store) med wifi respektive utan wifi (alltså mobildata).

Var ställde du in detta för resp. app?

Ursprungligen av hummel:

Har du använt någon av de visade apparna via mobilnätet eller enbart via wi-fi?

Om jag går in på listan som finns direkt under inställningar och verifierar innehållet på t ex på Dropbox då står det så här på mobildata. Alltså man kan ändra för varje app eller gemensamt för alla appar via inställningar/mobilnät. Jag vet inte riktigt vad som är lämpligaste att göra. Vad gäller bakgrundsuppdatering så vet jag inte vad som menas. Ska det helst vara på eller inte?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-08-07 14:40
Ursprungligen av calinou:

Var ställde du in detta för resp. app?

Jag gjorde det enkelt för mig och stängde av wifi för att tvinga ut all Internet-trafik på mobildata så att räknare skulle börja ticka. Det var för att jag skulle visa dig att det står bara kB, MB, GB etc i tabellen om mobildata har använts. Är det tomt har ingen, 0 (noll) byed, mobildata använts utan all Internet-trafik har gått över wifi.

Detta sköter mobilen automatiskt åt dig, alltså valet mellan wifi och mobildata. Jag vet inte om jag kan komma så mycket längre i min förklaring till dig och övertyga om att mobilen redovisar förbrukad mobildata per app och (längst ned) stöd-trafik med hjälp av mobildata då mobilen upplever att wifi-förbindelsen till Internet inte fungerar bra, utan kör via din mobiloperatör.

Skulle du i gengäld kunna berätta lite mer om ditt abb, dataplan och hur dom har kommit på att surfpotten tar slut snabbare än vad du förväntar dig? Ser du något på ditt konto hos din operatör (typ Mina Sidor) eller läser du via *120# eller hur kommer du fram till att det rinner mellan fingrarna?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-07 14:57
Ursprungligen av calinou:

…Vad gäller bakgrundsuppdatering så vet jag inte vad som menas. Ska det helst vara på eller inte?

Det betyder att du tillåter appen att uppdateras i bakgrunden, dvs att den tillåts arbeta även när den appen inte är öppen sas.

Mer info från Apple.

Ursprungligen av frazze:

Jag gjorde det enkelt för mig och stängde av wifi för att tvinga ut all Internet-trafik på mobildata så att räknare skulle börja ticka. Det var för att jag skulle visa dig att det står bara kB, MB, GB etc i tabellen om mobildata har använts. Är det tomt har ingen, 0 (noll) byed, mobildata använts utan all Internet-trafik har gått över wifi.

Detta sköter mobilen automatiskt åt dig, alltså valet mellan wifi och mobildata. Jag vet inte om jag kan komma så mycket längre i min förklaring till dig och övertyga om att mobilen redovisar förbrukad mobildata per app och (längst ned) stöd-trafik med hjälp av mobildata då mobilen upplever att wifi-förbindelsen till Internet inte fungerar bra, utan kör via din mobiloperatör.

Skulle du i gengäld kunna berätta lite mer om ditt abb, dataplan och hur dom har kommit på att surfpotten tar slut snabbare än vad du förväntar dig? Ser du något på ditt konto hos din operatör (typ Mina Sidor) eller läser du via *120# eller hur kommer du fram till att det rinner mellan fingrarna?

Jag provade att stänga av Wifi och det blev samma som du beskriver. Då är det i alla fall rätt inställt så att det inte drar på min mobildata (fast den är på). Jag får sms från Telia flera gånger sedan i maj på att det tar slut och att jag ska köpa mer. Jag har 5 GB och det har räckte förut. Detta med *120# hade jag glömt bort att man kunde kolla. Det gjorde jag och fick info om förbrukning efter nollställningen.

Jag undrar......
Vad är det som drar om Wifi är på med tanke på att det är sällan jag använder telefonen för att surfa utanför Wifi-zonen. Har det med sidor som inte är stängda i Safari?
Finns det en symbol på mobilen som visar om det går på Wifi eller mobildata?

Senast redigerat 2016-08-07 15:23
Ursprungligen av calinou:

Jag har version 9.3.3. Har startat om den och nollställde i natt.
Så här ser det ut på min

Men om du har nollställt informationen i natt så har du ingen rättvisande statistik. Du måste vänta tills du har kört ett par dagar eller veckor för att se vad det är som drar data. Det är troligen därför som du inte har något datatrafik för de flesta appar.

Ursprungligen av BlackSmp:

Men om du har nollställt informationen i natt så har du ingen rättvisande statistik. Du måste vänta tills du har kört ett par dagar eller veckor för att se vad det är som drar data. Det är troligen därför som du inte har något datatrafik för de flesta appar.

Dock enligt @Frazze ska man stänga av Wifi:n för att se vilka det är som drar. Jag har inte "frisurf"- abonnemang vilket du kanske har eftersom man ser din konsumtion?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-07 15:38
Ursprungligen av calinou:

Dock enligt @Frazze ska man stänga av Wifi:n för att se vilka det är som drar. Jag har inte "frisurf"- abonnemang vilket du kanske har eftersom man ser din konsumtion?

Nej, inte ska. Men man kan stänga av Wifi för att tvinga appar att kommunicera över mobilnätet. Mobilen bryr sig inte om vilket abb som ligger bakom.

Läs keptangs svar, inlägg nr 3 här ovan. Det inlägget säger allt du behöver veta på ämnet. Allt.

Ursprungligen av calinou:

Dock enligt @Frazze ska man stänga av Wifi:n för att se vilka det är som drar. Jag har inte "frisurf"- abonnemang vilket du kanske har eftersom man ser din konsumtion?

Nej, jag har inte frisurfabbonemang, jag har bara inte nollställt statistiken.

Vad som drar mest beror på ditt användningsmönster och då måste du köra tillräckligt länge för att det ska bli rättvisande. Jag skulle lämna wifi påslaget och köra som vanligt ett par dagar innan jag skulle försöka dra några slutsatser.

Frazze skrev: "Jag gjorde det enkelt för mig och stängde av wifi för att tvinga ut all Internet-trafik på mobildata så att räknare skulle börja ticka". Det vara bara för att visa på principen.

Men what ever, du gör som du vill och du väljer vilka du vill lyssna på.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-07 15:41
Ursprungligen av calinou:

Tack för tipset men jag har inte den på!

Det bör du. Det är inte många MB, men kan göra stor nytta.

Ursprungligen av reboot81:

Det bör du. Det är inte många MB, men kan göra stor nytta.

Bli lite osäker om det fungerar för mig.....Det innebär väl att om min Wifi inte är bra överallt där jag bor då slår den över till Mobildata?

Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, jag har inte frisurfabbonemang, jag har bara inte nollställt statistiken.

Vad som drar mest beror på ditt användningsmönster och då måste du köra tillräckligt länge för att det ska bli rättvisande. Jag skulle lämna wifi påslaget och köra som vanligt ett par dagar innan jag skulle försöka dra några slutsatser.

Frazze skrev: "Jag gjorde det enkelt för mig och stängde av wifi för att tvinga ut all Internet-trafik på mobildata så att räknare skulle börja ticka". Det vara bara för att visa på principen.

Men what ever, du gör som du vill och du väljer vilka du vill lyssna på.

Det var ett bra förslag. Missförstånd av mig pga glömde bort att den slår över automatiskt till mobildata när Wifi:n inte räcker till.

Tack alla för er hjälp och ert tålamod att förklara hur det förhåller sig.
Faktiskt svårt att veta vad som gäller när det är flera ställen i inställningar man kan aktivera "mobildata". Det ofta blir tårta på tårta med inställningarna på OSX/MacOS och iOS upplever jag.
Jag kom underfund på att det kanske är att jag lyssnar på ljudböcker direkt i safari eller i appen svt play i sovrummet där täckningen är minimal samt att i och med att det är mörkt så kanske att blir det värre och att den slår över till mobildata? Det ska jag kolla ikväll med olika alternativ ni föreslår.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-07 20:25
Ursprungligen av calinou:

Tack alla för er hjälp och ert tålamod att förklara hur det förhåller sig.
Faktiskt svårt att veta vad som gäller när det är flera ställen i inställningar man kan aktivera "mobildata". Det ofta blir tårta på tårta med inställningarna på OSX/MacOS och iOS upplever jag.
Jag kom underfund på att det kanske är att jag lyssnar på ljudböcker direkt i safari eller i appen svt play i sovrummet där täckningen är minimal samt att i och med att det är mörkt så kanske att blir det värre och att den slår över till mobildata? Det ska jag kolla ikväll med olika alternativ ni föreslår.

Man kan stänga av mobildata på app X antingen genom
Inställningar -> Mobildata -> app X
eller
Inställningar -> app X
Ingen konstigt med det, och stänger du av på ett ställe så ser du att reglaget för app X's mobildata är samma på andra stället.

Bara du vet hur du vill ha det. Min erfarenhet av WiFi-assistans är att den drar någon ‰ av min surfpott.
För ljudböcker kan jag rekommendera Storytel, där du kan ladda ner hela böcker till din mobil.
Hur som helst, du kan inte dra någon slutsats eller några vettiga beslut innan du har kollat vad som drar mobildata.

Mörker påverkar inte wifi. Eller hur menar du?

Ursprungligen av reboot81:

Man kan stänga av mobildata på app X antingen genom
Inställningar -> Mobildata -> app X
eller
Inställningar -> app X
Ingen konstigt med det, och stänger du av på ett ställe så ser du att reglaget för app X's mobildata är samma på andra stället.

Bara du vet hur du vill ha det. Min erfarenhet av WiFi-assistans är att den drar någon ‰ av min surfpott.
För ljudböcker kan jag rekommendera Storytel, där du kan ladda ner hela böcker till din mobil.
Hur som helst, du kan inte dra någon slutsats eller några vettiga beslut innan du har kollat vad som drar mobildata.

Mörker påverkar inte wifi. Eller hur menar du?

Konstig enligt min logik att man det finns samma sak 2 gånger på olika ställen. Likaså gäller för bakgrundsuppdatering som finns under allmänt samt för varje app.
Tack för tipset för Storytel. Jag har precis installerat appar både på mina i/enheter samt på datorn via Stockholms stadsbibliotek (kostar ingenting). Det finns olika varianter/ ljudbok eller som man läser direkt på en skärm. Tänkte inte på att det eventuellt belastar mobilnätet.
Jag trodde ev. att mörker försämrar/försvagar att wifi-signalerna hittas.

Bevaka tråden