Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfmängd tar slut på min iPhone

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2016-08-11 19:30
Ursprungligen av calinou:

Du vill se en skärmdump av: inställningar/iCloud eller musik. Jag har lagt på ovan inlägg 2 skärmdumpar av musikinställningarna

Ok jag var otydlig på den punkten. Jag vill gärna se en skärmdump på appen Musik hur moln symbolen ser ut.

Ursprungligen av Hffre:

Ok jag var otydlig på den punkten. Jag vill gärna se en skärmdump på appen Musik hur moln symbolen ser ut.

Jag vet inte riktigt var som hänt men nu läggs mobilsymbolen automatiskt vid varje låt sedan jag tryckte på dem molnsymbolerna (från inlägg 55). Dock återstår den där uppe vid spellistan.

  • Avstängd
  • 2016-08-11 21:15
Ursprungligen av calinou:

Jag vet inte riktigt var som hänt men nu läggs mobilsymbolen automatiskt vid varje låt sedan jag tryckte på dem molnsymbolerna (från inlägg 55). Dock återstår den där uppe vid spellistan.

Förstår inte alls vad du menar med den kryptiska förklaringen.Någon speciell anledning till att du beskär bilden?
Jag förstår inte hur du kan ha en molnsymbol där uppe. Kan inte jämföra med min enhet för jag använder iOS 10.
Normalt ska det se ut så här,en liten icon av en telefon som visar att musiken ligger lokalt på enheten och avsaknaden av molnet.

Bilden skiljer sig lite från din beroende på version av iOS men principen är densamma.

Ursprungligen av Hffre:

Förstår inte alls vad du menar med den kryptiska förklaringen.Någon speciell anledning till att du beskär bilden?
Jag förstår inte hur du kan ha en molnsymbol där uppe. Kan inte jämföra med min enhet för jag använder iOS 10.
Normalt ska det se ut så här,en liten icon av en telefon som visar att musiken ligger lokalt på enheten och avsaknaden av molnet.

http://cdn.iphonehacks.com/wp-content/uploads/2015/12/cabbage.png

Bilden skiljer sig lite från din beroende på version av iOS men principen är densamma.

Jag vet inte heller varför det är en moln-symbol och vad det är som är konstigt / att du uppmärksammar detta pga det har alltid varit så. Jag tryckte på den och det blev en mobilsymbol. Då är det väl som det ska? i varje fall är jag glad att man kan lyssna på musik via flygplansläget så att man inte belastar min surfmängd.

  • Medlem
  • 2016-08-11 21:41
Ursprungligen av calinou:

Jag vet inte heller varför det är en moln-symbol och vad det är som är konstigt / att du uppmärksammar detta pga det har alltid varit så. Jag tryckte på den och det blev en mobilsymbol. Då är det väl som det ska? i varje fall är jag glad att man kan lyssna på musik via flygplansläget så att man inte belastar min surfmängd.

Nu när du har den där mobilsymbolen, med bocken, så är spellistan nerladdad för offline-användning.

  • Avstängd
  • 2016-08-11 21:45
Ursprungligen av calinou:

Jag vet inte heller varför det är en moln-symbol och vad det är som är konstigt / att du uppmärksammar detta pga det har alltid varit så. Jag tryckte på den och det blev en mobilsymbol. Då är det väl som det ska? i varje fall är jag glad att man kan lyssna på musik via flygplansläget så att man inte belastar min surfmängd.

Att spela musik som ligger på din enhet belastar INTE din surfmängd.
Genom att du kan spela musik i Flygplansläge är beviset för det.

Ska hem och testa med min iPad Mini som fortfarande är på iOS 9.3.4 se om det är samma beteende som din.

  • Avstängd
  • 2016-08-11 21:46
Ursprungligen av WiFi:

Nu när du har den där mobilsymbolen, med bocken, så är spellistan nerladdad för offline-användning.

Läs tråden från början så ser du att TS laddar inte ner sin musik.
Utan manuellt synkar in den med iTunes så det är någon konstig bugg som gör att symbolen finns där.

Ursprungligen av Hffre:

Att spela musik som ligger på din enhet belastar INTE din surfmängd.
Genom att du kan spela musik i Flygplansläge är beviset för det.

Ska hem och testa med min iPad Mini som fortfarande är på iOS 9.3.4 se om det är samma beteende som din.

Vilken otur att det ska just drabba mig. Jag har kollat på min iPad 4 och det är en molnsymbol vid varje spellista.

  • Avstängd
  • 2016-08-12 12:41
Ursprungligen av calinou:

Vilken otur att det ska just drabba mig. Jag har kollat på min iPad 4 och det är en molnsymbol vid varje spellista.

Något konstigt är det som jag inte kan förklara.
På min iPad är det inga moln symboler när musiken är synkad manuellt med iTunes men på fruns iPhone finns den.
Trycker man på molnet så det enda som händer är att laddsymbolen snurrar ett par sekunder och sen ändras symbolen till en telefon.
Väldigt märkligt förfarande som jag aldrig sett förut och det är inget konstigt eftersom jag kört med iTunes Match sen det kom.
Om du orkar och kan så skulle du kunna skicka ett feedback formulär till Apple och i korta ordalag förklara fenomenet.
http://www.apple.com/feedback/iphone.html

Ursprungligen av Hffre:

Något konstigt är det som jag inte kan förklara.
På min iPad är det inga moln symboler när musiken är synkad manuellt med iTunes men på fruns iPhone finns den.
Trycker man på molnet så det enda som händer är att laddsymbolen snurrar ett par sekunder och sen ändras symbolen till en telefon.
Väldigt märkligt förfarande som jag aldrig sett förut och det är inget konstigt eftersom jag kört med iTunes Match sen det kom.
Om du orkar och kan så skulle du kunna skicka ett feedback formulär till Apple och i korta ordalag förklara fenomenet.
http://www.apple.com/feedback/iphone.html

Jag har letat efter information om detta och som jag kan tolka som är det inget fel med moln-symbolen. Man ska själv hämta låten genom att trycka på molnet. Bara förvirrande att det ser ut som ett moln att man förväxlar med iCloud molnet.
https://support.apple.com/sv-se/HT201272

  • Avstängd
  • 2016-08-15 06:34
Ursprungligen av calinou:

Jag har letat efter information om detta och som jag kan tolka som är det inget fel med moln-symbolen. Man ska själv hämta låten genom att trycka på molnet. Bara förvirrande att det ser ut som ett moln att man förväxlar med iCloud molnet.
https://support.apple.com/sv-se/HT201272

Jag tycker det är mer förvirrande att du inte har talat om att du har köpt musik.
Eller att du har lagt till den köpta musiken till en spellista som du manuellt synkat med iTunes.
Och eftersom du manuellt synkat den till din enhet så ska du inte,eller snarare behöver inte ladda ner den.
Nej jag tror fortfarande detta är en bugg något jag redan rapporterat till Apple.

HUR kan det vara förvirrande att molnet ser ut som ett iCloud moln när det ÄR ett iCloud moln?

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att musik (plus film, ljudböcker, appar mm) man köpt på iTunes finns på molnet default så man alltid har dom där och att man kan ladda hem dessa filer till den lokala enheten om man så önskar om det inte skett automatiskt. För mig hamnar all musik jag köper på alla mina enheter automatiskt. Apple Music låtar måste jag "klicka på molnbilden" för att få ner lokalt på enheten ifråga.

Denna lagring är fristående från ev. iCloud lagring och inverkar inte på utrymmet av ev. prenumeration på iCloud.
En sorts backup på inköpt media sas.

  • Avstängd
  • 2016-08-15 08:41
Ursprungligen av CekariYH:

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att musik (plus film, ljudböcker, appar mm) man köpt på iTunes finns på molnet default så man alltid har dom där och att man kan ladda hem dessa filer till den lokala enheten om man så önskar om det inte skett automatiskt. För mig hamnar all musik jag köper på alla mina enheter automatiskt. Apple Music låtar måste jag "klicka på molnbilden" för att få ner lokalt på enheten ifråga.

Denna lagring är fristående från ev. iCloud lagring och inverkar inte på utrymmet av ev. prenumeration på iCloud.
En sorts backup på inköpt media sas.

Är sant som du säger men benämningen är alla fall molnet dvs iCloud.
Men det förklarar inte TS problem med molnet eftersom TS använder manuell synk med iTunes.
Om det nu inte är så att TS undanhållit info att det handlar om köpt musik.

Jag tror att det handlar om köpt musik, och att telefonen är inställd på att visa "All musik". Då syns alla köpta låtar (som inte är synkade till telefonen) med en molnsymbol.

Om TS ändrar den inställningen till "Endast hämtad musik" (="Visa endast musik på denna iPhone") - så ska nog molnen försvinna.

@Calinou, vill du vara så vänlig och ge oss en skärmbild av "Min musik" i telefonen. Hela bilden, tack.

Senast redigerat 2016-08-15 10:21
Ursprungligen av Hffre:

Jag tycker det är mer förvirrande att du inte har talat om att du har köpt musik.
Eller att du har lagt till den köpta musiken till en spellista som du manuellt synkat med iTunes.
Och eftersom du manuellt synkat den till din enhet så ska du inte,eller snarare behöver inte ladda ner den.
Nej jag tror fortfarande detta är en bugg något jag redan rapporterat till Apple.

HUR kan det vara förvirrande att molnet ser ut som ett iCloud moln när det ÄR ett iCloud moln?

Förstår inte vad du egentligen menar att jag inte talat om........jag köper ju musik hela tiden. Håller med att det ska synkas eftersom det finns en bock att synka via Wifi. Dock händer det att mobilen visas inte i iTunes på datorn där uppe (som just nu har det hänt igen) då måste jag koppla ihop med min USB-kabel. Inte vet jag varför den visas bara ibland. Bugg också?
I övrigt: Ibland synkar jag mobilen mot dator med sladd och ibland inte. Ifall jag ska lägga till eller ta bort spellistor då kör jag med sladd.

Senast redigerat 2016-08-15 11:50
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror att det handlar om köpt musik, och att telefonen är inställd på att visa "All musik". Då syns alla köpta låtar (som inte är synkade till telefonen) med en molnsymbol.

Om TS ändrar den inställningen till "Endast hämtad musik" (="Visa endast musik på denna iPhone") - så ska nog molnen försvinna.

@Calinou, vill du vara så vänlig och ge oss en skärmbild av "Min musik" i telefonen. Hela bilden, tack.

Var hittar med detta "visa alla musik" resp "visa endast musik på denna iPhone"? här är det lite info....

När man klickar på en låt:

När man klickar på "låtar" /det ska väl vara en bock på "endast hämtad musik"?

  • Avstängd
  • 2016-08-15 11:57
Ursprungligen av calinou:

Dom är ju på min mobil annars skulle jag inte kunna lyssna på dem.

Ursprungligen av calinou:

Jag har låtarna i min iPhone 6 + och det ska väl räcka med plats på den utan att den ska behöva använda iCloud pga har stängt av iCloud. Bra tips! Det ska jag testa nästa gång med flygplansläget.

Ursprungligen av calinou:

Förstår inte vad du egentligen menar att jag inte talat om........jag köper ju musik hela tiden. Håller med att det ska synkas eftersom det finns en bock att synka via Wifi. Dock händer det att mobilen visas inte i iTunes på datorn där uppe (som just nu har det hänt igen) då måste jag koppla ihop med min USB-kabel. Inte vet jag varför den visas bara ibland. Bugg också?
I övrigt: Ibland synkar jag mobilen mot dator med sladd och ibland inte. Ifall jag ska lägga till eller ta bort spellistor då kör jag med sladd.

Du har inte någon gång talat om att du köper musik utan den information vi fått är att den är manuellt synkad med iTunes.
Att du också köper musik förändrar scenariot en hel del om man säger så.
Därav min kommentar att du utelämnar information.

Ursprungligen av calinou:

Var hittar med detta "visa alla musik"

Innan du ställde den frågan - har du ens tittat på bilderna du lade ut?

Jag talar om en inställning för "Endast hämtad musik", och längst ner på din ena bild finns en inställning för "Endast hämtad musik". Man skulle väl nästan kunna tro att det är den, eller?

- Om den är :
Då ser du bara de låtar som just nu ligger fysiskt i telefonen.

- Om den är av:
Då ser du inte bara låtarna du har synkat från iTunes, utan du ser också alla dina köpta låtar. Och om de köpta låtarna inte finns på telefonen så visas de med en molnsymbol.

Senast redigerat 2016-08-15 14:29
Ursprungligen av Hffre:

...Därav min kommentar att du utelämnar information.

Som vanligt, med andra ord.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Innan du ställde den frågan - har du ens tittat på bilderna du lade ut?

Jag talar om en inställning för "Endast hämtad musik", och längst ner på din ena bild finns en inställning för "Endast hämtad musik". Man skulle väl nästan kunna tro att det är den, eller?

- Om den är :
Då ser du bara de låtar som just nu ligger fysiskt i telefonen.

- Om den är av:
Då ser du inte bara låtarna du har synkat från iTunes, utan du ser också alla dina köpta låtar. Och om de köpta låtarna inte finns på telefonen så visas de med en molnsymbol.

Jag trodde faktiskt att det inte behövdes åtgärda någonting på min iPhone efter att man synkat via iTunes eftersom det är redan för-bockat vad som ska med /vilka låtar/spellistor osv....Därav följer ju dem köpta låtar automatiskt eftersom dessa finns i dem spellistorna som är bockade.
Här är t ex på min iPad och det inställt på samma sätt på min iPhone.

Ursprungligen av calinou:

Jag trodde faktiskt att det inte behövdes åtgärda någonting på min iPhone...

Jo, det behövs.

Vad du ställer in i iTunes synkning...
Och vad du ställer in att telefonen ska visa...
...är två olika saker.

Du tycker att den bara ska visa de låtar du synkat in. Det vill jag också i min telefon. Men för att det ska hända så måste vi slå på den inställningen i telefonen.

Senast redigerat 2016-08-15 19:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Innan du ställde den frågan - har du ens tittat på bilderna du lade ut?

Jag talar om en inställning för "Endast hämtad musik", och längst ner på din ena bild finns en inställning för "Endast hämtad musik". Man skulle väl nästan kunna tro att det är den, eller?

- Om den är :
Då ser du bara de låtar som just nu ligger fysiskt i telefonen.

- Om den är av:
Då ser du inte bara låtarna du har synkat från iTunes, utan du ser också alla dina köpta låtar. Och om de köpta låtarna inte finns på telefonen så visas de med en molnsymbol.

Tack för din beskrivning men det stämmer inte alls, tyvärr. Mao om den är "av" borde den visa alla mina låtar i musikbiblioteket /"visa alla musik" vilket det visas inte på min mobil. Eftersom den inte visar antalet låtar som finns så är det svårt att kontrollera. Dock är det inte alls 812 st. Då är den någon form av bugg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-08-16 11:22
Ursprungligen av calinou:

Tack för din beskrivning men det stämmer inte alls, tyvärr. Mao om den är "av" borde den visa alla mina låtar i musikbiblioteket /"visa alla musik" vilket det visas inte på min mobil. Eftersom den inte visar antalet låtar som finns så är det svårt att kontrollera. Dock är det inte alls 812 st. Då är den någon form av bugg.

Men ursprungs-problemet är ju att det går datatrafik för dig, inte att all musik inte visas då du har "enbart hämtad musik" avaktiverad.
Testa att "aktivera" endast hämtad musik. Kör detta sedan några dagar och se om det går åt lika mycket datatrafik.
Går det åt lika mycket datatrafik är något annat boven, går det åt mindre har du hittat problemet.

Ursprungligen av calinou:

Tack för din beskrivning men det stämmer inte alls, tyvärr...

Jo, det stämmer. Jag är 100% övertygad om att dina molnsymboler beror på inställningen "Visa all musik"/"Endast hämtad musik".

Ursprungligen av calinou:

Mao om den är "av" borde den visa alla mina låtar i musikbiblioteket /"visa alla musik" vilket det visas inte på min mobil. Eftersom den inte visar antalet låtar som finns så är det svårt att kontrollera. Dock är det inte alls 812 st.

Du verkar tro att "Visa all musik" betyder "Visa all musik i mitt iTunes-bibliotek".
Det gör det inte.
Utan det betyder "Visa alla låtar som är köpta via iTunes Store".

Är alla 812 låtarna i ditt iTunes-bibliotek köpta via iTunes Store?

Ursprungligen av calinou:

...Då är den någon form av bugg.

Har du ens provat att slå på "Endast hämtad musik" för att se om molnen försvinner, och rätt låtar visas i telefonen?

  • Avstängd
  • 2016-08-16 11:39
Ursprungligen av calinou:

Tack för din beskrivning men det stämmer inte alls, tyvärr. Mao om den är "av" borde den visa alla mina låtar i musikbiblioteket /"visa alla musik" vilket det visas inte på min mobil. Eftersom den inte visar antalet låtar som finns så är det svårt att kontrollera. Dock är det inte alls 812 st. Då är den någon form av bugg.

Nej...om den är av ser du bara den musik som finns fysiskt på din enhet.
Om du vill se hur många låtar du har i din telefon går du in i Inställningar - Allmänt - Om

Det du anser vara en bugg är i själva verket okunskap,oförmåga att berätta all relevant information vid problembeskrivning och ovilja att lyssna på dom råd och ta till dig dessa.

Om jag stänger av "Endast hämtad musik", så dyker alla låtar köpta i iTunes upp i min telefon, med en molnsymbol, precis som den du beskriver. (se bifogad bild)

Om jag slår på "Endast hämtad musik", så försvinner de låtarna, och jag ser bara de låtar som jag har synkat in via iTunes.

Men tänk på att om du har klickat på molnet, och har laddat ner låten till din telefon, så syns den ju även om "Endast hämtad musik" är på, för då är ju låten hämtad.

Exempel 1. "Endast hämtad musik" är avstängd. Låtar/album som är köpta på iTunes, men som inte är synkade från iTunes, visas med molnsymbol.

Exempel 2. "Endast hämtad musik" är påslagen. Nu visas enbart låtar som är synkade från iTunes. Att låtarna finns fysiskt på telefonen visas med en telefonsymbol.

Senast redigerat 2016-08-16 17:50
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om jag stänger av "Endast hämtad musik", så dyker alla låtar köpta i iTunes upp i min telefon, med en molnsymbol, precis som den du beskriver. (se bifogad bild)

Om jag slår på "Endast hämtad musik", så försvinner de låtarna, och jag ser bara de låtar som jag har synkat in via iTunes.

Men tänk på att om du har klickat på molnet, och har laddat ner låten till din telefon, så syns den ju även om "Endast hämtad musik" är på, för då är ju låten hämtad.

Exempel 1. "Endast hämtad musik" är avstängd. Låtar/album som är köpta på iTunes, men som inte är synkade från iTunes, visas med molnsymbol.

Exempel 2. "Endast hämtad musik" är påslagen. Nu visas enbart låtar som är synkade från iTunes. Att låtarna finns fysiskt på telefonen visas med en telefonsymbol.

Tack för din pedagogiska förklaring med bilder. Då stämmer det enligt som du beskriver.

Bevaka tråden