Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple kan ta bort 3D Touch

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-29 20:55
Ursprungligen av Demiurgen:

Har aldrig använt det. När det kom fick jag känslan att det inte skulle bli använt i någon stor utsträckning och om detta rykte är sant så är jag inte förvånad, varför utveckla och producera en oerhört komplex teknik som knappt används? Skärmar utan denna 3D-sensorfunktion är säkert betydligt billigare att tillverka - hur många som är felaktiga vid tillverkning per 10 000 kan man ju bara gissa - bättre att lägga krut på annat.

Jag kan hålla med hade en 6s ett tag tills jag simmade med den. Eftersom funktionen inte gör sig visuellt påmind på något sätt vande man sig aldrig med funktionen. Samtidigt var den väldigt begränsad.

Av samma orsak gillar jag inte dessa svepa från kanten funktionerna för att komma åt gömda funktioner. Det är varken synligt att en sådan funktion existerar eller intuitivt att funktionen finns. Än mindre vad som finns bakom detta.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-08-30 10:52

Har just nu iPhone 8, och kände inte alls till 3D touch. Blir ju märkligt när det inte är konsekvent och finns på alla iPhone, iPad, mm. Inte konstigt att det inte stöds av utvecklare eller att jag inte känner till det.

Tycker att nyttan borde vara störst just på iPad (som oftast används lite mer datoraktigt och halvprofessionellt). Märkligt att de inte inför det där, samt marknadsfört det bättre.

Är ju inte direkt enkelt och intuitivt om man inte ens känner till att det finns (som jag innan jag läste denna artikeln)!

Ursprungligen av omartint:

Har just nu iPhone 8, och kände inte alls till 3D touch. Blir ju märkligt när det inte är konsekvent och finns på alla iPhone, iPad, mm. Inte konstigt att det inte stöds av utvecklare eller att jag inte känner till det.

Tycker att nyttan borde vara störst just på iPad (som oftast används lite mer datoraktigt och halvprofessionellt). Märkligt att de inte inför det där, samt marknadsfört det bättre.

Är ju inte direkt enkelt och intuitivt om man inte ens känner till att det finns (som jag innan jag läste denna artikeln)!

Så vitt jag vet så finns det på alla iPhones. Att det inte finns på iPad beror på tekniska svårigheter

Citat:

Likewise, the iPhone version wouldn't work on a screen the size of iPad because the LED backlight system wouldn't measure the deformation of glass as reliably at that scale.

https://www.imore.com/why-ipad-pro-doesnt-have-3d-touch

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-30 12:14
Ursprungligen av BlackSmp:

Så vitt jag vet så finns det på alla iPhones. Att det inte finns på iPad beror på tekniska svårigheter

Nej finns inte på SE. Men annars alla andra från och med 6S.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-08-30 12:32

Ni som använt det; hur får jag reda på, eller kan se, hur och var detta kan användas i iOS (enbart min telefon då)?

Hur vet jag hur (och om) det fungerar i nerladdade appar?

Ursprungligen av juanito:

Nej finns inte på SE. Men annars alla andra från och med 6S.

Det var den som jag var lite tveksam om - bra att du korrigerade mig.

Ursprungligen av omartint:

Ni som använt det; hur får jag reda på, eller kan se, hur och var detta kan användas i iOS (enbart min telefon då)?

Hur vet jag hur (och om) det fungerar i nerladdade appar?

Tryck hårt på skärmen så ser du om det händer något. Du kan alltid börja med att trycka hårt på en app på hemskärmen - då ska du åtminstone få upp en fråga om att dela appen med andra

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-30 12:45
Ursprungligen av omartint:

Ni som använt det; hur får jag reda på, eller kan se, hur och var detta kan användas i iOS (enbart min telefon då)?

Hur vet jag hur (och om) det fungerar i nerladdade appar?

Man får reda på nya funktioner på Apples prylar med att följa deras keynote varje år. Inte alla nyheter kommer dit men iaf de som bolaget anser som viktigaste.

Är man ny iOS användare borde man kanske se på alla keynotes sedan 2010 iaf.
Apple är urdåliga på att dokumentera men rätt bra på att berätta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-30 15:28
Ursprungligen av omartint:

Ni som använt det; hur får jag reda på, eller kan se, hur och var detta kan användas i iOS (enbart min telefon då)?

Hur vet jag hur (och om) det fungerar i nerladdade appar?

Trial and error... Man får prova sig fram. Men bra belöning många ggr, fina funktioner.

Vi kanske skulle starta en tråd med våra bästa tips?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-08-31 10:32
Ursprungligen av juanito:

Man får reda på nya funktioner på Apples prylar med att följa deras keynote varje år. Inte alla nyheter kommer dit men iaf de som bolaget anser som viktigaste.

Är man ny iOS användare borde man kanske se på alla keynotes sedan 2010 iaf.
Apple är urdåliga på att dokumentera men rätt bra på att berätta.

Ok. Var inte riktigt vad jag hoppats på. Har använt iOS sedan 2010/11, men orkar inte lägga tid på keynotes eller föreläsningar.

Tycker bra designade användargränssnitt skall vara mer intuitiva och självförklarande. Värsta fall så skall bra inbyggd hjälp finnas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-31 10:57
Ursprungligen av omartint:

Ok. Var inte riktigt vad jag hoppats på. Har använt iOS sedan 2010/11, men orkar inte lägga tid på keynotes eller föreläsningar.

Tycker bra designade användargränssnitt skall vara mer intuitiva och självförklarande. Värsta fall så skall bra inbyggd hjälp finnas.

https://www.imore.com/3d-touch
https://macworld.idg.se/2.1038/1.651650/3d-to...
https://www.macworld.co.uk/how-to/iphone/3d-t...
https://guce.oath.com/collectConsent?brandTyp...

Tipsar om Swish: 3D Touch för att direkt hoppa till Betala, Scanna QR eller Händelser.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-31 11:17
Ursprungligen av omartint:

Tycker bra designade användargränssnitt skall vara mer intuitiva och självförklarande. Värsta fall så skall bra inbyggd hjälp finnas.

Håller helt med, och detta är vad Apple byggde förr. Men det sket sig totalt med iOS7 då Ive fick ta över efter Forstall.
iOS 6 hade långt bättre UI, men även det hade sina dumheter, som kelendern och vissa andra appar.

Forstall och Steve Jobs var personer som ansåg att användar gränssnittet ska likna den riktiga världen, men ibland drog de den grejen på tok för långt. Kalender appen är ett bra exempel på detta då man var tvungen att bläddrea fram nästa månad och kunde inte hoppa flera på en gång. Det frustrerade flera användare inklusive mig. Dagens kalender app är mycket bättre än den i iOS6, men den är ett undantag som bekräftar regeln.

iOS7 bröt helt med dessa idéer och nu har vi ett användargränssnitt som inte är intuitivt. Ta t.ex. hur man låser upp en iPhone idag. Förr såg man en slider som liknade en knapp man kunde dra från ena sidan till den andra. Alla förstod med första gången de såg det. Små barn yngre än två åringar samt åldringar på över 90.

Nu idag är det betydligt svårare att lära upp en åldring hur man hanterar en iPhone. Barn fattar det inte heller även om de har lättare att lära sig.

Bästa 3D-touch funktionen, som jag inte ser att någon nämner, måste väl ändå vara att man kan växla mellan appar super enkelt.
- 3D-touch (kort) vänster sida skärm och ”swipe” åt höger.
- 3D-touch (lång) samma ställ utan swipe, visar ”appväxlaren”.

Ursprungligen av juanito:

Håller helt med, och detta är vad Apple byggde förr. Men det sket sig totalt med iOS7 då Ive fick ta över efter Forstall.
iOS 6 hade långt bättre UI, men även det hade sina dumheter, som kelendern och vissa andra appar.

Forstall och Steve Jobs var personer som ansåg att användar gränssnittet ska likna den riktiga världen, men ibland drog de den grejen på tok för långt. Kalender appen är ett bra exempel på detta då man var tvungen att bläddrea fram nästa månad och kunde inte hoppa flera på en gång. Det frustrerade flera användare inklusive mig. Dagens kalender app är mycket bättre än den i iOS6, men den är ett undantag som bekräftar regeln.

iOS7 bröt helt med dessa idéer och nu har vi ett användargränssnitt som inte är intuitivt. Ta t.ex. hur man låser upp en iPhone idag. Förr såg man en slider som liknade en knapp man kunde dra från ena sidan till den andra. Alla förstod med första gången de såg det. Små barn yngre än två åringar samt åldringar på över 90.

Nu idag är det betydligt svårare att lära upp en åldring hur man hanterar en iPhone. Barn fattar det inte heller även om de har lättare att lära sig.

En avledningarna till att vi har gått ifrån ”slide to unlock” är för att vi samtidigt ökar säkerhetsnivån. Säkerhet och smidighet är ofta motsatser. Jag vet inte hur många som har oskyddade telefoner men jag skulle inte lämna min telefon olåst.

Vi vill också ha mer och mer funktionalitet så jag är helt övertygad om att många skulle uppleva ur-iPhone för begränsad idag

Och jag är tveksamt till hur lättförståeligt det egentligen var. Trots allt så behövdes ledtrådar i form av text

Svårt att lära en åldring? Min 84 åriga mamma kör IOS11 på sin iPad utan problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-09-05 10:42
Ursprungligen av BlackSmp:

En avledningarna till att vi har gått ifrån ”slide to unlock” är för att vi samtidigt ökar säkerhetsnivån. Säkerhet och smidighet är ofta motsatser. Jag vet inte hur många som har oskyddade telefoner men jag skulle inte lämna min telefon olåst.

Vi vill också ha mer och mer funktionalitet så jag är helt övertygad om att många skulle uppleva ur-iPhone för begränsad idag

Och jag är tveksamt till hur lättförståeligt det egentligen var. Trots allt så behövdes ledtrådar i form av text

Svårt att lära en åldring? Min 84 åriga mamma kör IOS11 på sin iPad utan problem.

Jo även jag har fått min farfar att använda både iphone och ipad, blir 93 i år.
Men som tur var han jag börja med det då slidern var kvar. Något lås skulle dock inte fungera, så det är avstängt. Men sen används de inte heller för något som måste hemlighållas som bank ärenden etc. Så det är inga problem att ha dem öppna.

Bevaka tråden