Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung visar upp telefon med vikbar skärm

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter veckor av retsamt snack har Samsung äntligen visat upp en prototyp av en telefon med vikbar skärm. Kan framtida mobiler erbjuda både en stor skärm och gå ner i vanliga fickor?

Läs hela artikeln här

Notera tjockleken.

Ingen vikbar skärm från Apple alltså.

  • Medlem
  • 2018-11-08 12:31

Jag tror att precis som när Samsung presenterade första Note då många sa är ni inte kloka så är detta något som kommer att vara mycket behändigt. Denison sa i sitt framförande "jag får inte visa hela prototypen utan den ligger i ett fodral" allt för att "maskera" den precis som biltillverkare gör i Norrland.

Tror nog att den utseendemässigt kommer att se helt okej ut

Min dröm är just detta, en enhet som kan ersätta mobil, surfplatta och dator i framtiden

Helt enkelt en vikbar Note med s-pen och kraftfull DeX

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-08 13:12
Ursprungligen av PaO:

Jag tror att precis som när Samsung presenterade första Note då många sa är ni inte kloka så är detta något som kommer att vara mycket behändigt. Denison sa i sitt framförande "jag får inte visa hela prototypen utan den ligger i ett fodral" allt för att "maskera" den precis som biltillverkare gör i Norrland.

Tror nog att den utseendemässigt kommer att se helt okej ut

Min dröm är just detta, en enhet som kan ersätta mobil, surfplatta och dator i framtiden

Helt enkelt en vikbar Note med s-pen och kraftfull DeX

Som du är inne på där i början har det funnits kritiker till olika innovationer i olika startskeden för produkter, så jag vill inte vara för negativ så här tidigt, men av det jag ser här känns det inte som en produktkategori jag tror kan bli en bra ersättare till alla produkterna den ska ersätta. En dedikerad surfplatta kommer vara bättre, den blir kanske inte bli riktigt lika vass som en helt renodlad telefon (tjocklek, batteritid, etc) och ska den ersätta en dator måste Dex- och Android-mjukvara för stora skärmar bli mycket bättre.

Jag har kört Galaxy Tab S4 med tangentbord hemma några dagar nu och Dex-läget är väldigt trevligt så länge man håller sig till Samsungs appar, men så fort jag rör mig lite utanför deras förinstallerade utbud blir det snabbt grovhugget och buggigt. Android-plattformen är svag på appar som anpassats för surfplatte-formatet, och apparna som dessutom fungerar vettigt i Dex-läget är ännu färre. Den situationen har nog inte löst sig till deras första vikbara telefon lanseras, men förhoppningsvis kan det bli bättre till en andra eller tredje iteration.

Flexpai var före Samsung och finns redan nu men ser inte heller ut att vara speciellt redo.

Självklart att det kommer bli en någorlunda succé då det är något nytt i smartphone-väg som inte handlar om kameror eller CPU, men när det lagt sig lite ska det bli spännande att se om folk är så intresserade av detta.
För Samsungs del tror jag det är bäst att lansera denna för note-kunder ihop med s-pen och låta galaxy s fortsätta vara en rektangel som är smidig för alla att stoppa ner i fickan.
Ett skärmbyte på denna lär svida ?

Det här är "jättefräckt" och coolt. Men...

Det är bra med innovationer, men jag tror tyvärr inte på den här kategorin. Än. Om 20 år eller så, när de här enheterna är papperstunna, då tror jag att en sån här enhet kan funka. Men de närmaste fem åren, nej.

Ursprungligen av Mackan1984:

För Samsungs del tror jag det är bäst att lansera denna för note-kunder ihop med s-pen och låta galaxy s fortsätta vara en rektangel som är smidig för alla att stoppa ner i fickan.

Japp. Ser heller inte riktigt poängen för en vanlig tvålkoppsnalle, men för en Note med penna vore det helt fantastiskt. Skulle lätt lägga en månadslön på den.

Denna kommer släppas i begränsad upplaga, ca 100000 bara och priset på ca 15000-20000 kr är inte nog menad för vanliga konsumenter. Även om man vill få tag i en, lär det vara mycket svårt också och mera menad för försök hur konsumenter regarerar på nåt nytt.

  • Medlem
  • 2018-11-08 20:35
Ursprungligen av carlsson:

Det här är "jättefräckt" och coolt. Men...

Det är bra med innovationer, men jag tror tyvärr inte på den här kategorin. Än. Om 20 år eller så, när de här enheterna är papperstunna, då tror jag att en sån här enhet kan funka. Men de närmaste fem åren, nej.

Nu vet jag inte om du sett något från presentationen men Samsung visade 3 användningsområden för sin infinity flex. Vika, rulla ihop och stretcha ut ?

  • Medlem
  • 2018-11-08 20:37
Ursprungligen av M8ystic8:

Denna kommer släppas i begränsad upplaga, ca 100000 bara och priset på ca 15000-20000 kr är inte nog menad för vanliga konsumenter. Även om man vill få tag i en, lär det vara mycket svårt också och mera menad för försök hur konsumenter regarerar på nåt nytt.

Klart att det är en koncept mobil för att testa och den kommer i begränsad upplaga men det gjorde Samsung med Note Edge med. Jag fick tag i en Edge när det begav sig. XS Max i max utförande kostar nästan 20 000 kr, intressant vad priset blir i Sverige ?

  • Medlem
  • 2018-11-08 20:41
Ursprungligen av ekloev:

Som du är inne på där i början har det funnits kritiker till olika innovationer i olika startskeden för produkter, så jag vill inte vara för negativ så här tidigt, men av det jag ser här känns det inte som en produktkategori jag tror kan bli en bra ersättare till alla produkterna den ska ersätta. En dedikerad surfplatta kommer vara bättre, den blir kanske inte bli riktigt lika vass som en helt renodlad telefon (tjocklek, batteritid, etc) och ska den ersätta en dator måste Dex- och Android-mjukvara för stora skärmar bli mycket bättre.

Jag har kört Galaxy Tab S4 med tangentbord hemma några dagar nu och Dex-läget är väldigt trevligt så länge man håller sig till Samsungs appar, men så fort jag rör mig lite utanför deras förinstallerade utbud blir det snabbt grovhugget och buggigt. Android-plattformen är svag på appar som anpassats för surfplatte-formatet, och apparna som dessutom fungerar vettigt i Dex-läget är ännu färre. Den situationen har nog inte löst sig till deras första vikbara telefon lanseras, men förhoppningsvis kan det bli bättre till en andra eller tredje iteration.

Klart att vi inte är där ännu men helt klart på väg.
Och Samsung har tagit en spännande inriktning för att i framtiden endast ha en apparat.
Att klamra sig fast vid dator / surfplatta och mobil för vanliga användare är ju nästan borta redan idag så vi får se när denna ser dagens ljus ?

Ursprungligen av PaO:

Klart att det är en koncept mobil för att testa och den kommer i begränsad upplaga men det gjorde Samsung med Note Edge med. Jag fick tag i en Edge när det begav sig. XS Max i max utförande kostar nästan 20 000 kr, intressant vad priset blir i Sverige ?

Hörde på en podd igår som tog upp detta med hur försäljning stagnerat.
Först sågs det med datorer, folk slutade att köpa lika ofta och för att kompensera det släpptes dyrare datorer.

Likaså dslr-kameror och nu är premium-smartphones där också.
Istället för att få en vinst på 10% på 200 miljoner sålda ex höjer man priser med 20% för att tjäna lika mycket på 100 miljoner sålda ex.

Tror att vi kommer fortsätta se denna utvecklingen i premium-smartphones.
Däremot känns smartphones som en mer varierande marknad där en kakbit kan flyttas från en tillverkare till en annan lättare.

Sen är väl smartphones mer utsatta än datorer, kameror och surfplattor och lättare går sönder.

Jag känner mig mer ointresserad på smartphones än någonsin och känner att min får hänga med tills den är skrot denna gången.

Senast redigerat 2018-11-09 02:01
  • Medlem
  • 2018-11-08 22:44
Ursprungligen av Mackan1984:

Hörde på en podd igår som tog upp detta med hur försäljning stagnerat.
Först sågs det med datorer, folk slutade att köpa lika ofta och för att kompensera det släpptes dyrare datorer.

Likaså dslr-kameror och nu är premium-smartphones där också.
Istället för att få en vinst på 200 miljoner sålda ex höjer man priser med 20% för att tjäna lika mycket på 100 miljoner sålda ex.

Tror att vi kommer fortsätta se denna utvecklingen i premium-smartphones.
Däremot känns smartphones som en mer varierande marknad där en kakbit kan flyttas från en tillverkare till en annan lättare.

Sen är väl smartphones mer utsatta än datorer, kameror och surfplattor och lättare går sönder.

Jag känner mig mer ointresserad på smartphones än någonsin och känner att min får hänga med tills den är skrot denna gången.

Så är det nog
Det intressanta är vad blir priset på S10 orna och det gäller ju i första hand flaggskeppen från ledande tillverkare. Du kan ju köpa en Android idag för 2500 kr som är hyfsad för det den kan. Jag har alltid kört mina lurar tills de gett upp ?

Ursprungligen av PaO:

Så är det nog
Det intressanta är vad blir priset på S10 orna och det gäller ju i första hand flaggskeppen från ledande tillverkare. Du kan ju köpa en Android idag för 2500 kr som är hyfsad för det den kan. Jag har alltid kört mina lurar tills de gett upp ?

Föregångaren till note ?

  • Medlem
  • 2018-11-10 07:14
Ursprungligen av Mackan1984:

Föregångaren till note ?

Kul ?
IPad Pro släng dig i väggen

Är inte den första vikbara telefonen iPhone 6 plus förresten ?

  • Medlem
  • 2019-02-01 17:51

Samsung teaser med vikbar enhet ?
https://youtu.be/mWirqqd0uE4

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-02-01 20:04

Jag har sett denna tråd glimta till ibland sedan förra året bland nya inlägg. Lika intressant som att vika ihop en skärm har den varit – alltså inte alls. Kollade i den först nu.

Snarrk

”Blå havregrynsgröt finns nu äntligen”.

Teknikerna för att åstadkomma båda prylarna må vara intressanta, men utförandet är mig helt ointressant.

  • Medlem
  • 2019-02-01 20:17
Ursprungligen av filuren:

Jag har sett denna tråd glimta till ibland sedan förra året bland nya inlägg. Lika intressant som att vika ihop en skärm har den varit – alltså inte alls. Kollade i den först nu.

Snarrk

”Blå havregrynsgröt finns nu äntligen”.

Teknikerna för att åstadkomma båda prylarna må vara intressanta, men utförandet är mig helt ointressant.

Och jag har precis motsatt åsikt
Spännande ?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-02-01 20:32
Ursprungligen av PaO:

Och jag har precis motsatt åsikt
Spännande ?

Härligt att vi båda kan ge våra synpunkter och samsas på ett forum likt detta.

Om alla alltid tyckte samma hade inget forum om något någonsin kommit till stånd.

  • Medlem
  • 2019-02-01 20:38
Ursprungligen av filuren:

Härligt att vi båda kan ge våra synpunkter och samsas på ett forum likt detta.

Om alla alltid tyckte samma hade inget forum om något någonsin kommit till stånd.

Håller med dig om det fullständigt ?

Ursprungligen av PaO:

Samsung teaser med vikbar enhet ?
https://youtu.be/mWirqqd0uE4

Får dom till den så tunn och så tunna bezels på fronten är den iaf tjusig.
Dock är jag nyfiken på hur de får till tablet-upplevelsen.
Är front-delen tunnare än bakstycket kan den inte ligga plant på bord, och håller man med en hand kan skärmen svaja en hel del om de inte har nåt som låser den på plats.
Sen själva "vecken" i skärmböjen har lämnat mycket att önska på både Xiaomi och flexipais demonstrationer.
Önskar samsung lycka till iaf även om jag inte lär lämna apple för det här.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-01 21:11
Ursprungligen av PaO:

Samsung teaser med vikbar enhet ?
https://youtu.be/mWirqqd0uE4

Ursprungligen av Mackan1984:

Får dom till den så tunn och så tunna bezels på fronten är den iaf tjusig.
Dock är jag nyfiken på hur de får till tablet-upplevelsen.
Är front-delen tunnare än bakstycket kan den inte ligga plant på bord, och håller man med en hand kan skärmen svaja en hel del om de inte har nåt som låser den på plats.
Sen själva "vecken" i skärmböjen har lämnat mycket att önska på både Xiaomi och flexipais demonstrationer.
Önskar samsung lycka till iaf även om jag inte lär lämna apple för det här.

Såg den tidigare idag, men skrev inte nyhet om det helt enkelt på grund av att jag inte tror att det där är Samsungs vikbara telefon. Min tanke är denna: det mesta av videon visar koncept för hur Samsung ser för framtiden, och jag tycker att den där vikbara telefonen ser lite för tunn och smidig ut för att vara den äkta varan. Misstänker att det är ett koncept som skiljer sig en del från den faktiska telefonen vi får se i år (och förhoppningsvis får en försmak av under Galaxy Unpacked). Vad tror ni, tror ni att de verkligen får till formen som i videon? Om de gör det hoppar jag nog också på PaO:s hype-tåg

1
Bevaka tråden