Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lätt är Ipad Pro att böja?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

På internet har det börjat dyka upp rapporter om att nya Ipad Pro är ovanligt lätt att böja, ibland bara av att förvaras i en ryggsäck. Om det är ett allvarligt problem eller inte återstår att se.

Läs hela artikeln här

”Jerry” (eg. Zack Nelson) är starkare än de flesta (se bild). Dessutom är han inte förtjust i Apples produkter. Han har således ingen anledning att inte ta i lite extra. Men han har rätt i att den har svaga punkter på båda mittensidor (mikrofon respektive pennladdare) och ingen direkt förstärkning inuti.

Senast redigerat 2018-11-19 12:03
Ursprungligen av Zeugma:

”Jerry” (eg. Zack Nelson) är starkare än de flesta (se bild). Dessutom är han inte förtjust i Apples produkter. Han har således ingen anledning att inte ta i lite extra. Men han har rätt i att den har svaga punkter på båda mittensidor (mikrofon respektive pennladdare) och ingen direkt förstärkning inuti.

Låter också trist om safirglaset över kameran på Apples produkter inte är så reptåligt som det borde.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-11-19 12:25

Gillar videon som Snazzy Labs har lagt ut. Påminner en hel del om JerryRigs ?

Ursprungligen av star-affinity:

Låter också trist om safirglaset över kameran på Apples produkter inte är så reptåligt som det borde.

Nej, det är inget safirglas vad gäller hårdhet, det har ”Jerry” visat om och om igen. Det är en marknadsföringsploj.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-19 13:10
Ursprungligen av Zeugma:

”Jerry” (eg. Zack Nelson) är starkare än de flesta (se bild). Dessutom är han inte förtjust i Apples produkter. Han har således ingen anledning att inte ta i lite extra. Men han har rätt i att den har svaga punkter på båda mittensidor (mikrofon respektive pennladdare) och ingen direkt förstärkning inuti.

Jag tycker att det ofta blir överdrivna reaktioner på den här sortens stresstester (utöver att det känns väldigt onödigt att ta sönder en dyr elektronikprodukt för visningar på video), men när det gäller en så pass dyr produkt som sannolikt kommer följa med på resande fot i väskor eller liknande är det ju faktiskt relevant att ta reda på om den kan böjas av trycket som kan appliceras i en väska. Att sätta tummarna på baksidan och trycka till dess att den böjs känns onödigt, men om den är så pass svag att den mängden tryck kan inträffa under vardagliga situationer är det ju viktigt och intressant för konsumenten att få reda på.

Jag har själv aktivt tänkt på mängden tryck som applicerats på min gamla Ipad Pro 9,7 tum när jag varit ute och rest. Den har legat i min ryggsäck som varit överfull med diverse prylar, och en mindre välbyggd platta hade kanske böjts i en sådan situation. Till vardags löper jag dock inte den risken. Ska bli intressant att se om det här bara är nyhetens behag eller om det faktiskt finns fog för oro över trycktåligheten i vardagssituationer.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-19 13:29

Har inte böjt min (12,9" 2017), däremot bucklat baksidan när väskan med den i ramlade ur bagagen på en bil.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-11-19 13:30
Ursprungligen av ekloev:

Jag tycker att det ofta blir överdrivna reaktioner på den här sortens stresstester (utöver att det känns väldigt onödigt att ta sönder en dyr elektronikprodukt för visningar på video), men när det gäller en så pass dyr produkt som sannolikt kommer följa med på resande fot i väskor eller liknande är det ju faktiskt relevant att ta reda på om den kan böjas av trycket som kan appliceras i en väska. Att sätta tummarna på baksidan och trycka till dess att den böjs känns onödigt, men om den är så pass svag att den mängden tryck kan inträffa under vardagliga situationer är det ju viktigt och intressant för konsumenten att få reda på.

Jag har själv aktivt tänkt på mängden tryck som applicerats på min gamla Ipad Pro 9,7 tum när jag varit ute och rest. Den har legat i min ryggsäck som varit överfull med diverse prylar, och en mindre välbyggd platta hade kanske böjts i en sådan situation. Till vardags löper jag dock inte den risken. Ska bli intressant att se om det här bara är nyhetens behag eller om det faktiskt finns fog för oro över trycktåligheten i vardagssituationer.

Klart att man kan känna oro men det gäller ju isf allt som är tunt och ömtåligt. I det här fallet så känns det som om JerryRig är ute efter att skapa en ny "Bend Gate" just för att Apples produkter skapar "hits". Men som Snazzy Labs video visar så kan vad som helst böjas om man ger sig fan på det och det gäller inte bara Apples nya iPad Pro.

Här spretar förstås olika intressen åt olika håll. Men ur ett konsumentperspektiv är det bara bra att produkter synas i sömmarna. Allt annat vore konstigt. Jag tror inte att någon vill avstå det bara för att Apple brukar få löpa gatlopp vad gäller sådant här. Om nu Apple förväntas göra premiumprodukter så bör det inkludera hållfasthet. Jag ser det som positivt att man nu börjar ifrågasätta surfplattornas strukturella integritet.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-19 13:46
Ursprungligen av Jedih:

Klart att man kan känna oro men det gäller ju isf allt som är tunt och ömtåligt. I det här fallet så känns det som om JerryRig är ute efter att skapa en ny "Bend Gate" just för att Apples produkter skapar "hits". Men som Snazzy Labs video visar så kan vad som helst böjas om man ger sig fan på det och det gäller inte bara Apples nya iPad Pro.

Absolut, allt kan böjas om bara tillräckligt tryck appliceras, så även min Ipad Pro 9,7 som överlevt ett antal strapatser i en knökafull väska. Det skulle vara en otrevlig överraskning om nya Ipad Pro är mycket känsligare än den, men visst lär kanaler som JerryRig och liknande inte lyfta fram ett test av en uppmärksammad produkt som klarar sig alldeles utmärkt. Lite problemet med dagens Youtube-klimat, många som tidigare gjort mer seriösa saker som tvingas jaga visningar genom sensationalistiskt innehåll.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-19 13:50
Ursprungligen av Zeugma:

Här spretar förstås olika intressen åt olika håll. Men ur ett konsumentperspektiv är det bara bra att produkter synas i sömmarna. Allt annat vore konstigt. Jag tror inte att någon vill avstå det bara för att Apple brukar få löpa gatlopp vad gäller sådant här. Om nu Apple förväntas göra premiumprodukter så bör det inkludera hållfasthet. Jag ser det som positivt att man nu börjar ifrågasätta surfplattornas strukturella integritet.

Håller helt med. Tyvärr brukar det bara bli Apples produkter som granskas, kanske en handfull andra produkter som är i ropet av någon anledning, eftersom det ger mest reaktioner/spridning/visningar. Skulle gärna se en bredare granskning av hur bra produkter klarar sig, det är ju inte bara Apples produkter som går för en saftig slant numera.

Men det värker ju lite i nördhjärtat, och miljömedvetandet, när en fin teknikprodukt förstörs bara för nyhetens behag. Minns när det var folk som var först i kön med att köpa Playstation 3 och slog sönder dem med slägga bredvid kön, där ledsna gamers som blev utan fick titta på i förskräckelse. Den sortens visningsjakt ogillar jag starkt, men konsumentupplysningsdelen i vissa kanaler uppskattar jag verkligen.

En test ska vara återupprepbar under givna betingelser. Att bryta något med handkraft är inte en test - det är en plojgrej. Hur vet du vilken styrka som användes? Hur jämför du med andra enheter? Jag vill inte belöna denna form av sensationsjakt så jag vägrar att klicka på länkarna och ge dem hits.

Reptesten är i alla fall gjord med moh-skalan så det är jämförbart med annat.

Sedan så är det faktiskt inte säkert att premium inkluderar hållfasthet. Det finns gott om premiumprodukter som är känsliga mot yttre påverkan. Vi har en tendens till att vilja ha allt men det går inte utan vi får lov att välja ut vad vi vill prioritera. Är det hållfasthet eller något annat som är viktigast? Går de egenskaperna att kombinera?

Ursprungligen av BlackSmp:

... Sedan så är det faktiskt inte säkert att premium inkluderar hållfasthet. Det finns gott om premiumprodukter som är känsliga mot yttre påverkan. Vi har en tendens till att vilja ha allt men det går inte utan vi får lov att välja ut vad vi vill prioritera. Är det hållfasthet eller något annat som är viktigast? Går de egenskaperna att kombinera?

Det går att kombinera vad gäller Iphone i alla fall. Från Iphone 6-serien som Apple visste var böjd att böjas (källa) till dagens Iphone som inte flexar någonting, nästan. Apple klarar säkert av det vad gäller Ipad också, men jag tror knappast att det behövs, inte i samma utsträckning, folk vårdar nog surfplattor på annat sätt.

Ursprungligen av Zeugma:

Det går att kombinera vad gäller Iphone i alla fall. Från Iphone 6-serien som Apple visste var böjd att böjas (källa) till dagens Iphone som inte flexar någonting, nästan. Apple klarar säkert av det vad gäller Ipad också, men jag tror knappast att det behövs, inte i samma utsträckning, folk vårdar nog surfplattor på annat sätt.

En iPad är lite svårare att ha i bakfickan jämfört med en iPhone plus modell. En iPad har kanske större risk att böjas i en välfylld väska eller om man råkar sätta sig på den om den ligger i soffan. För mig får jakten på tunnare telefoner, iPads, laptops gärna sluta nu.

Ursprungligen av matssoderstrom:

En iPad är lite svårare att ha i bakfickan jämfört med en iPhone plus modell. En iPad har kanske större risk att böjas i en välfylld väska eller om man råkar sätta sig på den om den ligger i soffan. För mig får jakten på tunnare telefoner, iPads, laptops gärna sluta nu.

Helt enig vad gäller det tunna. Vad är poängen? Nu är den så tunn så att den måste ha en kameraknöl. Knasigt.

Ursprungligen av Jedih:

Gillar videon som Snazzy Labs har lagt ut. Påminner en hel del om JerryRigs ?

Jag blev påkörd för sex år sen. Då böjdes plåten. Just sayin'.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-19 21:08
Ursprungligen av Jedih:

Gillar videon som Snazzy Labs har lagt ut. Påminner en hel del om JerryRigs ?

Underbart! Snazzy Labs har koll och humor. Tröttsamt och överspelat med effektsökande YT-kanaler.

”Hur lätt är det att krossa vindrutan på en bil”, det är ungefär i klass med det sånna här artiklar är.
Det är väldigt lätt att krossa dem, men det är inte meningen att man ska göra det, på samma sätt som det är lätt att böja en surfplatta eller mobil oavsett märke så är det inte meningen att man ska böja dem. Som med allt annat, är man varsam så håller set.

Ursprungligen av star-affinity:

Låter också trist om safirglaset över kameran på Apples produkter inte är så reptåligt som det borde.

Safirglas ÄR så reptåligt som de säger, däremot så spricker det lättare.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-11-20 10:43
Ursprungligen av ekloev:

Jag har själv aktivt tänkt på mängden tryck som applicerats på min gamla Ipad Pro 9,7 tum när jag varit ute och rest. Den har legat i min ryggsäck som varit överfull med diverse prylar, och en mindre välbyggd platta hade kanske böjts i en sådan situation. Till vardags löper jag dock inte den risken. Ska bli intressant att se om det här bara är nyhetens behag eller om det faktiskt finns fog för oro över trycktåligheten i vardagssituationer.

Jo iPad Pro 9,7 tum har en väldigt gedigen konstruction, de rundade kanterna gör den extra stark jämfört med den nya med kanter. Däremot tror jag de nyare blir trevligare att hålla i och hantera. Men de skulle haft rum med förstärkning på mitten längs batteriet. Förlorat kanske 10-15 min i användningstid men produkten hade varit mer hållbar. Det lilla mikrofon hålet är inte värst men det hälper ju inte att den ligger i linje med hålet för pencil laddandet.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-11-20 10:46
Ursprungligen av BlackSmp:

En test ska vara återupprepbar under givna betingelser. Att bryta något med handkraft är inte en test - det är en plojgrej. Hur vet du vilken styrka som användes? Hur jämför du med andra enheter? Jag vill inte belöna denna form av sensationsjakt så jag vägrar att klicka på länkarna och ge dem hits.

Reptesten är i alla fall gjord med moh-skalan så det är jämförbart med annat.

Sedan så är det faktiskt inte säkert att premium inkluderar hållfasthet. Det finns gott om premiumprodukter som är känsliga mot yttre påverkan. Vi har en tendens till att vilja ha allt men det går inte utan vi får lov att välja ut vad vi vill prioritera. Är det hållfasthet eller något annat som är viktigast? Går de egenskaperna att kombinera?

Nåja när iPhone 6 Plus böjdes den med handkraft, och sedan när 6s kom så gjorde man inte det mera, iaf syntes det att man fick ta i mycket hårdare.
Så visst har dessa en uppgift också. Den nya iPad Pron ser oroväckande enkel ut att böja.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-11-20 10:49
Ursprungligen av Hank Solo:

”Hur lätt är det att krossa vindrutan på en bil”, det är ungefär i klass med det sånna här artiklar är.
Det är väldigt lätt att krossa dem, men det är inte meningen att man ska göra det, på samma sätt som det är lätt att böja en surfplatta eller mobil oavsett märke så är det inte meningen att man ska böja dem. Som med allt annat, är man varsam så håller set.

Safirglas ÄR så reptåligt som de säger, däremot så spricker det lättare.

Dock verkar Apples safir vare två klasser sämre än andras, ungefär lika bra som härdat glas.

Videon är att påpeka var svagpunkten ligger och inte förlöjliga iPad Pro.
Denna video visar också samma sak med gamla iPad pro 10.5 och från en inbiten Apple användare.

I princip alla surfplattor med laddnings port i mitten är svagpunkten och kan enkelt böjas. Därför har Samsung och Huawei flyttat laddnings porten på deras nya plattor till sidan istället för mitten.
Samma för iPad Pro 12" som har laddningsporten vid sidan och är inte lika enkelt att böjas som iPad Pro 10.5.

Om det finns nackdelar på en produkt skall det tas fram och inte komma bortförklaringar för försvara ens favoritmärke. Kvittar om det är en Apple logga på eller andra märken. Om man inte vågar kritisera, kommer företagen aldrig lära sig att förbättra!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-20 12:18

Man behöver inte vara ett snille för att inse var den svaga punkten ligger på ett föremål med låg höjd relativt bredden. På mitten!
Och nästan alla vuxna människor kan kröka (och oftast knäcka) alla föremål av normala material som är tunna och breda. Havstången blir stark.

Inte ens järn räcker. Behöver troligen gå upp till titan eller kolfiber. Men även där bör krökning uppstå med muskelkraft om tjockleken/höjden är låg relativt bredden.

”Experimenten” på YT är ju löjliga. Effektsökeri för att locka fler okritiska tittare.

”Ge mig en fast punkt och jag ska rubba hela världen” – Arkimedes

Ursprungligen av iSweden:

Man behöver inte vara ett snille för att inse var den svaga punkten ligger på ett föremål med låg höjd relativt bredden. På mitten!
Och nästan alla vuxna människor kan kröka (och oftast knäcka) alla föremål av normala material som är tunna och breda. Havstången blir stark.

Inte ens järn räcker. Behöver troligen gå upp till titan eller kolfiber. Men även där bör krökning uppstå med muskelkraft om tjockleken/höjden är låg relativt bredden.

”Experimenten” på YT är ju löjliga. Effektsökeri för att locka fler okritiska tittare.

”Ge mig en fast punkt och jag ska rubba hela världen” – Arkimedes

Kolfiber är ju jätte ömtåligt det med, inte ett dugg bättre än aluminium som är idag, enda fördelen är att minska vikten.

Well, "Bendgate" var ju ett verkligt problem som Apple än idag förnekar officiellt. Råkade själv ut för det med en 6:a och då har jag aldrig (varken förr eller senare) böjt en telefon. Detta skedde i en normal jeansficka, där jag ofta förvarar telefonen. Apple gjorde, som de brukar, förnekade skiten och vägrade fixa det. Inte ok. Bra att ni formulerade om i artikeln iaf, lät väldigt dumt när jag läste den efter släpp.

Ursprungligen av Mikael_A:

Well, "Bendgate" var ju ett verkligt problem som Apple än idag förnekar officiellt. Råkade själv ut för det med en 6:a och då har jag aldrig (varken förr eller senare) böjt en telefon. Detta skedde i en normal jeansficka, där jag ofta förvarar telefonen. Apple gjorde, som de brukar, förnekade skiten och vägrade fixa det. Inte ok. Bra att ni formulerade om i artikeln iaf, lät väldigt dumt när jag läste den efter släpp.

Fast ”Bendgate” var ju inget annat än ett kraftigt överdrivet ”problem”.

https://www.metro.se/artikel/här-är-sanningen...

https://www.consumerreports.org/cro/news/2014...

https://www.washingtonpost.com/news/the-switc...

Ursprungligen av Hank Solo:

Håller varken med dig eller de artiklar som skrevs när problemet var "nytt".
Dels p.g.a egna erfarenheter. Dels då vi kan titta på olika reaktioner från företaget i fråga.

*Om det nu inte var något problem, varför flaggade man då för det i interna dokument där man uppmärksammar hur pass mycket lättare materialet påverkas än tidigare modeller?

*Varför tog man fram/använde en ny legering av aluminium som var starkare?

*Varför har så många användare problem (som tyvärr inte registreras fullt ut då Apple vägrar erkänna problemet)? För mig registrerades inte felet som en "böjd" del av telefonen när jag gick till Apple store.

Eftersom du även gillade länkar så skickar jag med en. https://www.youtube.com/watch?v=63ysudto8wc&t
Där återfinns de dokument jag hänvisar till ovan samt även en genomgång gällande problemet med att Iphone 6 lätt böjer sig och som många råkat ut för.

Ursprungligen av Mikael_A:

Håller varken med dig eller de artiklar som skrevs när problemet var "nytt".
Dels p.g.a egna erfarenheter. Dels då vi kan titta på olika reaktioner från företaget i fråga.

*Om det nu inte var något problem, varför flaggade man då för det i interna dokument där man uppmärksammar hur pass mycket lättare materialet påverkas än tidigare modeller?

*Varför tog man fram/använde en ny legering av aluminium som var starkare?

*Varför har så många användare problem (som tyvärr inte registreras fullt ut då Apple vägrar erkänna problemet)? För mig registrerades inte felet som en "böjd" del av telefonen när jag gick till Apple store.

Eftersom du även gillade länkar så skickar jag med en. https://www.youtube.com/watch?v=63ysudto8wc&t
Där återfinns de dokument jag hänvisar till ovan samt även en genomgång gällande problemet med att Iphone 6 lätt böjer sig och som många råkat ut för.

Om Apple Store bemötte dig så så gjorde de fel, Apple tog på sig det för de få (ja, det var väldigt få i förhållande till hur många som såldes) som råkade ut för det.

https://www.cultofmac.com/297708/apple-isnt-i...

Ursprungligen av M8ystic8:

I princip alla surfplattor med laddnings port i mitten är svagpunkten och kan enkelt böjas. Därför har Samsung och Huawei flyttat laddnings porten på deras nya plattor till sidan istället för mitten.

Videon med snazzy Labs visar just en huawei-platta som bryts på mitten.

Bevaka tråden