Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amazon snart i Sverige – presskonferens på onsdag

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

UPPDATERAD. Nätjätten Amazon har flaggat för en presskonferens i Stockholm på onsdag. Många hoppas nu att den länge omtalade svenska etableringen är här.

Läs hela artikeln här

Har sett och hört på flera håll att Amazon söker folk till en rad olika tjänster sedan ett tag tillbaka faktiskt, så jag gissar på att en svensk lansering är ytterst nära förestående. Vet att en del företag jag kommit i kontakt med redan planerar en övergång till AWS, så vissa av deras tjänster finns redan i Svedala.

Vad jag tycker är märkligt är att Amazon i de olika länderna inte har någon synergi mellan varandra. Jag har tre olika konton (med samma login dock) men i det Amerikanska så har jag varit medlem sedan 2001, det Tyska sedan 2015 och den Engelska sedan 2005. Jag har även "gift card balance" på ganska höga summor i de olika affärerna som enbart kan användas i respektive land. Lite märkligt.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-10 19:38

Vore grymt om amazon.se kom! Ser verkligen fram emot det!

Tror ni inte det kan bli ett nordiskt lanserande? Amazon.se/fi/no/dk pekar alla till amazon.de just nu. Om man tänker på hur många människor det finns i Sverige kontra norden så är det kanske inte helt orimligt att tro att så kan vara fallet (istället för ett komplext leveranssystem i varje land), eller vad tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-10 23:57

Ser verkligen fram mot detta. Tror det blir riktigt bra för oss konsumenter. Sedan får man hoppas att olika Svenska företag har använt tiden väl till att förbereda sig för detta. Om det blir en lansering inom kort lär vi ju ganska snabbt få besked om vilka företag som klarat omställningen bra.

Ps. Jag tror som så många andra att en lansering kommer att presenteras på onsdag. Jag har många indikationer på det. En del bara sagt mellan fyra ögon, en del baserat på hårdfakta typ tomter och domän samt rekryteringar och en del ren spekulation. Spekulationen handlar om varför IKEA valde sitt datum för presentation om sitt senaste digitala steg med ganska stora förändringar i det platta paketet.

Minns när eBay.se skulle ta över eBay.com, gick inget vidare. Amazon.de är hästlängder (säger man så och i så fall varför?) sämre än .com både vad gäller utbud pris och leverans, hittar aldrig något där. Handlar nästan allt på eBay.co.uk då det är bäst pris och utbud inom EU, for now. Amazon.com med prime är rena lyxen, snabbare leverans än inom Sverige och ibland när man söker den där ultimata bluetooth-dongeln eller fordonsdelen så är det staterna man får kika på.
Amazon.se kommer sannolikt vara dyrt (avgifter, moms på momsen osv) med uselt utbud och skeppas med postnord, nej tack

Så nu har jag laddat av dagens pessimism, håller mig ren och fin tills imorgon samma tid.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-12-11 09:54
Ursprungligen av biffenrydberg:

Amazon.de är hästlängder (säger man så och i så fall varför?) sämre...

OT:

Oftast säger man väl "hästlängder före/bättre" som analogi till trav- och galopptävlingar där en häst vinner överlägset - med flera hästlängder.

Slut OT.

Det här borde få hela svenska elektronik marknaden att darra...

Amazon kommer ju inte ha det billigare än vad alla andra svenska butiker/onlineshoppar har? Tänker på Moms, skatt, prissättning osv?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-11 17:24
Ursprungligen av Okänd användare:

Amazon kommer ju inte ha det billigare än vad alla andra svenska butiker/onlineshoppar har? Tänker på Moms, skatt, prissättning osv?

Betalar även idag svensk moms när jag beställer från amazon.co.uk och amazon.de till Sverige. Fördelen här med att betsälla från amazon.se istället för co.uk eller .de är att det kan gå mycket snabbare och potentiellt lägre frakt för mindre föremål.

Fördelen med att köpa från Amazon är att de har ett större utbud varor än vad som går att få tag på i Sverige (sedan återstår ju att se hur stort utbudet blir just på amazon.se - säkert mindre än com, co.uk, .de och .jp där jag köpt olika saker ifrån, och har något olika utbud).

Ursprungligen av omartint:

Betalar även idag svensk moms när jag beställer från amazon.co.uk och amazon.de till Sverige.

Varför gör du det? Företag?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-12 07:01
Ursprungligen av suddgummi:

Varför gör du det? Företag?

Pga lagen.
Handlare inom EU som säljer till Sverige över x belopp (några hundra tusen per år har jag för mig) måste ta ut svensk moms.

Ursprungligen av Json_81:

Pga lagen.
Handlare inom EU som säljer till Sverige över x belopp (några hundra tusen per år har jag för mig) måste ta ut svensk moms.

Ah. Ok! Man lär sig nåt nytt varje dag ?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-12 09:40
Ursprungligen av Json_81:

Pga lagen.
Handlare inom EU som säljer till Sverige över x belopp (några hundra tusen per år har jag för mig) måste ta ut svensk moms.

Exakt. Det är inget som jag bestämmer som köpare (hade gärna sluppit svensk moms om jag kunnat).

Det ligger helt på handlarna, och beror precis som du påpekar på deras omsättning. I praktiken så blir alla som inte är pyttesmå hobbyfirmor med extremt låg omsättnings MOMS-pliktiga. Så svensk MOMS gäller nästan alla vanliga e-handlare i Europa.

Därför bara en fördel om vi får amazon.se handelsplats.

”Amazon Web Services, Inc. (AWS), an Amazon.com company (NASDAQ:AMZN), today announced the opening of the AWS Europe (Stockholm) Region.
- - -
Customers can get started today at: https://aws.amazon.com/local/nordics/

Pressmeddelande.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-12-12 10:49

Jag har använt AWS i webbkurserna på Högskolan (Datateknik). Har funderingar på att flytta över webbservern för min privata sida till AWS. jag gillar det.

Ursprungligen av Zeugma:

”Amazon Web Services, Inc. (AWS), an Amazon.com company (NASDAQ:AMZN), today announced the opening of the AWS Europe (Stockholm) Region.
- - -
Customers can get started today at: https://aws.amazon.com/local/nordics/

Pressmeddelande.

Nu funkar länken.

Ursprungligen av Zeugma:

”Amazon Web Services, Inc. (AWS), an Amazon.com company (NASDAQ:AMZN), today announced the opening of the AWS Europe (Stockholm) Region.
- - -
Customers can get started today at: https://aws.amazon.com/local/nordics/

Pressmeddelande.

Fast AWS är ju deras cloudtjänst väl? Det har väl inget att göra med Amazon som retailhandlare?

Ursprungligen av primu[s]®:

Fast AWS är ju deras cloudtjänst väl? Det har väl inget att göra med Amazon som retailhandlare?

Ja respektive nej. Mitt inlägg ska ses i ljuset av ett annat inlägg i en annan tråd. Här. Jag borde kanske ha postat där, men av det inlägget blev det denna nyhet och denna tråd. (Jag har för övrigt inte själv hävdat att det skulle bli en svensk handelsplats).

Det blir ofta lätt förvirrande när 99 klumpar ihop olika artiklar till samma forumtråd..

Kritisk artikel till Amazon på flera plan. Här. Läsvärt och tänkvärt om än att man får betänka The Guardians klassiska vänsterslagsida.

”I wasn’t the one giving something up and in giving up my business with Amazon, I wasn’t just giving up on things. It felt like I was giving up pretty much everything,” said Klein. This boycott felt like a breakup. “I really had to think about: how do I buy things now? Where do I go? What do I do? I’ve gotten so used to not going to a physical store or using other online sources for shopping and figuring out how else to buy ebooks. It was really almost like starting from scratch in a lot of ways.”

Amazon is not simply a marketplace. For many loyal shoppers, it’s a way of life.”

1
Bevaka tråden