Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Catalina och Mojave

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har Mac Pro 5.1 från 2012 med två SSD:er. Jag har raderat den minsta, tänkte jag skulle installera om den. Den hade Catalina 10.15.7. Även startskivan har det systemet. Är det omöjligt att ens kunna starta datorn från en USB-sticka med Mojave i Catalina? Den är bootbar och redo för installation. Ja, det var kanske dumt detta. Man ska nog ha en av skivorna i bara Mojave vid närmare eftertanke. Grafikkortet är ett AMD Radeon RX570 8 GB. Catalina har installerats via dosdude patcher.

Ursprungligen av norda72:

Jag har Mac Pro 5.1 från 2012 med två SSD:er. Jag har raderat den minsta, tänkte jag skulle installera om den. Den hade Catalina 10.15.7. Även startskivan har det systemet. Är det omöjligt att ens kunna starta datorn från en USB-sticka med Mojave i Catalina? Den är bootbar och redo för installation. Ja, det var kanske dumt detta. Man ska nog ha en av skivorna i bara Mojave vid närmare eftertanke. Grafikkortet är ett AMD Radeon RX570 8 GB. Catalina har installerats via dosdude patcher.

Som svar på din fråga är det väl bara att testa? Starta datorn med alt-knappen nedtryckt och välj usb-stickan.

Nej stickan kom inte upp, bara startskivan. Det var mindre bra, inte bra alls. Och lite konstigt samtidigt.

Ursprungligen av norda72:

Nej stickan kom inte upp, bara startskivan. Det var mindre bra, inte bra alls. Och lite konstigt samtidigt.

Då är den inte bootbar. Gör en ny med hjälp av detta verktyg: http://dosdude1.com/mojave/

Tack för tipsen!
Egentligen skulle man väl försöka hitta något annat istället för att lägga tid och pengar på denna föråldrade tingest. Men frågan är om man ska bli kvar i Mac-världen med tanke på priserna? Eller ska man försöka sig på en Hackintosh? De finns att köpa på eBay, en firma i Storbritannien säljer och priserna börjar på mellan 15 000 och 20 000 kr. XDS heter de visst, men jag vet inte. PC-chassi och PC-grejer anpassade för MacOS. Ska enligt dem gå att köra Big Sur utan problem. Inga problem med nya mindre uppdateringar heller. Men man vet ju inte hur seriösa de är. 64 GB var maximalt minne i en av dem, jag har 128 GB i min, men då är hastigheten mer än den dubbla och formatet DDR4 så det går kanske inte att jämföra. Här är en länk: https://www.ebay.com/itm/i9-9900K-5-0GHz-8Cor...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-10-21 15:10

Köp en begagnad Mac!

1
Bevaka tråden